Brexit

Dat klopt ook wel, maar de EU heeft geheel terecht een aantal eisen waar niets aan gedaan kan worden (bv geen fysieke grens tussen Ierland en Noord Ierland). Dat het VK dit niet leuk vind is niet het probleem van het niet bewegen van de EU. Dit waren zaken die al 3 jaar bekend zijn en daar zal de EU niet ineens aan gaan toegeven. Er zijn nou eenmaal een aantal zaken die ze niet willen accepteren, omdat het nooit uit te leggen is. Als de EU kan zeggen, de grens tussen Noord Ierland en Ierland is niet onze fout, dan laten ze zien dat ze iedereen steunen, terwijl de VK terug wil naar de fysieke grens. Een gevolg daarvan als de grens er komt, dan ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat de IRA weer echt actief is als er een fysieke grens komt.
Maar dat is nou net een onzinargument. De britse regering heeft allang laten weten geen fysieke grensposten in te zullen gaan stellen en dus niet te gaan controleren op mensen en goederen. Die fysieke grens komt er, doordat de EU, volkomen terecht, wil dat die controles er wel komen, omdat anders britse goederen onegecheckt en onbelast in de EU terecht komen.

DE EU's veel sterkere argumenten over level playing field en governance zijn de echte hete hangijzers waar de EU niet kan wijken

Overigens geloof ik er eigenlijk niet zo in, dat het N-Ierse conflict ooit weer zo op zal leven. Dat is iets dat eigenlijk alleen nog speelt bij de oudere generatie (65+). De jeugd heeft niet zo veel meer met godsdienst, en de maatschappij is nu 20 jaar gewend aan vrede en voorspoed, dat laten ze zich niet meer afpakken door een stelletje religieuze fossielen. Daarnaast is de IRA verworden tot een serieuze maffia organisatie, die zich bezighoudt met drugs en wapenhandel en moord en afpersing.

Wat interessant is, is te zien of en hoe snel er een referendum voor Ierse hereniging komt.
 
Stevenen hard af op n No Deal Brexit


Miljardair Sir Jim Ratcliffe, een fanatieke voorstander van de brexit, trok de Britten verder van hun roze wolk. De eigenaar van Ineos maakte deze week bekend niet in Wales, maar in Frankrijk een autofabriek te gaan bouwen.

Gevalletje eikel, wel de Brexit willen maar daarna de boel in de stront laten zakken.
 
Stevenen hard af op n No Deal Brexit




Gevalletje eikel, wel de Brexit willen maar daarna de boel in de stront laten zakken.
En dan verrast zijn dat er een No deal Brexit komt. :FP: Dat zie je toch van mijlenver aankomen.
 
Gelukkig houden ze Unilever.
En de viswateren zijn binnen, dat gaat economisch de boel redden.. Ik ben blij dat we gedekt zijn door dat eu fonds.. dat helpt om de boel economisch na de pandemie weer ff te smeren, dat hebben ze daar niet meer. Die kunnen alleen maar lenen. Een vriend van me werkt bij een prominente bank, die legde uit dat het er voor de Britten niet goed uitziet economisch op de lange termijn. Dat Unilever is leuk voor de buhne, maar het aantal banen is te verwaarlozen, plus belastingtechnisch levert het ze niks op. Nederland en de eu gaan daarvan profiteren. Deze week was er die Australische bank die koos voor Nederland ipv Londen. En volgens hem kan deze stunt Londen zijn financieel Britse belang gaan schaden. De pond ook..
 
En de viswateren zijn binnen, dat gaat economisch de boel redden.. Ik ben blij dat we gedekt zijn door dat eu fonds.. dat helpt om de boel economisch na de pandemie weer ff te smeren, dat hebben ze daar niet meer. Die kunnen alleen maar lenen. Een vriend van me werkt bij een prominente bank, die legde uit dat het er voor de Britten niet goed uitziet economisch op de lange termijn. Dat Unilever is leuk voor de buhne, maar het aantal banen is te verwaarlozen, plus belastingtechnisch levert het ze niks op. Nederland en de eu gaan daarvan profiteren. Deze week was er die Australische bank die koos voor Nederland ipv Londen. En volgens hem kan deze stunt Londen zijn financieel Britse belang gaan schaden. De pond ook..

Maar gelukkig hebben ze Unilever.
 
Schadenfreude. Toch ben ik wel benieuwd in hoeverre de Britten erin slagen zelfredzamer te worden en wat de werkloosheid zal doen. En wat op lange termijn de schotten en Ieren doen.
 
En de viswateren zijn binnen, dat gaat economisch de boel redden.. Ik ben blij dat we gedekt zijn door dat eu fonds.. dat helpt om de boel economisch na de pandemie weer ff te smeren, dat hebben ze daar niet meer. Die kunnen alleen maar lenen. Een vriend van me werkt bij een prominente bank, die legde uit dat het er voor de Britten niet goed uitziet economisch op de lange termijn. Dat Unilever is leuk voor de buhne, maar het aantal banen is te verwaarlozen, plus belastingtechnisch levert het ze niks op. Nederland en de eu gaan daarvan profiteren. Deze week was er die Australische bank die koos voor Nederland ipv Londen. En volgens hem kan deze stunt Londen zijn financieel Britse belang gaan schaden. De pond ook..
Allemaal te kort door de bocht dit. EU fonds - de precieze structuur en uitwerking ervan moeten we nog zien. Dat de UK alleen maar kan lenen klopt niet. Hebben itt Europese lidstaten regie over de eigen centrale bank net zoals de US dat met de FED heeft; een machtig middel. Brexit gaat zeker impact hebben op hun economie, maar of dat op lange termijn zo schadelijk gaat zijn als men graag doet voorkomen valt te bezien. Veel zal afhangen van toekomstige deals. Unilever buhne - net zoals dat Unilever leuk is voor de buhne, is die Australische bank in NL ook leuk voor de buhne. Gaat om maar wat tientallen als je het hebt over werkgelegenheid voor NL. De meeste banken die vanwege Brexit de UK uit zijn gaan naar Parijs/Frankfurt. Een "stunt"...is dat echt de kwalificatie die jouw vriend eraan gaf? De pond - het voornaamste Brexit-effect is direct na de uitslag van het referendum al ingeprijsd. Daar komt nu niet opeens nog een keiharde klap bovenop. Zeker niet omdat wat banken weg gaan oid.

Edit: ik vergeet eigenlijk het fundamentele argument. Bovenal zijn dit verschuivingen in de financiële economie. Voor de UK zou het op de lange termijn, als samenleving, zomaar eens goed kunnen zijn dat hun economie niet meer zo belachelijk hard wordt gedomineerd door de financiële sector. Wellicht geeft het ze een prikkel om meer te investeren in duurzamere sectoren die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit en een gezondere middenklasse. Het aantal Nederlanders dat gaat profiteren van een handjevol derivatenhandelaars en zakenbankiers is relatief verwaarloosbaar. Jan Modaal heeft er niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal te kort door de bocht dit. EU fonds - de precieze structuur en uitwerking ervan moeten we nog zien. Dat de UK alleen maar kan lenen klopt niet. Hebben itt Europese lidstaten regie over de eigen centrale bank net zoals de US dat met de FED heeft; een machtig middel. Brexit gaat zeker impact hebben op hun economie, maar of dat op lange termijn zo schadelijk gaat zijn als men graag doet voorkomen valt te bezien. Veel zal afhangen van toekomstige deals. Net zoals dat Unilever leuk is voor de buhne, is die Australische bank in NL ook leuk voor de buhne. Gaat om maar wat tientallen als je het hebt over werkgelegenheid voor NL. De meeste banken die vanwege Brexit de UK uit zijn gaan naar Parijs/Frankfurt. Een "stunt"...is dat echt de kwalificatie die jouw vriend eraan gaf? De pond - het voornaamste Brexit-effect is direct na de uitslag van het referendum al ingeprijsd. Daar komt nu niet opeens nog een keiharde klap bovenop. Zeker niet omdat wat banken weg gaan oid.
Het punt over die bank is een teken. Ik ga inderdaad voorbij aan het punt dat GB niet in de euromunt zaten. Veel is zoals je zegt nog onduidelijk. En de exit (denk ik toch) van Trump heeft het er ook niet makkelijker op gemaakt. Schotland en N.I. liggen dwars, want beiden plus Ierland hebben wel belang bij een eu zone. Voor zover ik het volg moeten de trade deals nog gedaan worden. In een tijd waar je economisch toch al een klap krijgt.

Over je punt dat het vroeg is ingeprijsd, dat denk ik niet. Dat kan ook niet want anders ga je die onderhandelingen niet in. Ik geloof ook niet dat Johnson blij is met deze deal. Hij moet nu laten zien dat ie er het land binnen zijn periode weer bovenop krijgt. Die arbeidersklasse is niet zo geduldig..
 
Het punt over die bank is een teken. Ik ga inderdaad voorbij aan het punt dat GB niet in de euromunt zaten. Veel is zoals je zegt nog onduidelijk. En de exit (denk ik toch) van Trump heeft het er ook niet makkelijker op gemaakt. Schotland en N.I. liggen dwars, want beiden plus Ierland hebben wel belang bij een eu zone. Voor zover ik het volg moeten de trade deals nog gedaan worden. In een tijd waar je economisch toch al een klap krijgt.

Over je punt dat het vroeg is ingeprijsd, dat denk ik niet. Dat kan ook niet want anders ga je die onderhandelingen niet in. Ik geloof ook niet dat Johnson blij is met deze deal. Hij moet nu laten zien dat ie er het land binnen zijn periode weer bovenop krijgt. Die arbeidersklasse is niet zo geduldig..
BoJo zal voor hen inderdaad de daadwerkelijke liability zijn hierin.
 
Wellicht geeft het ze een prikkel om meer te investeren in duurzamere sectoren die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit en een gezondere middenklasse. H

En in de maritieme sector zeggen de grote jongens allemaal al, als we met Engelsen aan boord moeten gaan werken dan doen we niets meer in de UK sector. En zonder grote jongens kun je gewoon geen windmolen meer geïnstalleerd krijgen of geen kabel meer getrokken krijgen. Ik gok dat dit sentiment speelt bij elke grote speler in de energrietransitie en ze geen enkele zin hebben om die engelsen zonder kennis en kunde in dienst te nemen.

Alle ferries die nog onder Engelse vlag waren zijn de afgelopen 2 jaar uitgevlagd, om te voorkomen dat ze straks met full English crew moeten varen.

Engeland wil terug naar het systeem uit jaar kruik en meedoen met de moderne wereld. Onzin en met Cyprus om de hoek hebben we onze Europese belastingparadijs al en iets verder zit Dubai.
 
Allemaal te kort door de bocht dit. EU fonds - de precieze structuur en uitwerking ervan moeten we nog zien. Dat de UK alleen maar kan lenen klopt niet. Hebben itt Europese lidstaten regie over de eigen centrale bank net zoals de US dat met de FED heeft; een machtig middel. Brexit gaat zeker impact hebben op hun economie, maar of dat op lange termijn zo schadelijk gaat zijn als men graag doet voorkomen valt te bezien. Veel zal afhangen van toekomstige deals. Unilever buhne - net zoals dat Unilever leuk is voor de buhne, is die Australische bank in NL ook leuk voor de buhne. Gaat om maar wat tientallen als je het hebt over werkgelegenheid voor NL. De meeste banken die vanwege Brexit de UK uit zijn gaan naar Parijs/Frankfurt. Een "stunt"...is dat echt de kwalificatie die jouw vriend eraan gaf? De pond - het voornaamste Brexit-effect is direct na de uitslag van het referendum al ingeprijsd. Daar komt nu niet opeens nog een keiharde klap bovenop. Zeker niet omdat wat banken weg gaan oid.

Edit: ik vergeet eigenlijk het fundamentele argument. Bovenal zijn dit verschuivingen in de financiële economie. Voor de UK zou het op de lange termijn, als samenleving, zomaar eens goed kunnen zijn dat hun economie niet meer zo belachelijk hard wordt gedomineerd door de financiële sector. Wellicht geeft het ze een prikkel om meer te investeren in duurzamere sectoren die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit en een gezondere middenklasse. Het aantal Nederlanders dat gaat profiteren van een handjevol derivatenhandelaars en zakenbankiers is relatief verwaarloosbaar. Jan Modaal heeft er niets aan.
Nog een kleine aanvulling mbt unilever.
Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de ceo de eigen werknemers op het hart drukt dat het écht enkel een papieren maatregel is. Ivm gunstigere wetgeving in geval van acquisities geloof ik dat t was.
Als dat klopt, dan zijn t zelfs geen tientallen banen die t VK oplevert.
 
Allemaal te kort door de bocht dit. EU fonds - de precieze structuur en uitwerking ervan moeten we nog zien. Dat de UK alleen maar kan lenen klopt niet. Hebben itt Europese lidstaten regie over de eigen centrale bank net zoals de US dat met de FED heeft; een machtig middel. Brexit gaat zeker impact hebben op hun economie, maar of dat op lange termijn zo schadelijk gaat zijn als men graag doet voorkomen valt te bezien. Veel zal afhangen van toekomstige deals. Unilever buhne - net zoals dat Unilever leuk is voor de buhne, is die Australische bank in NL ook leuk voor de buhne. Gaat om maar wat tientallen als je het hebt over werkgelegenheid voor NL. De meeste banken die vanwege Brexit de UK uit zijn gaan naar Parijs/Frankfurt. Een "stunt"...is dat echt de kwalificatie die jouw vriend eraan gaf? De pond - het voornaamste Brexit-effect is direct na de uitslag van het referendum al ingeprijsd. Daar komt nu niet opeens nog een keiharde klap bovenop. Zeker niet omdat wat banken weg gaan oid.

Edit: ik vergeet eigenlijk het fundamentele argument. Bovenal zijn dit verschuivingen in de financiële economie. Voor de UK zou het op de lange termijn, als samenleving, zomaar eens goed kunnen zijn dat hun economie niet meer zo belachelijk hard wordt gedomineerd door de financiële sector. Wellicht geeft het ze een prikkel om meer te investeren in duurzamere sectoren die daadwerkelijk bijdragen aan de productiviteit en een gezondere middenklasse. Het aantal Nederlanders dat gaat profiteren van een handjevol derivatenhandelaars en zakenbankiers is relatief verwaarloosbaar. Jan Modaal heeft er niets aan.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden
 
En in de maritieme sector zeggen de grote jongens allemaal al, als we met Engelsen aan boord moeten gaan werken dan doen we niets meer in de UK sector. En zonder grote jongens kun je gewoon geen windmolen meer geïnstalleerd krijgen of geen kabel meer getrokken krijgen. Ik gok dat dit sentiment speelt bij elke grote speler in de energrietransitie en ze geen enkele zin hebben om die engelsen zonder kennis en kunde in dienst te nemen.

Alle ferries die nog onder Engelse vlag waren zijn de afgelopen 2 jaar uitgevlagd, om te voorkomen dat ze straks met full English crew moeten varen.

Engeland wil terug naar het systeem uit jaar kruik en meedoen met de moderne wereld. Onzin en met Cyprus om de hoek hebben we onze Europese belastingparadijs al en iets verder zit Dubai.
Sorry voor mijn ignorance - denk dat het ligt aan mijn gebrekkige kennis vwb de maritieme sector - maar ik volg je hier niet helemaal. Waarom willen de grote spelers niets met Engelsen te maken hebben, volgens jou?
 
Waarom willen de grote spelers niets met Engelsen te maken hebben, volgens jou

1. Engelse Werknemers zijn te duur,
2. Weinig competenties omdat de goeden toch met een vaste baan in dienst zitten,
3. Werkweigering, de wet zegt dat ik aan boord moet zitten dus effectief werken m'n reet,
4. Dubbele kosten (je eigen crew zit tijdelijk thuis), voor grtere kraanschepen, pipelay enz al snel 80 man*2 (back to back) = 160 man.
5. Je assets worden niet onderhouden, zie punt 3,
6. Local content zorgt voor veel hogere kosten, je hoeft immers nooit meer concurerend te zijn als supplier,
7. Je wil je bedrijfsstructuur niet laten hangen naar een land wat denkt de wereld te beheersen. Weer veel meer interne kosten,
8. De huidige premier die alles kapot maakt,
9. Eigen regelgeving in het land, waardoor alles veel moeilijker wordt om te harmoniseren. Zeker voor energietransitie is het juist enorm belangrijk dat het geharmoniseerd word, om van elkaars stroomopwekking gebruik te kunnen maken.

Als aanvulling hierop, de grote container liners (Maersk, CMA CGM, 2M alliance met oa Maerk and MSC) hebben al een groot deel van de port calls in december geannuleerd en aangegeven in januari niet meer in Engeland te komen, en daarna gaan ze kijken hoe de situatie zich ontwikkeld. Klinkt als een aardige doodsteek voor de grote havens van Engeland, en ben heel benieuwd hoeveel geld de logistic operators nu nog durven te investeren nu de grote jongens weg gaan blijven.

Zo geldt dit ook (in mindere mate) voor Australië, maar die betalen gewoon veel meer om het ongemak te compenseren. Dat gaat Engeland niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan