Binnenlandse Politiek

Goed plan, onvoldoende aandacht en medische hulp aan gewonde dieren, of (massale)huisvesting waarbij dieren groot risico lopen op ziekte, verwonding of psychisch trauma mag van mij ook graag worden aangepakt. Af van megastallen en dergelijke.

Dit staat in schril contrast met de werkelijkheid. Hoe groter de stallen, hoe minder de dieren ziek zijn, hoe minder anti biotica er nodig is. Hoe beter er voor de dieren gezorgd kan worden omdat de groepen dieren juist in leeftijd beter bij elkaar kloppen, waardoor je veel betere voeding en aandacht kan geven aan de dieren.

Megastallen zijn het probleem niet, het echte probleem zijn het aantal dieren in Nederland. Ook de meeste megastallen lopen de koeien gewoon buiten rond, levert immers veel meer geld op.

En wat te doen met de varkens, moeten die ook allemaal lekker buiten in de modder kunnen liggen?

Prima, aantal dieren (en hun uitstoot) evenredig met het grondgebruik (en hoeveel dit opneemt in gewassen, en wat er dus aan mest word uitgereden) lijkt me een betere balans. Dieren moeten het liefst buiten gehouden kunnen worden (vooral de combinatie mest en urine in stallen geeft een hoop van de stikstofverbindingsrijke neerslagproblemen, buiten grazen stukken minder).

Juist buiten grazen levert hele andere problemen op met de koeienvlaaien op het land. Dit zorgt voor een veel hogere concentratie schadelijke stoffen in het oppervlaktewater dan het injecteren van de vloeibare mest uit de stallen. Dit geeft maar aan dat het simpel naar buiten sturen van de koeien weer zorgt voor andere milieuproblemen.
 
Kijkende naar het debat over opruiende taal mbt de rechterzijde wil vd Plas dus niet echt afstand nemen (haar achterban en zetelgeil) van de rellen. Probeert Van Haga Wilders na te doen en wil forum vooral anarchie. Copy paste van de covid debatten..
 
Laatst bewerkt:
Dit staat in schril contrast met de werkelijkheid. Hoe groter de stallen, hoe minder de dieren ziek zijn, hoe minder anti biotica er nodig is. Hoe beter er voor de dieren gezorgd kan worden omdat de groepen dieren juist in leeftijd beter bij elkaar kloppen, waardoor je veel betere voeding en aandacht kan geven aan de dieren.
Ben erg benieuwd naar je bronnen, bij mijn weten is het gebruik van zinkoxide en antibiotics juist veel hoger in conventional indoor (megastal format) housing, zeker bij de varkenshouderij?
 
Ben erg benieuwd naar je bronnen, bij mijn weten is het gebruik van zinkoxide en antibiotics juist veel hoger in conventional indoor (megastal format) housing, zeker bij de varkenshouderij?

De bronnen zijn vrienden van mij die boer zijn en sinds de schaalvergroting en megastallen qua anti biotics omlaag zijn geschoten. Neemt niet weg dat je wel moet kijken naar het type boer, en er helaas nog teveel zijn die het geen reet interesseert.
 
De bronnen zijn vrienden van mij die boer zijn en sinds de schaalvergroting en megastallen qua anti biotics omlaag zijn geschoten. Neemt niet weg dat je wel moet kijken naar het type boer, en er helaas nog teveel zijn die het geen reet interesseert.
Kan mij een KvW uitzending heugen waarin het ging over antibiotica die niet meer toegedient werd bij kippen. Bleek wat anders te zitten, werd inderdaad niet los toegedient maar ging via voer. Zeg niet dat dit voor jouw vrienden geldt maar sommige claims vanuit de boerenwereld aangaande antibiotica zijn wat twijfelachtig.
 
Bleek wat anders te zitten, werd inderdaad niet los toegedient maar ging via voer. Zeg niet dat dit voor jouw vrienden geldt maar sommige claims vanuit de boerenwereld aangaande antibiotica zijn wat twijfelachtig.

Klopt, daarom ook mijn laatste toevoeging er zijn er teveel die het geen reet intereseert. Naar mijn mening moeten we drastisch omlaag met het aantal dieren in Nederland (al 50 jaar minder boeren klopt, maar ook al 50 jaar meer dieren per boer en per saldo hetzelfde aantal dieren).
 
Klopt, daarom ook mijn laatste toevoeging er zijn er teveel die het geen reet intereseert. Naar mijn mening moeten we drastisch omlaag met het aantal dieren in Nederland (al 50 jaar minder boeren klopt, maar ook al 50 jaar meer dieren per boer en per saldo hetzelfde aantal dieren).
Waarbij de slachtdieren veelal in kortere tijd tot hetzelfde gewicht komen, wat bij een gelijkblijvend aantal dieren toch tot een toename van voedsel leidt en vermoedelijk ook tot meer uitwerpselen welke de ammoniak veroorzaken.
 
Dit staat in schril contrast met de werkelijkheid. Hoe groter de stallen, hoe minder de dieren ziek zijn, hoe minder anti biotica er nodig is. Hoe beter er voor de dieren gezorgd kan worden omdat de groepen dieren juist in leeftijd beter bij elkaar kloppen, waardoor je veel betere voeding en aandacht kan geven aan de dieren.

Megastallen zijn het probleem niet, het echte probleem zijn het aantal dieren in Nederland. Ook de meeste megastallen lopen de koeien gewoon buiten rond, levert immers veel meer geld op.

En wat te doen met de varkens, moeten die ook allemaal lekker buiten in de modder kunnen liggen?



Juist buiten grazen levert hele andere problemen op met de koeienvlaaien op het land. Dit zorgt voor een veel hogere concentratie schadelijke stoffen in het oppervlaktewater dan het injecteren van de vloeibare mest uit de stallen. Dit geeft maar aan dat het simpel naar buiten sturen van de koeien weer zorgt voor andere milieuproblemen.
Ik twijfel ook aan deze theorie. Zou het graag onderzocht willen hebben. Ik zeg uiteraard niet dat jij of je vrienden liegen maar gevoelsmatig denk ik dat het juist andersom zou zijn.

Als je 10 koeien hebt dan zie je de koeien dagelijks individueel. Bij ziekte verschijnselen zou je ingrijpen. Bij 10.000 koeien is dat niet mogelijk en als er 1 ziek wordt heb je de kans dat ze allemaal afgeschreven kunnen worden. Dat is een enorm (bedrijfs)risico. Dan moet je dus preventief medicatie toedienen. De betere voeding per leeftijd geloof ik wel, maar meer aandacht aan de dieren geloof ik weer niet. Het is massa en gemiddelden.

De varkens en de modder is een diepgeworteld misverstand. Als je varkens in de goede omstandigheden laat leven dan zullen ze niet in de modder gaan rollen.
 
De varkens en de modder is een diepgeworteld misverstand. Als je varkens in de goede omstandigheden laat leven dan zullen ze niet in de modder gaan rollen.
Misverstand? Gezien het niet gedomesticeerde wilde zwijn hetzelfde gedrag vertoond lijkt mij dat vreemd. Of doel jij op dusdanig goede omstandigheden dat het nut van het modderbad (doden parasieten) niet nodig is?
Dan is het nog de vraag of een zwijn dergelijk gedrag preventief doet of op het moment dat hij merkt dat er parasieten aanwezig zijn. Alleen bij het 2e kan goede omstandigheden het modderbad voorkomen.

Ben overigens geen varkoloog, dus als jij meer kan toelichten graag :)
 
Als je 10 koeien hebt dan zie je de koeien dagelijks individueel. Bij ziekte verschijnselen zou je ingrijpen. Bij 10.000 koeien is dat niet mogelijk en als er 1 ziek wordt heb je de kans dat ze allemaal afgeschreven kunnen worden. Dat is een enorm (bedrijfs)risico. Dan moet je dus preventief medicatie toedienen. De betere voeding per leeftijd geloof ik wel, maar meer aandacht aan de dieren geloof ik weer niet. Het is massa en gemiddelden.

De varkens en de modder is een diepgeworteld misverstand. Als je varkens in de goede omstandigheden laat leven dan zullen ze niet in de modder gaan rollen.
Je opmerking over het verschil tussen 10 koeien houden of 10.000 onderschrijf ik volledig.

Over de varkens verbaas ik me echter.

Hier in Eindhoven op de ecologische boerderij Genneper Hoeve worden een paar varkens gehouden die ik toch regelmatig in het buitenverblijf in de modder zie.

Naar het zich laat aanzien tot hun grote plezier. Maar als stadsjongetje weet ik er het fijne niet van.

Wel lees ik in allerlei literatuur dat het anti biotica gebruik bij mens en dier nog veel te hoog is.
 
Als je 10 koeien hebt dan zie je de koeien dagelijks individueel. Bij ziekte verschijnselen zou je ingrijpen. Bij 10.000 koeien is dat niet mogelijk en als er 1 ziek wordt heb je de kans dat ze allemaal afgeschreven kunnen worden. Dat is een enorm (bedrijfs)risico. Dan moet je dus preventief medicatie toedienen. De betere voeding per leeftijd geloof ik wel, maar meer aandacht aan de dieren geloof ik weer niet. Het is massa en gemiddelden.

Het aantal koeien per boerderij is veel hoger, maar het aantal mensen wat op een boerderij werkt ook. Een boer kan zorgen voor ongeveer 100 koeien en alles zelf doen. Als je meer koeien hebt, moet je werk gaan uitbesteden, dus meer met loonwerkers gebruiken of een boer in dienst nemen die zich focust op het melken en een deel van het vee.
 
Misverstand? Gezien het niet gedomesticeerde wilde zwijn hetzelfde gedrag vertoond lijkt mij dat vreemd. Of doel jij op dusdanig goede omstandigheden dat het nut van het modderbad (doden parasieten) niet nodig is?
Dan is het nog de vraag of een zwijn dergelijk gedrag preventief doet of op het moment dat hij merkt dat er parasieten aanwezig zijn. Alleen bij het 2e kan goede omstandigheden het modderbad voorkomen.

Ben overigens geen varkoloog, dus als jij meer kan toelichten graag :)

Je opmerking over het verschil tussen 10 koeien houden of 10.000 onderschrijf ik volledig.

Over de varkens verbaas ik me echter.

Hier in Eindhoven op de ecologische boerderij Genneper Hoeve worden een paar varkens gehouden die ik toch regelmatig in het buitenverblijf in de modder zie.

Naar het zich laat aanzien tot hun grote plezier. Maar als stadsjongetje weet ik er het fijne niet van.

Wel lees ik in allerlei literatuur dat het anti biotica gebruik bij mens en dier nog veel te hoog is.
klik
They will only roll in the mud if they do not have proper shade and a clean steady water supply.

Als je een varken de keus geeft tussen een normaal bad of modder zal deze kiezen voor schoon water (schijnbaar, ook maar toevallig ergens ooit gelezen). Varkens kunnen niet zweten en daarom rollen ze in de modder. Als ze geen alternatieven hebben zoals schaduw en/of schoon water zullen ze inderdaad in de modder gaan liggen om af te koelen. (verder ben ik geen stadsjongen maar ook zeker geen boer, dus net als Antenor weet ik ook het fijne er niet van af)

Het aantal koeien per boerderij is veel hoger, maar het aantal mensen wat op een boerderij werkt ook. Een boer kan zorgen voor ongeveer 100 koeien en alles zelf doen. Als je meer koeien hebt, moet je werk gaan uitbesteden, dus meer met loonwerkers gebruiken of een boer in dienst nemen die zich focust op het melken en een deel van het vee.
Klopt maar
a) Het bedrijfsrisico is veel groter. Als er 1 koe besmet raakt dan is de kans groot dat ze allemaal besmet raken omdat de koeien dicht op elkaar staan. Waarschijnlijk is er bij een kleine boer meer ruimte per koe maar ook al is dat niet; Bij 10 koeien is het verlies te overzien én is wellicht (intensieve) behandeling te regelen. Bij 10.000 koeien is dat al anders.

b) Een traditionele boer is veel meer betrokken bij zijn product. Bij ons achter is een stuk land verkocht aan een boer en die proefde het land (stak echt wat aarde in zijn mond). Die heeft ook oog voor zijn koeien en die kent ook de individuele koe (met diens individuele karakter wat koeien blijken te hebben) en merkt dus eerder wanneer er iets mis is. Op het moment dat je heel veel koeien bij elkaar hebt staan zal je ongeveer 100 koeien in de gaten gaan houden, maar geen enkele individuele koe omdat deze door elkaar gaan lopen.

c) mensen in loondienst hebben vaak minder hart voor de zaak en zullen minder emotioneel geïnvesteerd/ betrokken zijn. Al helemaal als er mensen worden aangetrokken die zo weinig mogelijk loon zullen krijgen. Dan is het gewoon meer gestandaardiseerd werk/ loopband werk. Dan zorg je dat de koe op de juiste plek staat en druk je op het juiste knopje zodat de koe gemolken wordt en hoe de koe reageert is voor jou dan niet zo interessant.

Wederom: je vriend zal gelijk hebben en die heeft er vele malen meer verstand van dan mij, maar instinctief/ gevoelsmatig/ logisch denkend heb ik mijn vraagtekens erbij.
 
Hoezo polariserend? Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat als je rechts stemt je miljonair bent. Ik zeg dat iedereen die rechts stemt en geen miljonair is tegen z’n eigen portemonnee stemt. Sander Schimmelpennick verwoordde het het best: rechts stemmen als doorsnee man is tegen je eigen portemonne en vooral gebaseerd op irrelevante bangmakerij over immigratie waar je nooit last van hebt.

Om het weer terug te keren naar het boerenonderwerp: ik zie op twitter veel domrechtse mensen die de boeren steunen en linkse mensen uitmaken voor van alles en nog wat. En die post hier over dat het typisch links is om de boeren weg te zetten als terroristisch vind ik dan weer typisch domrechts.

Zoals Lodewijk Asscher schreef: het is een terroristisch oogmerk.
Dan miste ik inderdaad je punt. Maar ik vind Sander Schimmelpennicks woorden wel erg kort door de bocht. Alsof je maar om 2 redenen rechts kunt stemmen: Om je eigen financiele hachje te redden, of omdat je irrelevant bang bent voor immigratie. Naast het feit dat ik ten zeerste twijfel of het financieel zo in elkaar steekt, zijn er zoveel meer aspecten aan politieke voorkeur. Zo een hele groep 'wegzetten' vind ik wel polariserend. Dat vind ik van hetzelfde kaliber als 'alle linkse mensen zijn lui'. (Voor de duidelijkheid, ook niet waar).

Weer terug naar de boeren inderdaad: Ik zie ook veel domme reacties op de socials. Maar of die zichzelf nou rechts, links, of weet ik het wat noemen, interesseert mij niet zoveel. Ik probeer mij ervoor te behoeden dat in een containerbegrip als links/recht of progressief/conservatief te smijten, omdat je daarmee de redelijke kanten van die groep ook mist. Zelf als je er persoonlijk niks mee hebt, als je puur progressief of rechts of w/e bent, dan hoop ik nog steeds dat we ons best doen om naar elkaar te luisteren. 'Typisch links' of 'iedereen die rechts stemt die ..' zijn wmb dus bij voorbaat al gevaarlijke termen.

Iig op een algemeen (internet) forum, omdat je niet precies weet wat je publiek is. In een persoonlijk debat kan ik wel wat scherper zijn, zeker als ik mijn gesprekspartners wat beter ken.
 
100 koeien in de gaten gaan houden, maar geen enkele individuele koe omdat deze door elkaar gaan lopen.

De vrienden die ik heb kennen alle koeien individueel, en ik vind het ook verdomd knap van ze, gewoon terwijl ze erdoorheen lopen, weten ze de koe, de leeftijd, specifieke zaken.


Al helemaal als er mensen worden aangetrokken die zo weinig mogelijk loon zullen krijgen. Dan is het gewoon meer gestandaardiseerd werk/ loopband werk. Dan zorg je dat de koe op de juiste plek staat en druk je op het juiste knopje zodat de koe gemolken wordt en hoe de koe reageert is voor jou dan niet zo interessant.

Het gemiddelde salaris (de melkboeren die het slechts verdienen), is 35000 bruto per jaar. Dus bijna een modaal inkomen. Boeren zijn niet zoals schiphol....

Het bedrijfsrisico is veel groter. Als er 1 koe besmet raakt dan is de kans groot dat ze allemaal besmet raken omdat de koeien dicht op elkaar staan. Waarschijnlijk is er bij een kleine boer meer ruimte per koe maar ook al is dat niet; Bij 10 koeien is het verlies te overzien én is wellicht (intensieve) behandeling te regelen. Bij 10.000 koeien is dat al anders.

Dat maakt echt niet uit. Elke box in elke stal is even groot en de loopruimte per koe moet voldoen aan de minimale eisen, een stal voor minder dieren zal ook voldoen aan deze eisen en niet veel groter zijn (kost domweg teveel geld).
 
Terug
Bovenaan Onderaan