Binnenlandse Politiek

Los van wat leuker is, is het een hele simpele vraag: welk werk lijdt het minst onder als dat op afstand wordt uitgevoerd. Dan kom je toch bij de kantoorbanen uit. Ook al missen die mensen ook hun collega’s en is het saaier thuis, inhoudelijk lijdt het werk er relatief het minst onder. En een uitzondering is snel gemaakt. Vervolgens kijk je mét welke aanpassing welk bedrijf in welke hoedanigheid open kan. Ik denk dat planologen, gedragswetenschappers en een paar economen hiervoor voor het gros van de sectoren in een middag een goed plan op tafel kunnen leggen. Desnoods een plan dat afwijkt of af- en opschaalt, naargelang de zorg in de knoei komt, maar alleen maar open of dicht heeft niks te maken mét de inhoud maar mét het feit of het makkelijker te handhaven is. Alles draait om controle en hoe ermee weg te komen. Inhoudelijk is het echt heel broos. Al vanaf de zomer van 2020.
De regels zijn dan niet moeilijk te maken maar de handhaving ervan wel. Zie de avondklok vorig jaar. Die werd goed nageleefd omdat deze makkelijk te handhaven was. Niemand mocht naar buiten, punt. Het is onmogelijk om iemand zijn beroep te gokken en/of alle bedrijven te controleren.
 
De regels zijn dan niet moeilijk te maken maar de handhaving ervan wel. Zie de avondklok vorig jaar. Die werd goed nageleefd omdat deze makkelijk te handhaven was. Niemand mocht naar buiten, punt. Het is onmogelijk om iemand zijn beroep te gokken en/of alle bedrijven te controleren.
Ik geloof dat als je duidelijke afspraken maakt, mensen echt helpt en open communiceert er minder gehandhaafd hoeft te worden.
 
Ik geloof dat als je duidelijke afspraken maakt, mensen echt helpt en open communiceert er minder gehandhaafd hoeft te worden.
Dat helpt sowieso. Er zijn legio voorbeelden waar het goed werkt maar ook erg veel waarbij het niet werkt. Gevoelsmatig denk ik dat het beter werkt in kleinere omgeving. Sowieso moet de draagkracht wel groot zijn. En daar twijfel ik in dit geval aan.
 
Je legt me hier woorden in de mond. Er is al vaker in het nieuws geweest dat de baby boomers gemiddeld de rijkste leeftijdsgroep in Nederland zijn.
Ik leg jou geen woorden in de mond.
Ik wijs eerst Rednas er op dat hij blijkbaar niet goed beseft dat mensen die van hun 12e tot hun 65e gewerkt hebben langer werkten dan zij die vanaf hun 18e of vaak 23e tot hun 67e gaan werken.
Met het nadrukkelijk verzoek aan hem om niet te generaliseren.

Vervolgens kom jij met een zelfde generaliserende post over babyboomers. Waarop ik jou de vraag stel of je je ook hebt laten beinvloeden door neo liberale overheidspropaganda vanuit vorige kabinetten Rutte?
En nu je weer aankomt met een generaliserend antwoord dat veel door Rutte veroorzaakt leed verhult,- talloze babyboomers zijn niet rijk en hebben zelfs nooit gedroomd van het vet maandinkomen van een ICTer of financieel adviseur in de 21e eeuw- lijkt het antwoord op mijn vragen ja te zijn.

De ontkoppeling van AOW van andere uitkeringen is , zoals ouderenbonden terecht laten weten, schandalig.
Dit kabinet begint aldus zijn "nieuwe" bestuurscultuur met het vergroten van de kloof tussen rijk en arm.
Maar daar zal onze premier volgende week wel weer geen "actieve herinnering" meer aan hebben.
 
Ik leg jou geen woorden in de mond.
Ik wijs eerst Rednas er op dat hij blijkbaar niet goed beseft dat mensen die van hun 12e tot hun 65e gewerkt hebben langer werkten dan zij die vanaf hun 18e of vaak 23e tot hun 67e gaan werken.
Met het nadrukkelijk verzoek aan hem om niet te generaliseren.

Vervolgens kom jij met een zelfde generaliserende post over babyboomers. Waarop ik jou de vraag stel of je je ook hebt laten beinvloeden door neo liberale overheidspropaganda vanuit vorige kabinetten Rutte?
En nu je weer aankomt met een generaliserend antwoord dat veel door Rutte veroorzaakt leed verhult,- talloze babyboomers zijn niet rijk en hebben zelfs nooit gedroomd van het vet maandinkomen van een ICTer of financieel adviseur in de 21e eeuw- lijkt het antwoord op mijn vragen ja te zijn.

De ontkoppeling van AOW van andere uitkeringen is , zoals ouderenbonden terecht laten weten, schandalig.
Dit kabinet begint aldus zijn "nieuwe" bestuurscultuur met het vergroten van de kloof tussen rijk en arm.
Maar daar zal onze premier volgende week wel weer geen "actieve herinnering" meer aan hebben.
Wat versta jij onder werken als je het hebt over vanaf hun 12de werken? Mijn ouders zullen misschien van dezelfde generatie of iets ouder zijn maar die zaten op die leeftijd gewoon op school? Volgens mij mogen kinderen al een eeuw tot hun 16/18de maar beperkt werken?
 
Het probleem is niet zozeer dat er veel winkels open kunnen maar meer het verkeer dat ermee gemoeid is. Dat wolwinkeltje kan prima open en die tweedehands boekwinkel ook. Maar open winkels betekend veel mensen op de straat die nog niet eens iets gaan kopen, maar lekker slenteren door de stad.

Yesilgoz heeft het wellicht niet handig verwoord, maar om te handhaven heb je ook middelen en draagkracht nodig. De draagkracht bij het locale bestuur begint af te brokkelen. Meerdere gemeentes hebben aangegeven niet te handhaven. Dan kan je als hoofdverantwoordelijke twee dingen doen; er vol tegenin gaan of meebewegen. Vol tegenin gaan heeft Yesilgoz de mankracht niet voor.

Verder eens met de post van Der Jaufe en de reactie van Weltmeister. Dit beleid levert veel problemen op die minder tastbaar zijn maar waar veel meer rekening gehouden zou moeten worden (naar mijn mening). Maar helaas is het geen makkelijke situatie en heb ik daar ook geen passende oplossing voor.
Het ventiel moet er vanaf. Mensen willen weer wat gaan doen. Kappers, winkelen, schoonheidssalonnetjes e.d. Al is het maar voor de sociale contacten. Geef de mensen iets. Zoals je zelf al zegt begint het draagvlak af te nemen. En dat snap ik. Niet dat je alles meteen moet opengooien, maar geef de mensen een datum. Wijs ze nogmaals op verantwoordelijkheid, en schaal desnoods nog wat ic bedden op voor zover mogelijk om eventueel een piek aan te kunnen. Wat mij betreft doe je ook iets met gevaccineerden en ongevaccineerden, maar dat is een oude discussie. Aangezien de meerderheid toch door wil ontkom je niet aan impopulaire maatregelen..
 
Wat versta jij onder werken als je het hebt over vanaf hun 12de werken? Mijn ouders zullen misschien van dezelfde generatie of iets ouder zijn maar die zaten op die leeftijd gewoon op school? Volgens mij mogen kinderen al een eeuw tot hun 16/18de maar beperkt werken?
Een babbeltje hier of daar met babyboomers of mensen van nog iets verder af gelegen geboortedatum kan helpen. Vooral als men buiten het eigen kringetje durft te kijken. ;)
Ik heb jongens gezien - eind jaren 50 - die op de Lagere School WC's moesten schoonmaken tijdens de rekenles omdat "ze er toch niets van snapten"- niet verzonnen, historisch, ik was er zelf bij - en die meteen daarna knechtje werden bij iemand.
En ik ken meerdere vrouwen -supergemotiveerde leerlingen in het Avondonderwijs in de jaren 80- die op hun 12e of 13e van school gehaald waren om b.v. als dienstmeisje centjes te gaan verdienen voor het gezin.

Overigens kan ik je wel vertellen wat ik onder werken versta;
tot in de jaren zestig werkte men vrijwel overal zes dagen in de week, tot zaterdagmiddag toe. Dat was heel normaal in die tijd.
Of je gaf 29 lessen op school naast een studie die meer dan 20 uur per week vergde.
Jammer dat Geschiedenis al zo lang geen verplicht vak meer is en dat buiten school men meer tijd doorbrengt met vloggers, bloggers, rappers en schermpjes voor de neus, dan met het bestuderen van recente geschiedenis.
Oppervlakkigheid waardoor vakbonden vrij machteloos zijn geworden en types als Rutte aan de macht kunnen blijven.
 
Wat versta jij onder werken als je het hebt over vanaf hun 12de werken? Mijn ouders zullen misschien van dezelfde generatie of iets ouder zijn maar die zaten op die leeftijd gewoon op school? Volgens mij mogen kinderen al een eeuw tot hun 16/18de maar beperkt werken?
Mijn vader (1950) is op zijn 15e begonnen met fulltime werken. Zoals Antenor ook al schetste: school liep niet zo lekker, ga jij maar werken. Dat heeft hij tot ruim 65 jaar volgehouden. Aan het einde is hij nog enigszins gematst door zijn werkgever met kortere werkweken en een iets eerder pensioen. Mijn ouders hebben overigens nooit een koophuis gehad en beschikken niet over veel eigen vermogen. Maar ik hoor hen nooit klagen. Sterker nog: ze vinden dat ze het hartstikke goed hebben nu.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Mijn vader (1950) is op zijn 15e begonnen met fulltime werken. Zoals Antenor ook al schetste: school liep niet zo lekker, ga jij maar werken. Dat heeft hij tot ruim 65 jaar volgehouden. Aan het einde is hij nog enigszins gematst door zijn werkgever met kortere werkweken en een iets eerder pensioen. Mijn ouders hebben overigens nooit een koophuis gehad en beschikken niet over veel eigen vermogen. Maar ik hoor hen nooit klagen. Sterker nog: ze vinden dat ze het hartstikke goed hebben nu.
Blij dit te horen en meteen kan ik toevoegen dat mijn vrouw en ik dagelijks hetzelfde zeggen.
We komen niets tekort als je ziet hoeveel ellende een mens kan overkomen op allerlei gebied en op allerlei plekken in de wereld.
Wat een geluk dat we nu leven en onze wieg hier stond.

Maar dat neemt niet weg dat generaliseren een slechte zaak is , dat er ook heel andere situaties zijn waar mensen ( dat zijn babyboomers ook ) in verzeild zijn geraakt en dat dat benoemd mag worden.
En helemaal als het politieke klimaat er om vraagt.
 
Los van wat leuker is, is het een hele simpele vraag: welk werk lijdt het minst onder als dat op afstand wordt uitgevoerd. Dan kom je toch bij de kantoorbanen uit. Ook al missen die mensen ook hun collega’s en is het saaier thuis, inhoudelijk lijdt het werk er relatief het minst onder. En een uitzondering is snel gemaakt. Vervolgens kijk je mét welke aanpassing welk bedrijf in welke hoedanigheid open kan. Ik denk dat planologen, gedragswetenschappers en een paar economen hiervoor voor het gros van de sectoren in een middag een goed plan op tafel kunnen leggen. Desnoods een plan dat afwijkt of af- en opschaalt, naargelang de zorg in de knoei komt, maar alleen maar open of dicht heeft niks te maken mét de inhoud maar mét het feit of het makkelijker te handhaven is. Alles draait om controle en hoe ermee weg te komen. Inhoudelijk is het echt heel broos. Al vanaf de zomer van 2020.
Volgens mij werkt het gros van die groep nog steeds thuis. In ieder geval mensen in mijn omgeving wel.
 
Volgens mij werkt het gros van die groep nog steeds thuis. In ieder geval mensen in mijn omgeving wel.
Ik betwijfel dat toch. Wij werken allemaal thuis, maar bij de ingenieursbureaus zie ik toch vaak genoeg mensen op kantoor zitten. Maar zoals Der Jaufe al zei: als je een heel coronaproof kantoor hebt, waarom niet?
 
Ik betwijfel dat toch. Wij werken allemaal thuis, maar bij de ingenieursbureaus zie ik toch vaak genoeg mensen op kantoor zitten. Maar zoals Der Jaufe al zei: als je een heel coronaproof kantoor hebt, waarom niet?
Ik vind het best. Vriend van me werkt sinds het begin van de de pandemie thuis. Hij wil eigenlijk niet meer terug. Werkt veel efficienter blijkbaar.. Maar sommigen hebben wel behoefte aan dynamiek op de werkvloer. Hij is lastig..
 
Een babbeltje hier of daar met babyboomers of mensen van nog iets verder af gelegen geboortedatum kan helpen. Vooral als men buiten het eigen kringetje durft te kijken. ;)
Ik heb jongens gezien - eind jaren 50 - die op de Lagere School WC's moesten schoonmaken tijdens de rekenles omdat "ze er toch niets van snapten"- niet verzonnen, historisch, ik was er zelf bij - en die meteen daarna knechtje werden bij iemand.
En ik ken meerdere vrouwen -supergemotiveerde leerlingen in het Avondonderwijs in de jaren 80- die op hun 12e of 13e van school gehaald waren om b.v. als dienstmeisje centjes te gaan verdienen voor het gezin.

Overigens kan ik je wel vertellen wat ik onder werken versta;
tot in de jaren zestig werkte men vrijwel overal zes dagen in de week, tot zaterdagmiddag toe. Dat was heel normaal in die tijd.
Of je gaf 29 lessen op school naast een studie die meer dan 20 uur per week vergde.
Jammer dat Geschiedenis al zo lang geen verplicht vak meer is en dat buiten school men meer tijd doorbrengt met vloggers, bloggers, rappers en schermpjes voor de neus, dan met het bestuderen van recente geschiedenis.
Oppervlakkigheid waardoor vakbonden vrij machteloos zijn geworden en types als Rutte aan de macht kunnen blijven.
De situatie was inderdaad een stuk slechter dan nu. Waar men nu meer aandacht heeft naar het individu werd er toen veel korter door de bocht gekeken. Zo ken ik iemand die dyslectisch is en daarnaast een heel slecht handschrift had (omdat hij met rechts moest schrijven terwijl hij links is) en daarom naar de LOM school moest. Mijn leeftijd en die is daarna nog universiteit gaan doen. Dus dat er veel is gebeurd is op dat vlak is duidelijk.

Maar het is ook niet zo eenzijdig als je nu schetst. Het is niet iedereen, net als niet iedere Boomer een huis heeft gekocht waar hij nu slapend rijk mee is. Je hebt een betoog waarin je vraagt niet te generaliseren. Maar dat doe je zelf ook.

Geschiedenis is belangrijk maar het heden ook. Niet elke tiener is een vlogger online bezig met de moneys.

De slechte positie van de gemotiveerde vrouwen in de jaren 50/ 60 was niet best. Daar staat tegenover dat het nu noodzakelijk is om beiden te werken wil je een gemiddelde welvaart te hebben.

De oppervlakkigheid en machteloosheid van de mensen valt wel mee. De mensen zijn nu mondiger geworden en hebben veel makkelijker toegang tot informatie waardoor ze individueel veel sterker staan als 60 jaar geleden.

Ik moest naast mijn studie +-15 uur per week werken om te overleven (niet thuis wonend). De generatie voor mij kon op vakantie van hun studiebeurs. Dus het is ook niet zo dat de generatie na jou geen werk kennen. Ik heb sowieso sinds mijn 15de altijd wel werk gehad naast school.

Vroeger werden mensen die slecht waren op school aan het werk gezet om op die manier een vak te leren. Nu moet je voor heel veel werk een diploma hebben, ook als je met je handen werkt.

Nu worden mensen als Rutte aan de macht door de slappe positie van de vakbonden (?). Vroeger gebeurde dat niet maar besloot de lokale kerk dit in de praktijk voor je.

Generaliseren is inderdaad niet goed. Maar in je verhaal lees ik veel dat als generaliseren uitgelegd kan worden.
 
Ik betwijfel dat toch. Wij werken allemaal thuis, maar bij de ingenieursbureaus zie ik toch vaak genoeg mensen op kantoor zitten. Maar zoals Der Jaufe al zei: als je een heel coronaproof kantoor hebt, waarom niet?
Moet je met de goede bureaus samenwerken ;)
Maar ff serieus, een collega die alleen woont en daarom af en toe naar kantoor gaat kan ik begrijpen. Een tekenaar die zijn tekening wil controleren en daarvoor toch echt liever een A0+ uitdraait dan op een scherm zit te klieren snap ik net zo goed. Met een 25% kantoorbezetting komen we al een heel eind in NL. Of die collega met 5 kinderen thuis, die zit voor een teamsmeeting liever op kantoor.
Ik vind het best. Vriend van me werkt sinds het begin van de de pandemie thuis. Hij wil eigenlijk niet meer terug. Werkt veel efficienter blijkbaar.. Maar sommigen hebben wel behoefte aan dynamiek op de werkvloer. Hij is lastig..
Bij mijn werkgever 'moet' je straks 2 dagen op kantoor komen. Zal mij benieuwen of iedereen dat gaat doen, hoor heel veel verschillende geluiden. Hoop dat er ruimte voor iedereen is om zijn/haar plan te trekken waarbij het bij teamopdrachten wel werkbaar moet zijn.
 
De situatie was inderdaad een stuk slechter dan nu.

Generaliseren is inderdaad niet goed. Maar in je verhaal lees ik veel dat als generaliseren uitgelegd kan worden.
Je kunt moeilijk van me verwachten dat ik 75 jaar geschiedenis in eén enkele post gedetailleerd en genuanceerd kan weergeven, denk ik.
Maar als ik hier generaliserende opmerkingen lees over babyboomers mag ik daarop wel reageren vind ik.
Dat heb ik gedaan.
Hoe anderen dat uitleggen mogen zij natuurlijk zelf weten.
Zo, en nu wacht mijn vrijwilligerswerk weer. :)
 
Bij mijn werkgever 'moet' je straks 2 dagen op kantoor komen. Zal mij benieuwen of iedereen dat gaat doen, hoor heel veel verschillende geluiden. Hoop dat er ruimte voor iedereen is om zijn/haar plan te trekken waarbij het bij teamopdrachten wel werkbaar moet zijn.
Zoiets is wel werkbaar denk ik. Paar dagen op kantoor, paar dagen thuis. Veel kantoorwerk kan in principe vanuit huis.
 
Zoiets is wel werkbaar denk ik. Paar dagen op kantoor, paar dagen thuis. Veel kantoorwerk kan in principe vanuit huis.
Ik heb er weinig moeite mee, maar werk dan ook redelijk solitair. Volledig thuiswerken in mijn eerdere functies was geen optie, deels thuiswerken wel, doe dat immers als 14 jaar 2 dagen in de week.
 
Ik heb er weinig moeite mee, maar werk dan ook redelijk solitair. Volledig thuiswerken in mijn eerdere functies was geen optie, deels thuiswerken wel, doe dat immers als 14 jaar 2 dagen in de week.
Dus voor jou persoonlijk blijft het eigenlijk hetzelfde..
 
Dus voor jou persoonlijk blijft het eigenlijk hetzelfde..
Nou, ik werkte 2 dagen thuis, (2x 4u) maar ga naar drie (1x 8u en 2x 4u). Maar het volledig thuiswerken, het voorjaar van 2021 is mij wel zwaar gevallen, dat ga ik niet voor de lol meer doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan