Ik wil daarmee niet de suggestie wekken dat ie de kloof vergoot. Maar met die reclame richt zich primair op het middeninkomen wat zoverdwr omhoog getrokken wordt. De lage inkomens hebben geen ruimte om in een extra pensioen te investeren. De kloof tussen arm.en rijk wordt dus niet kleiner maar ook niet groter. Maar de middeninkomens schuiven wel verder omhoog.
Ik dacht dat zij zich met name op ZZP-ers richten? Of zit ik dan weer eens mis?
 
Laatste weken gelezen:

Cinema Speculation - Quentin Tarantino (leuk als je een filmfreak bent)
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (voor de zoveelste keer… heb nog nooit een beter boek gelezen)
The Road - Cormac McCarthy (niet mijn favo boek van hem, maar wel erg mooi)
The Underground Railroad - Colson Whitehead (erg goed!)
Normal People - Sally Rooney (erg fijn, snel doorheen te komen, even goed als de gelijknamige serie)
 
Laatste weken gelezen:

Cinema Speculation - Quentin Tarantino (leuk als je een filmfreak bent)
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (voor de zoveelste keer… heb nog nooit een beter boek gelezen)
The Road - Cormac McCarthy (niet mijn favo boek van hem, maar wel erg mooi)
The Underground Railroad - Colson Whitehead (erg goed!)
Normal People - Sally Rooney (erg fijn, snel doorheen te komen, even goed als de gelijknamige serie)
De laatste weken?

Jemig, ik ben al een half jaar bezig in een boek....
Maar goed, ik ben dan ook een gelegenheidslezer denk ik.
 
Vandaag op mijn vrije dag weer eens begonnen om mijn boekekasten opnieuw in te richten. Voor verzamelaars van oud papier zorgt dat wel voor problemen. Hoe rangschik je ze? Op onderwerp, schrijver, formaat, kleur? In dit geval heb ik voor de drukker gekozen (en formaat). Ik verzamel voornamelijk boeken die gedrukt zijn in Antwerpen. Dan kom je al snel uit bij de drukkerij van Christoffel Plantijn en zijn nazaten ( de Moretussen). Die drukkerij heeft bestaan van 1555 tot 1867, dus er is nogal wat uitgaves van verkrijgbaar. Ik heb er zo’n 75 in mijn verzameling die dateren van 1560 tot 1837.
De onderwerpen zijn: religie, filosofie, recht, geschiedenis, enzovoort. Het probleem is wel dat ze allemaal verschillende formaten hebben. Ook verschillende banden. Vroeger liet je de band naar eigen smaak en budget maken nadat je het boek gekocht had.

Ik moet ze nog netjes bij elkaar zetten dus het is nog een zootje. Ik zal ze nog op formaat en kleur neerzetten. Vooral die grote boeken (folianten) zijn een zware klus.


IMG_3710.jpeg

De drukkerij bestaat nog steeds en is nu een museum in Antwerpen (een aanrader als je van geschiedenis houdt).

Zo ziet de drukkerij er nu uit. Hier zijn dus de meeste van de boeken die je in de eerste foto ziet gedrukt.


IMG_3712.png

Zo ziet de voorpagina van zo’n boek er uit. Gedrukt door Jan Moretus in 1610.


IMG_3030.jpeg
 
Ik ben het boek van 110 jaar PSV aan het lezen. Best geinig. Een soort wedstrijdverslagjes van 110 legendarische wedstrijden van PSV. Met wat recente quotes van PSV-ers, die dan in die wedstrijd speelden. Zoals Van Breukelen of Willy v.d. Kerkhoff. Leuk ook om te zien wie er in de opstelling stonden. En opvallend hoe weinig er gewisseld werd. Vaak maar een keer.
 
Ik ben het boek van 110 jaar PSV aan het lezen. Best geinig. Een soort wedstrijdverslagjes van 110 legendarische wedstrijden van PSV. Met wat recente quotes van PSV-ers, die dan in die wedstrijd speelden. Zoals Van Breukelen of Willy v.d. Kerkhoff. Leuk ook om te zien wie er in de opstelling stonden. En opvallend hoe weinig er gewisseld werd. Vaak maar een keer.
Toen mocht je nog maar 2 keer wisselen.
 
Echt? Dacht dat het altijd 3 was. Maar dan nog, ook die 2e wissel werd relatief weinig gebruikt. Zo lijkt het.
Kan mij heugen dat je 2 wissels had voor veldspelers en dat de 3e voor een evt. keeperswissel was. Op een gegeven moment is die 3e wissel voor alle spelers geworden.
 
Kan mij heugen dat je 2 wissels had voor veldspelers en dat de 3e voor een evt. keeperswissel was. Op een gegeven moment is die 3e wissel voor alle spelers geworden.
Kan mij heugen dat je alleen tot en met minuut 44 eén speler mocht wisselen, mits hij geblesseerd was.
Simuleren was toen nog niet uitgevonden. Dat kwam later pas in de mode.;)
 
Echt? Dacht dat het altijd 3 was. Maar dan nog, ook die 2e wissel werd relatief weinig gebruikt. Zo lijkt het.
Die 2e wissel hou je als reserve, voor als er iemand in het laate kwartier geblesserd uitvalt of zo. Die gebruik je in principe niet uit tactische overwegingen.
 
Die 2e wissel hou je als reserve, voor als er iemand in het laate kwartier geblesserd uitvalt of zo. Die gebruik je in principe niet uit tactische overwegingen.
Je ziet toch tegenwoordig heel vaak dat alle wissels gebruikt worden?
 
Je ziet toch tegenwoordig heel vaak dat alle wissels gebruikt worden?
Klopt, toen niet in ieder geval. En ik denk niet dat Bosz al onze wissels in gaat zetten tegen Rangers in de 75e minuut. De laaste wissels in belangrijke wedstrijden worden gebruikt om tijd te rekken in de verlenging.
 
Atomic Habits van de week eindelijk uitgelezen, erg interessant boek over hoe je kleine dingen in je leven kan veranderen om je eigen leven al heel makkelijk te verbeteren.
Nu begonnen met Deep Work van Cal Newport en hopelijk daarna meditations van Marcus Aurelius lezen.
 
Ik zit na Song of ice and fire (wachten op de rest vd serie) nu diep in de “temeraire” serie van Naomi Novik. Voor wie van epic fantasy series geniet best n aanrader.
 

Ik denk dat Ex Libris hier wel vrolijk van wordt
Te nieuwerwets voor mij 😄. Er staat al heel veel op books.google.com. Bijna elk boek waar ik (een deel van) de tekst van heb kan ik daar integraal vinden!

Voorbeeld van een van mijn boeken.

Wel weer goede input voor AI natuurlijk (beter dan Facebook of Instagram data bv).
 
Te nieuwerwets voor mij 😄. Er staat al heel veel op books.google.com. Bijna elk boek waar ik (een deel van) de tekst van heb kan ik daar integraal vinden!

Voorbeeld van een van mijn boeken.

Wel weer goede input voor AI natuurlijk (beter dan Facebook of Instagram data bv).
Ah okay. In ieder geval voor het behoud van de informatie uit de boeken wel een goede zaak dat ze het doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan