Helemaal mee eens, hier ook een fan. De 21 lessen voor de 21ste eeuw vond ik wel wat herhaling inzitten tov de vorige twee, maar erg goed. Als je/iemand nog meer soortgelijke boeken (makkelijk weg te lezen wetenschap) aan weet te raden hou ik me aanbevolen. Zo vond ik zelf de boeken van Mann erg goed.

Oliver Sacks (Psychologische aandoeningen) schijnt goede boeken te hebben die een inkijkje geven hoe verschillende mensen met een neurologsiche aandoening de wereld ervaren (zelf nog niet aan toe gekomen).

Meassuring the world (kehlman) vond ik wel een fijn boek (deels historie, gebaseerd op avonturier von Humbold versus de half invalide wiskundige Gauss in hun zoektochten om de wereld beter te begrijpen. Vooral erg mooi en vermakelijk opgeschreven.
 
Ik heb net de Harry Potter-serie weer uitgelezen, nu voor het eerst in het Engels.

Man, wat een waanzinnige boeken zijn dat toch ook!
 
Ik heb net de Harry Potter-serie weer uitgelezen, nu voor het eerst in het Engels.

Man, wat een waanzinnige boeken zijn dat toch ook!
Dat trekt me dus helemaal niet. Altijd onder de kinderboeken geschaard ook.
 
Deel 1 misschien, maar zeker de latere delen zijn echt geen kinderboeken hoor, jongvolwassen op z'n minst.
Vind het vooral goed geschreven omdat je zo meegroeit met de personages. Ik was (net als jij, geloof ik) ook precies de leeftijdscategorie die de boeken en later films stuk voor stuk zag verschijnen. En waar het begon met Harry's Wonderlijke Wereld, eindigde het met een heuse oorlog vol met bedrog, ontkenning, fascisme en twijfel.
 
Vind het vooral goed geschreven omdat je zo meegroeit met de personages. Ik was (net als jij, geloof ik) ook precies de leeftijdscategorie die de boeken en later films stuk voor stuk zag verschijnen. En waar het begon met Harry's Wonderlijke Wereld, eindigde het met een heuse oorlog vol met bedrog, ontkenning, fascisme en twijfel.
Klopt. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een grote bak nostalgie. Wij zijn hiermee opgegroeid, het was onderdeel van onze jeugd dus dat maakt het al speciaal.

Ik denk niet ik ooit nog een serie ga lezen/kijken die hetzelfde gevoel oproept als Harry Potter.
 
Klopt. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een grote bak nostalgie. Wij zijn hiermee opgegroeid, het was onderdeel van onze jeugd dus dat maakt het al speciaal.

Ik denk niet ik ooit nog een serie ga lezen/kijken die hetzelfde gevoel oproept als Harry Potter.
Dat eerste zal flink wat uitmaken. Zo vind ik “Bassie en Adriaan en de Plaaggeest” heel wat beter dan Harry Potter. Waarbij ik bij die Balkenende sowieso problematisch vind dat die Hermien en die andere de hele tijd alles oplossen, waarna Harry met de eer wegloopt.
En daarnaast met al dat toveren: waarom doen ze dat niet altijd/vaker? Zouden ze de helft van de problemen hebben.
Allememachies!
 
Dat eerste zal flink wat uitmaken. Zo vind ik “Bassie en Adriaan en de Plaaggeest” heel wat beter dan Harry Potter. Waarbij ik bij die Balkenende sowieso problematisch vind dat die Hermien en die andere de hele tijd alles oplossen, waarna Harry met de eer wegloopt.
En daarnaast met al dat toveren: waarom doen ze dat niet altijd/vaker? Zouden ze de helft van de problemen hebben.
Allememachies!
Bassie en Adriaan zijn legendes van mythische proporties, alleen geen boek. ;)
 
Bassie en Adriaan zijn legendes van mythische proporties, alleen geen boek. ;)
Och, ja, ik ken Harry vooral (zijdelings) van de tv. :grin:

Overigens hoeft het nostalgie-aspect niet altijd op te gaan. Zo heb ik zowat elk deel van de Kameleon gelezen (dat was zo’n beetje het meest leesbare van de schoolbibliotheek), maar die Hielke en Sietse kunnen mij gestolen worden.
 
Klopt. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een grote bak nostalgie. Wij zijn hiermee opgegroeid, het was onderdeel van onze jeugd dus dat maakt het al speciaal.

Ik denk niet ik ooit nog een serie ga lezen/kijken die hetzelfde gevoel oproept als Harry Potter.

Song of ice and fire is in mijn optiek sterker (wel in t engels natuurlijk, ik houdt niet van vertalingen)... Alleen moet die Martin eens opschieten met de volgende delen.
 
Song of ice and fire is in mijn optiek sterker (wel in t engels natuurlijk, ik houdt niet van vertalingen)... Alleen moet die Martin eens opschieten met de volgende delen.
Ja, die vond ik dan wel weer leuk. Ik lees toch liever gewoon in het Nederlands. Engels kan wel, maar kost gewoon wat meer moeite en ongetwijfeld mis ik dan toch soms wel iets.

Zit trouwens ook wel wat fantasy in, maar doordat het ridderverhaal overheerst, kan ik dat er net bij hebben.
 
‘t Hooge Nest gelezen. Het gaat over 2 Joodse zussen, die in het verzet terecht komen. Intrigerend boek. Emotioneel. Waarom hebben we zo weinig geleerd van deze verhalen?
 
Ik ben een tijdje geleden in Lord of the Rings. Man, het is dat ik weet dat het wel wat wordt, maar wát een taaie kost is dat in het begin. Ben nu geloof ik in hoofdstuk 5, terwijl ik 2 maanden geleden ofzo begonnen ben.

Ik lees het dan ook nog eens in het Engels en het is een versie uit de jaren '60, maakt het niet makkelijker.
 
Ik ben een tijdje geleden in Lord of the Rings. Man, het is dat ik weet dat het wel wat wordt, maar wát een taaie kost is dat in het begin. Ben nu geloof ik in hoofdstuk 5, terwijl ik 2 maanden geleden ofzo begonnen ben.

Ik lees het dan ook nog eens in het Engels en het is een versie uit de jaren '60, maakt het niet makkelijker.
Als je eerst De Hobbit leest schijnt t wel mee te vallen ;)
 
Ik ben een tijdje geleden in Lord of the Rings. Man, het is dat ik weet dat het wel wat wordt, maar wát een taaie kost is dat in het begin. Ben nu geloof ik in hoofdstuk 5, terwijl ik 2 maanden geleden ofzo begonnen ben.

Ik lees het dan ook nog eens in het Engels en het is een versie uit de jaren '60, maakt het niet makkelijker.

Nou, ben benieuwd of je het überhaupt iets gaat vinden. Kan me voorstellen dat als je alles al in "moderne tijd" filmversie hebt gezien dat dat moment wellicht nooit gaat komen. Dat is ook niet erg, hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan