Brexit

Het amendement is aangenomen. 322 voor en 306 tegen.
Johnson moet uitstel aan gaan vragen.
 
Hij zegt dat hij dat niet gaat doen.

Hij heeft de brief aan de EU met het verzoek niet persoonlijk ondertekend en er een wel door hem ondertekende brief bijgesloten waarin hij verklaart het er allemaal niet mee eens te zijn.

giphy.gif
 
Hij heeft de brief aan de EU met het verzoek niet persoonlijk ondertekend en er een wel door hem ondertekende brief bijgesloten waarin hij verklaart het er allemaal niet mee eens te zijn.

giphy.gif

Daarmee riskeert hij zelfs een gevangenisstraf, maar zover zal het waarschijnlijk niet komen.
 
Met 329 voor en 299 tegen is vanavond voor de Brexitdeal gestemd in het Brits parlement.

Tja, nog even afwachten. Weliswaar de allereerste keer ooit dat er in het Britse parlement een meerderheid voor een brexitdeal is, maar er zijn nog veel obstakels. De tweede vraag (uitslag verwacht rond 20.30) luidt: gaan de parlementariers akkoord met het nauwe tijdschema dat de regering voor de verdere behandeling van de wet heeft opgesteld? Zo ja, dan wordt dat een aantal nachten doorhalen om 31 okt te kunnen halen; groot deel van het Lagerhuis vindt dat tijdspad onverantwoord en wil graag meer tijd om kritisch naar de voorstellen te kijken.

Daarom lijkt het best mogelijk dat het tijdschema door het Lagerhuis wordt afgewezen. Hoewel dat geen probleem hoeft te zijn, heeft Johnson gedreigd de wet in dat geval in te trekken en verkiezingen te willen uitschrijven..

Zelfs als de regering vandaag beide stemmingen wint, dan kan het op woensdag nog helemaal misgaan voor ome Borrito. De oppositie krijgt dan de mogelijkheid amendementen in te dienen op de brexitwet, die het karakter van de deal nog drastisch kunnen veranderen. Ze zullen proberen de deal aan het volk voor te leggen in een tweede referendum om o.a. het parlement een grotere rol te geven bij het verlengen van de transitieperiode (die eind 2020 afloopt, wat het risico oplevert dat er dan alsnog een verkapte no-dealbrexit komt) en meer waarborgen af te dwingen voor het beschermen van het klimaat en de rechten van werknemers.

Het amendement dat het meeste kans van slagen heeft, zal de eis stellen dat de UK na de brexit in een douane-unie met de Europese Unie blijft en dat zou Johnsons brexit een stuk zachter maken; de vrijheid voor de UK om handelsakkoorden met de rest van de wereld af te sluiten zal er dan bijvoorbeeld al niet meer zijn. Exact dat eigen handelsbeleid is voor veel "brexiteers" juist de reden dat ze de EU willen verlaten.

The poppencloset continues.
 
Volgens mij is het nu zo. De deal tussen de EU en het UK (gesloten door Boris Johnson) is door het Engelse parlement in grote lijnen akkoord. Nu moeten ze echter alle details beoordelen en dat lukt, zo vindt het parlement, niet in 3 dagen. Dus is er uitstel nodig van de deadline van 31-10, zodat het voorstel nogmaals goed bestudeerd kan worden. Daarna moeten beide huizen in het UK akkoord gaan en ook het EP. Dan is de UK uit de EU.
 
Volgens mij is het nu zo. De deal tussen de EU en het UK (gesloten door Boris Johnson) is door het Engelse parlement in grote lijnen akkoord. Nu moeten ze echter alle details beoordelen en dat lukt, zo vindt het parlement, niet in 3 dagen. Dus is er uitstel nodig van de deadline van 31-10, zodat het voorstel nogmaals goed bestudeerd kan worden. Daarna moeten beide huizen in het UK akkoord gaan en ook het EP. Dan is de UK uit de EU.

Klopt, met de kanttekening dat vandaag een hele interessante dag wordt. Oppositie krijgt de gelegenheid amendementen in te dien die eigenlijk het hele verhaal op z'n kop kunnen zetten. De vraag is of dit daadwerkelijk gaat gebeuren of dat ze het zelf nu ook wel zat zijn.

De Britse politiek kennende, is dat laatste waarschijnlijk ijdele hoop..
 
Volgens mij is het nu zo. De deal tussen de EU en het UK (gesloten door Boris Johnson) is door het Engelse parlement in grote lijnen akkoord. Nu moeten ze echter alle details beoordelen en dat lukt, zo vindt het parlement, niet in 3 dagen. Dus is er uitstel nodig van de deadline van 31-10, zodat het voorstel nogmaals goed bestudeerd kan worden. Daarna moeten beide huizen in het UK akkoord gaan en ook het EP. Dan is de UK uit de EU.
En dan kunnen de onderhandelingen beginnen over een handelsakoord. Dat duurde met een coöperatief Canada zo‘n zeven jaar en moet met het UK in een jaartje klaar zijn. Anders is er weer sprake van een no-deal scenario. En hiertegen kan dan weer een amendement opgesteld worden, die dan weer niet uitgevoerd wordt, waarna verkiezingen of een referendum geeist wordt etc, etc, enz,enz. Brexit: the neverending story.
 
Volgens mij is het nu zo. De deal tussen de EU en het UK (gesloten door Boris Johnson) is door het Engelse parlement in grote lijnen akkoord. Nu moeten ze echter alle details beoordelen en dat lukt, zo vindt het parlement, niet in 3 dagen. Dus is er uitstel nodig van de deadline van 31-10, zodat het voorstel nogmaals goed bestudeerd kan worden. Daarna moeten beide huizen in het UK akkoord gaan en ook het EP. Dan is de UK uit de EU.

Klopt. Maar the devil is in the detail, las ik in NRC. Om de meerderheid te behouden, moet Johnson een aantal vertegenwoordigers van Labour aan zijn kant houden. Dat is nu het geval - vooral vertegenwoordigens van (zeer arme) Labourdistricten die sterk pro-Brexit zijn. Maar het is zeer wankel, en bij goede bestudering kan het zo maar weer omslaan.
 
Volgens mij is het nu zo. De deal tussen de EU en het UK (gesloten door Boris Johnson) is door het Engelse parlement in grote lijnen akkoord. Nu moeten ze echter alle details beoordelen en dat lukt, zo vindt het parlement, niet in 3 dagen. Dus is er uitstel nodig van de deadline van 31-10, zodat het voorstel nogmaals goed bestudeerd kan worden. Daarna moeten beide huizen in het UK akkoord gaan en ook het EP. Dan is de UK uit de EU.
Dat is het positieve plaatje, waarbij er een kort uitstel is (enkele weken).

Het meer reeele plaatje is dat er een langer uitstel geboden wordt door de EU, en dat het Britse parlement vol in de amendementen gaat, o.a.:
- Het VK moet een Customs Union met de EU aangaan en een close relation to the single market. Dit is de door Labour gepropageerde soft Brexit. Als dit aangenomen wordt, zal Boris voor een no-deal gaan, met redelijke kans dat dat lukt. De vraag is of dit amendement aangenomen wordt: waarschijnlijk 50-50. Voor zijn Lib Dems, Greens, Plaid, SNP, Change UK en Labour. De meeste ex-Tory independents zijn hier wellicht ook voor. In dat geval zal het amendement het welicht halen. De vraag is hoe hard Labour dit wil spelen. Er zijn Labour Brexiteers, op dit moment 19 die met de government mee hebben gestemd voor de deal, die wellicht ook tegen het amendement willen stemmen. Als Corbyn een 'three line whip' plaatst, zullen deze Labour parlementsleden een moeilijke keus moeten maken: of tegen het amendement stemmen en uit de Labour partij gegooid worden, en dus een eventuele herverkiezing over een paar maanden weggooien, of voor hun carriere te kiezen en met Labour mee stemmen, met het grote risico op no-deal. Voor de deal stemming mochten deze 19 vrij stemmen, maar of dit ook voor dit amendement geldt, is nog maar de vraag (ik persoonlijk denk van niet).
- Het uitsluiten van een no-deal aan het einde van de Transition Period. Hier zal een ruime meerderheid voor zijn, onduidelijk is wat Boris dan doet.
- Het verlengen van de Transition Period tot 2022, een zinvolle suggestie, die het wel zal halen. Boris zal hier wel mee kunnen leven denk ik.
- De deal voorwaardelijk maken aan een confirmative referendum. Hier zou wel eens een meerderheid voor kunnen zijn, vooral omdat de DUP dit hoogstwaarschijnlijk zal steunen. Hetzelfde probleem speelt met de 19 Labour Brexiteers, ik vermoed dat Corbyn ook hier een three line whip plaatst. Boris zou ook in dat geval voor een no-deal gaan, maar het is dan maar de vraag of dat lukt. Er zal dan mn in z'n eigen Tory partij grote tegendruk komen.
- Een hele zooi amendementen over workers rights, consumers rights en the environment. Dit zal niet al te grote problemen opleeren. Op dit moment zal Boris best van alles willen beloven.

En dan is er nog de EU, die zijn nu aan zet (slim van Boris). In theorie zou de EU nu kunnen zeggen 'het is mooi geweest, no-deal op 31 october'. De kans dat dat gebeurt is miniem. Ze zou ook kunnen gaan voor een veel langer uitstel dan gevraagd word (3 maanden), omdat het wel duidelijk is dat dit ook in 3 maanden niet opgelost is (te kort voor een 2e referendum, zeker verkiezingen met een onduidelijke uitkomst). DE Eu zou bv kunnen zeggen: 2 jaar uitstel (en van uitstel komt afstel). De grote vraag is dan wat het VK gaat doen. Boris en consorten gaan danvoor een no-deal op 31 october, gaat ze dat lukken? Grote kans van wel, omdat dat nu eenmaal de default position (wet in EU en VK).

Kortom, het is allemaal niet echt veel simpeler op geworden.
 
Ik ben van heel dit brexit gebeuren al enige tijd het spoor bijster.
ik doe een (gekleurde) poging hoe ik het ongeveer zie:

Waar begon het mee?
Het begon allemaal met de (ook in nederland aanzwellende) geluiden dat men het afdragen van bepaalde verantwoordelijkheden aan een Europees parlement moeilijk kon verkroppen. De dichotomie tussen europees beleid en nationaal politiek is veelal zo dat de positieve effecten dankbaar geclaimed worden onder de "verdiensten" en dat het wisselgeld (sommige impopulaire consequenties om die verdiensten mogelijk te maken) werden toegeschreven aan Brussel/Strassbourg. Dit is overigens iets wat overal in europa veel te veel gebeurd. Vooral populisten voedden zich op het instand houden van dit plaatje en het neerzetten als europa als bron van de ergernissen onder de goede burgers, in de UK vooral gevoed door Farage zijn UKIP.

Om deze europese onvrede een halt toe te roepen en het "volk" zelf ook de afweging te laten maken dat in europa toch zijn voordelen heeft, deed Cameron de uitspraak dat hij als hij/zijn tories de grootsten zouden worden - hij een referendum hierover mogelijk zou maken. Het is lastig te zeggen of zonder deze belofte hij van labour had verloren, of dat UKIP anders daadwerkelijk een aanzienlijker aantal MP's had kunnen halen, maar hij werd inderdaad de grootste partij en na zo lang mogelijk treuzelen in de hoop dat het sentiment beter zou worden *de crisis verdween langzaam en Griekenland, de Euro en groei keerden langzaam terug*, moest in juni 2016 toch echt het beloofde referendum worden gehouden.

Waarom is het zo moeilijk om die brexit gewoon te doen?
Omdat het engels systeem eigenlijk bestaat uit twee (of drie als je de lib-dems serieus wilt meetellen) landelijke partijen kent was er het lastig om een partijkoers te bepalen. Cameron en een groot deel van de tories waren eigenlijk pro-EU. Net als een kleine meerderheid binnen labor eigenlijk. Alleen de UKIP van Farage was uitgesproken uit op een Brexit. De stemming is geschiedenis, ernstig verdeelde uitslag met grote regionale verschillen, maar de Brexiteers wonnen van de Remainers (52 vs 48% of iets in die orde).

Gevolg, een partij die de grootste is die Brexit moet uitvoeren (hoewel een meerderheid van de politici het er niets mee eens is), een oppositie die zelf binnen de benches verdeeld is of het uittreden wel of niet wenselijk is - maar het hoe dan ook hun tegenstanders niet eenvoudiger willen maken. EN enorm veel verschillende opvattingen over hoe die brexit (hard, soft etc) eruit moet zien. Dus eigenlijk had geen enkel voorstel een meerderheid (bijna de helft tegen het principe en een deel dat de voorstellen afkeurd wegens "te soft" en een deel wat het afstemd wegens "te hard/ingrijpend".

Waarom lijk het nu (na meerdere jaren) eindelijk bijna te lukken?
Inmiddels heeft de samenstelling van de leiding van de tories een shift gemaakt waarin een aantal van de Brexiteers *al dan niet gevoed doordat het beter is voor hun persoonlijke cariere - zoals Boris* de grootste invloed hebben gekregen. En nu het tijdspad lijkt te worden afgekeurd is de optie voor nieuwe verkiezingen reeel. Ik heb werkelijk op dit moment echt geen flauw idee hoe zo"n verkiezing eruit zou zien. Brexit lijkt me logischerwijs het voornaamste thema in het geval van nieuwe verkiezingen.

Waarom de nieuwe verkiezingen ook geen duidelijke oplossing bieden?
Echter, nog altijd zijn de gelederen van zowel de tories als labor ernstig verdeeld aangeaande brexit. De partijkoers van de tories (met boris als leider) zou haast wel pro-brexit moeten zijn (waar de partij-idealen volgens een deel van de leden volstrekt haaks op staan). Labour wil het volk respecteren en het innemen van een officieel anti-brexit standpunt lijkt haast onmogelijk (plus een aanzienlijk deel van de labor stemmers/MP's wil wel de Brexit doorgevoerd zien). Kortom, het is choas, het blijft chaos, en als Brexit doorgaat word het een nog veel ergere chaos. Breuken zijn nu al zichtbaar, waarbij het inmiddels haast logischer lijkt te worden dat een aantal tories en labour MP's in elk geval op het punt brexit beter van partij kunnen wisselen. Echter moet er na de Brexit enorm veel gebouwd en besloten worden en zitten die mensen op veel van die punten weer niet op 1 lijn. Voordeel is wellicht dat je de DUP kwijt bent als tories en het daarmee wat minder over die backstop hoeft te gaan.

Zijn er uberhaubt nog mensen die in de EU willen blijven, of wil niemand die 48% van de bevolking *gezien de dood van de oudjes die in 2016 brexit stemden en de trend dat jongeren juist in de EU blijven inmiddels een vermoedelijke meerderheid* vertegenwoordigen?
Je kunt wel stemmen op een MP die remain is - maar de vraag is in hoeverre die zich tijdens stemming toch niet gedwongen ziet om zich aan het partijstandpunt te houden. En zoals eerder gezegd durven zowel Labour als de Tories niet om remain nu weer bespreekbaar te maken. Regionale partijen in gebieden die overwegend anti-brexit waren (zoals de schotse SNP) zullen veel zetels halen in hun gebied maar hebben landelijk gezien geen dekking om een echte meerderheid te vormen. Het oprichten of verrenigen van kleinere partijen (of het kleur bekennen door met de SNP, Lib-dems en andere regionale kleinere partijen een nieuwe partij met duidelijke remain-houding lijkt mij het beste, maar of je op dit moment met de nog grotere verdeeldheid het daarmee niet ondoenlijk worden om een regering te vormen..? Kortom, hoewel Brexit nabij lijkt is het volgens mij nog een wespennest waarin niet duidelijk is waar de koningin is.

Mijn oplossing:
Over de koningin gesproken, die ouwe valt volgens mij ook niet te benijden. Als die nou eens staatsgreep zou doen en de populaire Kate, Meghan, Harry en William aanwijst om de verschillende regio"s weer vanuit kastelen laat regeren.. Minder dan de huidige regering zal t dan niet gaan denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Die hele Brexit boeit me helemaal niks. De enige reden om deze topic te openen is om zo snel mogelijk naar het laatste bericht te scrollen om hem maar uit mijn niet gelezen topics te houden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan