Coronavirus

Ik vind niet terug dat Duitsland op dat punt anders werkt dan Nederland. Hebben jullie een bron?
Stond enkele weken geleden al in t AD, als t goed is kan je een link naar een artikel vinden in een eerdere post van mij. (ga zelf ook ff zoeken)
 
Ik vind niet terug dat Duitsland op dat punt anders werkt dan Nederland. Hebben jullie een bron?
bericht ff goed lezen staat wat verdekt net boven het stukje over luchtkwaliteit

En ff wat anders, vandaag een afname van patienten op de IC, 1 dag is nog geen trend maar t is in ieder geval iets
 
Baudet: "LOCKDOWN NU!!"


Baudet: "DE MAATREGELEN ZIJN TE STRENG!!!"


Baudet: exitstrategie heeft nu prioriteit
Thierry Baudet van Forum voor Democratie vindt dat het kabinet zich vooral moet richten op een gecontroleerde afbouw van de anti-coronamaatregelen, om de economie weer op te starten. "Een exitstrategie heeft nu prioriteit. Dit mag niet te lang meer duren", zei hij in het Kamerdebat.
Er moeten wat hem betreft zo gauw mogelijk representatieve streekproeven gehouden worden om te zien wie er precies besmet is geweest en hoe dodelijk het virus nu eigenlijk is. Hij verwees naar een steekproef in IJsland. "Daaruit bleek dat meer dan 50 procent van de mensen die besmet waren geraakt, überhaupt geen symptomen voelde. Als dat waar is, als dat in Nederland ook zo is, zijn de maatregelen hier verhoudingsgewijs veel te streng. Dat is niet rationeel."
 
bericht ff goed lezen staat wat verdekt net boven het stukje over luchtkwaliteit

En ff wat anders, vandaag een afname van patiënten op de IC, 1 dag is nog geen trend maar t is in ieder geval iets

Dat klopt niet met wat ik van het RKI (definities en meldplicht / Duitstalig) en diverse andere media (link CNBC met directe quote) hierover kan vinden. Duitsland test verdomde veel en als je luchtwegproblemen krijgt word iedere patiënt (natuurlijk) getest op de aanwezigheid van het virus. En als je vervolgens komt te komen overlijden en je was positief bevonden op het virus dan tel je mee in de COVID-statistieken. Dus zowel "died from" & "died with". Ik denk zelfs het tegenovergestelde: dat er in Duitsland minder thuis/verpleeghuisdoden gemist worden doordat er zo veel meer getest word dan in NL en Italië gebeurd.

Dat gezegd hebbende moet het ergste ook hier in Duitsland zeker weten nog komen. De groei gaat gelukkig heel erg langzaam (door dat vele testen en de sociale isolatie maatregelen, maar zodra het toch de verpleeghuizen bereikt gaat t rap. Omdat te voorkomen kan iedereen die met ouderen en zwakkeren werkt hier dezelfde dag een test laten afnemen en zijn ze vrij strikt in het opvolgen van thuisisolatie, beschermende maatregelen en hygiëne voorschriften. Ook andere mensen kunnen met klachten (een beetje afhankelijk van de regio) snel terrecht voor een test. Hier in Leipzig (de afdeling tegenover mijn werk) dit weekend uitgevoerd: 630 tests, slechts 18 daarvan positief (om aan te geven dat hier liever het zekere voor het onzekere word gekozen en niet zoals in Nederland voornamelijk de ernstige patiënten of bij zeer sterke vermoedens testen).

Omgerekend is de besmettingsgraad in NL waarschijnlijk veel hoger dan de bevestigde gevallen, waarmee "ons" aantal sterfgevallen:besmettingen heel veel hoger lijkt. We zitten nu beide op 2000 sterftes. Twee weken geleden had duitsland 37.000 vastgestelde besmettingen en Nederland op diezelfde datum slechts 6.000.. :unsure:

Edit: mezelf gefact-checked :oops:: zorgkostten per hoofd bevolking zijn niet echt anders tussen NL en DSL (alinea verwijderd). Al betaal ik zelf wel t dubbele als wat ik in NL kwijt was. Krijg echter ook meer betaald dan als PhD-student in NL en afdracht is sterk van t inkomen afhankelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet met wat ik van het RKI (definities en meldplicht / Duitstalig) en diverse andere media (link CNBC met directe quote) hierover kan vinden. Duitsland test verdomde veel en als je luchtwegproblemen krijgt word iedere patiënt (natuurlijk) getest op de aanwezigheid van het virus. En als je vervolgens komt te komen overlijden en je was positief bevonden op het virus dan tel je mee in de COVID-statistieken. Dus zowel "died from" & "died with". Ik denk zelfs het tegenovergestelde: dat er in Duitsland minder thuis/verpleeghuisdoden gemist worden doordat er zo veel meer getest word dan in NL en Italië gebeurd.
Ok, vreemd bericht dan in t ad
Dat gezegd hebbende moet het ergste ook hier in Duitsland zeker weten nog komen. De groei gaat gelukkig heel erg langzaam (door dat vele testen en de sociale isolatie maatregelen, maar zodra het toch de verpleeghuizen bereikt gaat t rap. Omdat te voorkomen kan iedereen die met ouderen en zwakkeren werkt hier dezelfde dag een test laten afnemen en zijn ze vrij strikt in het opvolgen van thuisisolatie, beschermende maatregelen en hygiëne voorschriften. Ook andere mensen kunnen met klachten (een beetje afhankelijk van de regio) snel terrecht voor een test. Hier in Leipzig (de afdeling tegenover mijn werk) dit weekend uitgevoerd: 630 tests, slechts 18 daarvan positief (om aan te geven dat hier liever het zekere voor het onzekere word gekozen en niet zoals in Nederland voornamelijk de ernstige patiënten of bij zeer sterke vermoedens testen).

Dat Duitsland het beter doet is dat ze hier per persoon ongeveer het dubbele aan zorgverzekeringen innen per burger en omdat er veel geld in medische technologie en diagnostiek geinvesteert is waarmee het wellicht de beste gezondheidzorg van Europa heeft (maar ook de duurste) en een regering die vroeg ingreep qua beperkingen *en deze goed worden opgevolgd. Volgens mij heeft duitsland verhoudingsgewijs 28 bedden op de IC, waarvan 25 met beademing waar nederland er 5.2 had (meen ik me te herinneren)? Maar opnieuw: hier zal de klap echt nog komen verwacht ik.
Zolang de IC's niet overbelast zijn en er geen tekort is aan beademingsapparatuur lijkt mij dat nog geen factor die meespeelt.
Omgerekend is de besmettingsgraad in NL veel hoger dan de bevestigde gevallen, waarmee "ons" aantal sterfgevallen:besmettingen heel veel hoger lijkt.
Maar in doden per miljoen bewoners liggen we ook ruim voor 131 of 25. Kortom, waarom is dat hier zoveel hoger. Hoe is de demografische samenstelling van de besmette populatie? Zaken waar we (nog) geen inzicht in hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet met wat ik van het RKI (definities en meldplicht / Duitstalig) en diverse andere media (link CNBC met directe quote) hierover kan vinden. Duitsland test verdomde veel en als je luchtwegproblemen krijgt word iedere patiënt (natuurlijk) getest op de aanwezigheid van het virus. En als je vervolgens komt te komen overlijden en je was positief bevonden op het virus dan tel je mee in de COVID-statistieken. Dus zowel "died from" & "died with". Ik denk zelfs het tegenovergestelde: dat er in Duitsland minder thuis/verpleeghuisdoden gemist worden doordat er zo veel meer getest word dan in NL en Italië gebeurd.

Dat gezegd hebbende moet het ergste ook hier in Duitsland zeker weten nog komen. De groei gaat gelukkig heel erg langzaam (door dat vele testen en de sociale isolatie maatregelen, maar zodra het toch de verpleeghuizen bereikt gaat t rap. Omdat te voorkomen kan iedereen die met ouderen en zwakkeren werkt hier dezelfde dag een test laten afnemen en zijn ze vrij strikt in het opvolgen van thuisisolatie, beschermende maatregelen en hygiëne voorschriften. Ook andere mensen kunnen met klachten (een beetje afhankelijk van de regio) snel terrecht voor een test. Hier in Leipzig (de afdeling tegenover mijn werk) dit weekend uitgevoerd: 630 tests, slechts 18 daarvan positief (om aan te geven dat hier liever het zekere voor het onzekere word gekozen en niet zoals in Nederland voornamelijk de ernstige patiënten of bij zeer sterke vermoedens testen).

Omgerekend is de besmettingsgraad in NL waarschijnlijk veel hoger dan de bevestigde gevallen, waarmee "ons" aantal sterfgevallen:besmettingen heel veel hoger lijkt. We zitten nu beide op 2000 sterftes. Twee weken geleden had duitsland 37.000 vastgestelde besmettingen en Nederland op diezelfde datum slechts 6.000.. :unsure:
Het is al eerder geconstateerd, Duitsland is in de meeste opzichten een voorbeldland. Wie had dat kunnen denken.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Maar in doden per miljoen bewoners liggen we ook ruim voor 131 of 25. Kortom, waarom is dat hier zoveel hoger. Hoe is de demografische samenstelling van de besmette populatie? Zaken waar we (nog) geen inzicht in hebben.

Ik verwacht dan ook dat doden per besmettingen aan t eind van de rit niet zo anders zal zijn (zolang zorg het aankan en zieken worden opgenomen). Dus is het percentage besmette personen in Nederland vermoed ik zo'n 6 of 7 keer hoger in Nederland dan in Duitsland. De tijd (en tests) zullen inderdaad in de toekomst moeten uitwijzen of dat klopt.
 
Laatst bewerkt:
Tenzij iemand zwaar maar niet dodelijk verongelukt. Als je een auto-ongeluk krijgt en je komt met zwaar hersenletsel in een verzorgingshuis heeft de staat een enorme kostenpost aan verzorging, ziekenhuiskosten, uitkering...
Dat klopt. Maar ik denk dat die groep marginaal is vergeleken bij het aantal doden bij een mazelenpandemie, veroorzaakt doordat de vaccinatiedekking niet meer voldoende is door mensen met een eigen willetje, die aantoonbaar(!) verkeerde keuzes maken gebaseerd op geleuter van zwevende onheilsprofeten.
Wat dat betreft vind ikHoet's opmerking wel een goede. Als jij willens en wetens deze keuze maakt moet je ook geen hulp verwachten.
Krijg je de mazelen omdat je niet bent ingeënt? Dan worden jij en alle mensen in jouw gezin preventief geruimd.
Wortel en tak dan maar.
 
Nogal wat ouderen leggen het loodje, en in landen als Sudan, Irak of Pakistan is de kans dat je überhaupt ouder wordt een stuk kleiner.
en in een deel van de andere landen staan ouderen wat meer aan de rand van de samenleving, vergeet niet dat een deel van onze ouderen nog vrij actief is in verenigingsleven en vrijwilligerswerk. En hebben daardoor een grotere kans op besmetting
 
en in een deel van de andere landen staan ouderen wat meer aan de rand van de samenleving, vergeet niet dat een deel van onze ouderen nog vrij actief is in verenigingsleven en vrijwilligerswerk. En hebben daardoor een grotere kans op besmetting
Ook een punt. Daarnaast de al eerder genoemde bevolkingsdichtheid en je kunt redelijk goed verklaren waarom het hier relatief hard toeslaat (alhoewel we in vergelijking tot Spanje en Italië nog niet mogen klagen).
 
Ik verwacht dan ook dat doden per besmettingen aan t eind van de rit niet zo anders zal zijn (zolang zorg het aankan en zieken worden opgenomen). Dus is het percentage besmette personen in Nederland vermoed ik zo'n 6 of 7 keer hoger in Nederland dan in Duitsland. De tijd (en tests) zullen inderdaad in de toekomst moeten uitwijzen of dat klopt.
Wat ik me afvraag bij het testen: die medewerkers in de verzorgingshuizen, worden ze iedere dag getest? Of worden ze gecontroleerd op klachten? Dat laatste kan ik me namelijk wel voorstellen. Want wat heeft het voor zin om je als verzorger een keertje te laten testen als je elke dag daar komt om te werken? Of als thuis iemand ziek wordt en jij toch de deur uit gaat, buiten en naar je werk?
 
Wat ik me afvraag bij het testen: die medewerkers in de verzorgingshuizen, worden ze iedere dag getest? Of worden ze gecontroleerd op klachten? Dat laatste kan ik me namelijk wel voorstellen. Want wat heeft het voor zin om je als verzorger een keertje te laten testen als je elke dag daar komt om te werken? Of als thuis iemand ziek wordt en jij toch de deur uit gaat, buiten en naar je werk?

Als jij als zorgmedewerker zelf lichte klachten hebt, of wanneer in jou omgeving besmettingen zijn vastgesteld word je sneller opgedragen eerst een aantal dagen aan isolatie te doen of n test af te nemen. Als je nog geen klachten hebt is het virus - als je het al hebt - vaak in erg lage concentraties aanwezig en niet te zien op tests (onzeker of je dan al wel kunt doorgeven). Maar vooral t tweede punt (horen dat er in je omgeving gevallen zijn) maakt n groot verschil, daarmee zijn mensen denk ik ook wat voorzichtiger? Maar mijn chef is zelf in de laatste anderhalve maand twee keer getest (en negatief en klachtenvrij), die werkt dan ook deels als opperarts bij patienten met gecompliceerde endocrine tumoren. Ik denk dat personeel op coronoafdelingen dus ook soms routinechecks ondergaat. Of dit ook in de ouderzorg gebeurd weet ik niet, maar bedrijfsartsen sturen wel snel bij vermoedens hun personeel langs de test.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: IPF
196 landen en ons kikkerlandje staat op nummer 8 qua aantal doden, maar het gaat goed.
Doodgravers graven gat na gat in Jakarta'
Indonesië staat in de top-5 van landen met meeste inwoners ter wereld. Daar staat het aantal corona-besmettingen op ruim 2900 en er zijn zeker 240 mensen overleden; de helft in de hoofdstad Jakarta. Relatief lage cijfers, maar op de begraafplaatsen in Jakarta is het veel drukker dan het volgens de officiële cijfers het geval zou moeten zijn, vertelt correspondent Annemarie Kas.
"De doodgravers graven gat na gat", vertelt ze vanaf een begraafplaats. "Het is nog geen 10.00 uur in de ochtend en er zijn hier al vijf mensen begraven. Christenen, moslims en hindoes; per geloof is er een apart veldje ingeruimd. Er zijn in de stad twee begraafplaatsen aangewezen voor slachtoffers van covid-19. Elke dag begraven ze hier zo'n twintig mensen, datzelfde geldt voor de andere begraafplaats."
Testen
Hoewel er dus heel veel mensen wonen, test Indonesië nauwelijks. Per 100.000 inwoners worden er vier mensen getest. De overheid probeert het aantal met de aanschaf van nieuwe apparatuur omhoog te krijgen, maar dat gaat nog moeizaam.
De gouverneur van Jakarta probeert al wekenlang striktere maatregelen te nemen. Hij heeft deze week toestemming gekregen van de landelijke overheid om dit te doen en riep in de tussentijd al zo veel mogelijk op om thuis te werken en binnen te blijven, vertelt Kas. "Vanaf morgen mag hij het afdwingen: de moskeeën gaan dicht, voor zover ze dat al niet waren, in het openbaar vervoer wordt geschrapt en er komen checkpoints."
Om het nog maar even in perspectief te zetten. Indonesië is Nederland waarschijnlijk allang al voorbij.
 
Om het nog maar even in perspectief te zetten. Indonesië is Nederland waarschijnlijk allang al voorbij.
Hoorde deze week ook uit n ander land een noodkreet, lijken die niet meer werden opgehaald etc. we hebben hier de administratie redelijk op orde, dat vertekend het beeld wel een beetje ja.
 
Een hele andere discussie, maar hier werd ik op slag depressief van. (let op: premium artikel, dus even in cognito).


Het ligt in de lijn der verwachting, maar dit is toch niet nog een jaar vol te houden. Niet of nauwelijks naar kantoor, geen sport (vooral dat), geen evenementen, geen verjaardagen, veel faillisementen. Ik weet niet of het middel dan nog opbokst tegen de kwaal.
 
Een hele andere discussie, maar hier werd ik op slag depressief van. (let op: premium artikel, dus even in cognito).



Het ligt in de lijn der verwachting, maar dit is toch niet nog een jaar vol te houden. Niet of nauwelijks naar kantoor, geen sport (vooral dat), geen evenementen, geen verjaardagen, veel faillisementen. Ik weet niet of het middel dan nog opbokst tegen de kwaal.
De wereld zoals we die kenden, komt niet meer terug - voorlopig niet in elk geval. ,,Totdat er een vaccin is, moeten we hier mee leven”, zegt Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda. ,,In het gunstigste geval is dat over een jaar, in het meest realistische geval over twee jaar.”

:FP: :FP:

Er liggen heel, heel zware tijden in het verschiet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan