Boudewijn Zenden

Brandaris

Basisspeler
Boudewijn Zenden (Maastricht, 15 augustus 1976), bijgenaamd Bolo, is een Nederlands betaald voetballer, die gedurende zijn loopbaan na linkermiddenvelder van linksbuiten tot een linksback werd. Hij werd in oktober 2009 transfervrij onder contract genomen door Sunderland AFC, waar zijn contract na het seizoen met een jaar werd verlengd omdat hij meer dan vijftig procent van de wedstrijden vanaf januari 2010 speelde. In april 1997 debuteerde hij in het Nederlands voetbalelftal, waarvoor hij in onder meer de halve finales van het WK 1998, het EK 2000 en het EK 2004 speelde.

CarrièreZenden is de zoon van de oud-Judoka en NOS-commentator Pierre Zenden. Tot zijn zestiende judode hij zelf ook naast het voetballen. Hierin haalde hij de zwarte band en werd hij kampioen van Limburg. Zendens eerste voetbalclubclub was RKSV Leonidas-W uit Maastricht. Hierna voetbalde hij voor MVV'02 en vervolgens voor MVV'88. In datzelfde jaar werd hij opgepikt door de scouts van PSV. In 1998 vertrok hij na vier seizoenen PSV met 32 doelpunten in 116 wedstrijden voor 13.000.000,- gulden naar FC Barcelona.

Bij FC Barcelona speelde hij drie seizoenen, waarna hij in 2001 voor twee seizoenen naar Chelsea FC verkaste. Hierna volgde twee seizoenen Middlesbrough FC. Op 2 juli 2005 verhuisde hij naar Liverpool FC, waarmee hij in 2007 de finale van de UEFA Champions League haalde, maar deze verloor van AC Milan. De dag na de finale maakte trainer Rafael Benítez bekend dat Zenden transfervrij mocht vertrekken. Hij tekende vervolgens voor twee seizoenen bij Olympique Marseille. Toen zijn contract daar afliep werd hij transfervrij, waarna op 15 oktober 2009 bekend werd dat hij een contract voor het lopende seizoen tekende bij Sunderland AFC.

psv-zenden.jpg
 
"Boudewijn Zenden.....ow ja das een hele goeie voor ons...ja....die moeten we hebben..."

Ondertussen is er op het hele forum niets over hem te vinden totdat hij zijn arm er tot zijn schouder indouwt bij psv met één of ander lullig statementje door papa Pierre, pff.

Als ie voor een paar ton braaf op de bank gaat zitten en zijn mondje houdt, hoor je mij ook niet....
 
"Boudewijn Zenden.....ow ja das een hele goeie voor ons...ja....die moeten we hebben..."

Ondertussen is er op het hele forum niets over hem te vinden totdat hij zijn arm er tot zijn schouder indouwt bij psv met één of ander lullig statementje door papa Pierre, pff.

Als ie voor een paar ton braaf op de bank gaat zitten en zijn mondje houdt, hoor je mij ook niet....

Die paar ton en het warm houden van de bank met als gevolg wellicht een invalbeurt, gun ik toch liever aan een jeugdspeler;)
 
Zenden - niet aan beginnen.
Leuke voetballer destijds maar absoluut geen meerwaarde voor dit PSV. Als PSV oudere spelers haalt moet dat voor de basis zijn. Daarnaast moet het meteen een leider zijn die er altijd staat. Zenden voldoet daar niet aan. Wellicht iets voor een club in de subtop...........
 
Zenden ziet rentree zitten: 'PSV staat zeker niet onderaan de lijst'

Boudewijn Zenden zegt open te staan voor een terugkeer in het shirt van PSV. De 35-jarige vleugelaanvaller zit sinds de zomer zonder club; zijn contract bij Sunderland liep toen af en een proefperiode bij Celtic liep op niets uit, net als interesse van Doncaster Rovers. “Het gaat mij om het totaalplaatje. PSV staat bij mij zeker niet onderaan de lijst. Daarvoor heb ik er een te mooie tijd gehad”, zegt Zenden nu in gesprek met ELF Voetbal.


Zenden debuteerde in het seizoen 1994/95 namens PSV in het betaald voetbal. Hij speelde uiteindelijk vier jaar in Eindhoven, won de landstitel en KNVB-beker en groeide er uit tot international. Na het WK 1998 vertrok hij naar Barcelona; nadien kwam Zenden ook nog uit voor Chelsea, Middlesbrough, Liverpool en Olympique Marseille. De laatste twee jaar speelde de 54-voudig international voor Sunderland.

Na de proefperiode bij Celtic kwam er geen nieuwe uitdaging voor Zenden, die wel aanbiedingen heeft liggen. “Vanuit Engeland. Premier League en Championship. Zelfs vanuit Qatar is er interesse. Nu met een kleintje van een week oud in huis ligt in Europa blijven voor de hand, maar ik sta overal voor open”, stelt de vleugelaanvaller, die recent vader is geworden. Terugkeren bij PSV houdt hij niet voor onmogelijk. “Of dat reëel is? Waarom niet. Als Marcel Brands (technisch directeur in Eindhoven, red.) me morgen belt, zal ik aangeven dat ik daar voor open sta.”

Misschien voor extra linksback?
 
Jaja, Boudewijn. Eerst is Nederland nog te min, hij ging liever naar het buitenland. Vervolgens is hij een halfjaar tevergeefs aan het zoeken naar een club, en dan is PSV wél goed? Wij hebben hem helemaal niet nodig. Misschien kan hij een prestatiecontract tekenen bij pakweg Utrecht. Had hij al eerder moeten doen, hij heeft hoog ingezet, gegokt, en verloren. Als hij nu niet voor een klein bedrag bij een middenmotor gaat voetballen, is z'n carrière gewoonweg voorbij.
 
Ik hoop dat in ieder geval zeker! want ik erger me ook al kapot aan Bouma..

Volgens mij zijn ze een aantal cliniclowns aan het verzamelen voor het geval dat als ze in de rust achterstaan en het niet meer zien zitten.:|
 
Zenden heeft PSV niet onderaan de lijst staan. Ergo: Zelfs als niemand hem meer wil, staat PSV nog stééds niet bovenaan die lijst. :D

Lief Boudewijntje, jij hebt helemaal niks te kiezen. Jij bent klaar. PSV wilde je een paar jaar geleden nog wel hebben, maar toen waren we niet goed genoeg voor je. Nu niemand je meer wil hebben, staan we ineens niet meer onderaan? Alsjeblieft, ga lekker in het Sprookjesbos een rondje dribbelen bij de andere Laven.
 
Zenden heeft PSV niet onderaan de lijst staan. Ergo: Zelfs als niemand hem meer wil, staat PSV nog stééds niet bovenaan die lijst. :D

Lief Boudewijntje, jij hebt helemaal niks te kiezen. Jij bent klaar. PSV wilde je een paar jaar geleden nog wel hebben, maar toen waren we niet goed genoeg voor je. Nu niemand je meer wil hebben, staan we ineens niet meer onderaan? Alsjeblieft, ga lekker in het Sprookjesbos een rondje dribbelen bij de andere Laven.

+1 Dit dus.

Die jongen heeft in zijn carrière denk ik een paar salto's teveel gemaakt en is daar ergens in blijven hangen, want anders kan ik die omhooggevallen houding van hem niet verklaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan