Binnenlandse Politiek

Mijn voorkeur zou zijn om de hypotheekrente-aftrek af te schaffen (op een geleidelijke intelligente manier) want die houdt kunstmatig de huizenprijzen hoog en de enige die hier baat bij hebben zijn de banken.
Gebeurt al, maar wel heel geleidelijk dacht ik?
Per direct een stop op verkoop van huizen aan speculanten. De woonverplichting klinkt leuk op dat gebied maar zal niet werken. Dat gaat men ontduiken en we weten ook hoe het met handhaving gesteld is in dit land.
Met alle bekende gegevens bij een gemeente is dit relatief makkelijk te handhave
Wat wel helpt, veel bijbouwen in het middensegment, 700-1100 euro huur. Dat is wat mensen met een modaal inkomen nog wel kunnen en willen betalen. Dit middensegment moet dan voor de verhuur blijven en niet in de verkoop gaan. Juist dit segment ontbreekt bijna volledig. Daaraan gekoppeld dat de huurprijs niet verder mag stijgen dan de jaarlijkse inflatie (wat op dit moment ook niet best is).
dit ja, zie mijn eigen voorbeeld uit Amsterdam waar de huur 50% steeg in 7 jaar...
Naast deze, zuller er meer maatregelen moeten komen om speculanten te ontmoedigen, sociale woningbouwcorporaties een centrale rol geven in besluitvorming. Commerciele verhuurders aan banden leggen wat betreft huurverhoging.
Voor degenen die spotten dat meer regelgeving haaks staat op mijn reguliere opvatingen met betrekking tot de overheid (zo weinig mogelijk bemoeienis). Dat is schijn. Wonen reken ik tot nutsfuncties. Het is onmisbaar net als energie, vuilnis ophalen enzovoorts. Dus dit is JUIST een gebied waar ik het liefst zo weinig mogelijk commerciele partijen zie en veel overheidsregulatie.
Dat ja, een woning is geen beleggingsobject, het is een primaire levensbehoefte.
 
Gebeurt al, maar wel heel geleidelijk dacht ik?

Met alle bekende gegevens bij een gemeente is dit relatief makkelijk te handhave

dit ja, zie mijn eigen voorbeeld uit Amsterdam waar de huur 50% steeg in 7 jaar...

Dat ja, een woning is geen beleggingsobject, het is een primaire levensbehoefte.
Dat geloof ik niet. Partij X koopt een huis en verhuurt stilzwijgend aan Partij Y. Beide hebben belang bij stilhouden van de constructie. In de gemeentelijke administratie staat dus enkel dat het pand verkocht is aan Partij X. Dit zou je kunnen koppelen aan de ingezetenen-administratie maar ook die is makkelijk te omzeilen, zeker als je getrouwd bent. Zo hebben mijn ouders 30 jaar geleden een klein appartement gekocht in Buitenveldert. Mijn moeder heeft zich laten overschrijven van Zwolle naar Amsterdam. Nooit een haan naar gekraaid. Ze moet alleen af en toe wel haar post even ophalen. Ze woont dus gewoon in Zwolle en komt af en toe een weekendje naar Amsterdam. Soortgelijke trucs kunnen speculanten ook doen.
 
Dat is om en nabij wat ik aan hypotheek betaal. Waarom zou je daar dan voor willen huren? Dat is geld storten in een bodemloze put.
Dat is ook nog zo'n 'kromme' wat je aan huur betaald is niet wat ze rekenen als ruimte voor je hypotheek. Hoewel je als eigenaar van een huis wel meer kosten voor je kiezen krijgt dan wanneer je huurt, bv schilderwerk van de buitenkozijnen.
 
Dat is ook nog zo'n 'kromme' wat je aan huur betaald is niet wat ze rekenen als ruimte voor je hypotheek. Hoewel je als eigenaar van een huis wel meer kosten voor je kiezen krijgt dan wanneer je huurt, bv schilderwerk van de buitenkozijnen.
Dat laatste, onderhoud in het algemeen, kan ook nog wel flink tegenvallen.
 
Ik zit niet z meer in de nederlandse belastingwetgeving, maar is er wel eens geopperd om inkomsten uit verhuur zwaarder te belasten?
 
Dat is om en nabij wat ik aan hypotheek betaal. Waarom zou je daar dan voor willen huren? Dat is geld storten in een bodemloze put.
1) Ik wil perse in Amsterdam centrum wonen. Dus een koopwoning is uitgesloten tenzij ik genoegen neem met een hokje van 5 bij 4.
2) Ook buiten Amsterdam kan je als alleenstaande niet of nauwelijks voldoende lenen om een huis van te kopen. En hoe ouder je wordt, gaat dat potentiele leenbedrag nog verder naar beneden.
3) Dit is geen wens maar een feit. Ik ben 100% schuldenvrij (en wordt daar dus voor gestraft door niet in aanmerking te komen voor enige subsidie, toeslag, voordeelkaart enzovoorts). En dat is best een prettige gedachte als ik kijk naar 2008.
4) Als huurder ben je flexibeler in de zin van, ik hoef niks te verkopen en te wachten op het juiste bod als ik wil verhuizen. Voordat je zeg, ja maar verkopen kan altijd wel in deze markt. Think 2008 toen bijna alle huizenbezitters kopje onder gingen (en dan vraag ik me af, waarom moet dat weer gered worden door de overheid? Die mensen hebben een bewust risico genomen. Meestal door een te hoge hypotheek aan te gaan).

Puntje bij paaltje had ik best graag willen kopen maar gezien bovenstaande is dat een utopie.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
1) Ik wil perse in Amsterdam centrum wonen. Dus een koopwoning is uitgesloten tenzij ik genoegen neem met een hokje van 5 bij 4.
2) Ook buiten Amsterdam kan je als alleenstaande niet of nauwelijks voldoende lenen om een huis van te kopen. En hoe ouder je wordt, gaat dat potentiele leenbedrag nog verder naar beneden.
3) Dit is geen wens maar een feit. Ik ben 100% schuldenvrij (en wordt daar dus voor gestraft door niet in aanmerking te komen voor enige subsidie, toeslag, voordeelkaart enzovoorts). En dat is best een prettige gedachte als ik kijk naar 2008.
4) Als huurder ben je flexibeler in de zin van, ik hoef niks te verkopen en te wachten op het juiste bod als ik wil verhuizen. Voordat je zeg, ja maar verkopen kan altijd wel in deze markt. Think 2008 toen bijna alle huizenbezitters kopje onder gingen (en dan vraag ik me af, waarom moet dat weer gered worden door de overheid? Die mensen hebben een bewust risico genomen. Meestal door een te hoge hypotheek aan te gaan).

Puntje bij paaltje had ik best graag willen kopen maar gezien bovenstaande is dat een utopie.
Alles binnen de ring is volgens mij al niet haalbaar als ik jou situatie zo inschat.
 
Alles binnen de ring is volgens mij al niet haalbaar als ik jou situatie zo inschat.
Als werkende dertiger had ik het misschien net gered in sommige wijken maar inderdaad een klein aantal vierkante meters.
 
Denk dat de verhuurder dat gewoon doorrekend naar de huurder, toch?
Edit: oeps, ik dacht dat je het over onderhoud en reparaties had. My bad.

Nee en ja. Reparaties die horen bij het kale casco (ramen, deuren, leidingen, toiletpot enzovoorts) is voor rekening van de verhuurder. Andere zaken Zijn voor rekening van de huurder. Meestal draait de verhuurder voor de kosten op. Maar natuurlijk zit dit verdisconteerd in de huurprijs. Een factuur krijgt de huurder er niet voor.
 
Dat ja, een woning is geen beleggingsobject, het is een primaire levensbehoefte.
Omdat er niet gehandhaafd wordt is woonverplichting een van de vele wetten/maatregelen/regels die in dit land lachertjes genoemd kunnen worden.

Alleen harde maatregelen tegen de talloze huisjesmelkers kunnen verschil maken. Maar ja, Rutte IV...

Verder had oud burgemeester Rob Van Gijzel in zijn Eindhovense tijd al een prima oplossing; omdat wonen hoort bij het nut van het algemeen dient "vrije sector" wonen te verdwijnen.

Dus stelde hij voor om ook boven de zogenaamde huursubsidiegrens gewoon door te gaan met het op dezelfde manier als onder die grens vaststellen van een maximale huurprijs per vierkante meter.

Dit zou al verschil maken. Daarnaast is extra belasting heffen op inkomsten en winsten die makelaars en projectontwikkelaars "in het duurdere" ( lees; voor veel hardwerkende Nederlanders absoluut

onbetaalbare ) segment, m.i. een prima aanvulling om de maatschappij op woongebied weer wat normaler en leefbaarder te maken.
.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Dat waren toch allemaal linkse hobbies? Eerder moesten buurthuizen dicht, resultaat: overlast jongeren neemt toe.. dit is ook een mooi voorbeeld..
En vergeet het bezuinigen op de wijkagenten en buurtvaders enz niet: daar stond de dame die nu justitie gaat doen mee aan de lat toen ze in de gemeenteraad van Amsterdam zat. Alle sociale voorzieningen werden steeds verder uitgehold, omdat VVD en ook CDA de termen als participatie maatschappij in het leven hebben geroepen. Ik heb nog nooit zoveel verslaafden en zwevers rondom de stations gezien als de laatste 5 jaar. Dit, terwijl het crescendo ging met onze economie. Dat kan en mag een beschaafde samenleving niet overkomen, althans niet in die mate.
 
En vergeet het bezuinigen op de wijkagenten en buurtvaders enz niet: daar stond de dame die nu justitie gaat doen mee aan de lat toen ze in de gemeenteraad van Amsterdam zat. Alle sociale voorzieningen werden steeds verder uitgehold, omdat VVD en ook CDA de termen als participatie maatschappij in het leven hebben geroepen. Ik heb nog nooit zoveel verslaafden en zwevers rondom de stations gezien als de laatste 5 jaar. Dit, terwijl het crescendo ging met onze economie. Dat kan en mag een beschaafde samenleving niet overkomen, althans niet in die mate.
Ik ben er inderdaad nog wat vergeten maar wilde het niet al te pessimistisch maken.. maar klopt helemaal
 
En vergeet het bezuinigen op de wijkagenten en buurtvaders enz niet: daar stond de dame die nu justitie gaat doen mee aan de lat toen ze in de gemeenteraad van Amsterdam zat. Alle sociale voorzieningen werden steeds verder uitgehold, omdat VVD en ook CDA de termen als participatie maatschappij in het leven hebben geroepen. Ik heb nog nooit zoveel verslaafden en zwevers rondom de stations gezien als de laatste 5 jaar. Dit, terwijl het crescendo ging met onze economie. Dat kan en mag een beschaafde samenleving niet overkomen, althans niet in die mate.
Verslaafden en zwervers: van die typische Amsterdamse couleur locale. :grin:
 
Verslaafden en zwervers: van die typische Amsterdamse couleur locale. :grin:
IPF heeft gelijk dat er de laatse jaren steeds meer zwervers en verslaafden in beeld zijn gekomen. Maar de verslaafden waar Amsterdam bekend om stond (heroine) zijn al 25 jaar geleden uit het straatbeeld verdwenen. Andere drugs (cocaine, partydrugs) voor een andere doelgroep hebben het verdrongen in combinatie met actief beleid om heroineverslaafden te verjagen uit de stad.
Nieuwe zwervers die je rond stations ziet zijn alcoholverslaafden maar voornamelijk mensen die een psychische ziekte hebben. Die horen in de hulpverlening thuis en het is schrijnend dat ze daar nauwelijks meer terecht kunnen.
 
IPF heeft gelijk dat er de laatse jaren steeds meer zwervers en verslaafden in beeld zijn gekomen. Maar de verslaafden waar Amsterdam bekend om stond (heroine) zijn al 25 jaar geleden uit het straatbeeld verdwenen. Andere drugs (cocaine, partydrugs) voor een andere doelgroep hebben het verdrongen in combinatie met actief beleid om heroineverslaafden te verjagen uit de stad.
Nieuwe zwervers die je rond stations ziet zijn alcoholverslaafden maar voornamelijk mensen die een psychische ziekte hebben. Die horen in de hulpverlening thuis en het is schrijnend dat ze daar nauwelijks meer terecht kunnen.
Daarbij, ik had de laatste keer het gevoel dat ik meer zwervers met een echt 'plekkie' buiten zag, ingerichte slaapplaats enzo. Kan ook komen doordat er tgv covid minder opvang is, maar viel mij iig op.
 
FF tussendoor, ik heb geen D66 gestemd, maar ik wil ze toch zeker een compliment geven. Ik weet dat veel mensen hier een soort aversie hebben tegen Kaag en het "nieuwe bestuurscultuur" vooral in schampere opmerkingen terugkwam, maar ik moet zeggen dat ik het knap vind hoe ze postten die ze toegewezen hebben gekregen nu hebben ingevuld met mensen die veelal op hun inhoud, kennis en expertise zijn benadert - en niet op basis van hoelang men al partijlid was of jarenlang de rechterhand was van een opperhoofd. Afwachten of ze voldoende ondersteuning zullen voelen en op een goede manier kunnen helpen bij het beleid bewaken en bijsturen in de komende maanden, maar in principe zie ik een beetje meer richting technocratie wel als prettig.

Oh - En als ik toch bezig ben: hulde voor Segers (CU) die t beestje bij naam noemt en rechtstreeks FvD/Baudet aanspreekt op zijn taalgebruik in de kamer en op de socials in relatie tot de excessen waarbij "sympatisanten van die partij" kamerleden intimideren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan