Binnenlandse Politiek

Ongeldig is ongeldig. Misschien moeten ze je stemrecht intrekken, als je al geen briefje in een envelop kunt doen. Hoe kun je dan een gefundeerde keuze voor een partij maken?
Nee, geen stembiljet meesturen. :ROFL:

”De latten liggen zo laag
Dat ik er steeds over struikel”
Jeroen van Merwijk
 
Nee hoor, waarschijnlijk juist kleiner.
VVD stond pre corona op verlies. Precies na de uitbraak in NL kwamen er veel zetels bij in de peilingen, na een paar persconferenties van Rutte.
Er wordt in de verkiezingsanalyses niet enkel gesproken over de bekende 'premiersbonus', maar ook over 'coronabonus'.

Overigens is de invloed op de economie niet iets wat je zou moeten overdrijven. We blijven grotendeels afhankelijk van de wereldeconomie. En er is genoeg kritiek geweest op het bezuinigingsbeleid etc.
Nog los van welke economie de kabinetten Rutte heeft willen boosten (Reële economie of niet, korte vs lange termijn, grote bedrijven vs maatschappijbreed, etc).
Laat ik het zo zeggen, de economische groei had hij zichzelf eigen gemaakt. Iets wat met de coronacrisis iets anders uit heeft gepakt. Of het nu wel of niet door beleid komt (ik denk van wel). Dat was eigenlijk mijn punt..
 
Laat ik het zo zeggen, de economische groei had hij zichzelf eigen gemaakt. Iets wat met de coronacrisis iets anders uit heeft gepakt. Of het nu wel of niet door beleid komt (ik denk van wel). Dat was eigenlijk mijn punt..

Des te meer minpunten voor hem dan.
Want continue groeien is een illusie, gemiste kans het juiste pad op te gaan.

Die vreemde volle focus op economische groei, waarbij niet wordt gekeken wat voor groei dat is (welke sectoren, reële groei of niet), hoe die wordt gemeten (oa op welke schaal gemeten, ervan uitgaande dat bbp een beperkt instrument is) en vooral: wat het veroorzaakt op ecologisch én sociaal gebied.
Ik zal die focus nooit begrijpen. Het is een euvel bij menig politici, maar ook nog altijd een belangrijk, zo niet belangrijkste, onderwerp voor de kiezer.

Hebben Rutte's kabinetten beleid gevoerd om groei mogelijk te maken, los van de gang van de wereldeconomie? Dat zou goed kunnen. En net als jij denk ik van wel.
Moeten we daar blij mee zijn? Een hele grote Nee dus, wat mij betreft.
Verkeerde focus, verkeerd beleid.
 
Laat ik het zo zeggen, de economische groei had hij zichzelf eigen gemaakt. Iets wat met de coronacrisis iets anders uit heeft gepakt. Of het nu wel of niet door beleid komt (ik denk van wel). Dat was eigenlijk mijn punt..
De Nederlandse economie is niet of nauwelijks afhankelijk van binnenlands beleid. Een stuk meer van Europees beleid maar het meest van ontwikkelingen op het wereldtoneel. Dan kan je Rutte heten maar je kunt hier geen succes claimen (die er voor mensen in tegenstelling tot multinationals al 40 jaar niet is).
 
Des te meer minpunten voor hem dan.
Want continue groeien is een illusie, gemiste kans het juiste pad op te gaan.

Die vreemde volle focus op economische groei, waarbij niet wordt gekeken wat voor groei dat is (welke sectoren, reële groei of niet), hoe die wordt gemeten (oa op welke schaal gemeten, ervan uitgaande dat bbp een beperkt instrument is) en vooral: wat het veroorzaakt op ecologisch én sociaal gebied.
Ik zal die focus nooit begrijpen. Het is een euvel bij menig politici, maar ook nog altijd een belangrijk, zo niet belangrijkste, onderwerp voor de kiezer.

Hebben Rutte's kabinetten beleid gevoerd om groei mogelijk te maken, los van de gang van de wereldeconomie? Dat zou goed kunnen. En net als jij denk ik van wel.
Moeten we daar blij mee zijn? Een hele grote Nee dus, wat mij betreft.
Verkeerde focus, verkeerd beleid.
Dat ligt eraan naar wat voor beleid je kijkt. Investeren in kennis, infrastructuur etc.

Rutte heeft m.i. zich totaal verkeken op dat 'kleinere overheid' idee. Ik snap ook niet dat Omtzigt zich niet aanbiedt om bijvoorbeeld UWV of belastingdienst grondig te gaan hervormen. Dat heeft Rutte gewoonweg laten liggen. Ook het bezuinigen op wat begin deze eeuw nog 'linkse hobbies' heette komt als een boemerang terug. GGZ bijvoorbeekd..
 
Dat ligt eraan naar wat voor beleid je kijkt. Investeren in kennis, infrastructuur etc.

Rutte heeft m.i. zich totaal verkeken op dat 'kleinere overheid' idee. Ik snap ook niet dat Omtzigt zich niet aanbiedt om bijvoorbeeld UWV of belastingdienst grondig te gaan hervormen. Dat heeft Rutte gewoonweg laten liggen. Ook het bezuinigen op wat begin deze eeuw nog 'linkse hobbies' heette komt als een boemerang terug. GGZ bijvoorbeekd..

Investeren in infrastructuur, is vooral wegenbouw geweest. Bijvoorbeeld 'nieuwe' infrastructuur, als glasvezel, is allemaal gedecentraliseerd en moeten gemeentes zelf oppakken.
Investeren in kennis is een enorme treurnis natuurlijk. Onderwijsniveau is hard aan het dalen. Zie ook artikel in het coronatopic wat Der Jaufe heeft gepost. 'Reken er niet op', zou ik zeggen, mbt die investeringen in kennis door kabinetten Rutte :maniac:

Idd, kleinere overheid is mislukt, op veel gebieden helemaal fout gelopen. Het 'aan de markt over laten' is in meer of mindere mate fout gegaan in inderdaad de zorg, de nvwa, de controle en handhaving op milieugebied, voedselveiligheid en gezondheid (bijv suiker- en zoutgehaltes waarbij 'de industrie' jaar na jaar beterschap beloofd, maar nauwelijks iets uitvoert en tegelijkertijd hard lobbiet tegen broodnodige regelgeving op dit gebied).
Voor Rutte geldt op dit gebied nu 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald', maar de vraag is of ze nu ook e.e.a. daadwerkelijk terug gaan draaien. We zullen zien.
Heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.
 
Eerst was D66 nog verantwoordelijk voor de rel rond Rutte door bewust de notities te lekken, nu is het alweer zo dat D66 Bergkamp als voorzitter "krijgt" zodat Rutte kan blijven zitten in een handjeklap voor posities. Dat duivelse D66(6) toch.

Eerlijk is eerlijk voor wat betreft (wellicht) toch weer Rutte als MP, die deur hebben ze zelf ook op een kier laten staan, dus je kunt er weinig concreets tegen in brengen.

Edit: voor zover nodig qua toelichting op de eerste alinea, dat is niet hoe ik er zelf in zit maar wat ik gezegd zie worden.
Wappies zien D66 nu als boosdoener. Waar eerst Rutte het boosaardig genie was, is het nu Kaag. Eigenlijk geen idee waaraan dat ligt.
 
De verbouwing van de Tweede Kamer mocht niet te duur worden. Toen er twee palmen te zien waren op een visualisatie moest dit megalomane plan veranderd Van Arib. Dus geen 2 palmen meer, maar moest Knops de architect afkopen voor 2,7 miljoen. Maar voor dat bedrag heb je dan ook....niets.
Maar dan blijkt het huis van de Democratie niet het duurste mislukte project:


Weten die mariniers tenminste dat hun huisvesting nog twee keer zo duur is als die van het parlement. :cry:
 
De verbouwing van de Tweede Kamer mocht niet te duur worden. Toen er twee palmen te zien waren op een visualisatie moest dit megalomane plan veranderd Van Arib. Dus geen 2 palmen meer, maar moest Knops de architect afkopen voor 2,7 miljoen. Maar voor dat bedrag heb je dan ook....niets.
Maar dan blijkt het huis van de Democratie niet het duurste mislukte project:


Weten die mariniers tenminste dat hun huisvesting nog twee keer zo duur is als die van het parlement. :cry:
:braak::cry: Wat je allemaal niet had kunnen doen met dat geld....
 
Dat een partijleider zegt dat ie niet gelooft dat dino's hebben bestaan is niet raar, totdat je beseft dat t niet de partijleider van SGP/CU/CDA betreft..
 
Terug
Bovenaan Onderaan