Coronavirus

Want waarom zou je anders de besluiten uit de coronaperiode evalueren. Gewoon weer door en de volgende keer doen we alles weer ad hoc.
Vilgende epidemie komt hopelijk pas o er 50 jaar in een compleet andere maatschappij. Evalueren kan best nut hebben, maar of uitkomsen bruikbaar zijn voor een volgende epidemie is sterk de vraag.
 
Vilgende epidemie komt hopelijk pas o er 50 jaar in een compleet andere maatschappij. Evalueren kan best nut hebben, maar of uitkomsen bruikbaar zijn voor een volgende epidemie is sterk de vraag.
Volgende Koude Oorlog zou er ook nooit meer komen. Ik ga een heel eind mee in het idee dat uitzonderlijke tijden uitzonderlijke maatregelen nodig hebben, maar de psyche van de mens functioneert eigenlijk altijd hetzelfde. Toch wint het pragmatische het te vaak van dat wat op de langere termijn voor de mensheid beter is. Soms snap ik dat. En soms wil ik het eigenlijk niet snappen. Ik vond in ieder geval in dezen dat de overheid een polariserende rol speelde en dat vond ik kwalijk.
 
Niks totalitairs aan. Iedereen heeft de keuze, maar op gedrag mag je afgerekend worden. Zonder de wappies en anti-vaxx-sukkels waren we veel eerder uit de lockdowns geweest en was het mentale gesteldheid van veel jongeren dus ook beter geweest. Maar omdat sommige uit puur egoïstische overwegingen (religie/complot/'baas in eigen lijf'/blabla) geen vaccin namen, duurde het allemaal langer. Het beste idee ooit was het QR-systeem. Prima dat je geen vaccin neemt, maar dan doe je dus ook niet meer mee met de samenleving. Iemand aanspreken op gedrag ('je neemt geen vaccin') is anders dan iemand aanspreken op iets waar 'ie niets aan kan doen, dus heeft niks te maken met discriminatie.
Ik betwijfel eigenlijk wel of het zoveel sneller was geweest. Je zag eigenlijk internationaal wel verschillende smaakjes mbt beleid en verschillende vaccinatie graden ed maar ik heb nou niet het idee dat er een land was waar het een stuk sneller over was of er betere uit kwam.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom dit nu teruggenomen wordt. Verkiezingstijd?
Directe aanleiding is het rapport over de aanpak van de corona crisis. Daar wordt nu bekeken wat er goed is gegaan en wat er verkeerd is gegaan. Als er dan fouten zijn gemaakt mogen verantwoordelijke er passend op afgerekend worden. Net zoals met elk handelen.
 
Ik zeg ook niet dat evalueren niet moet meneer.
Maar ook die prikjes. Schade van bijwerkingen/oversterfte tov ziekenhuisopnames. Gewoon onderzoeken. Niet wegstoppen om maar als een soort ome Toon je toch niet zo’n gelukzalige beleid een beetje weg te moffelen.
 
Want waarom zou je anders de besluiten uit de coronaperiode evalueren. Gewoon weer door en de volgende keer doen we alles weer ad hoc.
Evalueren is goed. Uiteraard. Voor de gein (;)) toch maar even het artikel gelezen. Conclusie die ik daar uit trek is dat ze het wat anders hadden willen brengen. Dat lijkt me wel oké. Dat het nodig was om zoveel mogelijk mensen te vaccineren én dat je dat niet alleen voor jezelf deed, blijft hiermee wel overeind staan.
 
Maar ook die prikjes. Schade van bijwerkingen/oversterfte tov ziekenhuisopnames. Gewoon onderzoeken. Niet wegstoppen om maar als een soort ome Toon je toch niet zo’n gelukzalige beleid een beetje weg te moffelen.
Oversterfte is lager in landen waar mee geprikt is.
 
Je reactie deed sterk vermoeden dat je het een tikje overbodig vond, meneer.
Ik trok het nut voor een volgende epidemie in twijfel. Hadden we een evaluatie gehad uit begin 20e eeuw vraag ik mij hard af wat we gedaan hadden met het (fictieve) advies om de stadsomroeper in te zetten om mensen te informeren ;)
 
Oversterfte is lager in landen waar mee geprikt is.
Dank u, dokter. Toch denk ik dat een dergelijke comment nog niet afdoende is. Ze zullen het gewoon heel erg goed moeten onderzoeken en blijven monitoren. Tenzij we op basis van aannames graag mensen beleidsmatig buitensluiten. Gaat er een regering over 30 alsnog excuses aanbieden.
 
Dank u, dokter. Toch denk ik dat een dergelijke comment nog niet afdoende is. Ze zullen het gewoon heel erg goed moeten onderzoeken en blijven monitoren. Tenzij we op basis van aannames graag mensen beleidsmatig buitensluiten. Gaat er een regering over 30 alsnog excuses aanbieden.
Inderdaad zolang mensen desinformatie en waanbeelden over een elite die de mensheid wil vermoorden rondspuien en anderen daar grif achteraanlopen zal een logische gevolgtrekking niet voldoende zijn, dat klipt zeker.
 
Inderdaad zolang mensen desinformatie en waanbeelden over een elite die de mensheid wil vermoorden rondspuien en anderen daar grif achteraanlopen zal een logische gevolgtrekking niet voldoende zijn, dat klipt zeker.
Mag ik dit een stomme opmerking vinden? Door steeds een paar complotdenkers erbij te halen het nut van evaluatie en kritisch bekijken van het eigen handelen te bagatelliseren ofzo. Het lijkt wel een blinde vlek die mensen krijgen zodra het over de Willem Engels van deze wereld gaat. Helaas ken ik heel veel mensen die zich niet wilden laten prikken, maar die Willem Engel ook gewoon een dwaas vonden. Gek genoeg worden ze wel de hele tijd gemakshalve in dezelfde hoek geflikkerd. Vind ik erg kortzichtig. Men weet simpelweg gewoon nog niet of alle keuzes wel de juiste waren. Ik hoop alleen dat ze alles onderzoeken ipv op zijn VVD’s het wiel van de massa te kiezen en hopen dat niemand het meer interesseert en je ermee wegkomt.
 
Nu spreekt iedereen schande van de toeslagenaffaire. Iets met publieke opinie enzo. Maar toen er alleen slachtoffers waren en Pietertje wat ging snuffelen, is hij vast zo hier en daar de nodige weerstand tegengekomen. Onderzoeken. Hoe machtiger de instantie, hoe belangrijker de taak om het te controleren en onderzoeken.
 
Ga ik nog een stap verder. Ik vermoed zelfs dat het type Willem Engel massaal misbruikt wordt om je eigen mening nog rechter te lullen dan je hem al vond. Willem Engel was niks. Een mug. Een speld in een hooiberg. Maar hij werd misbruikt om een soort goed-kwaad tegenstelling te creëren. En dat vind ik dus heel erg dom. Het is zo ontzettend vreemd dat we de beschaving (voor zover we die kunnen terughalen) begonnen met zoveel filosofen en wijsgeren, maar dat we op het menselijke aspect steeds verder van onszelf komen af te staan. Corona is m.i. vooral een aanslag geweest op de menselijkheid, niet op de mensheid.
 
Mag ik dit een stomme opmerking vinden? Door steeds een paar complotdenkers erbij te halen het nut van evaluatie en kritisch bekijken van het eigen handelen te bagatelliseren ofzo. Het lijkt wel een blinde vlek die mensen krijgen zodra het over de Willem Engels van deze wereld gaat. Helaas ken ik heel veel mensen die zich niet wilden laten prikken, maar die Willem Engel ook gewoon een dwaas vonden. Gek genoeg worden ze wel de hele tijd gemakshalve in dezelfde hoek geflikkerd. Vind ik erg kortzichtig. Men weet simpelweg gewoon nog niet of alle keuzes wel de juiste waren. Ik hoop alleen dat ze alles onderzoeken ipv op zijn VVD’s het wiel van de massa te kiezen en hopen dat niemand het meer interesseert en je ermee wegkomt.
Dat mag je vinden, alleen waarom jij wel/niet prikken erbij haalt als het over oversterfte gaat is een vreemde sprong. Ik zeg nergens dat mensen die niet prikken direct wappie zijn die achter Willem E. aanlopen, dat doe jij zelf.
Als kritische denkers bij het zien van lagere oversterfte in landen waar méér geprikt is dan in Nederland nog steeds het vaccin de schuld wille geven van de oversterfte dan wil ik wel kanttekeningen plaatsen bij dat 'kritisch denken'.
 
Volgens mij heb jij iets teveel vaccinaties genomen. Portugal had de hoogste vaccinatiegraad en zat daarna in een nog strengere lockdown dan wij. Daar zat je dan met je prikje voor ‘vrijheid’.
De vaccinatiegraad lag te laag toen we het influenza seizoen ingingen. Rivm heeft daarover bericht. Dankzij de antivaxxers hebben we een leuke kerst gehad. Bedankt nog 👍
 
Vilgende epidemie komt hopelijk pas o er 50 jaar in een compleet andere maatschappij. Evalueren kan best nut hebben, maar of uitkomsen bruikbaar zijn voor een volgende epidemie is sterk de vraag.
Ach, aangezien er een groep zal blijven die kak hebben aan het grotere belang heb ik niet de illusie dat een volgende pandemie anders zal lopen. De volgende desinformatie verspreidende wappiegroep zal gevoedt worden door de volgende groep complotdenkers. Wat dat betreft is mijn verwachting uiterst laag
 
Ach, aangezien er een groep zal blijven die kak hebben aan het grotere belang heb ik niet de illusie dat een volgende pandemie anders zal lopen. De volgende desinformatie verspreidende wappiegroep zal gevoedt worden door de volgende groep complotdenkers. Wat dat betreft is mijn verwachting uiterst laag
Jóuw grotere belang. Hét grotere belang is dat de mensheid heel snel of zich aanpast aan de planeet of voor een deel uitgeroeid wordt. Gemiste kans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan