Coronavirus

Overdag sporten en alleen buiten en individueel, woensdag middag is iedereen vrij. En op basissccholen zijn er dagen dat ze om 1500 klaar zijn.




En wat zijn de specifieke maatregelen voor Belgie? Die je niet ziet, zoals bijvoorbeeld de verplichting tot thuis werken.



Het gaat niet om logica, het gaat erom dat je een beleid moet maken wat zo simpel is dat iedereen het kan volgen. Dus geen honderdduizend uitzonderingen verzinnen. Om hier een mooi voorbeeld bij te geven waarom we niet moeten denken, maar domweg moeten doen, slechts 40% van het behandelend personeel in de Nederlandse ziekenhuizen voldoet aan de hand hygiene eisen.

En het beleid is niet onlogisch, de uitvoering door 75% van de Nederlanders is gewoon slecht.
Daarom werkt de avondklok ook goed. Je mag niet meer na 21:00 op straat zijn. (ook uitzonderingen, maar die zijn optisch te controleren)

Veel van de maatregelen zijn niet te handhaven en wat warrig. We vragen mensen zoveel mogelijk thuis te werken waar mogelijk. Dat zijn 3 openingen om het niet op te volgen in 1 maatregel. Als je dan een werkgever hebt die toch wil dat je naar werk komt, kinderen thuis hebt die de concentratie verstoren en die mooie controler weer eens wil zien dan is de drempel die opgelegd is laag.
 
En het beleid is niet onlogisch, de uitvoering door 75% van de Nederlanders is gewoon slecht.
Mwah zo maar wat onlogische zaken:
- wel in dikke rijen voor een marktkraam, maar niet naar de dierentuin of terras
- wel naar de fysiotherapeut, maar niet naar de osteopaat
- wel naar de sauna, niet naar het zwembad of sportschool
- je mag als gezin niet naar opa en oma, maar opa en oma mochten wel naar jou
- je mag wel pakjes e.d. bij de boekwinkel brengen, maar geen boeken kopen
- zo zijn er nog vele voorbeelden.

Sowieso is er weinig vooruitgedacht, alleen gereageerd, weinig onderzocht, kennis nog niet veel verder dan een jaar geleden. Met als kers op de taart: besmettingen gelijk aan 3 weken terug. Toen moesten we aan de avondklok en nu gaan de kappers weer open.
 
Mwah zo maar wat onlogische zaken:
- wel in dikke rijen voor een marktkraam, maar niet naar de dierentuin of terras
- wel naar de fysiotherapeut, maar niet naar de osteopaat
- wel naar de sauna, niet naar het zwembad of sportschool
- je mag als gezin niet naar opa en oma, maar opa en oma mochten wel naar jou
- je mag wel pakjes e.d. bij de boekwinkel brengen, maar geen boeken kopen
- zo zijn er nog vele voorbeelden.

Als iedereen alle regels eerst eens zou volgen, ipv alle onlogische dingen op te zoeken en erover te blijven vallen dan zou de helft van de regels in Nederland niet meer nodig zijn. Het beleid is niet onlogisch is, het is een groep regels die zo makkelijk mogelijk gemaakt is, zodat het uitvoerbaar is. Het gaat erom dat iedereen het met zijn kadaver moet volgen, dan kun je namelijk versoepelen. Nu kan het niet, maar doet men het wel omdat mensen zo slap zijn dat ze het beleid niet meer aankunnen, waar heel Nederland met mooi weer naar buiten gaat, met koud weer gaat schaatsen met z'n allen enzovoorts. Maar wel zeiken dat het beleid wat niet gevolgd wordt te streng of krom is.


Per punt:
marktkraam is eten, dus noodzakelijk. Dierentuin en terras is plezier.
Osteopaat is geen medisch beroep.
Sauna's zijn ook gewoon dicht tot 2 maart. Er moeten keuzes gemaakt worden.
Gezin is een aantal van meer dan 2, dus logisch. Keuzes moeten gemaakt worden, dan hoeft niemand te rekenen.
Pakje halen is veel korter dan rustig een mooi nieuw leesboek uitzoeken, waar iedereen met zijn klauwen aanzit die niet gedesinfecteerd zijn.

Ik zie de onlogica van het beleid echt niet.
 
Als iedereen alle regels eerst eens zou volgen, ipv alle onlogische dingen op te zoeken en erover te blijven vallen dan zou de helft van de regels in Nederland niet meer nodig zijn. Het beleid is niet onlogisch is, het is een groep regels die zo makkelijk mogelijk gemaakt is, zodat het uitvoerbaar is. Het gaat erom dat iedereen het met zijn kadaver moet volgen, dan kun je namelijk versoepelen. Nu kan het niet, maar doet men het wel omdat mensen zo slap zijn dat ze het beleid niet meer aankunnen, waar heel Nederland met mooi weer naar buiten gaat, met koud weer gaat schaatsen met z'n allen enzovoorts. Maar wel zeiken dat het beleid wat niet gevolgd wordt te streng of krom is.


Per punt:
marktkraam is eten, dus noodzakelijk. Dierentuin en terras is plezier.
Osteopaat is geen medisch beroep.
Sauna's zijn ook gewoon dicht tot 2 maart. Er moeten keuzes gemaakt worden.
Gezin is een aantal van meer dan 2, dus logisch. Keuzes moeten gemaakt worden, dan hoeft niemand te rekenen.
Pakje halen is veel korter dan rustig een mooi nieuw leesboek uitzoeken, waar iedereen met zijn klauwen aanzit die niet gedesinfecteerd zijn.

Ik zie de onlogica van het beleid echt niet.
Ik zie best wel de onlogica, maar je moet gewoon accepteren dat er altijd wat onlogica zal overblijven. Als ik op een woonerf 5km/u rijdt zonder gordel om kan ik een boete krijgen. Als ik in een auto uit 1960 over de snelweg rijdt zonder gordel niet.

Het is ook niet alleen regelafhankelijk. Hier zijn er minder beperkingen dan in Nederland, maar hier zakt het aantal besmettingen, terwijl het in Nederland stijgt. Zeg maar waar het aan ligt. :unsure:
De open deur dat Nederland goed is in regels bedenken, maar ook goed is om zich er niet aan te houden? (Veel verkeerslichten, maar iedereen loopt/fietst door rood als het even kan)
 
Sowieso is er weinig vooruitgedacht, alleen gereageerd, weinig onderzocht, kennis nog niet veel verder dan een jaar geleden. Met als kers op de taart: besmettingen gelijk aan 3 weken terug. Toen moesten we aan de avondklok en nu gaan de kappers weer open.
Tijdens een pandemie wil ik er in ieder geval geknipt bijlopen. Mn haar gaat weer richting Grunge kapsel. Alleen nog een canadese houthakkersblouse en legerkisten en we zitten weer in 1992 tijdens Pearl Jam :cool:
 
Nieuwste briefing is beschikbaar. Pagina 10 geeft leuk inzicht in t gegeven dat het nog niet heel duidelijk is hoeveel besmettelijker de UK-variant is.
 
Als iedereen alle regels eerst eens zou volgen, ipv alle onlogische dingen op te zoeken en erover te blijven vallen dan zou de helft van de regels in Nederland niet meer nodig zijn. Het beleid is niet onlogisch is, het is een groep regels die zo makkelijk mogelijk gemaakt is, zodat het uitvoerbaar is. Het gaat erom dat iedereen het met zijn kadaver moet volgen, dan kun je namelijk versoepelen. Nu kan het niet, maar doet men het wel omdat mensen zo slap zijn dat ze het beleid niet meer aankunnen, waar heel Nederland met mooi weer naar buiten gaat, met koud weer gaat schaatsen met z'n allen enzovoorts. Maar wel zeiken dat het beleid wat niet gevolgd wordt te streng of krom is.


Per punt:
marktkraam is eten, dus noodzakelijk. Dierentuin en terras is plezier.
Osteopaat is geen medisch beroep.
Sauna's zijn ook gewoon dicht tot 2 maart. Er moeten keuzes gemaakt worden.
Gezin is een aantal van meer dan 2, dus logisch. Keuzes moeten gemaakt worden, dan hoeft niemand te rekenen.
Pakje halen is veel korter dan rustig een mooi nieuw leesboek uitzoeken, waar iedereen met zijn klauwen aanzit die niet gedesinfecteerd zijn.

Ik zie de onlogica van het beleid echt niet.
Maar moet je bij die marktkraam dan hutje mutje staan? Daar gaat het om? Een hele andere situatie dan in de supermarkt. Niet alle kramen op de markt verkopen overigens eten. Geen idee of die wel open zijn.
Een osteopaat is wel een medisch beroep. Het wordt zelfs vergoed door de verzekering.
Eerder waren sauna's en sportscholen open, maar zwembaden dicht.

Je bent nogal van het over een kam scheren en heftig formuleren. Beleid moet begrijpelijk zijn, dan is het draagvlak groter. We kunnen allemaal zelf denken. We leven hier niet in een totalitaire staat, waarbij "befehl ist befehl" geldt.

Maar goed, meningen kunnen verschillen. Ik vind het coronabeleid afgerond waardeloos. Een fatsoenlijke crisismanager had het beter gedaan dan Rutten en De Jonge. Spijtig. Ik denk dat er veel kansen zijn blijven liggen, waardoor het leed (m.n. economisch en psychologisch) veel kleiner had kunnen zijn, zonder juist op de coronagevolgen toe te geven.
 
Maar moet je bij die marktkraam dan hutje mutje staan? Daar gaat het om? Een hele andere situatie dan in de supermarkt. Niet alle kramen op de markt verkopen overigens eten. Geen idee of die wel open zijn.
Een osteopaat is wel een medisch beroep. Het wordt zelfs vergoed door de verzekering.
Eerder waren sauna's en sportscholen open, maar zwembaden dicht.

Je bent nogal van het over een kam scheren en heftig formuleren. Beleid moet begrijpelijk zijn, dan is het draagvlak groter. We kunnen allemaal zelf denken. We leven hier niet in een totalitaire staat, waarbij "befehl ist befehl" geldt.

Maar goed, meningen kunnen verschillen. Ik vind het coronabeleid afgerond waardeloos. Een fatsoenlijke crisismanager had het beter gedaan dan Rutten en De Jonge. Spijtig. Ik denk dat er veel kansen zijn blijven liggen, waardoor het leed (m.n. economisch en psychologisch) veel kleiner had kunnen zijn, zonder juist op de coronagevolgen toe te geven.
Bij ons op de markt wordt er gewoon toegezien op de 1.5m? Kramen zijn ingericht met looprichting e.d.
 
Bij ons op de markt wordt er gewoon toegezien op de 1.5m? Kramen zijn ingericht met looprichting e.d.
Sprak toevallig een marktman deze week bij de autowasstraat. Die zei dat het enorm druk was. Ik kom er niet heel vaak. Maar de keren dat ik bij ons keek, was het afstand houden tijdens het lopen, wachten en werken niet voldoende.
 
Sprak toevallig een marktman deze week bij de autowasstraat. Die zei dat het enorm druk was. Ik kom er niet heel vaak. Maar de keren dat ik bij ons keek, was het afstand houden tijdens het lopen, wachten en werken niet voldoende.
Tja, hier loopt toezicht rond die actief ingrijpt, maar uiteindelijk is dit gedrag van mensen wat fout gaat, niet het beleid. Overigens staat er geen non-food nu.
 
Maar moet je bij die marktkraam dan hutje mutje staan?
Nee dat moet niet. Maar doen mensen wel. Het probleem is niet hierin de regelgeving maar hoe mensen er mee omgaan.
Daar gaat het om? Een hele andere situatie dan in de supermarkt. Niet alle kramen op de markt verkopen overigens eten. Geen idee of die wel open zijn.

  • Buitenverkoop is alleen toegestaan voor vergunningplichtige (week)markten en voor bloemenverkoop. Op een (week)markt mogen alleen kramen voor levensmiddelen (eten en drinken) staan. De exacte afweging welke kramen wel of niet op een warenmarkt mogen staan wordt gemaakt door de gemeente.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...eliers/uitgezonderde-winkels-tijdens-lockdown

Een osteopaat is wel een medisch beroep. Het wordt zelfs vergoed door de verzekering.
Dat een verzekering het wel/niet vergoed vind ik niet per se een argument. Maar volgensmij Teamspirit zijn punt ook niet dat er geen 'kromheden' bestaan. Maar dat de regels an sich gevolgd moeten worden en eigenlijk vrij duidelijk zijn. Als we allemaal de adviezen volgen dan waren contactberoepen ook open. Dus kon iedereen naar de Osteopaat. Echter, was dit niet geval. Je kunt beter kijken naar het volgen van de adviezen dan in te zoomen op de uitzonderlijke gevallen.
Je bent nogal van het over een kam scheren en heftig formuleren. Beleid moet begrijpelijk zijn, dan is het draagvlak groter. We kunnen allemaal zelf denken. We leven hier niet in een totalitaire staat, waarbij "befehl ist befehl" geldt.
Zeker, en dat gebeurd ook. De meeste maatregelen zijn een advies. Deze worden niet/slecht opgevolgd waardoor men genoodzaakt is bepaalde zaken te sluiten. Ik vraag me eerlijk gezegd af of we 'allemaal' wel zelf kunnen denken. Gezien ik in mijn omgeving toch echt wel zie dat er los word omgegaan met alle maatregelen en adviezen. Daardoor vind ik streng ingrijpen van de regering eigenlijk wel begrijpelijk.
Maar goed, meningen kunnen verschillen. Ik vind het coronabeleid afgerond waardeloos. Een fatsoenlijke crisismanager had het beter gedaan dan Rutten en De Jonge. Spijtig. Ik denk dat er veel kansen zijn blijven liggen, waardoor het leed (m.n. economisch en psychologisch) veel kleiner had kunnen zijn, zonder juist op de coronagevolgen toe te geven.
Kon/kan het beter? Zeker. Maar dat is vaak achteraf ook moeilijk te zeggen. Bij de Britse variant gebruikt de regering vrij snel stricte maatregelen (avondklok) maar zijn ze, mede door het draagvlak, al vrij snel gedwongen om versoepelingen vrij te geven. Terwijl de cijfers eigenlijk zouden zeggen, hou de huidige situatie nog maar wat langer aan. De ene keer is het té reactief en de andere keer te proactief. Feit is dat er zoveel belangen zijn dat niemand het voor iedere sector goed kan doen tijdens de corona crisis. Ik persoonlijk vind Rutte iniedergeval fijn communiceren itt hoe andere partijleiders communiceren. Maar dat is een mening.
 
Tja, hier loopt toezicht rond die actief ingrijpt, maar uiteindelijk is dit gedrag van mensen wat fout gaat, niet het beleid. Overigens staat er geen non-food nu.

Is Mikasa z'n punt niet meer dat de markt kramen eigenlijk ook dicht moeten, gezien het onvermijdelijke menselijk gedrag?

Laat ik het trouwens aan hem vragen. Mikasa, is dat je punt?
 
Is Mikasa z'n punt niet meer dat de markt kramen eigenlijk ook dicht moeten, gezien het onvermijdelijke menselijk gedrag?

Laat ik het trouwens aan hem vragen. Mikasa, is dat je punt?
Maar dat onvermijdelijke gedrag zie ik net zo goed in de supermarkt. Toch maar alles dicht? Leger voedselpakketten laten uitdelen?
 
We kunnen allemaal zelf denken. We leven hier niet in een totalitaire staat, waarbij "befehl ist befehl" geldt

En daar is de denkwijze fout, klinkt heel lomp maar ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking is dommer dan jij bent en kunnen dus minder zelf nadenken en regels opvolgen. (Ervan uitgaan dat je zelf wel logisch nadenkt).

In crisistijd werkt alleen het keihard zijn en maatregelen nemen, grenzen stellen en ingrijpen als het men in overtreding is. Met een zachte hand kom je er nooit.
 
In België dalen de besmettingen inmiddels ook al sinds december. Daar zijn scholen en winkels (en zwembaden :)) ook gewoon open. Het is allemaal niet zo makkelijk.

Hoe doen ze dat in Frankrijk met jeugdsport? Ik zie avondklok vanaf 18 uur. Dan staan hier de voetbalvelden nog vol met jonge voetballertjes.

Deels. Dat mondmasker zou ik dan eventueel nog begrijpen. Maar welke hygiënemaatregelen moet ik dan nemen? Handen wassen, om te voorkomen dat mijn virus magisch vanaf mijn handen naar een argeloze wandelaar van 50 meter verderop vliegen? Het moet wel allemaal logisch blijven. En logica is ons regeringsbeleid ver te zoeken.
Je wast je handen sowieso vaker dan je gewend was pre-Corona, neem ik aan? Mondkapje vind ik echt wel een plicht als je weet dat jij het virus bij je draagt.
Ik maak ook geen praatjes als ik met de hond buiten ben. Daar heb ik nooit van gehouden en wat dat betreft komt Corona mij heel prima uit.

Maar als ik weet dat ik besmettelijk ben en ik kan er echt niet onderuit de hond uit te laten, dan zorg ik dat ik een mondkapje draag en mijn handen even was voordat ik naar buiten ga. Gewoon voor niet voorziene omstandigheden. Het stoort mij momenteel bijzonder dat een steeds grotere groep werkelijk overal een punt van moet maken, om vooral de kop maar in de wind te kunnen gooien. Een soort peuterpubertijd. "Ik ben twee en ik zeg nee...op alles!"
Juist door die instelling worden de beperkingen steeds maar verlengd. Omdat maatregelen minder goed werken wanneer mensen niet meedoen.
 
Je wast je handen sowieso vaker dan je gewend was pre-Corona, neem ik aan? Mondkapje vind ik echt wel een plicht als je weet dat jij het virus bij je draagt.
Ik maak ook geen praatjes als ik met de hond buiten ben. Daar heb ik nooit van gehouden en wat dat betreft komt Corona mij heel prima uit.

Maar als ik weet dat ik besmettelijk ben en ik kan er echt niet onderuit de hond uit te laten, dan zorg ik dat ik een mondkapje draag en mijn handen even was voordat ik naar buiten ga. Gewoon voor niet voorziene omstandigheden. Het stoort mij momenteel bijzonder dat een steeds grotere groep werkelijk overal een punt van moet maken, om vooral de kop maar in de wind te kunnen gooien. Een soort peuterpubertijd. "Ik ben twee en ik zeg nee...op alles!"
Juist door die instelling worden de beperkingen steeds maar verlengd, omdat maatregelen minder goed werken wanneer mensen niet meedoen.
Goed verwoord.

Disclaimer: de komende alinea heeft een hoog M de Hond gehalte ;)

Nog als aanvulling - als ik een keertje ga speculeren zonder gebruikelijke wetenschappelijke voorzichtigheid: wat denk ik onderbelicht is, is dat we het waarschijnlijk beter doen dan we subjectief waarnemen. Natuurlijk maken we ons (terrecht) druk om alles dat we mis zien gaan. Maar ik durf er inmiddels wel mijn hand voor in het vuur te steken dat als we alles zouden doen op een wijze als van voor Corona die R0 echt wel vele malen hoger ligt dan die 1.6-1.9 (april) 2.2-2.9 (inmiddels) schattingen die het RIVM en CDC nog gebruiken, die over gebrekkige data die in het begin in China en bij de eerste weken van de uitbraak in Europa zijn bepaald. Zijn overigens wel wat studies over die daadwerkelijk die conclussies naar voren brengen. Ik durf hem wel op 6, voor nederland in de winter, te zetten, als ik een gok moest wagen. En zeer aannemelijk nog eens 30% a 35% hoger voor Engelse/Afrikaanse varianten. Om naar een R richting 1 te gaan staan we dus als collectief al maanden behoorlijk hard te remmen. Dat is best knap.

Daartegenover staat dat ik denk dat we overschatten welk percentage er echt symptomatisch ziek van worden, opgenomen moeten worden of eraan sterven. Aan een kant positief, aan de andere kant moeilijker alle verspreiders uit t straatbeeld te halen. Bijkomend nadeeltje als die R echt een flink stuk hoger is: je behaald de herd-immunity factor bij een veel hoger percentage gevaccineerden. Ik ben benieuwd hoe hard het gaat als Nederland flink gaat versoepelen, hoop vurig dat het meevalt. Vrees dat we(/jullie) snel richting r van 1.5 a 2 gaan.

https://royalsociety.org/-/media/policy/projects/set-c/set-covid-19-R-estimates.pdf --> paragraaf 6.3 en 6.6 geven hier een nuttige background voor waarom die schattingen van R0 en de invloed van asymptomatische verspreiders t zo lastig maakt om meer zekerheid te hebben/krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Kon/kan het beter? Zeker. Maar dat is vaak achteraf ook moeilijk te zeggen. Bij de Britse variant gebruikt de regering vrij snel stricte maatregelen (avondklok) maar zijn ze, mede door het draagvlak, al vrij snel gedwongen om versoepelingen vrij te geven. Terwijl de cijfers eigenlijk zouden zeggen, hou de huidige situatie nog maar wat langer aan. De ene keer is het té reactief en de andere keer te proactief. Feit is dat er zoveel belangen zijn dat niemand het voor iedere sector goed kan doen tijdens de corona crisis. Ik persoonlijk vind Rutte iniedergeval fijn communiceren itt hoe andere partijleiders communiceren. Maar dat is een mening.
Het instellen van de avondklok vond ik nu juist een van de meest logische dingen. Eindelijk werd er eens vooruitgedacht. We zaten al aan heel veel maatregelen, dus andere zaken strenger aanpakken was haast niet mogelijk. Het is vreemder dat er nu versoepeld wordt. In dat licht bezien.
Is Mikasa z'n punt niet meer dat de markt kramen eigenlijk ook dicht moeten, gezien het onvermijdelijke menselijk gedrag?

Laat ik het trouwens aan hem vragen. Mikasa, is dat je punt?
Hmmm, goede vraag en leuk dat ik zelf mag denken ;) Ik had er eigenlijk nog niet zo over nagedacht. Sommige maatregelen lijken er op gericht om te voorkomen dat grote groepen bijeenkomen en andere natuurlijk meer om besmetting te voorkomen (zoals 1,5m). Dus in dat licht bezien is de markt net als het winkelcentrum een zelfde risico. Wel vreemd trouwens dat non-food niet mag, maar dan wel bloemen. Maar goed, dat is hetzelfde licht als dat slijters en wasserettes ook open mogen.
Maar dat onvermijdelijke gedrag zie ik net zo goed in de supermarkt. Toch maar alles dicht? Leger voedselpakketten laten uitdelen?
Was misschien niet gek geweest. Maar alsnog moet er bij pakketten maken een grote groep mensen aan het werk. Daarbij zijn we geen geïsoleerd volk, dus was het virus later toch weer opgelaaid.
Je wast je handen sowieso vaker dan je gewend was pre-Corona, neem ik aan? Mondkapje vind ik echt wel een plicht als je weet dat jij het virus bij je draagt.
Ik maak ook geen praatjes als ik met de hond buiten ben. Daar heb ik nooit van gehouden en wat dat betreft komt Corona mij heel prima uit.

Maar als ik weet dat ik besmettelijk ben en ik kan er echt niet onderuit de hond uit te laten, dan zorg ik dat ik een mondkapje draag en mijn handen even was voordat ik naar buiten ga. Gewoon voor niet voorziene omstandigheden. Het stoort mij momenteel bijzonder dat een steeds grotere groep werkelijk overal een punt van moet maken, om vooral de kop maar in de wind te kunnen gooien. Een soort peuterpubertijd. "Ik ben twee en ik zeg nee...op alles!"
Juist door die instelling worden de beperkingen steeds maar verlengd, omdat maatregelen minder goed werken wanneer mensen niet meedoen.
Ik was mijn handen echt niet vaker. MAAR, ik ben ook continu thuis, dus dat heeft weinig zin. Toen ik wel op kantoor was, deed ik dat wel vaker. Mondkapje had ik waarschijnlijk wel uit mijzelf ook opgezet, als ik besmet was. Maar goed, we zijn gelukkig nog niet in die situatie geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan