Coronavirus

Dat verreweg de meeste mensen in die leeftijdscategorie ‘slechts’ te maken hebben gehad met griepsverschijnselen. Zoals ook verreweg de meeste mensen geen (blijvende) bijwerkingen van het vaccin krijgen.
Er zit een hoop onduidelijkheid in de groep van zelf reported long covid, maar er zijn meer 18-35 jarigen die na maanden nog fysieke en mentale (cognitieve) gevolgen hebben gehad na een besmetting. Een hoop daarvan onder de radar van huisarts en rivm cijfers. Dat is dankzij vaccins (en deels door veranderingen van t virus van alfa>delta>omicron) flink gereduceerd. Ben wel overtuigd dat zonder de vaccinaties er een hoop meer problemen, kostten en blijvende schade zou zijn geweest. Ik bagetaliseer t nut van vaccins voor "gezonde jonge mensen" dan ook wat minder.
 
Er zit een hoop onduidelijkheid in de groep van zelf reported long covid, maar er zijn meer 18-35 jarigen die na maanden nog fysieke en mentale (cognitieve) gevolgen hebben gehad na een besmetting. Een hoop daarvan onder de radar van huisarts en rivm cijfers. Dat is dankzij vaccins (en deels door veranderingen van t virus van alfa>delta>omicron) flink gereduceerd. Ben wel overtuigd dat zonder de vaccinaties er een hoop meer problemen, kostten en blijvende schade zou zijn geweest. Ik bagetaliseer t nut van vaccins voor "gezonde jonge mensen" dan ook wat minder.
Of deels door het vaccin en dankzij veranderingen van het virus. Was het virus nou het probleem of de mens zelf die iedereen maar in leven wil houden.
 
Er zit een hoop onduidelijkheid in de groep van zelf reported long covid, maar er zijn meer 18-35 jarigen die na maanden nog fysieke en mentale (cognitieve) gevolgen hebben gehad na een besmetting. Een hoop daarvan onder de radar van huisarts en rivm cijfers. Dat is dankzij vaccins (en deels door veranderingen van t virus van alfa>delta>omicron) flink gereduceerd. Ben wel overtuigd dat zonder de vaccinaties er een hoop meer problemen, kostten en blijvende schade zou zijn geweest. Ik bagetaliseer t nut van vaccins voor "gezonde jonge mensen" dan ook wat minder.
Ik bagatelliseer het nut van het vaccin ook niet, toch? Ik bagatelliseer het virus ook niet. Hooguit relativeer ik de massapsychose een beetje. Als je aan de beurt bent ( en je weet vantevoren niet of en wanneer) kun je flink de Sjaak zijn. Heel erg verdrietig. Maar in verreweg de meeste gevallen niks aan het handje. Sterker nog, dat de maatregelen meer effect op het welzijn van mensen begon te krijgen dan het virus zelf. Lastige materie hoor. En je doet het nooit goed als verantwoordelijke.
 
Ik bagatelliseer het nut van het vaccin ook niet, toch? Ik bagatelliseer het virus ook niet. Hooguit relativeer ik de massapsychose een beetje. Als je aan de beurt bent ( en je weet vantevoren niet of en wanneer) kun je flink de Sjaak zijn. Heel erg verdrietig. Maar in verreweg de meeste gevallen niks aan het handje. Sterker nog, dat de maatregelen meer effect op het welzijn van mensen begon te krijgen dan het virus zelf. Lastige materie hoor. En je doet het nooit goed als verantwoordelijke.
Die kans van bijna nul op meer dan n griepje kijk ik wat anders tegenaan bedoel ik. Zeker bij een nieuw type virus waar 80% van de bevolking binnen 2,5 jaar mee besmet leek te raken.
 
Die kans van bijna nul op meer dan n griepje kijk ik wat anders tegenaan bedoel ik. Zeker bij een nieuw type virus waar 80% van de bevolking binnen 2,5 jaar mee besmet leek te raken.
Plus we werden erdoor overvallen. Mondkapjes waren er niet eens. Plus we hebben de 'communicatie ' uit China onderschat. Hoewel die ook niet echt transparant waren over de risico's van dit virus.
 
Of deels door het vaccin en dankzij veranderingen van het virus. Was het virus nou het probleem of de mens zelf die iedereen maar in leven wil houden.
Dat is voor mij niet wezenlijk anders? Of hoe bedoel je? Dat door vaccinatiegraad de immuundrempels zo snel verhoogd werden dat er sneller nieuwe mutanten dominant werden?
 
Ik gebruik het woord ‘aantoonbaar’ helemaal niet, ‘onverklaarbaar’ wel. Laat ik een voorbeeld dicht bij huis noemen: Philip Max. Wat was er met hem aan de hand? Dmv longtesten en zo, hadden ze toch gezien dat hij niet kon spelen. Niet gebeurd, rraarrrr.

Kwam dat door corona of door de vaccinaties?
Dit lijkt mij een mooier topic om de discussie te hervatten (ook Der Jaufe)

Om jezelf wat zaken af te vragen door kritisch te zijn en niet altijd alles maar zonder na te denken te slikken is een goede eigenschap denk ik. Ik geloof niet dat media altijd naar waarheid schrijft en ik denk dat er ook nog een deel censuur in media zit.

Maar dat is heel wat anders dan Willem Engel doet. Hij claimt vrij ernstige dingen zonder er bewijs over te leveren, en wanneer iemand er bewijs om vraagt dan kaatst hij de bal terug door te zeggen dat de ander maar bewijs moet leveren dat zijn stelling niet klopt.

En om dat specifieke voorbeeld van Van der Sar erbij te nemen. Hij komt over dat zijn hersenbloeding door het vaccin komt, terwijl er een hoop factoren zijn (zoals enorme stress laatste maanden) die waarschijnlijker de oorzaak kunnen zijn dan een vaccin.

En over vaccins/medicatie in het algemeen: het is altijd zo dat het een afweging is of de voordelen opwegen tegen de nadelen want vrijwel elk medicijn of vaccin heeft bijwerkingen.
 
Dit lijkt mij een mooier topic om de discussie te hervatten (ook Der Jaufe)

Om jezelf wat zaken af te vragen door kritisch te zijn en niet altijd alles maar zonder na te denken te slikken is een goede eigenschap denk ik. Ik geloof niet dat media altijd naar waarheid schrijft en ik denk dat er ook nog een deel censuur in media zit.

Maar dat is heel wat anders dan Willem Engel doet. Hij claimt vrij ernstige dingen zonder er bewijs over te leveren, en wanneer iemand er bewijs om vraagt dan kaatst hij de bal terug door te zeggen dat de ander maar bewijs moet leveren dat zijn stelling niet klopt.

En om dat specifieke voorbeeld van Van der Sar erbij te nemen. Hij komt over dat zijn hersenbloeding door het vaccin komt, terwijl er een hoop factoren zijn (zoals enorme stress laatste maanden) die waarschijnlijker de oorzaak kunnen zijn dan een vaccin.

En over vaccins/medicatie in het algemeen: het is altijd zo dat het een afweging is of de voordelen opwegen tegen de nadelen want vrijwel elk medicijn of vaccin heeft bijwerkingen.
Ok, ik haak wel ff aan.
Wat weten we van Max? Dat ie in de 1e periode covid heeft gehad. Weten we überhaupt zeker dat ie gevaccineerd is? Gevolgtrekkingen aangaande vaccins over mensen waarvan we niet eens weten of ze gevaccineerd zijn zijn vreemd. Aangaande de haathippie en zijn claims, rondom hersenbloedingen, hersenbloedingen waren er ook voor covid al, er is eerder al een breed onderzoek geweest in, ik meen Italie, terug te vinden hier in de 1.180 pagina's, waaruit naar voren komt dat er geen hogere kans op dergelijke zaken is bij de groep die het vaccin hebben genomen tov de groep die dat niet heeft gedaan.
 
Ik heb het over het onderhoud dat ik had met mijn huisarts over verlies van reuk en andere onverklaarbare oorzaak-gevolgziektes of -symptomen.
Voor een ieder die corona kreeg vóór de vaccinaties: het ziektebeeld was toch raar.
Er ontbraken delen van ziektes, maar bij anderen ontbraken die dan weer niet.
Bij griep is het toch duidelijk. Je hebt dit, dit en dit en een ander heeft dat ook.

Legio infectieziektes te vinden waarbij iedereen een ander ziektebeeld heeft. Ook bij griep reageert iedereen anders. Zo hoef ik bijna nooit te kotsen als ik griep heb, maar mijn moeder kan de kamer onder kotsen bij griep. En het ziektebeeld bij de eerste SARS virussen (waar het coronavirus onder valt) was ook behoorlijk anders dan de huidige SARS variant.
 
Om jezelf wat zaken af te vragen door kritisch te zijn en niet altijd alles maar zonder na te denken te slikken is een goede eigenschap denk ik. Ik geloof niet dat media altijd naar waarheid schrijft en ik denk dat er ook nog een deel censuur in media zit.
Helemaal eens. Jammer dat er zo snel geroepen wordt dat iedereen die kritisch is meteen ook een wappie is. Daarmee wordt heel veel nuttig debat in de kiem gesmoord.

En over vaccins/medicatie in het algemeen: het is altijd zo dat het een afweging is of de voordelen opwegen tegen de nadelen want vrijwel elk medicijn of vaccin heeft bijwerkingen.
Ook dit is juist. Zo mag iedereen voor zichzelf uitmaken hoe zijn afweging uitpakt, vind ik.
 
is juist. Zo mag iedereen voor zichzelf uitmaken hoe zijn afweging uitpakt, vind ik.
Gedeeltelijk eens. Vaccins werken het beste als er een hoge graad is. Dus het is wel belangrijk dat iedereen eigenlijk mee doet.

Uiteraard heb je zelf de keuze. Alleen wat wel jammer is dat veel mensen beïnvloed werden door fake informatie. Dat is ook niet de bedoeling.
 
Gedeeltelijk eens. Vaccins werken het beste als er een hoge graad is. Dus het is wel belangrijk dat iedereen eigenlijk mee doet.

Uiteraard heb je zelf de keuze. Alleen wat wel jammer is dat veel mensen beïnvloed werden door fake informatie. Dat is ook niet de bedoeling.
Klopt. Net zo min als (in)directe dwang tot "keuze" de bedoeling mag zijn.
Zoals Jur 1913 ook zei; censuur in media kan de zaak ook beinvloeden.
Zoals al is vastgesteld zonder dar de parlementaire enquete ook maar begonnen is.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens. Jammer dat er zo snel geroepen wordt dat iedereen die kritisch is meteen ook een wappie is. Daarmee wordt heel veel nuttig debat in de kiem gesmoord.


Ook dit is juist. Zo mag iedereen voor zichzelf uitmaken hoe zijn afweging uitpakt, vind ik.
Iedereen heeft ook altijd zelf de regie gehad of ze wel of niet de prik haalden

Er wordt inderdaad snel geroepen dat iemand een wappie is.

Maar wat mij het meest stoort is dat mensen anno 2023 niet meer durven te zeggen 'ik weet het niet'. Prima als iemand vraagtekens zet bij dingen, maar ga dan niet automatisch uit van het andere uiterste.

"Ik weet het niet" is in mijn ogen een van de slimste dingen die een mens kan zeggen
 
Tussen ik weet het niet en het domweg ontkennen van wetenschappelijk onderbouwde constateringen zit nogal een verschil.
Zolang wetenschappers het Panta Rhei niet uit het oog verliezen.
Ooit was de aarde volgens de wetenschap plat.

Het gevaar is nu dat teveel kritische geluiden wat al te gemakkelijk richting types Willem Engel worden geschoven.
Te weinig wordt echt ingegaan op beargumenteerde kritische geluiden die o zo vaak de moeite van nadere beschouwing waard blijken te zijn.

Terwijl die nadere beschouwing en debat daarover menig parlementaire enquete in latere jaren kan voorkomen.:unsure:
 
Tussen ik weet het niet en het domweg ontkennen van wetenschappelijk onderbouwde constateringen zit nogal een verschil.
En Dat zijn dus wappies. Tijdens covid het 'dat hep op Facebook gestaan argument. Ongelooflijk. En tel daarbij mafkezen die wetenschappers bedreigen erbij op. Wat een volk..
 
Daartussen zit onder meer nog het vragen blijven stellen op zaken die allang beantwoord zijn.
En mensen die wel de maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen het vaccin te gebruiken ook nog proberen te frustreren door prik of testlocaties te saboteren. Fvd had toen een zogenaamde docu gemaakt waardoor ggz medewerkers zijn bedreigd bijvoorbeeld. Dat we dat niet vergeten..
 
En dat we niet vergeten hoe fatsoenlijke mensen die niet meteen juichend in de rij wilden gaan staan voor een vaccin respectloos en opruiend werden uitgemaakt - helaas ook op dit forum - voor wappies en zelfs potentiele moordenaars.
Zo triest kunnen bijdragen aan polarisatie zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan