Der Jaufe

Forum Hall of Fame Inductee
Hoe kan het dat we als intellectueel forum wel topics hebben voor TV, games e.d. maar niet voor boeken (dacht overigens dat we dat wel hadden :unsure:). Tijd om daar verandering in te brengen.

Een groot schrijver heeft het tijdelijke voor het eeuwige omgeruild

http://www.nu.nl/entertainment/4217823/umberto-eco-was-veel-meer-dan-schrijver.html

Heb meerdere boeken in de kast staan van de hand van deze man, met name Baudolino en de slinger van Foucault kunnen mij erg bekoren.
 
Hoe kan het dat we als intellectueel forum wel topics hebben voor TV, games e.d. maar niet voor boeken (dacht overigens dat we dat wel hadden :unsure:). Tijd om daar verandering in te brengen.

Een groot schrijver heeft het tijdelijke voor het eeuwige omgeruild

http://www.nu.nl/entertainment/4217823/umberto-eco-was-veel-meer-dan-schrijver.html

Heb meerdere boeken in de kast staan van de hand van deze man, met name Baudolino en de slinger van Foucault kunnen mij erg bekoren.

Ik lees veel, maar weinig literatuur. Dit ziet er wel interessant uit.

P.S. er bestond inderdaad al ergens een boekentopic.
 
Ik moest op de middelbare school in 3 jaar tijd 60 boeken lezen.
30 Nederlandse, 15 Duitse en 15 Engelse.
Dat is 20 per jaar, zo'n beetje eentje in de 2 weken.
Volkomen belachelijk om dat van tieners te vragen, het is dan midden jaren 80.
Heb er uiteindelijk weinig gelezen, omdat het zo een enorme kwestie van moeten was.
Ik dacht daarna dat ik überhaupt nooit meer een boek aan zou raken.

Tot 1996.
Ik woonde in Tunesië en iemand had me 2 boeken meegegeven.
In de ban van de ring van Tolkien en Ontdekking van de hemel van Mulisch.
Voorwaar geen stripboekjes.

Tussen het avondeten en de West-Europese samenscholing in de British Bar zat altijd een periode niemandsland dat ik opvulde met het lezen van die boeken, waarna ik met ideetjes uit die boeken altijd leuk gesprekstof voor hen had. We hebben ooit een memorabele avond gehad over welke gebeurtenis uit het verleden je graag op feiten zou willen checken en wat je verwacht werkelijk te zullen zien. Veel bier erbij.
Sindsdien lees ik behoorlijk veel.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest op de middelbare school in 3 jaar tijd 60 boeken lezen.

Respect, ik heb in 30 jaar gewoon 0 gelezen. Op mijn mavo school vroeger kocht ik altijd boekverslagen van andere :x
Hoe graag ik ook een boek wil lezen en sommige me ook leuk lijken, no way dat ik langer dan 2 min gefocust kan blijven op dat..
 
Respect, ik heb in 30 jaar gewoon 0 gelezen. Op mijn mavo school vroeger kocht ik altijd boekverslagen van andere :x
Hoe graag ik ook een boek wil lezen en sommige me ook leuk lijken, no way dat ik langer dan 2 min gefocust kan blijven op dat..

Nou respect, respect. Als ik er toen tien echt gelezen heb, kom je aardig in de buurt van het werkelijke aantal.
 
Ik moest op de middelbare school in 3 jaar tijd 60 boeken lezen.
30 Nederlandse, 15 Duitse en 15 Engelse.
Dat is 20 per jaar, zo'n beetje eentje in de 2 weken.
Volkomen belachelijk om dat van tieners te vragen, het is dan midden jaren 80.
Heb er uiteindelijk weinig gelezen, omdat het zo een enorme kwestie van moeten was.
Ik dacht daarna dat ik überhaupt nooit meer een boek aan zou raken.

Tot 1996.
Ik woonde in Tunesië en iemand had me 2 boeken meegegeven.
In de ban van de ring van Tolkien en Ontdekking van de hemel van Mulisch.
Voorwaar geen stripboekjes.

Tussen het avondeten en de West-Europese samenscholing in de British Bar zat altijd een periode niemandsland dat ik opvulde met het lezen van die boeken, waarna ik met ideetjes uit die boeken altijd leuk gesprekstof voor hen had. We hebben ooit een memorabele avond gehad over welke gebeurtenis uit het verleden je graag op feiten zou willen checken en wat je verwacht werkelijk te zullen zien. Veel bier erbij.
Sindsdien lees ik behoorlijk veel.

Nog een reden om alleen Nederlands en Engels te kiezen. Scheelde weer boeken. Heb ze overigens braaf gelezen.

In de ban van de ring was in mijn ogen echt niet doorheen te komen. Verschrikkelijk boek.
 
[...]We hebben ooit een memorabele avond gehad over welke gebeurtenis uit het verleden je graag op feiten zou willen checken en wat je verwacht werkelijk te zullen zien. Veel bier erbij.
Sindsdien lees ik behoorlijk veel.
Daar zijn boeken nou juist voor. Erover praten met vrienden, onder het genot van een goed glas.
Ik ben sedert jaren goed bevriend met een voormalig forummer van hier en we hebben al heel wat uren gevuld met praten over boeken, feitjes, weetjes, natuur etc. Mooi man.
 
Nog een reden om alleen Nederlands en Engels te kiezen. Scheelde weer boeken. Heb ze overigens braaf gelezen.

In de ban van de ring was in mijn ogen echt niet doorheen te komen. Verschrikkelijk boek.

Die films waren slecht. Boek was leuk. Er is een hoofdstuk waarin ze in grotten achterna gezeten worden. Dat was echt een pageturner. Zelden zo rap doorgelezen, zo spannend, daarna ook nooit meer meegemaakt.
De topper in het boek is Tom Bombadil. Vind ik dan hè. Een kluizenaar in het bos die dat hele gedoe van goed en kwaad wel aan zijn laars lapt.
Die gast is niet te plaatsen en zie je in uitreksels/films/reviews ook nooit terug.
 
Nog een reden om alleen Nederlands en Engels te kiezen. Scheelde weer boeken. Heb ze overigens braaf gelezen.

In de ban van de ring was in mijn ogen echt niet doorheen te komen. Verschrikkelijk boek.
heb de 1e film ooit aangezet, na n kwartier afgezet en mij voorgenomen om eerst de boeken te lezen, en zo geschiede
 
Daar zijn boeken nou juist voor. Erover praten met vrienden, onder het genot van een goed glas.
Ik ben sedert jaren goed bevriend met een voormalig forummer van hier en we hebben al heel wat uren gevuld met praten over boeken, feitjes, weetjes, natuur etc. Mooi man.
Leuk!
Vroeger zat ik bij een ondergrondse groepering waarin wij boeken van Lenin en Marx bespraken. Ik was nog zo jong dat ik de helft er van niet snapte maar deed gewoon mee en deed alsof. Het ging niet altijd even om de inhoud maar meer dat je niet buiten de groep viel. Kun je nagaan: gewoon willen meedoen met gevaar voor eigen leven. Soms denk ik bij mezelf, hoe bestaat het eigenlijk dat ik nog leef.....
In Nederland begon ik heel vroeg met Nederlandstalige boeken. Adriaan van Dis is mijn favoriet schrijver. Bijna al zijn boeken heb ik gelezen en ik luister ook graag naar hem.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het dat we als intellectueel forum wel topics hebben voor TV, games e.d. maar niet voor boeken (dacht overigens dat we dat wel hadden :unsure:). Tijd om daar verandering in te brengen.

Een groot schrijver heeft het tijdelijke voor het eeuwige omgeruild

http://www.nu.nl/entertainment/4217823/umberto-eco-was-veel-meer-dan-schrijver.html

Heb meerdere boeken in de kast staan van de hand van deze man, met name Baudolino en de slinger van Foucault kunnen mij erg bekoren.

Ik heb al weleens een boekentopic aangemaakt, maar opeens was ie weg :D

Ik merk aan mezelf dat ik lezen niet meer zo leuk vind als vorig jaar. De reden is de biografie van Johnny Cash; tot ik dat boek kocht las ik elke maand twee boeken met heel veel plezier. Toen ik dat boek kocht begon ik me muzikaal ook een beetje te 'ontwikkelen' en luisterde o.a. naar Johnny Cash. Ik vond het zo'n bijzondere man dat ik zijn boek kocht, wat ik niet had moeten doen. Het boek telt 600+ pagina's en ik heb het na inmiddels een half jaar nog steeds niet uit. Vorige maand heb ik nog proberen te lezen uit soldaat van oranje (ik heb het uitgelezen), maar het was niet hetzelfde. Ook speelt mee dat ik nu verplicht me lezen en dus moet letten op hoeveel punten een boek waard is en zo :( Ik klaag niet, maar 4 vwo vraagt wel opeens veel meer van me dan ik gewend was.

Ik heb zelf ook wel wat ideeën voor boeken, maar dat komt misschien later. Ik hoop later namelijk schrijver, grammaticanazi, columnist of Nederlands leraar te worden of zo.
 
Ik vind lezen heel leuk, maar doe het amper. Op vakantie lees ik binnen een dag mijn boek van 500+ pagina's uit waardoor ik na drie dagen amper wat te lezen heb, maar thuis lees ik nooit. Ik heb ook mijn VI abonnement met pijn in 't hart opgezegd, omdat ik er sinds de middelbare school niet meer aan toe kwam. Terwijl ik er echt van genoot.
 
Ik vind lezen heel leuk, maar doe het amper. Op vakantie lees ik binnen een dag mijn boek van 500+ pagina's uit waardoor ik na drie dagen amper wat te lezen heb, maar thuis lees ik nooit. Ik heb ook mijn VI abonnement met pijn in 't hart opgezegd, omdat ik er sinds de middelbare school niet meer aan toe kwam. Terwijl ik er echt van genoot.

Kindletje kopen?
 

Hij is fantastisch maar laat zich onderschatten door altijd maar over vrouwen beffen en hoe goed hij dat wel niet kan enz. te praten....
Laatst zei Albert Verlinde bijv. ( is natuurlijk geen vergelijking kwa persoonlijkheden...) dat hij zich ondergewaardeerd voelt terwijl hij zoveel cultureels doet, zich met musicals bezighoudt etc. Al die dingen doet hij ook inderdaad maar als hij vervolgens dagelijks bij RTL Boulevard over de jurken van Yolante gaat hebben dan ontkracht hij zelf de goede beeldvorming die hij adhv zijn andere activiteiten probeert neer te zetten.
 
Hij is fantastisch maar laat zich onderschatten door altijd maar over vrouwen beffen en hoe goed hij dat wel niet kan enz. te praten....
Laatst zei Albert Verlinde bijv. ( is natuurlijk geen vergelijking kwa persoonlijkheden...) dat hij zich ondergewaardeerd voelt terwijl hij zoveel cultureels doet, zich met musicals bezighoudt etc. Al die dingen doet hij ook inderdaad maar als hij vervolgens dagelijks bij RTL Boulevard over de jurken van Yolante gaat hebben dan ontkracht hij zelf de goede beeldvorming die hij adhv zijn andere activiteiten probeert neer te zetten.

Oh, wow, musicals cultuur. Ik dacht dat dat meer karaoke voor BNers was.
 
Oh, wow, musicals cultuur. Ik dacht dat dat meer karaoke voor BNers was.
N deel van de musicals liften volgens mij mee op de hype, zoals de HEMA musical, maar er is gewoon een deel 'serieuze' musicals, zoals Cats. Net zoals je echte boeken hebt en de boeketreeks ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan