Binnenlandse Politiek

Excuus? Ga ff kijken wat de tekorten zijn in onderwijs, zorg, politie en ambtenarij. Of de bouw, ICT, waterschappen?
Die zit nog vast in 1929, toen was dat probleem er natuurlijk niet. Waarschijnlijk een krantje of wat gemist daarna..
 
En wat veranderd er dan precies met de huidige situatie? Dat jij hebt gezegd dat men moet controleren?
Als er nooit iemand kritiek had geuit op slavernij zou die dan volgens jou nu zijn afgeschaft?

Nee, ik heb niet de illusie dat via opmerkingen op dit forum de wereld morgen veranderd is.

Wel zie ik graag dat telkens opnieuw mensen er op blijven wijzen dat in dit volgens Rutte zo mooie land er nog heel wat mis is.

Bijvoorbeeld dat talloze zorgmedewerkers met long covid nu en voortaan in de problemen zitten terwijl een Philips ceo nog 1,3 miljoen plus eventuele bonus in het vooruitzicht heeft.

Leg jij je liever neer bij die machtsverhoudingen (lees; wantoestanden) zonder je mond erover te openen?

Ik denk dat het massaal benoemen van onrecht op den duur iets kan bewerkstelligen.

Misschien te romantisch gedacht maar je moet toch ergens in geloven vind ik.
 
Als er nooit iemand kritiek had geuit op slavernij zou die dan volgens jou nu zijn afgeschaft?

Nee, ik heb niet de illusie dat via opmerkingen op dit forum de wereld morgen veranderd is.

Wel zie ik graag dat telkens opnieuw mensen er op blijven wijzen dat in dit volgens Rutte zo mooie land er nog heel wat mis is.

Bijvoorbeeld dat talloze zorgmedewerkers met long covid nu en voortaan in de problemen zitten terwijl een Philips ceo nog 1,3 miljoen plus eventuele bonus in het vooruitzicht heeft.

Leg jij je liever neer bij die machtsverhoudingen (lees; wantoestanden) zonder je mond erover te openen?

Ik denk dat het massaal benoemen van onrecht op den duur iets kan bewerkstelligen.

Misschien te romantisch gedacht maar je moet toch ergens in geloven vind ik.
Ik ga t gewoon zeggen, je hebt echt hulp nodig, hoe jouw hersenen werken is niet gezond. Voor jezelf en je omgeving zoek hulp.
 
Wat heeft een Philips topbanen in godsnaam te maken met long covid patienten?

Nog even en je lult een banaan recht?
78059388.jpg


Ongetwijfeld dat die CEO daar heel veel mee te maken heeft, maar omdat de media alleen maar bezig zijn om ajax de hemel in te prijzen heeft het gewone klootjesvolk daar geen weet van.
 
Ik ga t gewoon zeggen, je hebt echt hulp nodig, hoe jouw hersenen werken is niet gezond. Voor jezelf en je omgeving zoek hulp.
En dat is dus wat je onder nuance verstaat als je in discussie bent met iemand wiens mening niet overeenkomt met de jouwe.
Ach ja,.....
 
Inderdaad. Dat hij nog steeds met jou in discussie gaat geeft wel aan dat er iets niet goed zit. Ik was 6 maanden geleden al afgehaakt in zijn geval 😂
Leraren zijn gewend wel 6 jaar lang hun best te doen leerlingen wat begrijpend lezen bij te brengen.
Dat lukt bij de een wat beter dan bij de ander.
Blijven lachen is in dat beroep onontbeerlijk. :)
 
Goed dat onze onderwijsminister iets wil gaan doen aan de kansenongelijkheid van kinderen.

Jammer dat hij daarbij weer terugvalt op iets dat reeds meer dan eens niet bleek te werken, namelijk een verlengde brugperiode.
Waarbij kinderen die al 6 jaar lang in dezelfde soort klas zaten nog eens 3 jaar extra geconfronteerd worden met een soort onderwijs dat niet op hun specifieke talenten is afgestemd.
Laatbloeiers kunnen uitstekend een of meer "hogere" trapjes beklimmen, vanaf VMBO naar HAVO of zelfs naar VWO. Geen probleem voor de goed gemotiveerde leerling, mits de school er voor open staat.

Kansenongelijkheid wegwerken betekent ook zorgen voor beter opgeleide docenten, kinderen al vanaf de wieg onze taal laten horen en spreken,een mentaliteitsverandering in de maatschappij bewerkstelligen zodat het werken met handen echt gelijkwaardig wordt gezien aan het werken met het hoofd. Dus ook qua beloning voor die arbeid.
En zo zijn er nog een aantal aspecten verbonden aan wat hij wil bereiken. Waaronder het dichten van de kloof die enerzijds elitaire kringen en aan de andere kant armoede in stand houdt.

Als , na diverse studiereizen naar het Europese onderwijswalhalla, Finland, men in Den Haag nu eens de moed had niet een beetje hap-snap verandering voor te stellen, maar alles inclusief het kostenplaatje verbonden aan hun systeem over te nemen, zou dat alvast een behoorlijke stap in de goede richting zijn.
Maar ja, dat woordje als.....
 
Goed dat onze onderwijsminister iets wil gaan doen aan de kansenongelijkheid van kinderen.

Jammer dat hij daarbij weer terugvalt op iets dat reeds meer dan eens niet bleek te werken, namelijk een verlengde brugperiode.
Waarbij kinderen die al 6 jaar lang in dezelfde soort klas zaten nog eens 3 jaar extra geconfronteerd worden met een soort onderwijs dat niet op hun specifieke talenten is afgestemd.
Laatbloeiers kunnen uitstekend een of meer "hogere" trapjes beklimmen, vanaf VMBO naar HAVO of zelfs naar VWO. Geen probleem voor de goed gemotiveerde leerling, mits de school er voor open staat.

Kansenongelijkheid wegwerken betekent ook zorgen voor beter opgeleide docenten, kinderen al vanaf de wieg onze taal laten horen en spreken,een mentaliteitsverandering in de maatschappij bewerkstelligen zodat het werken met handen echt gelijkwaardig wordt gezien aan het werken met het hoofd. Dus ook qua beloning voor die arbeid.
En zo zijn er nog een aantal aspecten verbonden aan wat hij wil bereiken. Waaronder het dichten van de kloof die enerzijds elitaire kringen en aan de andere kant armoede in stand houdt.

Als , na diverse studiereizen naar het Europese onderwijswalhalla, Finland, men in Den Haag nu eens de moed had niet een beetje hap-snap verandering voor te stellen, maar alles inclusief het kostenplaatje verbonden aan hun systeem over te nemen, zou dat alvast een behoorlijke stap in de goede richting zijn.
Maar ja, dat woordje als.....

1. Tegengaan segregatie en overbelaste scholen (Nederlands vanaf de wieg opmerking?)
2. Meer ontwikkeltijd voor leraren op scholen met meer achterstandsleerlingen (beter opgeleide en capabele leraren)
3. Financiele belemmeringen wegnemen bij het volgen van onderwijs
4. Betere monitoring en controle van kwaliteit
5. Halvering collegegeld voor leraaropleiding eerste twee jaar (tekort tegengaan)
6. Af van "rendementsdenken" op MBO/HBO; focus op goede opleiding niet aantal leerlingen baseren op meeste financiële compensatie.
7. 170 miljoen voor voorschoolse eductie (wegwerken van en ondersteunen bij leerachterstanden)
8. extra geld tegen leerachterstanden basisonderwijs (300miljoen)
9. Meer dan een verdubbeling van de subsidies voor doorstoomprogrammas (jou VMBO > HBO > WO stapjes)
10. versterken onderwijsbetrokkenheid en taalvaardigheid ouders
11. extra geld voor en kwaliteitsafspraken met MBO
12. Burgerschap met meer maatschappelijke kennis en sociale vaardigheden (hoe communiceer je met een instelling, hoe schrijf je een sollicatie, etc).

Ik ken te weinig van Finland, maar volgens mij is ook daar er veel inzet op vroeg wegnemen van achterstanden door sociaal milieu, taalachterstanden etc. Volgens mij gaan de plannen hier ook die richting op. Volgens mij zijn daarnaast de MBO kwaliteitsafspraken gekoppeld met het afleveren van personeel dat voldoende geschoold is in sectoren waar behoefte aan is. Ik vind het niet heel schokkend. Overigens differentieerd men in Finland pas vanaf 16, dus ik snap niet waarom een pilot om de overgangsfase (brugklas) op scholen die dit willen aanbieden te verlengen van 12/13 jarige naar 14/15 jarigen een probleem zou zijn als je t Finse model als gouden standard ziet?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken te weinig van Finland, maar volgens mij is ook daar er veel inzet op vroeg wegnemen van achterstanden door sociaal milieu, taalachterstanden etc. Volgens mij gaan de plannen hier ook die richting op. Volgens mij zijn daarnaast de MBO kwaliteitsafspraken gekoppeld met het afleveren van personeel dat voldoende geschoold is in sectoren waar behoefte aan is. Ik vind het niet heel schokkend. Overigens differentieerd men in Finland pas vanaf 16, dus ik snap niet waarom een pilot om de overgangsfase (brugklas) op scholen die dit willen aanbieden te verlengen van 12/13 jarige naar 14/15 jarigen een probleem zou zijn als je t Finse model als gouden standard ziet?
Veel fraaie kreten op papier,maar het zal niet meevallen die waar te maken.
Met het rapport Dijsselbloem is destijds ook weinig of niets gebeurd.
En invoering van verlengde brugklas heeft al tweemaal gefaald in dit land.

Verschillen met Finland;
Docenten zijn allen universitair geschoold.
De overheid kent geen bemoeizucht want men vertrouwt op de professionele kwaliteit van de man of vrouw voor de klas.
Zowel het aantal te geven uren als de groepsgrootte zijn kleiner dan hier.
Finse leerlingen zijn niet te vergelijken met Nederlandse als het aankomt op grote mond of discipline.
Geen tijdverlies e.d. door ordeproblemen zoals hier .
Gevarieerdere lesstof omdat er geen achterstand is in taal- en rekenonderwijs.
Vooral vanwege dit laatste gegeven is het minder erg dat men langer bijeen blijft dan hier.
Elk kind krijgt vanaf jonge leeftijd te maken met theoretische en praktische vaardigheden.

De leerlingen presteren daar beter terwijl ze minder lesuren krijgen dan hier.
Wonderlijk maar waar.
 
Leraren zijn gewend wel 6 jaar lang hun best te doen leerlingen wat begrijpend lezen bij te brengen.
Dat lukt bij de een wat beter dan bij de ander.
Blijven lachen is in dat beroep onontbeerlijk. :)
Het zal wel aan de leraar liggen. Mijn ervaringen met de scholen van mijn kinderen zijn grotendeels negatief. Ik vind leraren vaak ongemotiveerd en ondeskundig. Scholen zijn nooit geïnteresseerd in verbetering. Bevragen nooit hun klanten. Onvoorstelbaar dat ze er geld bij krijgen. Graag alleen voor de goeden.
Goed dat onze onderwijsminister iets wil gaan doen aan de kansenongelijkheid van kinderen.

Jammer dat hij daarbij weer terugvalt op iets dat reeds meer dan eens niet bleek te werken, namelijk een verlengde brugperiode.
Waarbij kinderen die al 6 jaar lang in dezelfde soort klas zaten nog eens 3 jaar extra geconfronteerd worden met een soort onderwijs dat niet op hun specifieke talenten is afgestemd.
Laatbloeiers kunnen uitstekend een of meer "hogere" trapjes beklimmen, vanaf VMBO naar HAVO of zelfs naar VWO. Geen probleem voor de goed gemotiveerde leerling, mits de school er voor open staat.

Kansenongelijkheid wegwerken betekent ook zorgen voor beter opgeleide docenten, kinderen al vanaf de wieg onze taal laten horen en spreken,een mentaliteitsverandering in de maatschappij bewerkstelligen zodat het werken met handen echt gelijkwaardig wordt gezien aan het werken met het hoofd. Dus ook qua beloning voor die arbeid.
En zo zijn er nog een aantal aspecten verbonden aan wat hij wil bereiken. Waaronder het dichten van de kloof die enerzijds elitaire kringen en aan de andere kant armoede in stand houdt.

Als , na diverse studiereizen naar het Europese onderwijswalhalla, Finland, men in Den Haag nu eens de moed had niet een beetje hap-snap verandering voor te stellen, maar alles inclusief het kostenplaatje verbonden aan hun systeem over te nemen, zou dat alvast een behoorlijke stap in de goede richting zijn.
Maar ja, dat woordje als.....
Belachelijk idee. Je moet juist sneller op je eigen niveau les krijgen. Als je niet slim genoeg bent, word je je hele schoolcarriere met slechte cijfers geconfronteerd. Als je te slim bent, haak je compleet af. Als mijn zoon beter begeleid zou zijn, zou het een stuk beter gaan op school. Nog naast alle energie die wij er zelf ingestoken hebben.
 
Veel fraaie kreten op papier,maar het zal niet meevallen die waar te maken.
Met het rapport Dijsselbloem is destijds ook weinig of niets gebeurd.
En invoering van verlengde brugklas heeft al tweemaal gefaald in dit land.

Verschillen met Finland;
Docenten zijn allen universitair geschoold.
De overheid kent geen bemoeizucht want men vertrouwt op de professionele kwaliteit van de man of vrouw voor de klas.
Zowel het aantal te geven uren als de groepsgrootte zijn kleiner dan hier.
Finse leerlingen zijn niet te vergelijken met Nederlandse als het aankomt op grote mond of discipline.
Geen tijdverlies e.d. door ordeproblemen zoals hier .
Gevarieerdere lesstof omdat er geen achterstand is in taal- en rekenonderwijs.
Vooral vanwege dit laatste gegeven is het minder erg dat men langer bijeen blijft dan hier.
Elk kind krijgt vanaf jonge leeftijd te maken met theoretische en praktische vaardigheden.

De leerlingen presteren daar beter terwijl ze minder lesuren krijgen dan hier.
Wonderlijk maar waar.
Dus je stelt voor om de Finse methode toe te passen terwijl de omstandigheden niet overeenkomen omdat de basis vaardigheden van de kinderen daar hoger ligt en het gedrag beter is?

Vervolgens wil je ook dat leraren hoger worden opgeleid terwijl er nu al te weinig docenten zijn. Er zullen dan nog minder mensen beschikbaar zijn omdat dit niet voor iedereen weggelegd is en niet iedereen een dergelijk leertraject ervoor over zal hebben om docent te worden.

Natuurlijk moeten de klassen dan ook nog kleiner dus hebben we nog meer man nodig.

Kortom: je stelt iets voor wat in de praktijk niet haalbaar is. Wonderlijk maar waar
 
Dus je stelt voor om de Finse methode toe te passen terwijl de omstandigheden niet overeenkomen omdat de basis vaardigheden van de kinderen daar hoger ligt en het gedrag beter is?

Vervolgens wil je ook dat leraren hoger worden opgeleid terwijl er nu al te weinig docenten zijn. Er zullen dan nog minder mensen beschikbaar zijn omdat dit niet voor iedereen weggelegd is en niet iedereen een dergelijk leertraject ervoor over zal hebben om docent te worden.

Natuurlijk moeten de klassen dan ook nog kleiner dus hebben we nog meer man nodig.

Kortom: je stelt iets voor wat in de praktijk niet haalbaar is. Wonderlijk maar waar
Buiten dat vind ik het idee wat ze daar uitvoeren om zonder scores te werken niet echt prettig eerlijk gezegd. Ze hebben daar een vrij platte onderwijs structuur. Ik vraag me af of dat zoveel beter is dan dat wij hebben.
 
Dus je stelt voor om de Finse methode toe te passen terwijl de omstandigheden niet overeenkomen omdat de basis vaardigheden van de kinderen daar hoger ligt en het gedrag beter is?

Vervolgens wil je ook dat leraren hoger worden opgeleid terwijl er nu al te weinig docenten zijn. Er zullen dan nog minder mensen beschikbaar zijn omdat dit niet voor iedereen weggelegd is en niet iedereen een dergelijk leertraject ervoor over zal hebben om docent te worden.

Natuurlijk moeten de klassen dan ook nog kleiner dus hebben we nog meer man nodig.

Kortom: je stelt iets voor wat in de praktijk niet haalbaar is. Wonderlijk maar waar.
De boel niet omdraaien svp.
Ik wijs er eerst op dat het plan op zich goed is, maar hoe hij die ongelijkheid weg wil werken, gedoemd is te falen. Dat heeft het verleden bewezen.
Vervolgens geef ik aan hoe het beter zou kunnen. Door te kijken naar het totaalplaatje in een land waar het onderwijs tot veel betere resultaten leidt.
Dan moet je niet mij daarna verwijten dat ik iets onhaalbaars zou voorstellen.

De zoveelste halve en ongeordende maatregelen waar Den Haag aandenkt zijn weer geldverspilling.
Ik ben er niet aan schuldig dat jarenlang beknibbeld is op opleiding van de (eerstegraads) docent, op hun salarissen (HOS nota), op ondermijning van gezag mede door het beroep niet meer serieus te nemen etcetera.
Ook ben ik niet verantwoordelijk voor het feit dat in dit land kinderen naar de kleuterschool gaan die 4 jaar geen woord Nederlands thuis gehoord of gezien hebben en dus met 4 jaar taalachterstand beginnen.
En ook niet voor het feit dat de motivatie van kinderen evenredig is afgenomen met de toename van hun "mondigheid".

Kijk voor de aardigheid eens hoe braaf en gedisciplineerd les gegeven wordt in menig (derde wereld) land. En vergelijk dat met de luidruchtige manier waarop hier in menig klaslokaal verwende jeugd bezig is met alles behalve zin in iets leren.
Vergeef me als ik hier of daar chargeer, maar ik kom niet meer onder de indruk van je verwijzingen naar de onhaalbaarheid omdat Nederland in menig opzicht is verloederd.
Na 36 jaar in het onderwijs zeg ik dat de verlengde brugklas niets oplost. En geef ik slechts aan hoe het - elders - blijkbaar anders kan.
 
Ook ben ik niet verantwoordelijk voor het feit dat in dit land kinderen naar de kleuterschool gaan die 4 jaar geen woord Nederlands thuis gehoord of gezien hebben en dus met 4 jaar taalachterstand beginnen.
En ook niet voor het feit dat de motivatie van kinderen evenredig is afgenomen met de toename van hun "mondigheid".

Je bedoelt een groot deel van de friezen hiermee?


Kijk voor de aardigheid eens hoe braaf en gedisciplineerd les gegeven wordt in menig (derde wereld) land. En vergelijk dat met de luidruchtige manier waarop hier in menig klaslokaal verwende jeugd bezig is met alles behalve zin in iets leren.

Ja prima idee, met 7 jaar eens naar school gaan en niet luisteren is met een zweep erover en dus geen eten voor die dag. Ja daar houden de kinderen hun bekend wel dicht.

Het eeuwige vergelijken met andere landen heeft geen zin. Elk volk heeft zijn manier van lesgeven die past bij de cultuur.


Vervolgens geef ik aan hoe het beter zou kunnen. Door te kijken naar het totaalplaatje in een land waar het onderwijs tot veel betere resultaten leidt.


Je geliefde Finland doet het slechter dan Nederland...
 
Je bedoelt een groot deel van de friezen hiermee?
Plat Texels is ook een probleem weet ik uit de kennissenkring ;).
Overigens hoorde ik afgelopen weekend t verhaal dat plattelandsscholen vaak minder goed presteren dan stadsscholen. Kan daar heel veel redenen bij bedenken, maar gaat mij om t punt dat er veel meer redenen zijn dan alleen een eventuele taalachterstand. Zie bijvoorbeeld ook nog dit artikel aangaande schooladvies citoscore en achtergrond.
Ja prima idee, met 7 jaar eens naar school gaan en niet luisteren is met een zweep erover en dus geen eten voor die dag. Ja daar houden de kinderen hun bekend wel dicht.
Het eeuwige vergelijken met andere landen heeft geen zin. Elk volk heeft zijn manier van lesgeven die past bij de cultuur.
Klopt, is ook maar de vraag of je het onderwijs in NL überhaupt nog zo autoritair kan maken als de rest van NL dat in zijn geheel niet meer is. Zie overigens ook dat in Finland de klassen kleiner zijn, zal wel weer een dooddoener zijn maar we hebben al wat tekorten op het gebied van onderwijzend personeel.

Je geliefde Finland doet het slechter dan Nederland...
He bah, feiten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan