Brexit

Ik denk van wel, Wij hadden namelijk niet aan de lopende band guldens bij hoeven te drukken om financiele problemen in een van de "provincies/gedeeltes" te compenseren.
Sterker nog ik denk dat we met de gulden/euro koers nu in een mooie periode zouden zitten om over de grenzen te gaan winkelen.
Nederland heeft nog steeds een aanzienlijke goudvoorraad.

De Gouden standaard ligt al decennia achter ons, dus die goudvoorraad heeft geen waarde zolang je een munt hebt die binnen een redelijke bandbreedte (wisselkoers) ligt. De kans dat je nat gaat met een Gulden is groter dan met de Euro: wanneer ga je immers bijdrukken en welke rente moet DNB aanhouden? Dankzij de Euro wordt die last door alle Eurolanden gedragen. Natuurlijk brengt ook dit risico's met zich mee, maar dat is meer van culturele aard (de Griek en Fransoos groeien immers in een andere omgeving op dan een Duitser en Deen) en uiteindelijk is dat ook een kwestie van opvoeden. De ECB en de overige Eurolanden hameren terecht op begrotingsdiscipline en bewaken uiteindelijk het algemene belang.

Een volksreferendum is toch echt hetgene wat nog het dichtste bij de "echte" democratie staat zoals deze in den begine onstaan is.

Zoals de democratie in den beginne ontstond hadden vrouwen en slaven geen instemming, dus zo compleet was die ''echte'' democratie nu ook weer niet. Daar komt bij dat Nederland een parlementaire democratie heeft: het strookt niet dat je een gekozen volksvertegenwoordiger hebt die zich vervolgens moet schikken naar de uitkomst van een (al dan niet bindend) referendum. Die laatste vorm van directe democratie is ook niet alles, kijk alleen al naar wat er met Cambridge Analytics is gebeurd en hoe hele groepen beïnvloed zijn. Laat de Britten vijf keer naar de stembus gaan om over Brexit te stemmen en je krijgt vijf keer een andere verhouding voor / tegen.

'Democracy is the worst form of government, except for all the others.'
 
Dat is het hele probleem van politiek, niet alleen van de Europese politiek.
Er zijn heel veel mensen die politiek helemaal niks boeit. Oke, de meeste weten nog wel dat Mark Rutte president is van Nederland, maar als ze 3 ministers zouden moeten opnoemen, denk ik dat vele afhaken. Er zijn mensen die de politiek niks boeit die niet stemmen. Maar er zijn ook heel veel mensen die weinig politiek volgen, en toch gewoon stemmen, ook al hebben ze geen idee wat voor wetten er door de kamer heen zijn gegaan. Dat kun je ook niet verwachten van hardwerkende mensen. Maar dat is een ander punt.

In mijn optiek kun je Europa dus niet afrekenen op het feit dat mensen heel weinig weten over de Europese politiek.
Shit alweer wat gemist. Heeft Rutte zichzelf president gemaakt, een coup zeg maar? En wat is er met het koningshuis gebeurd? :sneaky:
 
Probleem van de Euro is dat het monetair beleid alleen op Europees niveau bepaald kan worden. De economisch minder sterke EU lidstaten konden dus niet zoals vroeger hun munt devalueren.

De normale werking van een economie (in grote lijne) was: in tijden van recessie drukken we geld bij, lage leenrente van centrale bank, geld word daardoor minder waard, bedrijven kunnen met lage rente geld lenen, producten/diensten worden intessant voor export, economie groeit, leenrente centrale bank verhoogd langzaam, banken verhogen daardoor ook de rente, investeerders optimisme heerst en creeert economische bubbels, bubbel spat, recessie en dan begint het weer van voren af aan (7 jaren periode)

De euro staat historisch laag en de rente is ook al jaren historisch laag.
Er worden nog steeds gigantisch veel consumerproducts geimporteerd.
De werking van het economisch systeem zoals we dat konden functioneert dus niet meer.

Met een eigen munteenheid en een eigen centrale bank heb je inflatie, rente, eventueel devaluatie, etc. allemaal zelf in de hand.
Als centrale bank en overheid goed samenwerken is dit de beste manier om de economie te kunnen sturen.
 
- vrij verkeer van goederen en personen
- de euro
- 1 telefoon in heel Europa
- Geen Visa of andere bulshit voor heel Europa
- een aftzetmarkt van ruim 500 miljoen mensen
- Geen militaire dreiging van de buurlanden
- Crminimele activiteiten kun je makkelijker aanpakken
- Samenwerking op gebied van oplossen van ziektes.
- Ziekenhuizen werken samen (Neonatologie van Rotterdam vangt de Duitse probleembabies op, en als Rotterdam het niet meer kan gaan ze naar Parijs)
- enzovoorts...

- vrij verkeer van goederen en personen
- Geen Visa of andere bulshit voor heel Europa
Maar daarmee ook de illegale goederen, drugshandel, criminelen uit het buitenland, economische vluchtelingen, etc.
Blijft mijn inziens moeilijk om te bepalen hoe voordelen tegen nadelen afwegen.
Ikzelf reis gemiddeld 1 keer met het vliegtuig en 6 keer met de auto naar het buitenland per jaar.
Ik zou het niet erg vinden als niet iedereen zomaar, met zijn kofferbak vol met uzi's of andere illegale atributen, Nederland al fluitend binnen rijdt.
Met de huidige techniek zou tenminste met een chip in het paspoort grensoversteken geregistreerd kunnen worden, cameratechniek kan hoeveelheid mensen in auto tellen en kijken of het met chips matcht.
Niks mis mee om een beetje controle te houden over wat erin komt en eruit gaat.

- Crminimele activiteiten kun je makkelijker aanpakken
Daar is anders niets van te merken.
Criminaliteit viert hoogtijdagen in nederland, vooral drugs, illegale goederen en inbraken
Je hebt vast ook wel iets gehoord van al die liquidaties de laatste tijd

- de euro
Zie een van bovenstaande posts waarin gediscusierd word over de euro.

- een aftzetmarkt van ruim 500 miljoen mensen
Kan ook geregeld worden met een handelsverdrag

- 1 telefoon in heel Europa
Is al besproken door ons is het niet? geen probleem dat je hem hier vernoemt.
Als nederlander niet meer deelneemt aan de EU wordt zoveel geld bespaart (ook van jou als je belastingbetaler bent in nederland) dat je daardoor lachend de eventuele hogere telefoonkosten kan betalen.

- Geen militaire dreiging van de buurlanden
Waarvoor is dan dat EU leger nodig?

- Samenwerking op gebied van oplossen van ziektes.
Ziekenhuizen werken samen (Neonatologie van Rotterdam vangt de Duitse probleembabies op, en als Rotterdam het niet meer kan gaan ze naar Parijs)
Prima dat er samen gewerkt word, Kan ook gewoon als goede buurlanden, is toch gewoon humaan gedrag?

- enzovoorts...
niks op aan te merken... ;)

Eerlijk gezegd kan ik tussen de door jouw geselcteerde voorbeelden geen voordelen aanwijzen die ENKEL mogelijk zijn door de EU.
Er zitten duidelijk nadelen aan de EU (voor nederland) en voor mij persoonlijk wegen die zwaarder dan de voordelen.
Als je nog meer voorbeelden heb dan hoor ik het graag.
 
De normale werking van een economie (in grote lijne) was: in tijden van recessie drukken we geld bij, lage leenrente van centrale bank, geld word daardoor minder waard, bedrijven kunnen met lage rente geld lenen, producten/diensten worden intessant voor export, economie groeit, leenrente centrale bank verhoogd langzaam, banken verhogen daardoor ook de rente, investeerders optimisme heerst en creeert economische bubbels, bubbel spat, recessie en dan begint het weer van voren af aan (7 jaren periode)

De euro staat historisch laag en de rente is ook al jaren historisch laag.
Er worden nog steeds gigantisch veel consumerproducts geimporteerd.
De werking van het economisch systeem zoals we dat konden functioneert dus niet meer.

Met een eigen munteenheid en een eigen centrale bank heb je inflatie, rente, eventueel devaluatie, etc. allemaal zelf in de hand.
Als centrale bank en overheid goed samenwerken is dit de beste manier om de economie te kunnen sturen.
Uh, nee.
Hier in Zwitserland hebben ze behoorlijk last van hun sterke munt. Jarenlang heeft de centrale bank de koers proberen te drukken, totdat dat niet meer houdbaar was. Genoeg bedrijven die moeten outsourcen omdat Zwitserland gewoon te duur wordt om te produceren. En de rente is hier ongeveer negatief. We leven niet meer in 1900 waar elk landje zonder invloed van buitenaf zaken kon bepalen.
 
=
- vrij verkeer van goederen en personen
- Geen Visa of andere bulshit voor heel Europa
Maar daarmee ook de illegale goederen, drugshandel, criminelen uit het buitenland, economische vluchtelingen, etc.
Blijft mijn inziens moeilijk om te bepalen hoe voordelen tegen nadelen afwegen.
Ikzelf reis gemiddeld 1 keer met het vliegtuig en 6 keer met de auto naar het buitenland per jaar.
Ik zou het niet erg vinden als niet iedereen zomaar, met zijn kofferbak vol met uzi's of andere illegale atributen, Nederland al fluitend binnen rijdt.
Met de huidige techniek zou tenminste met een chip in het paspoort grensoversteken geregistreerd kunnen worden, cameratechniek kan hoeveelheid mensen in auto tellen en kijken of het met chips matcht.
Niks mis mee om een beetje controle te houden over wat erin komt en eruit gaat.
T feit dat er ook zat van buiten de EU via o.a. Rotterdam ons land illegaal binnenkomt geeft al aan dat het 'sluiten' van onze grenzen weinig gaat bijdragen tegen de spullen die t land inkomen.
Tenzij je een 10 meter hoge muur bouwt, moet ie wel tegen een windvlaag kunnen ;)

- Crminimele activiteiten kun je makkelijker aanpakken
Daar is anders niets van te merken.
Criminaliteit viert hoogtijdagen in nederland, vooral drugs, illegale goederen en inbraken
Je hebt vast ook wel iets gehoord van al die liquidaties de laatste tijd
T feit dat we in Amsterdam aardig de grip kwijt zijn ligt aan personeelstekorten en bezuinigingen, niet aan EU beleid?
Overigens is t aantal moorden in NL al een aantal jaar redelijk stabiel en lager dan de jaren negentig.

- Geen militaire dreiging van de buurlanden
Waarvoor is dan dat EU leger nodig?
Om makkelijker mee te doen aan bv internationale missies. Daarbij dat de interne grenzen open zijn betekend niet dat je de buitengrenzen niet hoeft te bewaken?
Eerlijk gezegd kan ik tussen de door jouw geselcteerde voorbeelden geen voordelen aanwijzen die ENKEL mogelijk zijn door de EU.
Er zitten duidelijk nadelen aan de EU (voor nederland) en voor mij persoonlijk wegen die zwaarder dan de voordelen.
Als je nog meer voorbeelden heb dan hoor ik het graag.
Kan jij deze nadelen dan concreet benoemen?
 
Daar is anders niets van te merken.
Criminaliteit viert hoogtijdagen in nederland, vooral drugs, illegale goederen en inbraken
Je hebt vast ook wel iets gehoord van al die liquidaties de laatste tijd

Komt door de open grenzen, die criminelen zijn allemaal Duitsers, Belgen en Fransen. En de drugs komen allemaal uit Europa, en niet uit Brabant en zuid Amerika via, Rotterdam Nederland in.

Met de huidige techniek zou tenminste met een chip in het paspoort grensoversteken geregistreerd kunnen worden, cameratechniek kan hoeveelheid mensen in auto tellen en kijken of het met chips matcht.

Gebeurd al, kijk maar eens goed als je de grens over knalt over de snelweg. En dankzij Europa kunnen we ook nog eens zien waar onze Nederlandse criminelen naartoe onderweg zijn en kunnen we ze opsporen.

Maar daarmee ook de illegale goederen, drugshandel, criminelen uit het buitenland, economische vluchtelingen, etc.

Economische vluchtelingen uit Europa? Zonder Polen en Roemenen zou de Nederlandse economie al kapot zijn.

Geen militaire dreiging van de buurlanden
Waarvoor is dan dat EU leger nodig?

Om heel Europa te beschermen, lijkt me beter dan het nog eens opnemen tegen de Duitsers...

Als nederlander niet meer deelneemt aan de EU wordt zoveel geld bespaart (ook van jou als je belastingbetaler bent in nederland) dat je daardoor lachend de eventuele hogere telefoonkosten kan betalen.

Vooral als 1 minuut bellen je 2,50 kost. Betaal je lachend na 6 weken buitenland... En heb nog nooit belasting verlaging gezien, zelfs niet als Nederland geld overhoud...

Kan ook geregeld worden met een handelsverdrag

Nee want daar zitten vaak quota aan en kunnen opgezegd worden, daarnaast kan elk land dan zijn eigen eisen gaan stellen aan producten, waardoor exporteren en handelen in goederen moeilijker word.

Prima dat er samen gewerkt word, Kan ook gewoon als goede buurlanden, is toch gewoon humaan gedrag?

Nee gaat nooit lukken want hoe komt de baby zonder paspoort de grens over?

Er zitten duidelijk nadelen aan de EU (voor nederland) en voor mij persoonlijk wegen die zwaarder dan de voordelen

Nog nergens gezien....
 
Het is niet zo dat de DNB zonder fouten was geloof ik. Dat dingen door een centraler orgaan als de ECB getoets worden is opzich wel prettig toch? De slager die zijn eigen vlees keurt versus een keuringsslager die de verschillende slagerijen controlleerd? Of mis ik hier een belangrijk punt waarom jij hier tegen bent? Een deel van de controlle opgeven betekend niet dat ze in het buitenland "ons geld kunnen herverdelen"

Problemen is juist andersom, DNB heeft controlle bevoegdheid als het pensioenfonds hier zit, EU regels maken het mogelijk dat het pensioenfonds overal in europa mag zitten. Als het pensioenfonds niet meer hierzit maar in een land met veel minder controle kan dat helemaal mis gaan.
De IORP 2 richtlijn, minister president is het overigens net als mij niet eens met de EU daarover.

Het geeft dus ook zijn voordelen? Of mis ik hier ook weer een belangrijk punt?

wederom, IORP 2
De voordelen zijn nu dat 1500 miljard aan pensioenfonds in nederland zit.
Nederlandse regering is hier natuurlijk bij gebaat want als de rente aantrekt dan wil de minister president waarschijnlijk weer uit die pensioenpot snoepen.

Danzij de EU kom niet alleen jij makkelijker aan kapitaal, maar ook je buurman in spanje. dat is inderdaad de keerzijde.

Dat klopt en daar is eigenlijk ook niets mis mee, We moeten dan wel ook zeker weten dat we allemaal aan dezelfde regels moeten voldoen anders is het oneerlijke concurentie.
In theorie zou dat dus kunnen werken maar in realiteit niet.
Als je kijkt naar de regeldruk en controlles daarop in somige landen, waaronder nederland, ligt daardoor de kostprijs vele malen hoger dan bij de concurentie in het buitenland.

Als je van alle nadelen afwilt dan is dat je goed recht (zoals de Brexit) maar een consequentie blijft dat je ook veel voordelen tenniet doet.

Dat voor en nadelen hand in hand gaan is zeker waar.
Ik ben daarom ook zo ontzettend benieuwd hoe het de UK af zal gaan, als blijkt dat ze beter af zijn vwt. veiligheid, zekerheid, toekomstbeeld en levensgenot dan ga ik ze persoonlijk graag achterna.
 
Ik woon in Frankrijk, ik weet precies waar de gilet jaune om gaat, maar goed je luistert toch niet, dus heb geen zin om er tijd in te investeren.

Ik heb anderhalf jaar geleden gelezen en begrepen dat de europese regelgeving aanleiding was voor de verhoogde accijns en dat daar het protest over begon.
Ik kan dit niet met feiten ondersteunen dus ik snap dat je daarom bij jouw eigen standpunt blijft.

Als jij anders geinformeerd bent is dat prima, mischien heb je het wel bij het juiste eind en heb ik verkeerde informatie.
Ik probeer je niet in diskrediet te brengen of een welles/nietes te starten.
 
En als je als buitenlander 5 jaar in Nederland woont, dan mag je (nationaal) stemmen toch?

Wat mij betreft wel, als hij/zij graag nederlander wil worden en daadwerkelijk bij kan dragen aan de Nederlandse maatschappij dan lijkt me dat prima.
Als iemand All in gaat voor een land, zijn toekomst daar ziet, belasting betaald en het oude paspoort verscheurt dan hoort diegene dezelfde rechten en plichten te hebben als de andere inwoners.
 
Dat is het hele probleem van politiek, niet alleen van de Europese politiek.
Er zijn heel veel mensen die politiek helemaal niks boeit. Oke, de meeste weten nog wel dat Mark Rutte president is van Nederland, maar als ze 3 ministers zouden moeten opnoemen, denk ik dat vele afhaken. Er zijn mensen die de politiek niks boeit die niet stemmen. Maar er zijn ook heel veel mensen die weinig politiek volgen, en toch gewoon stemmen, ook al hebben ze geen idee wat voor wetten er door de kamer heen zijn gegaan. Dat kun je ook niet verwachten van hardwerkende mensen. Maar dat is een ander punt.

In mijn optiek kun je Europa dus niet afrekenen op het feit dat mensen heel weinig weten over de Europese politiek.

Je hebt helemaal gelijk vwb. het niveau van intresse voor politiek van de gemiddelde burger.
De vraag was ook gericht op degene die zichzelf wel veel politieke kennis toedichten en toch google moesten gebruiken..
 
Nee, het is ook niet goed als het op een zwalkende Spaanse bank staat.
Dan beter op de DSB...
Nou oké, de SNS bank dan...
Nee, wacht...Fortis, dat was het!
Of beter ABNAMRO, dan weten we tenminste dat de staat de bank overeind houdt.

In nederland staat een pensioenfonds onder toezicht van van het DNB.
Als het pensioenfonds in een ander land zit ben je dat controle orgaan kwijt.
Europa wil Nederland europese pensioen wetgeving opleggen waardoor DNB het vetorecht kwijt raakt om een pensioenfonds tegen te houden om te vertrekken naar bepaalde landen waar DNB het toezicht niet vertrouwt.
Minister president wil het overigens ook niet hoor, ik sta in deze niet alleen :D
 
Ik zit net op de NOS naar de aftelling op Piarlement Square te bekijken. Man man, wat een treruige bedoeling zeg :ROFL:.Paar CO2 kanonnen, vlaggetjes en vervolgens een of andere valse kraai die het volkslied staat te zingen op een podium dat je ook tegenkomt bij de paasmarkt in Schubbekutteveen. Feesten kunnen ze wel daar
 
wanneer ga je immers bijdrukken en welke rente moet DNB aanhouden? Dankzij de Euro wordt die last door alle Eurolanden gedragen.

Met Draghi aan het roer is de term "last" wel het goede woord om hier te gebruiken.

Voor iedereen die zichzelf af vraagt hoe dat nu allemaal werkt met geld creeeren, centrale bank, rente, inflatie, de toekomst van geld, etc.: https://onsgeld.nu/

In ondersteun dit nieuwe geldstelsel 100%, begin 2020 word een debat ingepland hierover in de 2de kamer.
 
In nederland staat een pensioenfonds onder toezicht van van het DNB.
Als het pensioenfonds in een ander land zit ben je dat controle orgaan kwijt.
Europa wil Nederland europese pensioen wetgeving opleggen waardoor DNB het vetorecht kwijt raakt om een pensioenfonds tegen te houden om te vertrekken naar bepaalde landen waar DNB het toezicht niet vertrouwt.
Minister president wil het overigens ook niet hoor, ik sta in deze niet alleen :D

Kun je je Bron delen? Ik heb zowaar de moeite genomen de IORP2 te downloaden en door te nemen en de sites van verschillende pensioenraadgevers na te slaan maar volgens mij word doorin geregeld dat pensioenfondsen verplichting hebben om hun leden van informatie en te voorzien en regels in hoe ze hun risiko's moeten toetsen om toekomst bestendig te blijven en geen onverantwoorde risico's te nemen? En dat regels in Europa gelijk getrokken worden? Ze zegt niks over het verplichten van investeringen in buitenlandse aandelen en maakt het niet opeens mogelijk dat n Nederlands pensioenfonds zijn kantoor elders onderbrengt (en zelfs als ze dat al zouden doen of kunnen blijven de regels en verplichtingen dan toch juist identiek binnen de EU?).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan