Voor mensen met Twitter: deze thread of twitter haalt de Telegraaf/populisten doemdenkers/hardschreeuwers keihar donderuit ten aanzien van de subsidies voor elektrische auto's. Heel interessant om te lezen.
[B]AukeHoekstra[/B] @[B]AukeHoekstra[/B]
Kost het stimuleren van elektrische auto's echt 700 miljoen?
@PieterOmtzigt kon of wilde helaas niet ingaan op het verzoek van radio 1 om hierover met mij in discussie te gaan. Daarom wil ik via twitter e.e.a. recht te zetten. Er klopt namelijk heel veel niet. (draadje)
Het eerste probleem: de aanname dat iedereen die een dure elektrische auto koopt anders een even dure benzine of dieselauto had gekocht. Dat wordt nergens onderbouwd en gebaseerd op mijn surveys en gesprekken is het gewoon onjuist. Dat leidt tot een enorme subsidieinflatie.
Voorbeeld: mijn vriend
@M_Steinbuch rijdt een mooie Tesla van ruim 100k. Hoeveel inkomsten loopt de staat mis? Volgens de berekening die op 700 miljoen uitkomt is het simpel. 1) Bijtelling op benzine is 22% van 100k: 22k. 2) Bijtelling op EVs is 4%: 4k. Verschil 18k.
[B]AukeHoekstra[/B] @[B]AukeHoekstra[/B] 9 uur9 uur geleden
Inkomstenbelasting vangt bij hem 50% van de bijtelling dus dat is 9k. Maal 5 jaar is 45k. Veel geld! Maar wat klopt hier niet?
Maarten reed eerst een Kangoo. Dure auto's vind hij onzin. En dat geldt voor eigenlijk alle
@Tesla of Jaguar I-Pace rijders die ik ken. Ze willen een auto met flink wat range en dan kwam je automatisch in het dure segment. En door de bijtelling was dat nog enigzins te betalen.
Met een Kangoo op benzine had hij aan bijtelling 22% van 30k moeten opvoeren. De staat krijgt via de belasting dan 3k (geen 22k!). Hij had dus in zijn Kangoo MINDER belasting betaald! Dat hij Tesla is gaan rijden levert de staat in zijn geval geld op!
Ik zeg niet dat dit voor iedereen geldt maar de overheid had zelf gerekend op EVs van gemiddeld 43k en ze werden 63k. Dat bewijst eigenlijk al dat mensen een duurdere EV hebben gekocht. Zolang dit wordt genegeerd is die 700 miljoen gewoon klinklare onzin.
En nog even helpen herinneren: er wordt vaak geroepen dat de bijtelling 6 miljard heeft gekost met de insinuaties dat dit naar EVs is gegaan. Maar 4.5 miljard daarvan ging naar 'schone' diesels en de overige 1.5 miljard is om voornoemde redenen schromelijk overdreven.
Tenslotte: dit is geen geld dat wordt overgemaakt aan Putin of Saoedi-Arabië maar geld wat Nederlandse burgers in hun zak houden en weer uit kunnen geven (en waar de overheid dan weer belasting over kan opstrijken). Hooguit kan je boos zijn dat Maarten in een te mooie auto rijdt.
Verder is bij de CO2 prijs die regelmatig wordt rondgestrooid alleen naar de vijf jaar subsidietermijn gekeken. Maar auto's (zeker elektrische) gaan ongeveer 20 jaar mee. Dus is de CO2 reductie van een elektrische auto 4x groter dan berekend. Een factor 4 fout!
Dus de kosten zijn gewoon fout berekend. Maar wat gaat er nog meer mis? Precies: de inkomsten worden vergeten. Dat vergeten mensen ook altijd als het over warmtepompen en isolatie gaat (in de hysterie rond
#vangaslos en zo gaat en hier ook weer.
Zo hebben we van EVs (anders dan Noorwegen) in NL echt business gemaakt:
@Fastned;
@NewMotion;
@evbox;
@AllegoCharging;
@Greenfluxinfo; allemaal wereldwijd toonaangevende bedrijven. RVO schat al minstends 4000 goede banen. Hoeveel brengt dat de BV Nederland op?
Als we even uitgaan van 35k belastinginkomsten per baan per jaar (incl. BTW, vennootschapsbelasting etc.: correct me if I'm wrong!) praat je dan na vijf jaar over 4x35x5=700 miljoen. Veel meer dan wat de EV subsidie in werkelijkheid kost!
En dan hebben we het nog niet over de opbrengsten voor de gezondheid. Wist u dat er veel meer mensen kwalen krijgen en overlijden door uitlaatgassen en geluidsoverlast van auto's dan door verkeersongelukken? Echt veeel meer. Ook die opbrengsten moet je eigenlijk meerekenen...
Wat mij misschien nog wel het meest dwarszit is dat veel mensen niet zien dat we innovatie stimuleren zodat we binnenkort geen subsidie meer hoeven te geven. Eindelijk doen we als NL ook eens iets nuttig in de energietransitie!
De Duitsers en Denen hebben gezorgd dat wind goedkoop werd. De Duitsers en Chinezen hebben gezorgd dat zon goedkoop werd. De Aziaten en Amerikanen zorgden dat batterijen goedkoop werden. Op bijna elk duurzaam gebied zijn we hekkensluiter in Europa maar met EVs zijn we goed bezig.
Is het echt zo vreselijk dat we hier nu eens niet anderen de kooltjes uit het vuur laten halen? Kunnen we niet gewoon eens trots zijn dat we iets goeds doen? En op onze banen? Wist u trouwens dat HET computerprotocol voor laadpalen (OCPP) in Nederland is ontwikkeld?
Natuurlijk moet het allemaal beter. EVs zijn op dit moment belachelijk duur en overdreven luxe. Ik heb zelf net mijn elektrische leaseauto (een Nissan Leaf) ingeleverd en ben zelf ook hardstikke blij dat het allemaal betaalbaarder wordt.
En we zijn er nog lang niet. Het gaat nog wel een jaar of vier duren voordat elektrische auto's met een leuke range voor onder de 25k te koop zijn. We moeten het subsidiëren helaas nog een paar jaar volhouden als we het tempo er in willen houden. Maar we kunnen al wel afbouwen.
Daarom ben ik ook blij met de nieuwe regeling (waaraan ik zelf nog bescheiden heb meegeholpen) waarbij de bijtelling vervangen wordt door een aanschafkorting zodat ook prive personen kunnen gaan meedoen. Een sterk aspect daarvan vind ik ook dat de subsidie elk jaar lager wordt.
Zelf zou ik graag zien dat dit op een slimme manier gebeurt waarbij de korting automatisch minder wordt als er veel EVs worden verkocht. Als we dan ook nog eens elke maand de subsidies aanpassen voor de komende 12 maanden hebben we ook niet meer die marktverstoring einde jaar.
Ook probeer ik een lans te breken voor betere voorlichting omdat uit mijn modellen blijkt dat veel mensen niet weten dat een elektrische auto al goedkoper voor hen is.
https://zenmo.com/example-blog-post/ …Voor een paar ton per jaar kunnen we dat verbeteren waardoor minder subsidie nodig is.
Helaas kunnen we dat niet overlaten aan autodealers want uit veel onderzoek blijkt dat die gewoon liever geen elektrische auto's verkopen: het is meer werk; een relatief onbekend product en daarna verdienen ze minder aan onderhoud.
Daarom pleit ik voor een website met een gepersonaliseerd advies. Die zou bijvoorbeeld aan kunnen sluiten bij
http://EV-database.nl en de Vereniging Elektrisch Rijden zodat je veel bereikt met weinig. Helaas landt dit idee nog niet in Den Haag.
Ik had
@PieterOmtzigt op radio 1 aan willen bieden om mee te denken. Ik ben meer een EV voorstander maar ik vind dat hij veel goede en slimme ideeen heeft om geldverspilling te voorkomen en ik zou graag helpen zorgen dat elke euro die we aan EVs besteden maximaal impact heeft.
In plaats daarvan krijgt u deze lange thread. Samenvatting: 1) Die 700 miljoen is VEEL te hoog omdat men denkt dat EV rijders anders een even dure plofmotor hadden gekocht en dit is echt niet waar. 2) De CO2 prijs is daarbovenop nog eens een factor 4 verkeerd.
3) Alleen al aan banen en gezondheid konden de opbrengsten wel eens hoger zijn dan de kosten. 4) Dit is eindelijk eens iets waarin we in Nederland geen hekkensluiter zijn maar we een internationaal nuttige rol vervullen waar we trots op kunnen zijn. Fin/End