Cody Gakpo (A)

Gakpo is gewoon de betere voetballer. Alleen valt Gakpo so far wat tegen en Vertessen wat mee.

Het zegt wel iets over de sterkte van de bank momenteel tov voorheen. Bergwijn, Malen en Gakpo in hun laatste seizoen bij JPSV zouden momenteel meer aanspraak maken om door te schuiven dan Vertessen. Vertessen s momenteel de beste optie die we op de bank hebben voor de vier voorhoedeposities. Dat is wel zorgelijk.
 
Het zegt wel iets over de sterkte van de bank momenteel tov voorheen. Bergwijn, Malen en Gakpo in hun laatste seizoen bij JPSV zouden momenteel meer aanspraak maken om door te schuiven dan Vertessen. Vertessen s momenteel de beste optie die we op de bank hebben voor de vier voorhoedeposities. Dat is wel zorgelijk.
Eens dat we meer aanvallende versterkingen nodig hebben. Maar tot nu toe maakt Vertessen echt wel goede progressie. Gakpo stond vroeger ook niet bekend als het grootste talent.
 
Eens dat we meer aanvallende versterkingen nodig hebben. Maar tot nu toe maakt Vertessen echt wel goede progressie. Gakpo stond vroeger ook niet bekend als het grootste talent.
Vertessen is de grote verrassing van de voorbereiding, laten we wel wezen. En hij verdient zijn plek bij de selectie volledig. Gelukkig dat hij het zo goed doet, anders was het echt heel treurig gesteld met de bank. Maar wat ik al eerder zei, ik vind Vertessen meer een speler voor een tegenstander die ons onder druk zet. Dat gebeurt in de meeste eredivisiewedstrijden niet.
 
Ik weet niet of het echt helpt. Hij is er we trots op. We zullen zien of hij - net als Rosario - bezwijkt onder de band. Hopelijk niet. Schmidt lijkt er wel naar te streven zoveel mogelijk spelers per wedstrijd die band te laten dragen. Vaak 3 verschillende.

Ik zie elke wedstrijd echt nog wel mooie acties van Gakpo. Veel mooiere dan van Vertessen. Goaltjes, daar ontbreekt het vooralsnog aan (op die ene intikker na).
Ja ja.
Doe je nu voorkomen dat Rosario slecht is gaan spelen vanwege de aanvoerdersband?
Dacht het niet!

Maar inderdaad, mij lijkt Gakpo geen goede aanvoerder op dít moment. Genoeg werk aan de winkel met zichzelf. Ze hadden beter Boscagli of Max kunnen doen. Of….mijn paradepaardje: elke wedstrijd een ander (desnoods afhangend van de tegenstander.)
 
Ik weet zo niet of het in de thuiswedstrijd tegen Midgetyhrland of tegen Ajax was, maar ik kan me een aanval herinneren waar Cody alles en iedereen eruit sprintte
Dat hij snel is staat buiten kijf. Op het EK was zijn sprint op den duur ook de vierde snelste van het toernooi.

Ik denk dat loop lijnen of het aantal sprints tussen de spelers ook verschillend zullen zijn. Bij Bergwijn had ik bijvoorbeeld "soms" het gevoel dat hij heel hard kon sprinten, maar dit niet al te vaak deed. En Di Maria zag ik bijvoorbeeld in een wedstrijd de hele tijd mee terug rennen en veel sprints maken.
Wel erg fijn dat het fysiek best goed lijkt te zitten bij PSV.
 
We mogen toch inmiddels wel stellen dat Cody beter is dan Bergwijn. Net ff de wedstrijd in delen terug gekeken, maar onze eindtovenaar speelde gewoon echt een hele sterke pot. Als ie dat zo het hele seizoen blijft dan, dan is ie weg, maar dan is ie ook onderdeel van het vaste Oranje op die positie. En nog steeds zo jong nog. Leuk!
 
We mogen toch inmiddels wel stellen dat Cody beter is dan Bergwijn. Net ff de wedstrijd in delen terug gekeken, maar onze eindtovenaar speelde gewoon echt een hele sterke pot. Als ie dat zo het hele seizoen blijft dan, dan is ie weg, maar dan is ie ook onderdeel van het vaste Oranje op die positie. En nog steeds zo jong nog. Leuk!
Nu maar hopen dat ie ook meer opbrengt dan 35 miljoen wat voor Stevie is betaald.
 
We mogen toch inmiddels wel stellen dat Cody beter is dan Bergwijn. Net ff de wedstrijd in delen terug gekeken, maar onze eindtovenaar speelde gewoon echt een hele sterke pot. Als ie dat zo het hele seizoen blijft dan, dan is ie weg, maar dan is ie ook onderdeel van het vaste Oranje op die positie. En nog steeds zo jong nog. Leuk!

Nou, zo snel wil ik nog niet zijn. Ook Bergwijn liet wel het een en ander zien bij ons. Het grootste ''probleem'' dat ik nog met Gakpo heb (hoe geweldig ik hem ook vind), is dat zijn rendement echt nog wel omhoog mag. Vorig jaar leek het alsof hij heel vaak scoorde, maar dat was vooral omdat zijn goals je bij blijven. Hij scoort vaak prachtige (afstands)schoten. Vorig seizoen 11 doelpunten en slechts 3 assists in 29 apps. Slecht is het niet, maar daar zaten o.a. ook 2 goals bij tegen Mura. In de Eredivisie bijvoorbeeld kwam hij tot 23 wedstrijden, met 7 goals en 2 assists. Het is nogmaals niet slecht, maar zeker het aantal assists valt toch wel tegen. Bergwijn was wat betreft opbouw een stuk beter, of in ieder geval effectiever (die zat in zijn laatste half jaar al op 10 assists in de winterstop). Bergwijn heeft echter weer totaal geen bijzonder schot en is slecht in de afronding. Ik keek laatst Spurs tegen Man City en dan zie je Bergwijn ten voeten uit: goed in de opbouw, goed in de counter. Assist op de goal van Son en cruciaal in die uitbraak, maar mist vervolgens later weer een 100% kans die Spurs gelukkig voor hem dan uiteindelijk niet fataal wordt.

Wat dat betreft hoop ik dat Gakpo zijn rendement dit seizoen opschroeft als volgende stap in zijn groeicurve. Dat hij een fenomenaal afstandsschot heeft (wereldklasse zelfs, durf ik te stellen) weten we, maar hij mag ook best wel wat vaker intikkertjes scoren of tegenstanders in kansrijke positie zetten. Hij is technisch goed genoeg om dat te kunnen. Nu heb ik soms het gevoel dat ie het liefst een beetje aan de rand van de 16 blijft, omdat hij weet dat zijn afstandsschoten dodelijk zijn.

Gakpo kan het heel ver schoppen, maar er is echt nog wel ruimte voor verbetering. Ik hoop dan ook dat hij die stappen hier nog zet, zodat hij bij een toekomstige transfer ook succesvol zal zijn. Er zijn weinig spelers die ik zo graag zie slagen als onze Eindtovenaar.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft in de wedstrijd een blessure opgelopen, maar wel doorgevoetbald toch? Ik gok op 'geen risico's"en dat het meevalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan