Coronavirus

Andersom is de kans dat een besmet iemand in de supermarkt komt vele malen hoger, gewoonweg doordat daar meer volk komt.

Dat valt wel. Hoeveel mensen in de supermarkt tref je van heel dichtbij? Een stuk of 10 of zo? Net zoveel als bij een vergadering.

Ik lees al die onderzoeken niet. Ik ga er vanuit dat er blijkbaar onderzoeken zijn die het belang van aerosolen in de besmetting als groot beoordelen net zo als die dat als klein beoordelen.
 
Dat valt wel. Hoeveel mensen in de supermarkt tref je van heel dichtbij? Een stuk of 10 of zo? Net zoveel als bij een vergadering.

Ik lees al die onderzoeken niet. Ik ga er vanuit dat er blijkbaar onderzoeken zijn die het belang van aerosolen in de besmetting als groot beoordelen net zo als die dat als klein beoordelen.
Vooralsnog zie ik onderzoeken die het als klein beoordelen, en mensen die roepen dat het anders is zonder gedegen onderzoeken danwel weerlegde onderzoeken.
 
Vooralsnog zie ik onderzoeken die het als klein beoordelen, en mensen die roepen dat het anders is zonder gedegen onderzoeken danwel weerlegde onderzoeken.
De Hond komt met allerlei onderzoeken aanzetten. Waarbij ik er vanuit ga dat dat serieuze onderzoeken zijn. Net zo serieus als die van het RIVM. Maar dat controleer ik dus niet.

Sowieso heeft Nederland allerlei maatregelen genomen, waarvan het helemaal niet weet in welke mate dit nu wel of niet bijgedragen heeft aan het indammen van de coronabesmettingen. Toch nam Nederland deze maatregelen wel. Waarom zou je dan sowieso niet voor de zekerheid alle ventilatie proberen op de schop te gooien? Baat het niet, dan schaadt het niet. Sowieso een mooie boost voor de installatiebranche. Al zal die zo'n grote stroom orders vast niet aankunnen.

Op ons kantoor is de airco aangepast en wordt in ieder geval de lucht niet meer gecirculeerd. Maar hoe de lucht in ruimtes zelf beweegt, weet ik niet.

Nu zijn er maar weinig besmettelijke mensen in Nederland. Maar dat zou in het zomerseizoen wel kunnen veranderen, als mensen toch op onverstandige wijze vakantie gaan vieren.
 
De Hond komt met allerlei onderzoeken aanzetten. Waarbij ik er vanuit ga dat dat serieuze onderzoeken zijn. Net zo serieus als die van het RIVM. Maar dat controleer ik dus niet.

Door de schreeuwerige toon van Maurice De Hond betwijfel ik wel direct de accuraatheid van zijn onderzoeken. Of dat zo is durf ik niet te zeggen. Wel heb ik hem meermaals zien toveren met cijfers. Dat betekend dat hij cijfer X gaat roepen in de media om Y te bewijzen. Terwijl er geen directe relatie is. Dus het cijfer zal wellicht correct zijn maar de interpretatie van de Hond is wel vaak in zijn voordeel. Op een manier die ik niet altijd verantwoordelijk vind.
 
Door de schreeuwerige toon van Maurice De Hond betwijfel ik wel direct de accuraatheid van zijn onderzoeken. Of dat zo is durf ik niet te zeggen. Wel heb ik hem meermaals zien toveren met cijfers. Dat betekend dat hij cijfer X gaat roepen in de media om Y te bewijzen. Terwijl er geen directe relatie is. Dus het cijfer zal wellicht correct zijn maar de interpretatie van de Hond is wel vaak in zijn voordeel. Op een manier die ik niet altijd verantwoordelijk vind.
Tot nu toe heb ik De Hond nog nergens in gevolgd, dus ik kan daar niet over meepraten.

Een nieuwe theorie inmiddels:
 
Tot nu toe heb ik De Hond nog nergens in gevolgd, dus ik kan daar niet over meepraten.

Een nieuwe theorie inmiddels:
Interessante theorie, de COVID-stam (weet niet of dit medhsc precies de juiste benaming is) kwam al langer voor, ook in NL hadden mensen wel eens een covidje zogezegd. Ben benieuwd wat je in rioolwater kan meten, de aanwezigheid van covid of covid 19.

Dat sluimeren doet bij mij wel de vraag rijzen wat het virus dan heeft doen ontwaken, ik kan geen gemene deler zien tussen de landen, behalve dat ze op dezelfde planeet liggen. Was t virus vooral op 1 van de halfronden kon je nog aan weer denken (hoewel dat ieder jaar dezelfde cyclus kent).

En aangezien 5G ook nog niet zo ver is uitgerold hebben ze het daar ook niet mee aangezet.

We gaan wel zien wat voor bijval of tegengas deze man krijgt. Overigens lees ik al wel dat in het stuk dat hij gepubliceerd heeft hij een waarschijnlijk te stellige aanname doet over de pest in 1918. Maar dat heeft natuurlijk geen invloed op gemeten waarden in afvalwater.
 
Tot nu toe heb ik De Hond nog nergens in gevolgd, dus ik kan daar niet over meepraten.

Een nieuwe theorie inmiddels:

Hmm, niet bepaald de minst onomstreden persoon aldus zijn wiki. O.a. voor zijn "kritische" houding dat vaccins tegen influenca virus maar onzin zijn. Klokkenluider terwijl de rest van de wetenschappelijke wereld uit de hand van big pharma eet? Of - wat ik persoonlijk aannemelijker acht- randje conspiracy theorist? In elk geval is er een hoop controverse rond deze man en de Cochrane reviews over bijv Tamiflu en vaccinaties voor influenza.

Volgens mij is de effectiviteit juist in de jaren waarin vaccins ernaast zaten duidelijk, zoals de wereldwijde oversterfte in de winter van 2017 dacht ik?

Dat gezegd hebbende blijkt het voorbeeld van dit soort reservoirs die plots ontwaken wat hij gebruikte ook wat fragiel wiki:
(On 5 July, 2020 it was widely reported Jefferson claimed in an interview with The Telegraph that the COVID-19 coronavirus may not have originated in China.[8] His theory was that a virus may simply lie dormant for years before suddenly emerging. As an example of this possibility, he pointed to the isolation of Western Samoa, which lost 22% of its population to Spanish Flu in 1918, and claimed the islands had no contact with the outside world. However, it is well documented that Spanish Flu arrived on board the SS Talune on 7 November, 1918, when six infected passengers from New Zealand were allowed ashore).
. Dat het virus al eerder bestond (ook buiten Wuhan nov 2019) lijkt me dan wel weer zeer waarschijnlijk.

Edit: dit kwam negatiever over dan bedoeld. Hij zal er vast en zeker wel het een en ander verstand van hebben gezien zijn ervaring. Met zijn strijd voor het toegankelijk maken en delen van clinical datasets doet hij denk ik ook goed werk (en ik snap dat grote Pharmareuzen dit minder prettig vinden) en hij zal vast goed weten hoe hij een review moet schrijven (wat hij vernamelijk doet voor zijn beroep). Maar een trigger voor het ontwaken (op meerdere plaatsen, zonder onderling contact tussen besmette individuen) lijkt me niet waarschijnlijk. Explosieve replicatie van een virus buiten de host (zoals in vier graden rioolwater wat - lijkt mij - een minimaal aantal levende menselijke cellen bevat, en die ook nog transcriptie vertonen kunnen bij zo'n extreme temperatuur) zou in mijn weten een unicum zijn. Zelfs als het uit een vleermuis komt - die nogal een brede lichaamstemperatuur range heeft (inclusief winterslaap/torpor) is het heel misschien wel mogelijk dat het virus zelf hier tegen zou kunnen, maar dan nog gaat het om de (humane) host-cellen die het vermenigvuldigende werk moeten doen onder die omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, niet bepaald de minst onomstreden persoon aldus zijn wiki. O.a. voor zijn "kritische" houding dat vaccins tegen influenca virus maar onzin zijn. Klokkenluider terwijl de rest van de wetenschappelijke wereld uit de hand van big pharma eet? Of - wat ik persoonlijk aannemelijker acht- randje conspiracy theorist? In elk geval is er een hoop controverse rond deze man en de Cochrane reviews over bijv Tamiflu en vaccinaties voor influenza.

Volgens mij is de effectiviteit juist in de jaren waarin vaccins ernaast zaten duidelijk, zoals de wereldwijde oversterfte in de winter van 2017 dacht ik?

Dat gezegd hebbende blijkt het voorbeeld van dit soort reservoirs die plots ontwaken wat hij gebruikte ook wat fragiel wiki:
(On 5 July, 2020 it was widely reported Jefferson claimed in an interview with The Telegraph that the COVID-19 coronavirus may not have originated in China.[8] His theory was that a virus may simply lie dormant for years before suddenly emerging. As an example of this possibility, he pointed to the isolation of Western Samoa, which lost 22% of its population to Spanish Flu in 1918, and claimed the islands had no contact with the outside world. However, it is well documented that Spanish Flu arrived on board the SS Talune on 7 November, 1918, when six infected passengers from New Zealand were allowed ashore).
. Dat het virus al eerder bestond (ook buiten Wuhan nov 2019) lijkt me dan wel weer zeer waarschijnlijk.
Relix, het virus muteert, dat is een vaststaand gegeven. Kan het zo zijn dat een minder agressieve versie al rond ging (en niet herkend werd omdat men niet in t ziekenhuis kwam) en dat pas in t najaar van 2019 de agressieve mutant tevoorschijn kwam?
 
Relix, het virus muteert, dat is een vaststaand gegeven. Kan het zo zijn dat een minder agressieve versie al rond ging (en niet herkend werd omdat men niet in t ziekenhuis kwam) en dat pas in t najaar van 2019 de agressieve mutant tevoorschijn kwam?

Doordat de genetische gelijkheid zo enorm groot was begin 2020 is de aanname dat het spillover event ergens eind 2019 zou hebben plaatsgevonden. Ik vermoed in China.

Als persoonlijke noot: Twee collega's die in het najaar in China zijn geweest hebben er na hun reis een longontsteking aan overgehouden (voor de eerste Corona meldingen). Die infecties lijken nu met terugwerkende kracht verdacht (1 mild met 3 dagen koorts en 5 dagen ziek, 1 oudere dame (65+) die er bijna drie weken ziek en zwak van was en thuisbleef. Haar man nauwelijks symptomen. Ze was niet opgenomen in Oktober/November 2019, wel veel in het ziekhuis getest maar geen uitsluitsel gekregen. Een andere collega waar ik van de week van hoorde dat die in Januari, de eerste week dat zijn Chinese PhD studenten terugkwamen na de kerst, zelf flink ziek was met Covid-achtige symptomen (inclusief koorts, ijlen en druk op de borst). Indirect on allerminst zeker, maar inmiddels wel verdacht natuurlijk. Dat het tot December slechts heel lokaal in Wuhan was geloof ik dus niet zo in. Beide waren in heel andere gebieden geweest in China.

Inmiddels zijn flink wat replicaties van het virus verder en zien we dat in de laatste maanden de mutaties binnen het virus al tot veel varianten hebben geleid (met Europese, "orginele" en lokale variaties (zoals de deletions in een Arizona populatie die ik hier ooit deelde). In theorie zou je kunnen bepalen wat de mutatiesnelheid nu is - en daarmee een schatting kunnen doen van wanneer de oorsprong was (waarbij November 2020 past) maar probleem daarbij is dat je het aantal besmette personen daarbij nodig hebt (waarvan de onzekerheid-marge giganties is). En zeker bij lage dichtheid geinfecteerden nemen kleine verschillen in mutatiesnelheid natuurlijk extreem toe mbt tot het bepalen van de tijd van ontstaan (zou dus best wel een half jaar of langer rond zijn gegaan). En dan doel ik op de agressieve variant die we nu met Sars-CoV2 aanduiden.

Aangezien de genetische variant bepaald of het om het Sars-COv2 virus gaat zal een minder aggresieve variant waarschijnlijk naamloos en roemloos hebben rondgewaard. Het zou mogelijk in sommigen rest-immuniteit kunnen hebben gebracht, maar ook kunnen leiden tot juist de enorme overreacties die we nu soms zien (zgn priming). De mogelijkheid dat zoiets er al jarenlang was, is lastig vast te stellen dan wel te ontkrachten. Volgens mij weten we hier simpelweg nog te weinig van. Wel is het virus enorm verschillend van de traditionele coronavirussen die we elk jaar detecteren in het griepseizoen. Dus dat deze variant waarschijnlijk vrij recent pas van dier op mens is overgegaan is wel aannemelijk, voor zover ik het kan beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
..edit: mijn eigen speculaties laat ik toch liever achterwege. Dat brengt niemand echt wat, en ik kan het toch niet hard maken.

Na Bolsenario zijn nu ook regeringsleiders in Venzuela en Bolovia blijkbaar positief getest. Of het echt helpt is maar de vraag, Boris heeft immers ook alweer de kroegen geopend en dus bepaald zijn lesje niet geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Lekker onderzoek. Op zich interessant, maar we willen natuurlijk weten waar die hele berg besmettingen ontstaan zijn en niet dat kleine beetje dat er nu nog is.

Een in cognito linkje!
Plus he hebt te maken met n flinke methodologische bias. De gevallen waarbij je het van n onbekende oploopt zijn per definitie moeilijk te traceren, immers weet je niet wie dat zijn?
 
Een ander geluid.... Een in cognitootje weer...



Ik las trouwens vanmorgen in de krant dat het aantal faillisementen t.o.v. 2019 niet gestegen was. Opvallend en goed nieuws, lijkt me.

Ik vermoed dat er nu een aantal bedrijven zijn die omhoog gehouden worden door de staatssteun die anders failliet zouden zijn. Op het moment dat de steun wegvalt zullen er veel gaan ben ik bang. Daarna kan je pas oordelen of de staatsteun zin heeft gehad.

Dat is een beetje hetzelfde als met de maatregelen voor de gezondheid. In eerste instantie gingen er veel meer mensen dood per week dan normaal. Na de eerste golf doden zag je dat er veel minder doden per week waren (in vergelijking met afgelopen jaren). Mensen die op het randje van de dood zaten gingen een aantal weken eerder dood. Pas aan het einde van de rit kan je zeggen hoeveel extra doden corona heeft veroorzaakt. En hoeveel extra faillissementen er zijn...
 
Ach ja, de beste (be)stuurlui staan aan wal. Het alternatief waren Italiaanse toestanden. En dan waren nóg meer mensen overleden, op korte termijn al, simpelweg omdat er geen plaats was in de ziekenhuizen en verpleegsters en dokteren ook allemaal ziek thuis zitten, of erger.

Leuk dat het reproductiegetal “toen al” onder de 1 was. Maar het zegt zo weinig. Het betekent alleen dat het aantal nieuwe patiënten dat erbij komt langzaam steeds minder wordt. Maar er komen dan nog steeds nieuwe patiënten bij, waarvan een behoorlijk deel verpleegd moet worden en een ander deel ziek thuis zit en ook niet kan bijdragen aan de economie. Zonder lockdown was de economische schade minstens zo groot geweest én waren er meer mensen overleden.

Wat we nu hebben gehad was het minst slechte scenario.
 
Ach ja, de beste (be)stuurlui staan aan wal. Het alternatief waren Italiaanse toestanden. En dan waren nóg meer mensen overleden, op korte termijn al, simpelweg omdat er geen plaats was in de ziekenhuizen en verpleegsters en dokteren ook allemaal ziek thuis zitten, of erger.

Leuk dat het reproductiegetal “toen al” onder de 1 was. Maar het zegt zo weinig. Het betekent alleen dat het aantal nieuwe patiënten dat erbij komt langzaam steeds minder wordt. Maar er komen dan nog steeds nieuwe patiënten bij, waarvan een behoorlijk deel verpleegd moet worden en een ander deel ziek thuis zit en ook niet kan bijdragen aan de economie. Zonder lockdown was de economische schade minstens zo groot geweest én waren er meer mensen overleden.

Wat we nu hebben gehad was het minst slechte scenario.
Dit is toch ook wel mijn gevoel. We zullen nooit harde cijfers kunnen overleggen over de andere scenario's, maar volgens mij hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Als we de festivals en andere grote samenkomsten niet hadden geschrapt, dan waren er gegarandeerd veel meer besmettingen gekomen en veel grotere problemen.
 
Dit is toch ook wel mijn gevoel. We zullen nooit harde cijfers kunnen overleggen over de andere scenario's, maar volgens mij hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Als we de festivals en andere grote samenkomsten niet hadden geschrapt, dan waren er gegarandeerd veel meer besmettingen gekomen en veel grotere problemen.
Dat lijkt mij ook geen issue. Maar het sluiten van veel bedrijven, zoals kappers/fysio/etc had wellicht helemaal niet gehoeven.
 
Dat lijkt mij ook geen issue. Maar het sluiten van veel bedrijven, zoals kappers/fysio/etc had wellicht helemaal niet gehoeven.
Ik denk dat die ingreep wel te verdedigen is. Zéker gezien de vele onzekerheden die er op dat moment nog waren (en nog steeds wel zijn) m.b.t. de overdracht van het virus.
 
Dat lijkt mij ook geen issue. Maar het sluiten van veel bedrijven, zoals kappers/fysio/etc had wellicht helemaal niet gehoeven.
Wellicht ja. Hadden we de gok genomen en bleek het niet zo te zijn was t land te klein. T is nieuw t is klote. Dan kan je achteraf beter zeggen dat je te veel maatregelen had dan te weinig
 
Wellicht ja. Hadden we de gok genomen en bleek het niet zo te zijn was t land te klein. T is nieuw t is klote. Dan kan je achteraf beter zeggen dat je te veel maatregelen had dan te weinig
Ja, dat is ook nog wel een dingetje. Wij zijn heel goed in het achteraf verklaren waar het fout is gegaan. Als we de boel open hadden gelaten zou men, indien het mis was gelopen, klagen dat ze (het RIVM en de regering) de risico's hebben onderschat en dat ze alle signalen nooit zo hadden moeten negeren. Dan was de economie boven mensenlevens gesteld en daar was dan heel veel kritiek op gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan