Columns en Artikelen

Het tegenargument is dat in een 4-4-2 systeem weliswaar makkelijker te spelen is, maar grote delen van het veld niet gebruikt worden, driehoekjes moeilijker te maken zijn en veel makkelijker te verdedigen is.

Sta je in een 4-4-2 systeem niet sneller 1-1 in de spits?
 
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/psv/22082302/__Kieft___Cocu_maakt_basisfout___.html

Kieft signaleert hetzelfde (spitsen die niet uit de verf komen) maar zoals je ziet, er zijn veel invalshoeken om tegen een probleem aan te kijken.
Ik ben het overigens met hem eens; als je moet kiezen tussen Matavz en Locadia, moet je voor Locadia gaan en hem dan ook eens een hele serie wedstrijden het vertrouwen en de kans geven.
Enfin, door de nood geboren komt die nu, bewijs het maar! (Y)
 
En hier de 'wetenschappelijke' onderbouwing van mijn stelling, dat voetbal een teamsport is en dat het grootste probleem vann dit PSV is de onwil om de spitsen in stelling the brengen.

Leuke analyses elke keer.

Toch wordt hier op het forum ook al vaak gezegd dat de PSV vleugelspitsen te vaak voor eigen succes gaan. Dit wordt nu door cijfers onderbouwd. Wat je uit de statistiek niet kunt halen: schieten deze spelers zo vaak, omdat de spits niet aanspeelbaar is of negeren ze de spits?

Zelfs al zou geen spits aanspeelbaar zijn, dan moet je nog steeds geen schoten vanuit onmogelijke posities afvuren. Een kansloos schot op doel is eveneens vaak het einde van de aanval. Het lijkt nu een hoog gehalte "je kan niet weten!" te hebben.
Het doet me erg denken aan Brian Roy; eindeloos dribbelen, passeren en dan de bal verklungelen. En wat waren ze daar blij mee in amsterdam, en wat heb ik mij daar altijd aan geërgerd.

Dat breien is nou net mijn probleem. Iedereen moet veel sneller de bal naar voren doorspelen, ipv zelf lopen met de bal en dan, als je eenmaal vastloopt, dan maar op doel schieten. Gaat inderdaad, op basis van de statsitieken, dan maar 8.3 keer op de honderd goed, wat 1 keer per 12 schoten is, wat ongeveer wel overeenkomt met mijn beleving.

En dan mag je nog bedenken dat die keren dat het goed gaat er waarschijnlijk geschoten is vanuit een kansrijke positie, waardoor de kans dat er een goal komt uit een schot uit een kansarme positie wellicht 2-3 keer per honderd is. En als dan de tegenstander een snelle counter in huis heeft valt dan juist het doelpunt aan de andere zijde. Dan is wellicht zelfs breien effectiever (zeker als je al op voorsprong staat) Misschien wel minder leuk om naar te kijken voor sommigen, maar dat moet men dan afwegen tegen het minder leuk zijn van puntverlies.

Lens en Mertens gingen ook vaak voor eigen succes vorig seizoen, maar ze scoorden ook vaak.
Dit keer schrijft de Volkskrant ook eens iets nuttigs.
Belachelijk om steeds het excuus te gebruiken dat de egoisten jong zijn.
Wie in PSV 1 speelt dient niveau te hebben en dus te weten dat er altijd iemand beter voor staat dan jij ,als je je in een "onmogelijke" hoek bevindt.
Niet schieten, maar per definitie afleggen zo'n bal.
 
Lens en Mertens gingen ook vaak voor eigen succes vorig seizoen, maar ze scoorden ook vaak.
Dit keer schrijft de Volkskrant ook eens iets nuttigs.
Belachelijk om steeds het excuus te gebruiken dat de egoisten jong zijn.
Wie in PSV 1 speelt dient niveau te hebben en dus te weten dat er altijd iemand beter voor staat dan jij ,als je je in een "onmogelijke" hoek bevindt.
Niet schieten, maar per definitie afleggen zo'n bal.

En hoe vaak schieten de vleugelspelers vanuit onmogelijke hoeken? Want volgens mij valt dat allemaal best mee.
En hoe vaak staat er iemand 'beter' voor bij PSV? Leuk hoor die statistieken, maar als je de wedstrijden bekijkt dan zie je voornamelijk hopeloze aanvallen die op een muur van tegenstanders eindigen. Zie daartegen maar eens 'af te leggen op iemand die er beter voor staat'.
Hoopvolle Hopeloze afstandsschoten zie ik genoeg, maar dat komt meer omdat er weinig beweging zit in de aanvalslinie van PSV, en die komen echt niet alleen maar van de jonkies, die jij tot in den treure als zondebok blijft aanwijzen, terwijl jouw stokpaardjes het geen haar beter doen.
 
En hoe vaak schieten de vleugelspelers vanuit onmogelijke hoeken? Want volgens mij valt dat allemaal best mee.
En hoe vaak staat er iemand 'beter' voor bij PSV? Leuk hoor die statistieken, maar als je de wedstrijden bekijkt dan zie je voornamelijk hopeloze aanvallen die op een muur van tegenstanders eindigen. Zie daartegen maar eens 'af te leggen op iemand die er beter voor staat'.
Hoopvolle Hopeloze afstandsschoten zie ik genoeg, maar dat komt meer omdat er weinig beweging zit in de aanvalslinie van PSV, en die komen echt niet alleen maar van de jonkies, die jij tot in den treure als zondebok blijft aanwijzen, terwijl jouw stokpaardjes het geen haar beter doen.

Het is juist dat ook mijn zogenaamde stokpaardjes het niet beter doen dan de jonkies.
Ik adoreer mijn stokpaardjes dan ook niet, ik beweer slechts dat de jonkies niet moeten denken dat ze beter zijn.
Dat denken ze wel, maar zijn ze niet.

Op mijn (heel) lage niveau was ik een van anderen afhankelijke speler.
Ik kan je vertellen dat ik geweldige seizoenen heb beleefd in teams waar ik spelers om me heen had met wie het klikte. Mensen die weten wat voetbal inhoudt.
En dat ik een paar heel vervelende seizoenen heb gekend in die halve eeuw dat ik achter het balletje aanrende, als er een paar lui in het team kwamen, die alleen zichzelf zagen en de bal het liefst aan hun schoen kleefden.
Dat is een ramp voor een team en een constante bron van ergernis voor wie wel oog heeft voor het hele speelveld.:(
 
Het is juist dat ook mijn zogenaamde stokpaardjes het niet beter doen dan de jonkies.
Ik adoreer mijn stokpaardjes dan ook niet, ik beweer slechts dat de jonkies niet moeten denken dat ze beter zijn.
Dat denken ze wel, maar zijn ze niet.

Op mijn (heel) lage niveau was ik een van anderen afhankelijke speler.
Ik kan je vertellen dat ik geweldige seizoenen heb beleefd in teams waar ik spelers om me heen had met wie het klikte. Mensen die weten wat voetbal inhoudt.
En dat ik een paar heel vervelende seizoenen heb gekend in die halve eeuw dat ik achter het balletje aanrende, als er een paar lui in het team kwamen, die alleen zichzelf zagen en de bal het liefst aan hun schoen kleefden.
Dat is een ramp voor een team en een constante bron van ergernis voor wie wel oog heeft voor het hele speelveld.:(

Bij PSV zou je dat slechts Bakkali kunnen verwijten. En soms een beetje Depay. Maar zijn kwaliteit maakt een hoop goed. Je hebt ook geen 11 geconditioneerde eenheidsworsten nodig die het voetbal dodelijk saai maken. Individualisme hoort een beetje bij creativiteit en genialiteit.
 
Mooie prozaïsche column vanmorgen in de NRC door Wilfried de Jong over Cocu:

http://www.nrc.nl/wilfried/2013/12/02/de-koelkastdeur-van-phillip-cocu/
De Jong is sowieso een held. Maar zinnen als; "Op een lagere verdieping verstijfde de piccalilly in het potje", "De koelkast zat potdicht. Maar een klap tegen een ding helpt soms. Er lekte alsnog kou tussen het rubber van de deur: „Die penalty was een eersteklas lachertje.”" en "Zijn neus stond nog altijd in de vrolijke stand.", vind ik echt geweldig! :D
 
De Jong is sowieso een held. Maar zinnen als; "Op een lagere verdieping verstijfde de piccalilly in het potje", "De koelkast zat potdicht. Maar een klap tegen een ding helpt soms. Er lekte alsnog kou tussen het rubber van de deur: „Die penalty was een eersteklas lachertje.”" en "Zijn neus stond nog altijd in de vrolijke stand.", vind ik echt geweldig! :D

Precies! En deze koelkastbeeldspraak 'verwarmde' mij deze ochtend toch weer even. :)
 
Dit was toch gewoon een cameraman van de NOS?

Ow ik had begrepen dat het cameras waren die daar standaard blijken te hangen, maar misschien heb jij wel gelijk.
Ach al dat debiel gefilm buiten het veld, en dan alleen uitzenden als het de heren van de NOS uitkomt......
 
Terug
Bovenaan Onderaan