Binnenlandse Politiek

Ik denk dat het mis is gegaan met de EURO. Die is te snel voor teveel landen ingevoerd.
Had inderdaad direct meerdere EUROS gemaakt. NEURO. ZEURO en OEURO dan was het probleem niet opgelost maar was het wel veel realistischer geweest.

Nu heb je een Luxemburg met een minimumloon van boven de 1500 EURO en een Portugal met een minimumloon van 600 EURO in dezelfde munteenheid. Is toch lochisch dat dat niet kan werken.
En dan kan je wel zeggen iedereen hetzelfde loon.
Maar dat betekent vanzelfsprekend ook dat de rijke landen de lonen omlaag moeten doen, en dat al never geaccepteerd worden.
Maar het is toch niet zo dat als je een andere munt hebt, je dan meer verdiend? Die BMW blijft even duur, of beter gezegd, door de Euro wordt hij niet de hele tijd duurder voor landen die vroeger maar elke keer hun munt devalueerden. Theoretisch zou Portugal dus veel meer werk moeten hebben dan Luxemburg, aangezien zo veel goedkoper zijn.. Ps met of zonder Euro; er werken nog steeds best veel Portugezen hier in Zwitserland.
 
Maar het is toch niet zo dat als je een andere munt hebt, je dan meer verdiend? Die BMW blijft even duur, of beter gezegd, door de Euro wordt hij niet de hele tijd duurder voor landen die vroeger maar elke keer hun munt devalueerden. Theoretisch zou Portugal dus veel meer werk moeten hebben dan Luxemburg, aangezien zo veel goedkoper zijn.. Ps met of zonder Euro; er werken nog steeds best veel Portugezen hier in Zwitserland.

In Luxemburg werken ook veel Portugezen.
Het ging trouwens ook heel goed met Portugal voor de Euro. Helaas voor hun ging het oostblok open en gingen de Noord Europese bedrijven daar naar toe, wat logisch was. De Euro is voor Portugal te duur. En dan gaat het niet om die auto maar wel om de dagelijkse levensbehoeften. Voedsel, maar ook electriciteit en brandstof.
 
In Luxemburg werken ook veel Portugezen.
Het ging trouwens ook heel goed met Portugal voor de Euro. Helaas voor hun ging het oostblok open en gingen de Noord Europese bedrijven daar naar toe, wat logisch was. De Euro is voor Portugal te duur. En dan gaat het niet om die auto maar wel om de dagelijkse levensbehoeften. Voedsel, maar ook electriciteit en brandstof.

Portugal was armoedig voordat het bij de EU kwam. Door de EU, subsidies en open grenzen is gaar het een stuk beter in vergelijking met een goede 35 jaar geleden.
De prijsveranderingen hebben vaak niet te maken met een veranderde munteenheid, maar met andere oorzaken.
 
Zoals het nu lijkt is de PvdA het grootste geworden. Best verrassend. Ik ben benieuwd of Maurice de Hond zijn peiling van aanstaande zondag opeens compleet verandert. :lmao:
 
Je kunt en voor Europa en tegen de EU zijn. Ik bijvoorbeeld. Ik ben voor terugkeer naar de EEG.
Of voor de EU maar tegen bepaalde uitwassen er van of bepaalde regelgeving/organisatie van de EU.

Zoals zo vaak is het niet alleen "voor" of "tegen", maar ook "voor mits" of "tegen tenzij". Maar de discussie is zo vergiftigd dat beide kampen daar geen aandacht voor hebben.
 
Je kunt en voor Europa en tegen de EU zijn. Ik bijvoorbeeld. Ik ben voor terugkeer naar de EEG.
Dus eigenlijk tegen de EU. Want dat is de pre-EU fase. Ik denk ook niet dat nu nog een back to basic haalbaar is. Je schaft in mijn optiek ook (te) veel goede zaken af.

De fout is dat de EU een trail en error beleid erop nahoud en dat heeft iedereen al veel geld en ergernis gekost. Om zaken nu nog aan te passen of aan te pakken lijkt moeilijk door de expansiedrift van de EU. Maar het besef dat het anders moet is volgens mij bij de grote leiders ook wel doorgedrongen. Ik ben daarom benieuwd welke koers de EU nu gaat varen. Er zijn veel verbeterpunten en ik hoop dat het lukt om daar haast mee te maken.
 
Dus eigenlijk tegen de EU. Want dat is de pre-EU fase. Ik denk ook niet dat nu nog een back to basic haalbaar is. Je schaft in mijn optiek ook (te) veel goede zaken af.

De fout is dat de EU een trail en error beleid erop nahoud en dat heeft iedereen al veel geld en ergernis gekost. Om zaken nu nog aan te passen of aan te pakken lijkt moeilijk door de expansiedrift van de EU. Maar het besef dat het anders moet is volgens mij bij de grote leiders ook wel doorgedrongen. Ik ben daarom benieuwd welke koers de EU nu gaat varen. Er zijn veel verbeterpunten en ik hoop dat het lukt om daar haast mee te maken.

Dat is in de lokale en nationale politiek niet anders. Het zou vreemd zijn als het Europees opeens niet zo zou zijn. Maar met de steeds grotere bedrijven, de andere wereldmachten en globalisatie is een EU niet meer dan essentieel.
 
Dat is in de lokale en nationale politiek niet anders. Het zou vreemd zijn als het Europees opeens niet zo zou zijn. Maar met de steeds grotere bedrijven, de andere wereldmachten en globalisatie is een EU niet meer dan essentieel.
Eens, maar de EU is veel complexer, heeft een grotere impact(financieel en economisch) en is in verhouding met de landen die deelnemen heel nieuw. Juist daarom zou je veel alerter en daadkrachtiger moeten zijn als EU.
 
Eens, maar de EU is veel complexer, heeft een grotere impact(financieel en economisch) en is in verhouding met de landen die deelnemen heel nieuw. Juist daarom zou je veel alerter en daadkrachtiger moeten zijn als EU.
Mar het zijn maar al te vaak de landen die niet wensen dat de EU alert en daadkrachtig is. "Brusselse dictatuur" Dat lijkt ook zijn oorsprong te hebben dat velen denken dat je ergens lid van kunt zijn zonder plichten. Het hele idee ( :unsure: ) achter Brexit, zeg maar.
Je kunt niet voor PSV gaan spelen en dan vinden dat je best een ander kleur shirt aan kunt doen omdat je niet van rood-wit houdt.
 
Nog niks over de Eerste Kameruitslag? :grin: Nou, de coalitie heeft het dik voor mekaar:
https://www.volkskrant.nl
Ik ben benieuwd hoe constructief de PvdA zich gaat opstellen en wat de PvdA-kiezers daarvan zullen gaan vinden. :unsure:
Handig uitgerekend van die lui. Het verbaasde me dat Klaver allerlei wensen had voor het kabinet, maar hij wilde bij de start van dit kabinet niet meeregeren. Tja......

Het zal voor de coalitie lastig worden om wetten erdoorheen te krijgen, als de eerste kamer leden aan partijpolitiek gaan doen. Dat laatste is natuurlijk geen taak van de EK. Die moeten gewoon toetsen of het een technische goede wet is.
 
en de SGP heeft een extra zetel dankzij de FvD...

En twee PVV'ers in Utrecht stemden op het FvD. :lmao: Ik had voorafgaand eigenlijk geen idee dat er zo strategisch (of zelfs al anders dan op de eigen partij) zou worden gestemd, maar achteraf is het natuurlijk vrij logisch. Ik geloof dat GroenLinks niet heeft geprofiteerd door met een bepaalde partij of enkele partijen afspraken te maken? Best opvallend.

Handig uitgerekend van die lui. Het verbaasde me dat Klaver allerlei wensen had voor het kabinet, maar hij wilde bij de start van dit kabinet niet meeregeren. Tja......

Het zal voor de coalitie lastig worden om wetten erdoorheen te krijgen, als de eerste kamer leden aan partijpolitiek gaan doen. Dat laatste is natuurlijk geen taak van de EK. Die moeten gewoon toetsen of het een technische goede wet is.

Klaver wil alleen in een linkse coalitie denk ik. Hij is vast bang kiezers te verliezen. Ik ben benieuwd of de coalitie er veel wetten doorheen krijgt. Ik verwacht dat de PvdA best vaak zal meewerken. Misschien het FvD ook wel bij 'rechtsere' wetten.
 
Er is strategisch gestemd door de coalitie en door 'rechtse' partijen. Klaver vertelde ook dat rechts elkaar blijkbaar meer gunt dan links.

Klaver had in het kabinet kunnen zitten, maar liep weg. Dan trek ik ook wel de conclusie dat hij alleen wil regeren met 'n heel linkse coalitie. Zonder de SP dan, want op veel punten zijn de verschillen tussen de SP en GL levensgroot. Dat wordt lastig dan, want de Pvda, GL en D'66 samen komen aan 'n zetel of 40 tot 50, afhankelijk van vooral hoe goed de PvdA het doet, want wat er bij GL bij komt, gaat er bij D'66 af. En omgekeerd.

Denk ook niet dat CDA in zo'n coalitie gaat stappen.
 
Er is strategisch gestemd door de coalitie en door 'rechtse' partijen. Klaver vertelde ook dat rechts elkaar blijkbaar meer gunt dan links.

Klaver had in het kabinet kunnen zitten, maar liep weg. Dan trek ik ook wel de conclusie dat hij alleen wil regeren met 'n heel linkse coalitie. Zonder de SP dan, want op veel punten zijn de verschillen tussen de SP en GL levensgroot. Dat wordt lastig dan, want de Pvda, GL en D'66 samen komen aan 'n zetel of 40 tot 50, afhankelijk van vooral hoe goed de PvdA het doet, want wat er bij GL bij komt, gaat er bij D'66 af. En omgekeerd.

Denk ook niet dat CDA in zo'n coalitie gaat stappen.

Ik denk dat de kans groter is dat de SP in een coalitie met PvdA, GroenLinks en D66 zou stappen dan het CDA. Om een meerderheid in de Tweede Kamer krijgen, zou zo'n coalitie sowieso beide partijen nodig hebben. We weten echter nu al dat zo'n coalitie er never nooit gaat komen.
 
Ik denk dat de kans groter is dat de SP in een coalitie met PvdA, GroenLinks en D66 zou stappen dan het CDA. Om een meerderheid in de Tweede Kamer krijgen, zou zo'n coalitie sowieso beide partijen nodig hebben. We weten echter nu al dat zo'n coalitie er never nooit gaat komen.

Weet ik niet. Denk dat de SP dan best veel toegevingen moet doen. D'66 staat economisch echt haaks op de SP, GL en D'66 qua EU ook wel. Denk dat het politieke zelfmoord is voor de SP. Persoonlijk denk ik dat op landelijk niveau het doel de SP het prima vindt om als luis in de pels te fungeren, de PvdA scherp / links te houden, en dat soort zaken.

Ook het CDA moet ontzettend veel toegeven in zo'n coalitie en dat gaat ze ook wat kiezers kosten. Misschien dat ze bij CU wat terugpakken met zo'n linkse coalitie, maar aan de andere kant lopen ze dubbel zo hard weg. CDA is wel 'n partij die graag bestuurt. Qua ethische vraagstukken zal het bij het CDA ook wel loslopen allemaal. Maar alleen stappen ze er niet in. Met een andere partij (en dat is dan bijna automatisch de VVD) wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan