Columns en Artikelen

En hier de 'wetenschappelijke' onderbouwing van mijn stelling, dat voetbal een teamsport is en dat het grootste probleem vann dit PSV is de onwil om de spitsen in stelling the brengen.

Leuke analyses elke keer.

Toch wordt hier op het forum ook al vaak gezegd dat de PSV vleugelspitsen te vaak voor eigen succes gaan. Dit wordt nu door cijfers onderbouwd. Wat je uit de statistiek niet kunt halen: schieten deze spelers zo vaak, omdat de spits niet aanspeelbaar is of negeren ze de spits?
 
Leuke analyses elke keer.

Toch wordt hier op het forum ook al vaak gezegd dat de PSV vleugelspitsen te vaak voor eigen succes gaan. Dit wordt nu door cijfers onderbouwd. Wat je uit de statistiek niet kunt halen: schieten deze spelers zo vaak, omdat de spits niet aanspeelbaar is of negeren ze de spits?

Mijns inziens kunnne we dat zelf elke week zien (het eerste dus).
 
Aardige inkijk op Jong PSV. Column Art Langeler.

Tegel-waarheid
Als je op De Herdgang de kleedkamers uitloopt richting de trainingsvelden dan staat er een tegel-waarheid geschilderd op de muur: ‘Hard werken verslaat talent als talent niet hard werkt’. Deze terminologie is de afgelopen maanden absoluut van toepassing geweest op Jong PSV. Na de zomer op de eerste trainingen stond er een team dat op geen enkele wijze opgewassen was tegen het geweld van de Jupiler League-competitie. Niet op voetbalgebied, maar ook niet op disciplinair gebied, op zelfregulerend gebied laat staan op fysiek gebied. Ik weet nog dat we na de wedstrijd tegen Jong Willem II met de handen in het haar zaten als trainers en beleidsmakers. Waar moeten we beginnen en hoe krijgen we deze jongens zover dat ze wel stappen maken richting het gewenste niveau?

PSV
Een team dat kan vechten
Nou , nu zijn we vier maanden verder en alle credits moeten gaan naar het team en hun trainers/begeleiders. Want in de loop van de tijd lukte het Darije, Twan en Boudewijn steeds beter het team een team te laten zijn. Van matige beleving op de trainingen spatten de vonken er nu van af. Van volledig van het veld geblazen worden, bijvoorbeeld in Doetinchem, zien we nu een team dat kan vechten en een resultaat over de streep helpt. Er is doorgeselecteerd maar alle spelers die er vanaf juli (de eerste training) bij waren hebben stappen gemaakt en zijn sterker/beter geworden.

PSV
Discipline, teamgeest, inzet
De spelers die vanaf de eerste selectie aansluiten ondervinden een goed niveau in trainingen en wedstrijden - het is geen straf met dit team mee te spelen! Vanuit de A-jeugd zijn jongens doorgeschoven en zij laten zien dat ze het team kunnen helpen. Weliswaar met vallen en opstaan en soms met veel moeite, maar toch! De trainers hebben vastgehouden aan de werkwijze, zijn zeer scherp geweest naar de jongens op het gebied van discipline, teamgeest en inzet en dit wordt momenteel beloond.

PSV
We mogen trots zijn!
Vrijdagavond kan het team de kroon zetten op een periode van hard werken, veel leren en in de loop van de tijd steeds meer winnen. Van verliezen in de laatste fase (bijvoorbeeld Achilles ’29) naar winnen in de laatste fase (bijvoorbeeld VVV, MVV). Door deze positieve prestatiecurve heeft Jong PSV aan een punt genoeg om de prijs, de Bronzen Stier, te mogen ontvangen. En die telt! De problemen die elders genoemd worden, of de verwijten richting de KNVB, andere Jupiler-teams of beloftenteams, wij (her)kennen ze niet of hebben ze overwonnen. Goede weerstand, herkenbare speelstijl, vast team, goede teamspirit het is er allemaal en daar mogen we trots op zijn!

PSV
Het begint pas
Zijn we dan nu klaar? Nee het begint pas. Het voetbal kan/moet nog veel beter, spelers moeten nog meer ervaren en meemaken om de stap naar het eerste te kunnen zetten, op facilitair gebied kunnen we de komende tijden nog veel doen maar… de eerste stap is gezet! Het talent verslaat de harde werkers…..omdat ze dat zelf ook doen! Graag nodig ik u uit vrijdagavond te komen, de kaarten zijn goedkoop, de recette gaat naar de hulpactie voor de Filipijnen en er staat wat op het spel, reden genoeg lijkt me… Tot vanavond!
 
Leuke analyses elke keer.

Toch wordt hier op het forum ook al vaak gezegd dat de PSV vleugelspitsen te vaak voor eigen succes gaan. Dit wordt nu door cijfers onderbouwd. Wat je uit de statistiek niet kunt halen: schieten deze spelers zo vaak, omdat de spits niet aanspeelbaar is of negeren ze de spits?

Zelfs al zou geen spits aanspeelbaar zijn, dan moet je nog steeds geen schoten vanuit onmogelijke posities afvuren. Een kansloos schot op doel is eveneens vaak het einde van de aanval. Het lijkt nu een hoog gehalte "je kan niet weten!" te hebben.
Het doet me erg denken aan Brian Roy; eindeloos dribbelen, passeren en dan de bal verklungelen. En wat waren ze daar blij mee in amsterdam, en wat heb ik mij daar altijd aan geërgerd.
 
Zelfs al zou geen spits aanspeelbaar zijn, dan moet je nog steeds geen schoten vanuit onmogelijke posities afvuren. Een kansloos schot op doel is eveneens vaak het einde van de aanval. Het lijkt nu een hoog gehalte "je kan niet weten!" te hebben.
Het doet me erg denken aan Brian Roy; eindeloos dribbelen, passeren en dan de bal verklungelen. En wat waren ze daar blij mee in amsterdam, en wat heb ik mij daar altijd aan geërgerd.

Klopt, maar - zoals je zelf al zegt - kun je niet eindeloos door blijven breien. Dan verwordt je tot een saai Ajax of Barcelona. Daar zit ook niemand op te wachten.
 
Klopt, maar - zoals je zelf al zegt - kun je niet eindeloos door blijven breien. Dan verwordt je tot een saai Ajax of Barcelona. Daar zit ook niemand op te wachten.
Dat breien is nou net mijn probleem. Iedereen moet veel sneller de bal naar voren doorspelen, ipv zelf lopen met de bal en dan, als je eenmaal vastloopt, dan maar op doel schieten. Gaat inderdaad, op basis van de statsitieken, dan maar 8.3 keer op de honderd goed, wat 1 keer per 12 schoten is, wat ongeveer wel overeenkomt met mijn beleving.
 
Dat breien is nou net mijn probleem. Iedereen moet veel sneller de bal naar voren doorspelen, ipv zelf lopen met de bal en dan, als je eenmaal vastloopt, dan maar op doel schieten. Gaat inderdaad, op basis van de statsitieken, dan maar 8.3 keer op de honderd goed, wat 1 keer per 12 schoten is, wat ongeveer wel overeenkomt met mijn beleving.

En dan mag je nog bedenken dat die keren dat het goed gaat er waarschijnlijk geschoten is vanuit een kansrijke positie, waardoor de kans dat er een goal komt uit een schot uit een kansarme positie wellicht 2-3 keer per honderd is. En als dan de tegenstander een snelle counter in huis heeft valt dan juist het doelpunt aan de andere zijde. Dan is wellicht zelfs breien effectiever (zeker als je al op voorsprong staat) Misschien wel minder leuk om naar te kijken voor sommigen, maar dat moet men dan afwegen tegen het minder leuk zijn van puntverlies.
 
Zelfs al zou geen spits aanspeelbaar zijn, dan moet je nog steeds geen schoten vanuit onmogelijke posities afvuren. Een kansloos schot op doel is eveneens vaak het einde van de aanval. Het lijkt nu een hoog gehalte "je kan niet weten!" te hebben.
Het doet me erg denken aan Brian Roy; eindeloos dribbelen, passeren en dan de bal verklungelen. En wat waren ze daar blij mee in amsterdam, en wat heb ik mij daar altijd aan geërgerd.
Spitsen zonder uitstraling en beperkte spitsen dwingen niets af. dat ligt aan hen zelf. Niemand die van Persie durft te negeren of destijds Kezman of bij Heerenveen Finbogasson of vorig jaar Bony. Klnugelige spitsen die meevoetballend ook heel zwak zijn stralen niets af waardoor de rest ook maar wat probeert. Buiten dat vind ik dat een speler als Depay altijd vanuit de onmogelijke hoeken en afstanden moet proberen te schieten want dat kan hij. Dat is een wapen van hem en wordt daar steeds beter in. Een Narsingh kan dat niet en doet het ook niet. Praten over een hoog rendement bij een 19jarige is dan ook onzinnig. Hij moet de tijd krijgen om dat aspect verder te ontwikkelen.
 
Spitsen zonder uitstraling en beperkte spitsen dwingen niets af. dat ligt aan hen zelf. Niemand die van Persie durft te negeren of destijds Kezman of bij Heerenveen Finbogasson of vorig jaar Bony. Klnugelige spitsen die meevoetballend ook heel zwak zijn stralen niets af waardoor de rest ook maar wat probeert. Buiten dat vind ik dat een speler als Depay altijd vanuit de onmogelijke hoeken en afstanden moet proberen te schieten want dat kan hij. Dat is een wapen van hem en wordt daar steeds beter in. Een Narsingh kan dat niet en doet het ook niet. Praten over een hoog rendement bij een 19jarige is dan ook onzinnig. Hij moet de tijd krijgen om dat aspect verder te ontwikkelen.

Spitsen die verkeerd positie kiezen en niet aanspeelbaar zijn evenmin.
Voor mij is de verklaring voor de statistieken evenzeer omgekeerd van toepassing!
Overigens, de voorbije jaren, ook met andere buitenspelers kwamen de spitsen niet uit de verf. Wat is de kip en wie is het ei?
 
Spitsen die verkeerd positie kiezen en niet aanspeelbaar zijn evenmin.
Voor mij is de verklaring voor de statistieken evenzeer omgekeerd van toepassing!
Overigens, de voorbije jaren, ook met andere buitenspelers kwamen de spitsen niet uit de verf. Wat is de kip en wie is het ei?

Ik geloof dat van Nistelrooy ook ooit is geslachtofferd omdat deze niet goed genoeg was, eveneens in zo'n buitenspeler-syseem.

Ikzelf ben ook niet zo enthousiast over dat systeem vanwege de hoge voorspelbaarheid ervan. Dat kun je eigenlijk alleen maar pareren door te spelen met spelers in de buitencategorie (over Robben: je weet wat hij gaat doen, en toch lukt het hem)
 
Ik geloof dat van Nistelrooy ook ooit is geslachtofferd omdat deze niet goed genoeg was, eveneens in zo'n buitenspeler-syseem.

Ikzelf ben ook niet zo enthousiast over dat systeem vanwege de hoge voorspelbaarheid ervan. Dat kun je eigenlijk alleen maar pareren door te spelen met spelers in de buitencategorie (over Robben: je weet wat hij gaat doen, en toch lukt het hem)

Van Nistelrooy geslachtofferd? Wo und wenn??
 
Ik geloof dat van Nistelrooy ook ooit is geslachtofferd omdat deze niet goed genoeg was, eveneens in zo'n buitenspeler-syseem.

Ikzelf ben ook niet zo enthousiast over dat systeem vanwege de hoge voorspelbaarheid ervan. Dat kun je eigenlijk alleen maar pareren door te spelen met spelers in de buitencategorie (over Robben: je weet wat hij gaat doen, en toch lukt het hem)

Het tegenargument is dat in een 4-4-2 systeem weliswaar makkelijker te spelen is, maar grote delen van het veld niet gebruikt worden, driehoekjes moeilijker te maken zijn en veel makkelijker te verdedigen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan