Coronavirus

Het daalt al 22 dagen. Gemiddeld gezien dan, uiteraard. Maar als we zo lngzaam blijven 'dalen' hoeven we echt niet te verwachten dat er een versoepeling komt voor oktober, wanneer we voldoende mensen gevaccineerd hebben. Het daalt net zo hard als het afschot van een tuintegel.
Dus als er dan twee opeenvolgende dagen weer ruim 1000 besmettingen bij komen, dan heb ik daar niet bepaald prettige gevoelens bij, zal ik maar zeggen.
Snap je punt.
 
Ik heb gisteren nog gehoord dat na de bevolkingspiek in 2060, het weer flink zal afnemen. Wat dan economisch gezien weer andere problemen zou brengen, maar dat terzijde. We fokken niet genoeg meer.
Dat is inderdaad wel een ding. Theorie is dat betere welvaart leidt tot minder kinderen per gezin. Althans, dat is wat ik naar mijn hoofd krijg geslingerd tijdens de studie. Ding is wel, dit zal voornamelijk voor een populatie afname in arme landen zorgen. Maar dat lijkt mij op, atmosferisch gevolgen na, weinig impact op ons te hebben. China en India hebben bijna een kwart van de wereldbevolking, maar qua dichtheid is het met Nederland toch net zo erg gesteld. En die welvaartstheorie lijkt mij nou niet echt van toepassing op Nederland, of de meeste Europese landen for that matter. Maar wellicht dat hetgeen wat jij las een andere theorie had.

Edit: zie dat je iets verder het artikel had gedeeld.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook altijd via via. Vrienden van vrienden. Gehoord op WhatsApp. Kreeg een mailtje. Een dokter heeft gezegd. Ik wil helemaal geen risico's uitsluiten en ik kan me best voorstellen dat er een groep mensen is die hier voorzichtig mee is, maar het zijn altijd vage claims van onbekende vrienden/familie/experts in dit soort berichten.
:unsure: Die vrouw kan dat helemaal niet binnen hebben gekregen via Twitter. :cautious:
Trump is geblokkeerd op Twitter. :D ;)
 
Morgen gaan we gewoon weer over de 7000 heen. Mark my words.

Beter dan dit gaat het niet.....

Dan nog strenger handhaven en gooi de avondklok er maar in. Al zal de jeugd dan gewoon pas om 6 uur in de ochtend naar huis gaan.
Het was een grapje. Probeerde je woorden te markeren. Maar dat sloeg niet aan. :confused:

Verder ook wel eens met Der Jaufe dat we ons niet te veel op dagkoersen moeten richten gezien de nauwkeurigheid van doorgeven. 7 daags gemiddelde is beter.
 

Rutte vraagt kritische Kamer avondklok niet te blokkeren​

link

"We hebben de luxe niet om een avondklok te blokkeren", zei premier Rutte woensdag in het coronadebat. Hij deed een klemmend beroep op kritische Kamerfracties om geen moties in te dienen die een avondklok uitsluiten. Rutte: "Doe vandaag alsjeblieft geen uitspraken om deuren dicht te gooien."
 
We kunnen natuurlijk wel lekker alle verantwoordelijkheid bij het volk neergooien en daar met het vingertje naartoe wijzen als het fout gaat, maar intussen is ons verwende kindje KLM het Engelse virus naar ons land aan het vervoeren met hun 20 vluchten per dag inclusief van die domme toeristen die hier even komen voor wat sightseeing :FP:Over dikke middelvingers naar de zorg gesproken.

Het is maar goed dat ze dat in de 2e kamer nu al door hebben, ik denk dat ze zeker op tijd zijn en het virus nog lang niet in ons land hebben gebracht. Geweldig dat we altijd op tijd ingrijpen! Kan er daarna ook weer 1 miljard naar KLM toe.
 
kunnen natuurlijk wel lekker alle verantwoordelijkheid bij het volk neergooien en daar met het vingertje naartoe wijzen als het fout gaat, maar intussen is ons verwende kindje KLM het Engelse virus naar ons land aan het vervoeren met hun 20 vluchten per dag inclusief van die domme toeristen die hier even komen voor wat sightseeing

Daar is het al te laat voor om die vluchten nog in te perken. Het virus is er al en zal ook overal ter wereld gaan opduiken, wel of niet vliegen zorgt alleen voor dat het langer zal duren. Nu het er is, maakt het bijna niet meer uit of je wel of niet vliegt naar landen waar een bepaalde variant heerst.

Uiteindelijk krijgen alle landen te maken met een golf van covid, alleen de vraag is hoe lang kan je het uitstellen en nog belangrijker houd je de piek laag genoeg, en wat zijn acceptabele permanente aantallen covid patienten in het ziekenhuis?

Het is maar goed dat ze dat in de 2e kamer nu al door hebben, ik denk dat ze zeker op tijd zijn en het virus nog lang niet in ons land hebben gebracht.

Het virus is al in Nederland, sorry dat ik het vraag maar heb je onder een steen geleefd? Het is al in Nederland sinds 22 december...

En in Frankrijk mogen alleen nog PCR testen gebruikt worden en speciaal ontwikkelde tests die de Engelse variant ook vinden. Sneltesten doen dat vaak niet, aldus de geleerden in Frankrijk.
 
In Londen voltrekt zich een ramp. Het hele continent zou zich moeten afsluiten van dat eiland. Los daarvan; liever 'symboolpolitiek' en daarmee 10% afvangen, dan niks doen en alleen maar wijzen naar Tsjechië en zeggen: "Bij hunnie is het ook erg, dus kom maar op met die Londenaren"

Dat zeg ik toch ook niet. Ik pleit juist voor veel strengere maatregelen mbt vliegen/reizen in het algemeen. Verder het continent afsluiten van de UK betekend dat ze over een paar dagen liggen te creperen, ze importeren 50% van hun voedsel. Ik ben voor veel strengere maatregelen en het onmogelijk maken van contacten, maar niet voor 1 land, zorg ervoor dat vliegen/varen/grenzen oversteken alleen nog kan voor noodzakelijk personeel. Deze groep is ook bereid om 2 keer te testen en in quarantaine te gaan, omdat we moeten voor ons werk (voor sommige collega's betekend dit nu, voor vertrek 10 dagen quarantaine, bij aankomst in het land van bestemming 10-14 dagen quarantaine, voor vertrek weer 10-14 dagen quarantaine, bij aankomst thuis weer 10 dagen quarantaine, voor 6 weken werken, dus evenveel quarantaine, waarbij thuisquarantaine niet telt als tijd van de baas...), en ook om de supply chain gaande te houden. Hoewel er ook signalen zijn dat er inmiddels al meer dan 100.00 internationaal werkenden in de supply chain (piloten, zeevarenden, vrachtwagenchafffeurs enz.) erover denken om te veranderen van werk.
 
Dat zeg ik toch ook niet. Ik pleit juist voor veel strengere maatregelen mbt vliegen/reizen in het algemeen. Verder het continent afsluiten van de UK betekend dat ze over een paar dagen liggen te creperen, ze importeren 50% van hun voedsel. Ik ben voor veel strengere maatregelen en het onmogelijk maken van contacten, maar niet voor 1 land, zorg ervoor dat vliegen/varen/grenzen oversteken alleen nog kan voor noodzakelijk personeel. Deze groep is ook bereid om 2 keer te testen en in quarantaine te gaan, omdat we moeten voor ons werk (voor sommige collega's betekend dit nu, voor vertrek 10 dagen quarantaine, bij aankomst in het land van bestemming 10-14 dagen quarantaine, voor vertrek weer 10-14 dagen quarantaine, bij aankomst thuis weer 10 dagen quarantaine, voor 6 weken werken, dus evenveel quarantaine, waarbij thuisquarantaine niet telt als tijd van de baas...), en ook om de supply chain gaande te houden. Hoewel er ook signalen zijn dat er inmiddels al meer dan 100.00 internationaal werkenden in de supply chain (piloten, zeevarenden, vrachtwagenchafffeurs enz.) erover denken om te veranderen van werk.
Ik zou het GB even afsluiten: gevalletje “Taking back control” ;)
 
Het virus is al in Nederland, sorry dat ik het vraag maar heb je onder een steen geleefd? Het is al in Nederland sinds 22 december...

En in Frankrijk mogen alleen nog PCR testen gebruikt worden en speciaal ontwikkelde tests die de Engelse variant ook vinden. Sneltesten doen dat vaak niet, aldus de geleerden in Frankrijk.

Het laatste deel van mijn post was compleet sarcastisch. Het gaat er mij om dat er pas wordt ingegrepen als we te laat zijn. Nu de vluchten inperken heeft geen nut meer, het is er al. Op dat soort dingen moet veel sneller gereageerd worden, niet pas een maand later.

En daarnaast gaat het mij vooral om vluchten met toeristen, niet met goederen (dat is ook waar ze over debateren nu). Om op je 2e post in te haken :)
 
Lastig dingetje wel hoor, dat wat we inmiddels de Engelse variant (B.1.1.7 als aanduiding) noemen. Er zijn een hele hoop vragen wat het nu daadwerkelijk betekend. En het is nog te vroeg om te zeggen of dit - met het oog op de lange termijn - extra zorgwekkend is of niet. Het lijkt erop dat de variant in een relatief kort tijdsbestek is op komen zetten: . Dat deze mutatie is opgemerkt is op zich al een geluk bij een ongeluk. Een beetje backgroun (heb niet heel veel tijd, maar stel gerust vragen als het niet te volgen is). *De nummers tussen haaljes verwijzen naar mijn oaint-knutsel onder de tekst.

A. het genetisch materiaal van het virus word in oplossing gebracht, dit is een heel lange keten (1) met alle onderdelen van het virus. Verschillende stukken van de ketting coderen voor verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld het rode deel is het spike eiwit (de bolletjes op de kroon) en binnen dat spike eiwit is weer een deel van de ketting het receptor-bindend-domein (geel) (2)
B. Mutaties zijn veel voorkomend, meestal simpele substities waarin een nucleotide op een bepaalde plek veranderd (C, T, A en G zijn de mogelijkheden). Drie nucleitiden maken een amminozuur in de vertaling, CCT en CGT kunnen beide verstalen naar hetzelfde, maar anderen veranderen een Histine naar een Valine aminizuur (69e plek H, 70e plek V in de naamgeving bijv). Andere mutaties zijn repeats (een duplicatie van een stukje), inversions (omdraaien van de leesvolgorde van een sector) en deletions (verdwijnen van een enkele of meerdere bases uit de ketting.
C. Stukjes van het virus genoom die specifiek zijn voor Covid zijn bekend. Hiervoor worden primers ontwikkeld die precies tegengesteld zijn, (C is complementair met G, A met T). In de PCR reactie gaan die primers binden met een fragmentje (van 20 baseparen lang) en beginnen ze te kopieren. De engelsen gebruiken drie primers in hun test voor verschillende locaties van het viraal spike genoom (3).
D. Tijdens de PCR krijg je amplificatie van een bepaald stukje (4). Zodra deze heel talrijk zijn in je oplossing (bijv meer dan 1.000.000 kopien) wordt het gedetecteerd. De multiplicatiecyclus zegt hoeveel verdubbelingen je nodig hebt voor het signaal. Heeft iemand 2x zo veel virus dan is de CT waarde waarop je detecteerd 1 cyclus lager. Heb je 4x zoveel 2 lager, 8x zoveel 3 cycle lager etc.
E. Na de reacties kun je het sample op een gel brengen met kleine porien. Door een lading gaan de met ionen gecoate fragmenten van de + naar de - pool van de gel lopen. Grotere fragmenten hebben meer moeite door de gel te gaan en reizen trager. Met een lader (bekende grote deeltjes met een verfje) heb je een referentie. De bandjes die je ziet geven dus aan dat een fragment gerepliceerd is.
F. Toevallig zat in 1 van de drie door primers gemultipliceerde delen een sterke mutatie. Ofwel in de regio waar de primer aangrijpt (deze bind dan niet of minder waardoor je veel meer onderscheid in CT waardes, of zelfs het ontbreken van 1 van de drie kenmerken het gevolg is. Ofwel in de regio tussen de twee primers (bij een deletion is je fragment niet meer 318 baseparen maar nu nog 310 baseparen groot.

Daarop aangerijpend, die goed onderscheidbare en covid specifieke regios worden ook in sneltests gebruikt. Dus dat een deel van de sneltest die toevallig ook die "in de engelse versie gemuteerde sectie" gebruikten pakken deze minder goed op.

Het totale eiwit blijft ook na een mutatie in de meeste gevallen voor 99% indentiek aan het orgineel. De kans dat de vaccins blijven werken is dus best groot.

COVID tests.png
De CT waardes van de afstrijkjes van besmette personen lijken iets lager te zijn bij de nieuwe variant (dus minder vaak verdubbelen nodig om te detecteren). Dit word geintepreteerd als meer virus aanwezig in de neus en keel, en is een van de verklaringen waarom het zich makkelijker verspreid. Of dat slecht is is een tweede, als meer van de ziekte in de neus bestreden word in plaats van in de longen dan kan het evengoed een positieve ontwikkeling zijn. Het is te vroeg om met zekerheid te zeggen.

Disclaimer: eens in de zoveel tijd word met steekproeven ook het hele genoom gesequenced (volgordebepaling van het geheel van afbeelding 1), maar dan was het minder snel opgevallen dat er zoiets als een engelse variant rondging. Nu zaten ze er vrij snel op (geluk bij een ongeluk).

Disclaimer2: behoorlijk versimpeld om op hoofdlijnen t idee te schetsen.
 
Laatst bewerkt:
Goeie jinx!

circa 6.5k besmettingen, ongeveer 3.1k minder dan vorige week, 7daags gemiddelde dus ook een flinke duw naar beneden (nl 3.1k / 7), hangt nu rond de 6.4k. Nog steeds veel te hoog om aan versoepelingen te denken, maar we zijn nog steeds dalende.
Haha,

Maar we weten niet hoeveel mensen er getest zijn. Voor mij blijft het aantal in het ziekenhuis waar ik me aan vasthoud.
Dat gaat iets beter.
 
Haha,

Maar we weten niet hoeveel mensen er getest zijn. Voor mij blijft het aantal in het ziekenhuis waar ik me aan vasthoud.
Dat gaat iets beter.
Nee dat klopt, maar 3.1k minder besmettingen wegschrijven op een lagere testbereidheid gaat mij ook te ver ;)
Sowieso lopen opnames iets achter dus t effect wat we nu in besmettingen zien merken ze in het ziekenhuis pas later.
 
Dat zeg ik toch ook niet. Ik pleit juist voor veel strengere maatregelen mbt vliegen/reizen in het algemeen.

Ter aanvulling, zoals Frankrijk het nu doet. Voor vertrek van buiten de EU een covid test, bij aankomst 7 dagen in isolatie, en dan weer een covid test. Pas als de 2de negatief is mag je naar buiten. Jammer dat dit niet mogelijk is voor mensen die binnen de EU vliegen. Leuk is het niet voor mij, van mijn 4 weken verlof blijven er nog 2 over. Maar goed nog even een maand of 6 volhouden en we zijn er hopenlijk grotendeels vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan