Bruma (A)

Hier een interessant artikel over Bruma: https://www.vi.nl/pro/analyse/waaro...t-voormalig-wonderkind-bruma/share/f6437d5be4

Passage waar ik mij een beetje zorgen om baar:
"Zijn vermogen om nauwkeurig te kappen en draaien terwijl hij op tempo is geraakt, is wat Bruma tot zo'n intrigerende speler maakt. De Portugees zou PSV op een nog spectaculairdere wijze deze kwaliteiten kunnen brengen dan Steven Bergwijn dat de voorbije seizoenen deed, maar het is bij Bruma nog altijd de vraag of hij in de buurt kan komen van de consitentie van een Bergwijn. De Oranje-international heeft in zijn vormpeil wellicht minder hoge pieken dan Bruma, maar ook minder diepe dalen."

Dus nog wisselvalliger dan Bergwijn en met zijn leeftijd moeilijk voor te stellen dat hij dat er nog uit krijgt in zijn spel in tegenstelling tot Bergwijn.

Laten we wel wezen, als 'ie in Leipzig elke week de pannen van het dak speelde, speelde 'ie nu niet bij ons.
 
Laten we wel wezen, als 'ie in Leipzig elke week de pannen van het dak speelde, speelde 'ie nu niet bij ons.

Inderdaad, wisselvalligheid moeten we op de koop toe nemen. Als Bergwijn en Lozano nu gewoon blijven en de vormdipjes vooraf met elkaar afstemmen dan beschikken we misschien wel een heel seizoen over flitsende vleugels.
 
Hier een interessant artikel over Bruma: https://www.vi.nl/pro/analyse/waaro...t-voormalig-wonderkind-bruma/share/f6437d5be4

Passage waar ik mij een beetje zorgen om baar:
"Zijn vermogen om nauwkeurig te kappen en draaien terwijl hij op tempo is geraakt, is wat Bruma tot zo'n intrigerende speler maakt. De Portugees zou PSV op een nog spectaculairdere wijze deze kwaliteiten kunnen brengen dan Steven Bergwijn dat de voorbije seizoenen deed, maar het is bij Bruma nog altijd de vraag of hij in de buurt kan komen van de consitentie van een Bergwijn. De Oranje-international heeft in zijn vormpeil wellicht minder hoge pieken dan Bruma, maar ook minder diepe dalen."

Dus nog wisselvalliger dan Bergwijn en met zijn leeftijd moeilijk voor te stellen dat hij dat er nog uit krijgt in zijn spel in tegenstelling tot Bergwijn.
Bedankt voor de link Retro. Mooi verslag. Ik mag toch hopen dat hij zijn akties mag blijven maken van MVB. Dat maakt hem razendgevaarlijk voor de tegenstander. Niet, dat Mark gaat zeggen dat hij wat zakelijker moet gaan spelen. Dat zou een wrede moord zijn op zijn aanvallende kwaliteiten.
 
Er valt zo ontzettend weinig te googlen over deze kerel...dat verontrust me een klein beetje.
 
Er valt zo ontzettend weinig te googlen over deze kerel...dat verontrust me een klein beetje.

Oh ik kan je wel een beetje op weg helpen hoor.

Wedstrijden gespeeld, doelpunten gemaakt en assists gegeven in de:
- Primeira Liga.
- Süper Lig.
- Primera División.
- Duitse Bundesliga.

Kampioen geworden, beker en supercup gewonnen in Turkije.

Vanaf onder de 15 in de vertegenwoordigende elftallen van Portugal gespeeld en inmiddels ook al interlands gespeeld voor het vlaggenschip van Portugal en ook al een interlandgoal gemaakt.

Ik denk dat er in de selectie niemand anders zit met ervaring bij (sub)topclubs in zoveel competities en ook nog gewoon international van Portugal toch ook geen kinderachtig voetballand.
 
Er valt zo ontzettend weinig te googlen over deze kerel...dat verontrust me een klein beetje.
Hij zal na een jaar wel.weer toe zijn aan een andere club. Dat kan ik je vast vertellen.
 
Zijn statistieken gaven me eerder al weinig hoop, ik bedoel hij is “al” 24 en daarmee geen talentje meer. Zijn optreden van vanavond maar zelfs vorige week, geeft mij geen goede hoop dat deze dure jongen een waardige vervanger voor Lozano of Bergwijn kan zijn. Het is te vroeg dat weet ik, maar ik heb niet echt een goed gevoel bij deze zoveelste dure aankoop....
 
Hij was gisteren zeker niet goed. Maar viel minder door de mand dan sommige andere spelers. Een van de grote problemen gisteren was de aanvoer vanuit het midden/achterin naar de aanvallers. De aanvallers werden gewoon niet goed bereikt, dus ik onthoud me nog wat van een mening over deze jongen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zijn statistieken gaven me eerder al weinig hoop, ik bedoel hij is “al” 24 en daarmee geen talentje meer. Zijn optreden van vanavond maar zelfs vorige week, geeft mij geen goede hoop dat deze dure jongen een waardige vervanger voor Lozano of Bergwijn kan zijn. Het is te vroeg dat weet ik, maar ik heb niet echt een goed gevoel bij deze zoveelste dure aankoop....

Ik ook niet. En dan nog iets: sommigen beredeneren dan dat deze speler is gekocht anticiperend op een vertrek van ofwel Bergwijn of Lozano, en dat je niet altijd de luxe hebt om te kunnen wachten of de transfers in de logische volgorde (eerst een CV) kunt doen. Dat kan inderdaad waar zijn, maar dan nog kun je stevige vraagtekens zetten bij deze transfer.

Namelijk, op basis van wat precies is deze speler 15 miljoen waard? Lozano was bij aankoop dé up-and-coming sterspeler van Mexico, en werd met regelmaat gelinkt aan diverse europese topclubs, en die werd voor een slordige 10 miljoen plus een flink doorverkooppercentage gekocht. Maar de hype vooraf was er bij Lozano die dat bedrag van 10 miljoen rechtvaardigden; en hij kon vooraf ook al goede statistieken overleggen. Eigenlijk een zekerheidje dus.

Maar die hype is er nooit geweest bij Bruma, en evenmin heeft hij statistieken die zijn transfersom, die notabene hoger is dan die van Lozano (!), rechtvaardigen. Ook is hij alweer 24. Goed, dan kun je zeggen, "hij komt uit de Bundesliga, dus dan betaal je nu eenmaal meer voor een speler dan voor een speler uit de Mexicaanse competitie," maar dan vraag ik op mijn beurt weer, "waarom zou je dan niet elders kijken naar een speler in de categorie Lozano, waar daadwerkelijk ook een hype achter zit en die goeie statistieken kan overleggen?" Waarom zet je dan door voor een dure en alweer oudere speler die nog nergens indruk heeft kunnen maken bij de vele clubs die hij inmiddels al versleten heeft? Waar is dan die hoge transfersom op gebaseerd, en waarom heeft PSV zich zo blind gestaard op deze ene speler dat ze hem voor zoveel miljoenen binnenhaalden? Nogmaals, als je het als leiding echt noodzakelijk vond om een directe versterking te halen, waarom heeft men dan niet gekeken naar een speler met betere statistieken en die jonger was, en hem, als het zo nodig was om 15 miljoen uit te geven, dan een contract te geven zonder allerlei clausules en haken en ogen?

Ik zeg niet dat hij niet kan gaan slagen, maar het is op voorhand al wel een enorme gok, en ik kan me gewoon niet vinden in het blindstaren van PSV op deze jongen en de hoogte van de transfersom. Het is net alsof ze aan een of andere dwangneurose lijden; "we volgden hem al langer en dus moesten we hem wel kopen."
 
Ik ook niet. En dan nog iets: sommigen beredeneren dan dat deze speler is gekocht anticiperend op een vertrek van ofwel Bergwijn of Lozano, en dat je niet altijd de luxe hebt om te kunnen wachten of de transfers in de logische volgorde (eerst een CV) kunt doen. Dat kan inderdaad waar zijn, maar dan nog kun je stevige vraagtekens zetten bij deze transfer.

Namelijk, op basis van wat precies is deze speler 15 miljoen waard?(1) Lozano was bij aankoop dé up-and-coming sterspeler van Mexico, en werd met regelmaat gelinkt aan diverse europese topclubs, en die werd voor een slordige 10 miljoen plus een flink doorverkooppercentage gekocht. Maar de hype vooraf was er bij Lozano die dat bedrag van 10 miljoen rechtvaardigden; en hij kon vooraf ook al goede statistieken overleggen. Eigenlijk een zekerheidje dus.

Maar die hype is er nooit geweest bij Bruma(2), en evenmin heeft hij statistieken die zijn transfersom, die notabene hoger is dan die van Lozano (!), rechtvaardigen. Ook is hij alweer 24. Goed, dan kun je zeggen, "hij komt uit de Bundesliga, dus dan betaal je nu eenmaal meer voor een speler dan voor een speler uit de Mexicaanse competitie(3)," maar dan vraag ik op mijn beurt weer, "waarom zou je dan niet elders kijken naar een speler in de categorie Lozano, waar daadwerkelijk ook een hype achter zit en die goeie statistieken kan overleggen?" Waarom zet je dan door voor een dure en alweer oudere speler die nog nergens indruk heeft kunnen maken bij de vele clubs die hij inmiddels al versleten heeft? Waar is dan die hoge transfersom op gebaseerd, en waarom heeft PSV zich zo blind gestaard op deze ene speler dat ze hem voor zoveel miljoenen binnenhaalden? Nogmaals, als je het als leiding echt noodzakelijk vond om een directe versterking te halen, waarom heeft men dan niet gekeken naar een speler met betere statistieken en die jonger was, en hem, als het zo nodig was om 15 miljoen uit te geven, dan een contract te geven zonder allerlei clausules en haken en ogen?(4)

Ik zeg niet dat hij niet kan gaan slagen, maar het is op voorhand al wel een enorme gok, en ik kan me gewoon niet vinden in het blindstaren van PSV op deze jongen en de hoogte van de transfersom. Het is net alsof ze aan een of andere dwangneurose lijden; "we volgden hem al langer en dus moesten we hem wel kopen."
Ik begrijp wat je zegt, echter zijn er wel een aantal puntjes uit je betoog te halen die niet geheel correct zijn, of waar ik persoonlijk mijn twijfels bij zet.

(1) Vooralsnog zou ik de jaarverslagen eerst willen zien alvorens ik de conclusie trek dat PSV daadwerkelijk 15 miljoen voor Bruma heeft betaald. Daarnaast, kom ik zometeen nog even terug op het punt rondom zijn transferwaarde.

(2) Dat die hype d'r bij Bruma nooit is geweest is niet waar. Ik ben momenteel woonachtig in Portugal en Bruma werd in zijn Sporting tijd gezien als het grootste talent dat zij hadden gezien na Figo en Cristiano Ronaldo. Stond echt goed aangeschreven en vrijwel iedereen was verbaasd dat hij zijn biezen pakte en verkaste naar Galatasaray -iets dat ik persoonlijk ook heb, dit heeft hem een valse start gegeven-. Ik begrijp echter wel waarom zij hier in Lissabon zo enthousiast over hem zijn, zijn versnelling met bal is echt fenomenaal namelijk. Bovendien zijn zij hier ook verrast dat PSV, Bruma heeft weten te strikken en dat brengt mij direct bij punt 3.

(3) Naast het feit dat de hype er wel degelijk geweest is rondom Bruma, betaal je in zijn geval niet enkel meer "vanwege het feit dat hij uit de Bundesliga komt", maar ook vanwege het feit dat hij een Portugees international is. De regerend Europees kampioen. Het feit dat ze bij Leipzig een "flink" prijskaartje om zijn nek hebben gehangen kan ik mijzelf dan wel indenken. Daarnaast moeten we ook de inflatie van de transfermarkt in oogschouw nemen en ergens vind ik het prijskaartje dan best meevallen in de huidige markt. Hoewel, voor PSV (indien daadwerkelijk 15 miljoen) het een flink bedrag is.

(4) We hebben redelijk recent een speler van een dergelijk kaliber binnen gehaald. Een goed aangeschreven, goalgetter uit Argentinie die aldaar een grote toekomst werd voorspeld. Helaas, vanwege verschillende omstandigheden hier in Eindhoven momenteel nog niet een groot succes verhaal gebleken en nu dus verhuurd aan zijn oude club, om voornamelijk weer ritme en vertrouwen op te doen. (Hopelijk om volgend jaar alsnog klaar te zijn voor een succesvolle carriere in Eindhoven). Een dergelijke stap is dan dus ook niet altijd een garantie tot succes.

Conclusie

Punt is, ik kan best leven met de transfer van Bruma. Eigenlijk ben ik er zelf behoorlijk content mee, ik vermoed namelijk dat hij zijn "eeuwige talent-status" hier bij PSV achter zich kan laten in een systeem dat bij hem past. Vervolgens zou hij dan alsnog een mooie stap naar het buitenland kunnen maken, indien hij 2 jaar hier gespeeld heeft. Met de huidige transfermarkt zou je dan, voor iemand die -mocht hij international blijven) en een redelijk moyenne overhandigen-, denken aan bedragen van 50+ miljoen. Zodoende vind ik dat zijn transfer best valt te billijken.

Echter indien blijkt dat vanwege deze zet de verdediging geen upgrade zou kunnen krijgen, dan ben ik totaal niet tevreden met de transfer van Bruma. Dit, simpelweg vanwege het feit dat zijn transfer geen prioriteit was. Helemaal indien dan vervolgens ook nog Berghuis gekocht zou worden en Lozano en Bergwijn zouden aanblijven hebben we een flinke overkill aan aanvallers en dat zou in mijn optiek getuigen van puur wanbeleid.

Dit zou dan vervolgens ook helemaal op het conto van het trio van Bommel, Gebrands en John de Jong vallen en deze zouden dan hiervoor ook op het matje geroepen kunnen worden. Uiteraard valt of staat alles bij resultaat natuurlijk, mocht eind december blijken dat we ons via de eventuele voorrondes Champions League, het tot de tweede ronde geschopt hebben en we staan eind van het seizoen met de schaal, zal je niemand horen. Worden we daarentegen uitgeschakeld door Basel en blijkt halverwege november / december al dat je nagenoeg geen kans meer hebt op de titel, dan hebben de heren wat uit te leggen.
 
Ik begrijp wat je zegt, echter zijn er wel een aantal puntjes uit je betoog te halen die niet geheel correct zijn, of waar ik persoonlijk mijn twijfels bij zet.

(1) Vooralsnog zou ik de jaarverslagen eerst willen zien alvorens ik de conclusie trek dat PSV daadwerkelijk 15 miljoen voor Bruma heeft betaald. Daarnaast, kom ik zometeen nog even terug op het punt rondom zijn transferwaarde.

(2) Dat die hype d'r bij Bruma nooit is geweest is niet waar. Ik ben momenteel woonachtig in Portugal en Bruma werd in zijn Sporting tijd gezien als het grootste talent dat zij hadden gezien na Figo en Cristiano Ronaldo. Stond echt goed aangeschreven en vrijwel iedereen was verbaasd dat hij zijn biezen pakte en verkaste naar Galatasaray -iets dat ik persoonlijk ook heb, dit heeft hem een valse start gegeven-. Ik begrijp echter wel waarom zij hier in Lissabon zo enthousiast over hem zijn, zijn versnelling met bal is echt fenomenaal namelijk. Bovendien zijn zij hier ook verrast dat PSV, Bruma heeft weten te strikken en dat brengt mij direct bij punt 3.

(3) Naast het feit dat de hype er wel degelijk geweest is rondom Bruma, betaal je in zijn geval niet enkel meer "vanwege het feit dat hij uit de Bundesliga komt", maar ook vanwege het feit dat hij een Portugees international is. De regerend Europees kampioen. Het feit dat ze bij Leipzig een "flink" prijskaartje om zijn nek hebben gehangen kan ik mijzelf dan wel indenken. Daarnaast moeten we ook de inflatie van de transfermarkt in oogschouw nemen en ergens vind ik het prijskaartje dan best meevallen in de huidige markt. Hoewel, voor PSV (indien daadwerkelijk 15 miljoen) het een flink bedrag is.

(4) We hebben redelijk recent een speler van een dergelijk kaliber binnen gehaald. Een goed aangeschreven, goalgetter uit Argentinie die aldaar een grote toekomst werd voorspeld. Helaas, vanwege verschillende omstandigheden hier in Eindhoven momenteel nog niet een groot succes verhaal gebleken en nu dus verhuurd aan zijn oude club, om voornamelijk weer ritme en vertrouwen op te doen. (Hopelijk om volgend jaar alsnog klaar te zijn voor een succesvolle carriere in Eindhoven). Een dergelijke stap is dan dus ook niet altijd een garantie tot succes.

Conclusie

Punt is, ik kan best leven met de transfer van Bruma. Eigenlijk ben ik er zelf behoorlijk content mee, ik vermoed namelijk dat hij zijn "eeuwige talent-status" hier bij PSV achter zich kan laten in een systeem dat bij hem past. Vervolgens zou hij dan alsnog een mooie stap naar het buitenland kunnen maken, indien hij 2 jaar hier gespeeld heeft. Met de huidige transfermarkt zou je dan, voor iemand die -mocht hij international blijven) en een redelijk moyenne overhandigen-, denken aan bedragen van 50+ miljoen. Zodoende vind ik dat zijn transfer best valt te billijken.

Echter indien blijkt dat vanwege deze zet de verdediging geen upgrade zou kunnen krijgen, dan ben ik totaal niet tevreden met de transfer van Bruma. Dit, simpelweg vanwege het feit dat zijn transfer geen prioriteit was. Helemaal indien dan vervolgens ook nog Berghuis gekocht zou worden en Lozano en Bergwijn zouden aanblijven hebben we een flinke overkill aan aanvallers en dat zou in mijn optiek getuigen van puur wanbeleid.

Dit zou dan vervolgens ook helemaal op het conto van het trio van Bommel, Gebrands en John de Jong vallen en deze zouden dan hiervoor ook op het matje geroepen kunnen worden. Uiteraard valt of staat alles bij resultaat natuurlijk, mocht eind december blijken dat we ons via de eventuele voorrondes Champions League, het tot de tweede ronde geschopt hebben en we staan eind van het seizoen met de schaal, zal je niemand horen. Worden we daarentegen uitgeschakeld door Basel en blijkt halverwege november / december al dat je nagenoeg geen kans meer hebt op de titel, dan hebben de heren wat uit te leggen.

Goed onderbouwde post. Echter, het verschil mbt puntje 2 is dat de hype rond Lozano wereldwijd was, en niet alleen landelijk zoals bij Bruma, en Lozano ook goede statistieken kon overleggen, zoals ik al meldde. Bruma heeft misschien aangetoond talent te hebben, maar wist dat nog nooit te vertalen in goede statistieken.

Puntje 3, ik heb voornamelijk gelezen dat men in Duitsland stomverbaasd was over de goede deal voor de Duitsers. Niemand had daar verwacht dat er iemand zou komen die 15 miljoen over zou hebben voor deze speler. Het scheelt 2 jaar tussen de aankoop Lozano en Bruma; je kunt dat dan marktconform noemen, maar statistisch gezien had er dan voor dat geld een speler moeten komen die dezelfde hype en statistieken kon overleggen als Lozano; dat is duidelijk niet het geval. Het is, zoals ik al zei dus in tegenstelling tot de aankoop Lozano een enorme gok, financieel gezien, want je moet nog maar zien of hij uberhaupt ooit zijn belofte gaat inlossen, of dat hij maar blijft clubhoppen en zijn talent niet gaat doen vertalen naar doelpunten, assists e.d. Wat mij betreft een gok die PSV in deze toestand niet had moeten of hoeven maken; de noodzaak voor zo'n grote aankoop lag al jaren in de verdediging en de aanval was al prima voorzien; lees bulkt al van het talent.

Vooralsnog is de eerste paragraaf van je conclusie vooral gebaseerd op de hoop dat het iets gaat worden, maar gezien zijn historie schat ik de kans dat jouw verhaal gaat uitkomen op 5-15%, ruim genomen. Daarom vind ik de transfer ook nog steeds niet te billijken. Er zijn ongetwijfeld betere spelers te krijgen voor dat geld, zoals ik al zei. Dat gezegd hebbend hoop ik net als jij uiteraard dat jouw gedroomde scenario van de eerste paragraaf uit de conclusie uit gaat komen.
 
Ben het eens met de post van Ongezouten, maar wel met 'n kanttekening over het vergelijken van die transfersommen. Bij Lozano is er een doorverkooppercentage afgesproken, bij Bruma voor zo cver ik weet niet.

Met dat doorverkooppercentage is de transferprijs van Lozano wat gedrukt, anders zou hij ook wel duurder uitgevallen zijn.
 
Ben het eens met de post van Ongezouten, maar wel met 'n kanttekening over het vergelijken van die transfersommen. Bij Lozano is er een doorverkooppercentage afgesproken, bij Bruma voor zo cver ik weet niet.

Met dat doorverkooppercentage is de transferprijs van Lozano wat gedrukt, anders zou hij ook wel duurder uitgevallen zijn.

Die kanttekening heb ik echter ook al aangekaart; ik zeg namelijk dat als je dan een speler haalt voor dat geld, zonder doorverkooppercentages en clausules, kies er dan 1 uit die ook echt aantoonbaar goed is, zoals Lozano toen ook was.
 
Laat ik dan maar ondertussen eens de eerste zijn die dit gaat zeggen:

Bruma gaat dit seizoen betere cijfers overhandigen in de Eredivisie dan Lozano afgelopen seizoen.
Hangt puur af van de aanvoer die hij wel/niet krijgt.
Speelt hij op rechts, dan kunnen we het wel vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan