Binnenlandse Politiek

Omdat ze te laat zijn begonnen...

Uiteindelijk was iedereen te laat begonnen, het hing al langer in de lucht. Dat had ik ook liever anders gezien en vind ik vanuit m'n makkelijke stoel heel jammer, zonder de achter de schermen gang van zaken te weten. Dat gezegd hebbende, is het dan toch goed om te lezen dat Nederland er geld in stopt om toch nog die mensen te kunnen weghalen i.p.v. ze gewoon achter te laten.
 
Uiteindelijk was iedereen te laat begonnen, het hing al langer in de lucht. Dat had ik ook liever anders gezien en vind ik vanuit m'n makkelijke stoel heel jammer, zonder de achter de schermen gang van zaken te weten. Dat gezegd hebbende, is het dan toch goed om te lezen dat Nederland er geld in stopt om toch nog die mensen te kunnen weghalen i.p.v. ze gewoon achter te laten.
Eens, je kan die mensen niet in de kou laten staan omdat je zelf je huiswerk niet goed doet.
 
Je kunt wel direct over de inhoud spreken. Zonder de afweging: ik wil wel over de inhoud spreken maar niet met...
Maar ministers worden toch pas na de formatie benoemd. Hoe kan dat dan de formatie zelf versnellen?
 
Maar ministers worden toch pas na de formatie benoemd. Hoe kan dat dan de formatie zelf versnellen?
Als de formatie inhoud wie gaat met wie regeren: dat is dan dus al vastgelegd. De grootste vier. Klaar.
En dan ga je maar in een kamer zitten, net zolang dat je weet wat er gedaan wordt en wie die ministers leveren.

Dan hoeft er dus niemand meer bang te zijn dat zijn kiezers hem afrekenen omdat hij met Jantje, Pietje of Marietje ging regeren, want dat is gewoon vastgelegd.
 
Als de formatie inhoud wie gaat met wie regeren: dat is dan dus al vastgelegd. De grootste vier. Klaar.
En dan ga je maar in een kamer zitten, net zolang dat je weet wat er gedaan wordt en wie die ministers leveren.

Dan hoeft er dus niemand meer bang te zijn dat zijn kiezers hem afrekenen omdat hij met Jantje, Pietje of Marietje ging regeren, want dat is gewoon vastgelegd.
ok, op die manier. alhoewel ik me afvraag of dat een formatie gaat versnellen. Maar misschien een interessant punt mbt bestuurlijke vernieuwing..
 
Als de formatie inhoud wie gaat met wie regeren: dat is dan dus al vastgelegd. De grootste vier. Klaar.
En dan ga je maar in een kamer zitten, net zolang dat je weet wat er gedaan wordt en wie die ministers leveren.

Dan hoeft er dus niemand meer bang te zijn dat zijn kiezers hem afrekenen omdat hij met Jantje, Pietje of Marietje ging regeren, want dat is gewoon vastgelegd.
Maat dan zouden in dit scenario D66 en PVV een regeerakkoord moeten sluiten? Dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Los van wat de kiezer vind in eerste instantie.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Hier hebben ze de "Zauberformule" 2-2-2-1 De drie grootse partijen leveren twee ministers, de vierde partij eentje. En die moeten er maar gewoon uitkomen.
Is misschien nog niet zo'n slecht idee voor Nederland.

Dat lijkt me best een oplossing zo lang de vier partijen minimaal de rechtsstaat onderschrijven. Natuurlijk kan dan, over het algemeen, een liberaal best in een kabinet stappen met een sociaal- democraat. Maar de PVV heeft standpunten (en uitingen) die tegen de rechtsstaat indruisen, en is ook intern geen democratische partij. Wat doe je dan, als je wél een democratische partij bent? Er is toch ook zoiets als principes...

Overigens geldt andersom natuurlijk hetzelfde. Hoe zou de PVV in zee kunnen met Kaag, als Wilders haar landverraad verwijt? Da's toch wat anders dan een verschil in inzicht aangaande liberalisering van huurwoningen of iets dergelijks. Hoe kom je er wel uit met zo iemand, zonder je geloofwaardigheid te verliezen?
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me best een oplossing zo lang de vier partijen minimaal de rechtsstaat onderschrijven. Natuurlijk kan dan, over het algemeen, een liberaal best in een kabinet stappen met een sociaal- democraat. Maar de PVV heeft standpunten (en uitingen) die tegen de rechtsstaat indruisen, en is ook intern geen democratische partij. Wat doe je dan, als je wél een democratische partij bent? Er is toch ook zoiets als principes...
Toch in dat geval: je hebt er maar uit te komen. Het is daarna aan de kiezer om te bepalen of die partij succes heeft gehad. In ieder geval is het dan niet meer lekker roepen vanaf de zijlijn. De PVV is dan dus onderdeel van de regering en zijn ministers moeten dan ook het beleid uitdragen.
Maar het raakt natuurlijk aan het democratisch probleem: wat te doen als de meerderheid ondemocratische wensen heeft?
 
Toch in dat geval: je hebt er maar uit te komen. Het is daarna aan de kiezer om te bepalen of die partij succes heeft gehad. In ieder geval is het dan niet meer lekker roepen vanaf de zijlijn. De PVV is dan dus onderdeel van de regering en zijn ministers moeten dan ook het beleid uitdragen.
Maar het raakt natuurlijk aan het democratisch probleem: wat te doen als de meerderheid ondemocratische wensen heeft?

Democratie heeft zich ontwikkeld tot een representatief parlementair systeem, waarin ook de rechten van minderheden en het individu worden gewaarborgd. Als een meerderheid ondemocratische wensen heeft, dan zal dat voor de rechter moeten sneuvelen. Zó eenvoudig is het in theorie.

Overigens: ik vind dat je ook als politicus iets onacceptabel moet kunnen vinden - bijvoorbeeld in een kabinet stappen met PVV-ministers. Aan de rechtstaat moet niet getornd worden. Punt. In de Kamer kan ik me samenwerking op sommige punten nog wel voorstellen, maar in het hart van de uitvoerende macht is ronduit bloedlink en immoreel.
 
Toch in dat geval: je hebt er maar uit te komen. Het is daarna aan de kiezer om te bepalen of die partij succes heeft gehad. In ieder geval is het dan niet meer lekker roepen vanaf de zijlijn. De PVV is dan dus onderdeel van de regering en zijn ministers moeten dan ook het beleid uitdragen.
Maar het raakt natuurlijk aan het democratisch probleem: wat te doen als de meerderheid ondemocratische wensen heeft?
De meerderheid heeft geen ondemocratische wensen, er stemmen 'maar' ongeveer 20% van de kiezers op extreem rechts (FvD, PVV).
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Toch in dat geval: je hebt er maar uit te komen. Het is daarna aan de kiezer om te bepalen of die partij succes heeft gehad. In ieder geval is het dan niet meer lekker roepen vanaf de zijlijn. De PVV is dan dus onderdeel van de regering en zijn ministers moeten dan ook het beleid uitdragen.
Maar het raakt natuurlijk aan het democratisch probleem: wat te doen als de meerderheid ondemocratische wensen heeft?
Met wie moet de PVV dan samenwerken? Men wil vrijheid van godsdienst aan banden leggen (zie het Moslim verhaal). Dus daar staan ze al alleen in. Wilders gaat die keutel niet inslikken omdat ie dan zn electoraat kwijt is.
 
Met wie moet de PVV dan samenwerken? Men wil vrijheid van godsdienst aan banden leggen (zie het Moslim verhaal). Dus daar staan ze al alleen in. Wilders gaat die keutel niet inslikken omdat ie dan zn electoraat kwijt is.
Toch kan het hier in Zwitserland wel. De SVP heeft vaak dezelfde ideeën als de PVV, maar op regeringsniveau kan men dat dus niet waarmaken omdat er op regeringsniveau geen meerderheid voor is.
 
Farmabedrijven krijgen regelmatig de nodige kritiek en eerlijk is eerlijk, soms is dat volkomen terecht (met name vroeger). Regelmatig zijn er ook zaken die onderbelicht blijven en een ander gezicht laten zien. Ik heb er 2 gekozen die ik mooi vond om te delen.
  • Novartis was the first company to partner with the World Health Organization to provide its anti-malaria medication without profit to the public sector of endemic countries. In May 2021 Novartis reached the milestone delivery of 1 billion courses of antimalarial treatment since 1999.
  • All leprosy patients in the world receive free medicines from Novartis. In total, since 2000, we have donated multidrug therapy to 6 million leprosy patients worldwide.
 
Terug
Bovenaan Onderaan