Brexit

Dat van die bevolking weet ik zo net nog niet. Alle polls die gedaan zijn sinds het referendum, wijzen er teklens op dat als men nu weer een referendum zou houden, er dezelfde uitslag zou komen. Ter herinnering, er hebben ook 70m mensen op Trump gestemd, miljoenen meer dan in 2016.

Biden is idd niet lekker voor Bojo, maar het lijkt er erg op dat die aan het schuiven is. De vote leave hardliners worden er allemaal uitgewerkt, met als hoogtepunt Cummings die eind vorige week eruit gezet is. Ik vermoed dat het EU handelsverdrag een deze weken wel rond gaat komen, wat wil zeggen dat Boris bij het kruisje moet tekenen (hopelijk), net zoals het bij het uittredingsverdrag ging.

Een tweede Schots onafhankelijkheidsreferendum heeft niets met een al dan niet harde Brexit te maken. Dat gaat er sowieso komen als de SNP begin volgend jaar een meerderheid haalt bij de verkiezingen, en dat zit er heel dik in.

Nieuwe verkiezingen zijn er in het VK pas over 4 jaar. Dat Boris er tusentijds tussenuit stapt of eruit geduwd wordt, sluit ik niet uit, maar dat leidt niet tot nieuwe verkiezingen. Dan wordt Rishi Sunak PM.
Kennelijk is men heel blij met de nieuwe (oude) kleur van het paspoort. Dat dit buiten landsgrenzen gemaakt wordt neemt men dan voor lief.
 
Ok, kan mij een stukkie tv heugen waarin Britten aangaven wel blij te zijn terug te gaan naar de oude kleur.
Ja, dat zal best ooit eens iemand gevraagd hebben, en daar heeft iemand oop straat weer antwoord op gegeven. Maar dat wil niet zeggen dat dat een issue is. Visserij, haat tegen de fransen, immigratie, trots, vermeende Brusselse regeltjes soevereiniteit, de lidmaatschapskosten, dat zijn een aantal van de redenen waarom mensen voor Brexit kiezen
 
Met een trade deal met de EU, die er dus waarschijnlijk wel komt, en low regulation, low tax economie, Singapore at the North Sea, zou het zomaar eens prima uit kunnen pakken voor de multinationals.

Trade deal met Europa betekent automatisch veel regels. Je moet voldoen aan de Europese regels om de open grenzen te hebben. Daarnaast zal het nooit lukken om een stad als Singapore te imiteren. Singapore loopt minstens 50 jaar voor op London, als het niet meer is. Verder helpen ze zichzelf omzeep door weer te gaan eisen dat de Engelsen moeten werken op projecten die in Engeland gaande zijn (zeker in de maritieme industrie), dus alle grote spelers zullen hun handen aftrekken van projecten in Engeland als dat doorgaat. De doodsteek voor de ontwikkeling van windenergie, onderzeese kabels en transport van goederen.

haat tegen de fransen

En dat gaat een heel groot probleem worden voor alle Britten hier in Frankrijk die zich moeten inschrijven en dus even een terechte naheffing gaan krijgen van alle ontdoken belasting. Een mooiere straf kan ik niet bedenken voor een land wat zijn onderdanen een speciale status geeft als ze in het buitenland gaan wonen. Sorry maar de haat tegen de Engelsen is grotendeels door de Engelsen zelf in stand gehouden, met als laatste grote schandaal voor Frankrijk, de opstelling van Engeland voor de migranten bij Calais.
 
Trade deal met Europa betekent automatisch veel regels. Je moet voldoen aan de Europese regels om de open grenzen te hebben. Daarnaast zal het nooit lukken om een stad als Singapore te imiteren. Singapore loopt minstens 50 jaar voor op London, als het niet meer is. Verder helpen ze zichzelf omzeep door weer te gaan eisen dat de Engelsen moeten werken op projecten die in Engeland gaande zijn (zeker in de maritieme industrie), dus alle grote spelers zullen hun handen aftrekken van projecten in Engeland als dat doorgaat. De doodsteek voor de ontwikkeling van windenergie, onderzeese kabels en transport van goederen.



En dat gaat een heel groot probleem worden voor alle Britten hier in Frankrijk die zich moeten inschrijven en dus even een terechte naheffing gaan krijgen van alle ontdoken belasting. Een mooiere straf kan ik niet bedenken voor een land wat zijn onderdanen een speciale status geeft als ze in het buitenland gaan wonen. Sorry maar de haat tegen de Engelsen is grotendeels door de Engelsen zelf in stand gehouden, met als laatste grote schandaal voor Frankrijk, de opstelling van Engeland voor de migranten bij Calais.
Dat klopt, daarom gaat het voordeel van de Brexit veel brexiteers erg tegenvallen. Wel regels, geen zeggenschap meer.

Als de trade deal niet lukt, is Singapore aan de Noordzee prima mogelijk. Zelfs ondanks de Brexit, kiezen alle Nl-Engelse multinationals voor VK als vestigingsplaats. Geen belasting zal een magneet zijn voor nog meer bedrijven om zich in het Vk te vestigen.
 
Dat klopt, daarom gaat het voordeel van de Brexit veel brexiteers erg tegenvallen. Wel regels, geen zeggenschap meer.

Als de trade deal niet lukt, is Singapore aan de Noordzee prima mogelijk. Zelfs ondanks de Brexit, kiezen alle Nl-Engelse multinationals voor VK als vestigingsplaats. Geen belasting zal een magneet zijn voor nog meer bedrijven om zich in het Vk te vestigen.
Alleen levert geen belasting natuurlijk niet zoveel op. Behalve een paria-status m.b.t. belastingontduiking.
 
Alleen levert geen belasting natuurlijk niet zoveel op. Behalve een paria-status m.b.t. belastingontduiking.
De belasting van multinationals levert sowieso niet zoveel op. Die belasting haal je gewoon bij de werknemers. En eigenlijk veel belangrijker is het ontmantelen van regels, voor milieu, werktijden en omstandigheden, loon, social voorzieningen, etc. Dan kunnen bedrijven in het VK een stuk goedkoper produceren, wat ruim opweegt tegen de importheffingen die de EU gaat heffen.
 
De belasting van multinationals levert sowieso niet zoveel op. Die belasting haal je gewoon bij de werknemers. En eigenlijk veel belangrijker is het ontmantelen van regels, voor milieu, werktijden en omstandigheden, loon, social voorzieningen, etc. Dan kunnen bedrijven in het VK een stuk goedkoper produceren, wat ruim opweegt tegen de importheffingen die de EU gaat heffen.
Als je goedkoper wilt produceren, moet de belasting voor arbeid juist drastisch omlaag toch? Al die regels, die zoals jij schrijft ontmanteld moeten worden, om goedkoper te worden, gaan dus ten koste van de gezondheid van de Britten. Of begrijp ik het verkeerd?
 
Als je goedkoper wilt produceren, moet de belasting voor arbeid juist drastisch omlaag toch? Al die regels, die zoals jij schrijft ontmanteld moeten worden, om goedkoper te worden, gaan dus ten koste van de gezondheid van de Britten. Of begrijp ik het verkeerd?
Gezondheid wordt geprivatiseerd naar Amerikaans model. Ja, en belasting zal door de bank genomen voor iedereen wel verlaagd worden, met een grotere verlaging van de voorzieningen. laten we hopen dat er gewoon een fatsoenlijk akkoord komt een dezer weken, is het beste voor iedereen.
 
Dus in feite is het terug naar de tijd van Thatcher.
Snoeiharde neo-liberalisme met bijbehorend kapitalisme.
In een land waar men eigenlijk vooral heel hard toe is om dat ver achter zich te laten, mede gezien alle sociale problemen.

Mooi vooruitzicht :rolleyes:
Maar ze hebben er zelf voor gekozen. Zo is het ook weer.
 
Dus in feite is het terug naar de tijd van Thatcher.
Snoeiharde neo-liberalisme met bijbehorend kapitalisme.
In een land waar men eigenlijk vooral heel hard toe is om dat ver achter zich te laten, mede gezien alle sociale problemen.

Mooi vooruitzicht :rolleyes:
Maar ze hebben er zelf voor gekozen. Zo is het ook weer.
Ja, hebben ze zelf voor gekozen, maar is dat verhaal duidelijk en eerlijk gecommuniceerd rondom het referendum?
 
Ja, hebben ze zelf voor gekozen, maar is dat verhaal duidelijk en eerlijk gecommuniceerd rondom het referendum?
Nee.
Harde leerschool voor hen die nog altijd dachten dat dat soort politici te vertrouwen zijn.
Hoewel... waarschijnlijk krijgen bepaalde minderheden wel de schuld, zo leert de geschiedenis ons.

Maar ok, de 'ze hebben er zelf voor gekozen' dooddoener van mijn kant is, zo geef ik toe, vooral afkomstig vanuit de gedachte mezelf een reden te geven me ergens niet te druk om te maken.
 
Zelfs ondanks de Brexit, kiezen alle Nl-Engelse multinationals voor VK als vestigingsplaats.

1 bedrijf die de stap naar de UK zet. De rest rent er hard weg. Nee geen belasting meer betalen in Europa is not done en ook geld uit de EU sluizen naar de UK zal niet zomaar zonder belasting te betalen kunnen, daar zullen heel snel wetten voor komen. Singapore in de Noordzee is een droom van een idioot die uit de EU wou stappen.
 
1 bedrijf die de stap naar de UK zet. De rest rent er hard weg. Nee geen belasting meer betalen in Europa is not done en ook geld uit de EU sluizen naar de UK zal niet zomaar zonder belasting te betalen kunnen, daar zullen heel snel wetten voor komen. Singapore in de Noordzee is een droom van een idioot die uit de EU wou stappen.
Blijkbaar in Singapore (originele versie) de droom van de idioot Dyson, die uit de EU wou stappen. :ROFL:

https://www.bbc.com/news/business-50596775
 
Ik ben er zeker niet op uit om van het VK een voorbeeld te maken en vanwege de Brexit heel veel pijn te doen, maar we "moeten" natuurlijk helemaal niets.

 
Ik ben er zeker niet op uit om van het VK een voorbeeld te maken en vanwege de Brexit heel veel pijn te doen, maar we "moeten" natuurlijk helemaal niets.

Vooral dat wij maar moeten slikken om de engelsen hun controle terug te geven. We zijn niet de schoothondjes van het VK. Pech maar die vlieger gaat echt niet op.
 
Ik ben er zeker niet op uit om van het VK een voorbeeld te maken en vanwege de Brexit heel veel pijn te doen, maar we "moeten" natuurlijk helemaal niets.


Vooral dat wij maar moeten slikken om de engelsen hun controle terug te geven. We zijn niet de schoothondjes van het VK. Pech maar die vlieger gaat echt niet op.
We zullen zien, maar het verleden geeft weinig hoop voor een krachtig EU standpunt. En verder is het uiteraard best raar als de EU in maandenlange intensieve onderhandelingen treedt zinder bereid te zijn om ook concessies te doen. Dan hadden ze moeten zeggen: Dit is de deal, graag of niet.
 
En verder is het uiteraard best raar als de EU in maandenlange intensieve onderhandelingen treedt zinder bereid te zijn om ook concessies te doen.

Dat klopt ook wel, maar de EU heeft geheel terecht een aantal eisen waar niets aan gedaan kan worden (bv geen fysieke grens tussen Ierland en Noord Ierland). Dat het VK dit niet leuk vind is niet het probleem van het niet bewegen van de EU. Dit waren zaken die al 3 jaar bekend zijn en daar zal de EU niet ineens aan gaan toegeven. Er zijn nou eenmaal een aantal zaken die ze niet willen accepteren, omdat het nooit uit te leggen is. Als de EU kan zeggen, de grens tussen Noord Ierland en Ierland is niet onze fout, dan laten ze zien dat ze iedereen steunen, terwijl de VK terug wil naar de fysieke grens. Een gevolg daarvan als de grens er komt, dan ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat de IRA weer echt actief is als er een fysieke grens komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan