Brexit

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de positie van de EU. Volgens mij hebben de Britten al 1 keer uitstel gekregen om uit de EU te stappen en zou eind oktober een harde deadline zijn. Wanneer de Britten dus in een chaos terechtkomen zonder oplossing dan zou de EU de Britten eruit dienen te schoppen zonder deal.
Maar daar zullen de dikkenekken in Brussel wel te laf voor zijn.

Te laf zijn dan vooral de regeringen van oa. Frankrijk, Duitsland en natuurlijk Nederland. Landen die het meest te verliezen hebben bij een Brexit. Als de schade alleen bij de Britten had gelegen was de Brexit nu al afgehandeld.
 
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de positie van de EU. Volgens mij hebben de Britten al 1 keer uitstel gekregen om uit de EU te stappen en zou eind oktober een harde deadline zijn. Wanneer de Britten dus in een chaos terechtkomen zonder oplossing dan zou de EU de Britten eruit dienen te schoppen zonder deal.
Maar daar zullen de dikkenekken in Brussel wel te laf voor zijn.

Ik denk dat de EU, onderaan de streep, na veel publiekelijk wikken en wegen, een beetje moeilijk doen, iets meer concessies and toezeggingen vragend aan het VK, uiteindelijk onze Britse vrienden gewoon in de EU willen houden.

Ik weet ook niet of we dit onder lafheid moeten scharen. We zijn niet in oorlog met het VK. We willen ze "een beetje" pijn doen, schopje tegen de schenen categorie, niet de kop afhakken.

Politiek blijft politiek en de EU is sterker met een mogendheid as het VK in de gelederen. Ze zonder deal eruit trappen eind oktober zal daarin geen zoden aan de dijk zetten.
 
Te laf zijn dan vooral de regeringen van oa. Frankrijk, Duitsland en natuurlijk Nederland. Landen die het meest te verliezen hebben bij een Brexit. Als de schade alleen bij de Britten had gelegen was de Brexit nu al afgehandeld.
Ik denk dat de EU, onderaan de streep, na veel publiekelijk wikken en wegen, een beetje moeilijk doen, iets meer concessies and toezeggingen vragend aan het VK, uiteindelijk onze Britse vrienden gewoon in de EU willen houden.

Ik weet ook niet of we dit onder lafheid moeten scharen. We zijn niet in oorlog met het VK. We willen ze "een beetje" pijn doen, schopje tegen de schenen categorie, niet de kop afhakken.

Politiek blijft politiek en de EU is sterker met een mogendheid as het VK in de gelederen. Ze zonder deal eruit trappen eind oktober zal daarin geen zoden aan de dijk zetten.
EU zal hier wel op hopen: van uitstel komt afstel
 
EU zal hier wel op hopen: van uitstel komt afstel
Tsja, uiteindelijk is het de keuze van het VK. Ik geloof eerder dat er voor niets een meerderheid is in het Britse Parlement. Maar zelfs als het VK toch in de EU blijft hebben ze veel krediet verspeeld en zal er de zwerende wond daar open blijven. Hoe de geest weer in de fles komt. :unsure:
 
Boris Johnson challenges Jeremy Corbyn to back October election

Boris Johnson will seek to trigger a general election on 15 October if Labour and rebel Tories succeed in blocking a no-deal Brexit.

At Prime Minister's Questions, he challenged Jeremy Corbyn to put his policy of "dither and delay" over EU withdrawal to the British people.
Mr Johnson needs the support of two-thirds of MPs to trigger an election.

Labour said it won't back a poll until a delay to the 31 October Brexit deadline is set.
 
Tsja, uiteindelijk is het de keuze van het VK. Ik geloof eerder dat er voor niets een meerderheid is in het Britse Parlement. Maar zelfs als het VK toch in de EU blijft hebben ze veel krediet verspeeld en zal er de zwerende wond daar open blijven. Hoe de geest weer in de fles komt. :unsure:

Het is net zo goed de keuze van de EU omdat de Britten officieel te kennen hebben gegeven de EU te verlaten. Dat is zwart/wit. Het gaat alleen nog om de manier waarop en daarvoor heeft de EU de Britten al eenmaal uitstel voor gegeven. Let wel dat dit al meer dan 3 jaar loopt en dat 3 jaar de uiterste termijn is volgens de EU regels. Nu weer uitstel geven is ook een zwaktebod van de EU. Het geeft de Britten weer hoop dat er meer te halen valt.
 
Stel het Britse parlement is tegen verkiezingen. Dan blijft B. Johnson minister president. Kan hij in principe met zijn discipelen eind oktober naar de EU gaan en eisen dat de EU de Brexit van hun kant doorzet ook al is er binnen de Britse regering verzet.
 
Stel het Britse parlement is tegen verkiezingen. Dan blijft B. Johnson minister president. Kan hij in principe met zijn discipelen eind oktober naar de EU gaan en eisen dat de EU de Brexit van hun kant doorzet ook al is er binnen de Britse regering verzet.
Volgens mij hoeft hij daar niets voor te doen. Indien er niets nieuws wordt afgesproken tussen de EU en het VK dan is de no-deal Brexit een feit. Het probleem is dat er geen meerderheid in het Britse parlement lijkt te zijn die dat wil.
 
https://ecer.minbuza.nl/ecer/dossiers/brexit/terugtrekking-vk-uit-de-eu.html

Deze termijn van twee jaar kan nog wel worden verlengd door de Europese Raad (staatshoofden en regeringsleiders) met instemming van het VK. De Europese Raad besluit in dit geval met unanimiteit, en spreekt zich dus niet, volgens de hoofdregel van artikel 15, lid 4 EU-Verdrag, bij consensus uit. Bij unanimiteit kan een lidstaat zich onthouden van stemmen zonder de besluitvorming in de weg te staan .


Dus als B. Johnson een deal kan maken met laten we zeggen Hongarije of Polen om tegen uitstel te stemmen in de EU dan is een harde Brexit een feit. Lijkt me vergezocht maar is mogelijk.
 
Brits Lagerhuis verbiedt 'no deal-Brexit', Hogerhuis nu aan zet

link

Een meerderheid van het Britse Lagerhuis heeft woensdagavond ingestemd met de motie die een 'no deal-Brexit' bij wet moet voorkomen. Als de motie ook door het Hogerhuis komt, moet premier Boris Johnson naar Brussel om uitstel van de Brexit te vragen.

Johnson zei dinsdag al dat hij onder geen beding met deze vraag naar Brussel zal gaan. De premier ziet dit als "overgave", want hij heeft keer op keer beloofd dat de Brexit hoe dan ook op 31 oktober zal plaatsvinden.
 
Buiten de hele discussie over het procesverloop Brexit, is die andere discussie namelijk over het Britse rechts-en kiessysteem ook erg relevant althans voor de langere termijn. De vraag is of de common law opgewassen is tegen de figuren als Boris en de man achter hem. Wellicht dat de gehele Britse constitutionele staatsinrichting aan een revisie toe is? Heb je een uitgeschreven constitutie, dan lopen de lijnen strakker en ben je als land niet afhankelijk van hoe integer de leider van het land is (of hij dus de gewoontes en tradities respecteert of niet). De common law lijkt erg dynamisch vergeleken met onze uitgeschreven Grondwet maar is het geenszins. Om maar te zwijgen over het Britse kiesstelsel...
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij af, rolt May vandaag lachend over de vloer of huilt ze om de strapatsen van haar opvolger. Wat n bende is t in de UK.
 
Ook hier kan het alle kanten op (behalve een brexit met deal). Ik begrijp dat de kans groot het is dat het parlement dat vandaag weer aan het werk gaat, weer naar huis gestuurd wordt door Johnson. Maar dan met een betere onderbouwing.
 
Ook hier kan het alle kanten op (behalve een brexit met deal). Ik begrijp dat de kans groot het is dat het parlement dat vandaag weer aan het werk gaat, weer naar huis gestuurd wordt door Johnson. Maar dan met een betere onderbouwing.
De kansen op een Brexit met deal zijn nog nooit zo groot geweest. De EU heeft er helemaal genoeg van en is gaan schuiven, precies zoals Boris heeft voorspeld. De onderhandelingen lopen nu niet meer via Barnier, maar rechtstreeks tussen Boris en Merkel/Macron.
Ik vermoed dat Boris Noord Ierland naait en de deal dan door het Parlement aangenomen wordt. Boris wil nieuwe verkiezingen, die hij dan glorieus wint
 
Ik ben de Britten (voorlopig) liever kwijt dan rijk. Als ik de EU was zou ik aan het terugdraaien van Brexit eisen stellen en ze een volwaardig lid maken en geen half-ass lid zoals ze nu zijn. Cherry picking doen ze maar lekker in het fruitseizoen. Fuck 'm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan