Brexit

Hoe langer de uitstel, hoe groter de kans op een nieuw referendum waarin wel voor Remain wordt gestemd.

Althans, dat is wat ik hoop.

Ik hoop hetzelfde. De EU doet er, ongeacht de uitkomst in de UK, goed aan om haar positie te heroverwegen en zich af te vragen of ze niet te veel macht toe-eigent. Engeland mag dan de eerste zijn, in veel landen doen dezelfde populistische gedachten de ronde.
 
Overigens is het scenario wel zo dat de hooligan het café wil verlaten en dat hij daarvoor door de kroegbaas beloont gaat worden.

Je krijg wel dat andere gasten zien dat er profijt te halen is door moeilijk te doen.
Je bent nu ook voor Nexit?
 
De EU blijft waarschijnlijk nog een jaar achter het VK aanlopen. Sukkels. En dan vinden ze het raar dat er in andere landen onrust is over het al dan niet deelnemen aan de EU.

Brexit-uitstel lijkt verzekerd, maar hoeveel tijd krijgt het VK nog?

Ik zou er niet raar van staan te kijken dat er dadelijk eerst verkiezingen komen in het VK en men vervolgens alsnog een harde brexit bewerkstelligd.
Waar heb je dat gevonden? Volgens mij is de vergadering vanavond pas? En wat daar besloten gaat worden is nog allesbehalve duidelijk, volgens mij.
 
Je bent nu ook voor Nexit?
Nee ik ben niet voor een Nexit. In tegendeel. Maar je ziet de anti-Europa partijen overal oprukken. En dit lijkt mij echt iets wat in hun straatje past.

Waar heb je dat gevonden? Volgens mij is de vergadering vanavond pas? En wat daar besloten gaat worden is nog allesbehalve duidelijk, volgens mij.
Op basis van dit: "De president van de Europese Raad Donald Tusk wil de Britten langer de tijd geven. Hij heeft de leiders opgeroepen de datum met maximaal een jaar te verschuiven" acht ik het waarschijnlijk.
 
Nee ik ben niet voor een Nexit. In tegendeel. Maar je ziet de anti-Europa partijen overal oprukken. En dit lijkt mij echt iets wat in hun straatje past.


Op basis van dit: "De president van de Europese Raad Donald Tusk wil de Britten langer de tijd geven. Hij heeft de leiders opgeroepen de datum met maximaal een jaar te verschuiven" acht ik het waarschijnlijk.

Nou ja, de EU zit natuurlijk ook in een spagaat, ze hebben natuurlijk ook de Brexit liever vandaag dan morgen, maar een NO-deal Brexit is gewoon slecht voor de EU-landen. Dus de keuze is ook voor de EU: uitstel of NO-deal Brexit. Ik snap wel dat de EU dan liever uitstel kiest.
 
Nee ik ben niet voor een Nexit. In tegendeel. Maar je ziet de anti-Europa partijen overal oprukken. En dit lijkt mij echt iets wat in hun straatje past.


Op basis van dit: "De president van de Europese Raad Donald Tusk wil de Britten langer de tijd geven. Hij heeft de leiders opgeroepen de datum met maximaal een jaar te verschuiven" acht ik het waarschijnlijk.
Ik acht het ook waarschijnlijk, maar ik heb ook net Macron gehoord, en ik denk dat het nog niet zeker is. En ik ben het met je eens dat accoord gaan met verder uitstel een grote fout is.
 
Nou ja, de EU zit natuurlijk ook in een spagaat, ze hebben natuurlijk ook de Brexit liever vandaag dan morgen, maar een NO-deal Brexit is gewoon slecht voor de EU-landen. Dus de keuze is ook voor de EU: uitstel of NO-deal Brexit. Ik snap wel dat de EU dan liever uitstel kiest.
Dat snap ik, dat geld overigens vooral voor het VK maar er zijn geen garanties dat een uitstel van de Brexit goed verloopt. Ook niet bij verlenging met bijvoorbeeld een jaar. Het is leuk dat ze vastleggen dat de geen no-deal brexit komt, maar dat is ook iets wat het VK ook weer gewoon terug kan draaien.

Dit is een gebed zonder eind. Er zijn afspraken gemaakt met het VK (die volgens de EU) niet meer heronderhandelbaar zijn. Voor geen van de plannen is er een meerderheid. Dan lijkt mij dat echt een VK probleem.

Ik voorzie dat het VK na het uitstellen van de Brexit meteen weer opnieuw wil onderhandelen met de EU.
 
Laatst bewerkt:
Britten krijgen voorstel van EU ... Brexit wordt uitgesteld tot 31 oktober 2019.

:unsure: Van uitstel komt ... :rolleyes:
 
Britten krijgen voorstel van EU ... Brexit wordt uitgesteld tot 31 oktober 2019.

:unsure: Van uitstel komt ... :rolleyes:

Zou kunnen. Maar ze waren altijd al de luis in de pels van de EU. Als ze erin blijven dan zullen ze echt de paria zijn. Moeten ze opeens gaan meewerken (in de Britse zin van het woord) met mensen die ze de afgelopen drie, dadelijk vier jaar het leven zuur hebben gemaakt. :unsure:
 
Britten krijgen voorstel van EU ... Brexit wordt uitgesteld tot 31 oktober 2019.

:unsure: Van uitstel komt ... :rolleyes:

Ik vind het maar slap van de EU. Ze er nu uit gooien is voor ons veel voordeliger op de lange termijn, dan dit pappen en nat houden. Er is twee jaar geleden een keuze gemaakt en nu durven ze de stap niet te nemen. :rolleyes:
 
Ik vind het maar slap van de EU. Ze er nu uit gooien is voor ons veel voordeliger op de lange termijn, dan dit pappen en nat houden. Er is twee jaar geleden een keuze gemaakt en nu durven ze de stap niet te nemen. :rolleyes:

De keus is altijd gemaakt door het VK, en die zijn nu bang voor de consequenties. Het is May die vraagt, niet de EU.
 
Ik vind het maar slap van de EU. Ze er nu uit gooien is voor ons veel voordeliger op de lange termijn, dan dit pappen en nat houden. Er is twee jaar geleden een keuze gemaakt en nu durven ze de stap niet te nemen. :rolleyes:

Precies wat ik maanden en maanden geleden al voelde aankomen. Daar heb je geen diepe kennis van het proces voor nodig, volgens mij, de signalen waren er continu al...

De keus is altijd gemaakt door het VK, en die zijn nu bang voor de consequenties. Het is May die vraagt, niet de EU.

Het is toch net zo goed de EU die bang is voor de consequenties? Wat is anders de reden dat ze zich niet gewoonweg aan de datum houden die al jaren en jaren bekend was?
 
Gezond verstand.

Want gezond verstand vertelt ons dat een tijd waarin zeker de EU kampt met een enorme legitimiteitscrisis we gewoon met VK mee moeten doen in ons in allerlei kronkels onder zo'n referendum uit proberen te wurmen. Zo krijgt de Europese burger steeds meer vertrouwen in de Europese overheid, het is ook heel transparant en goed te volgen wat ze doen en willen op deze manier. En gezond verstand maakt het logisch om in een tijd waarin de groeiende globale politieke machten als China de Europese landjes maar ook de EU steeds minder relevant en krachtig maken duidelijk aan te tonen dat we ons als EU aan duidelijke afspraken houden op moment dat een onderhandelingspartner dat weigert, ook als dat soms een beetje pijn kan doen.
 
Want gezond verstand vertelt ons dat een tijd waarin zeker de EU kampt met een enorme legitimiteitscrisis we gewoon met VK mee moeten doen in ons in allerlei kronkels onder zo'n referendum uit proberen te wurmen. Zo krijgt de Europese burger steeds meer vertrouwen in de Europese overheid, het is ook heel transparant en goed te volgen wat ze doen en willen op deze manier. En gezond verstand maakt het logisch om in een tijd waarin de groeiende globale politieke machten als China de Europese landjes maar ook de EU steeds minder relevant en krachtig maken duidelijk aan te tonen dat we ons als EU aan duidelijke afspraken houden op moment dat een onderhandelingspartner dat weigert, ook als dat soms een beetje pijn kan doen.
Ik denk dat je je vergist in de consequenties en gevolgen van een niet geregelde Brexit. Wat dat betreft kun je je aansluiten bij de fanatiekste Brexiteers. ;) Het is natuurlijk ook een blame-game. Als de economie klappen krijgt, er chaos ontstaat rond Calais, rechten van burgers niet meer gegarandeerd zijn, dan wil de EU niet de reden hiervan zijn. Dat is misschien niet stoer of macho, maar in het belang van de Europese burger.
 
er chaos ontstaat rond Calais,

het is er al een chaos. Als je ziet hoeveel mensen van de ME er permanent gestationeerd zijn, de hekken die er gebouwd zijn, de razzia's die ze uit moeten voeren. Ik heb er toevallig 3 weken geleden een boot onderhouden, en je waant je in een oorlogsgebied, met dubbel hekwerk, meerder ME busjes bij elke rotonde, afrit van de snelweg. Geblokkeerde op en afritten. Een vluchteling die gepakt wordt, dat is niet een vriendelijke vraag of ze mee willen lopen, dat gaat er iets harder aan toe. Zoals de broer van een vriend het formuleert (hij werkt bij de ME in Frankrijk), 'door de weeks moeten we vluchtelingen opjagen en in het weekend mogen we een partijtje boksen tegen de 'gilet jaune', en mijn familie zie ik niet meer'.

Om je een idee te geven van het aantal auto's wat er geparkeerd staat voor het troepenvervoer (alle auto's op het achterste deel zijn van de ME) van en naar het hote voor de ME in Calais, en op deze foto is het parkeerterrein aardig leeg:

ibis calais.jpg

Met een harde Brexit en dus het wegsturen van de Engelse douane uit Frankrijk, wordt het er alleen maar rustiger, en verdwijnt het probleem naar Engeland. De vluchtelingen zullen met plezier een kaartje kopen om aan boord te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan