Dat vind ik niet. Want dan rechtvaardig je dus om vrijheid te beperken onder het mom van toekomstige generaties. Dat vind ik niet liberalisme.
In dit geval heb je gelijk. Klimaatverandering moet aangepakt worden en is op sommige vlakken belangrijker dan de individuele vrijheid van een persoon.
Niet onder het mom, want dat zou inhouden dat het als een excuus wordt gebruikt om vrijheid in te perken. Zo bedoel je het niet waarschijnlijk, maar zo leest het voor mij wel.
Ik heb een tijd terug een interessante column gelezen (geloof dat t van de Correspondent was), waarin werd betoogd dat het ons zelf opleggen van regels om de samenleving/wereld als geheel beter te laten functioneren, een grote vorm van vrijheid is. Hoewel het opleggen van regels vrijheidsbeperkend klinkt, en in zekere zin ook is, is het ook een vrijheid dat we ons dat zelf op kunnen leggen. Niet door een autoritair figuur, maar omdat we daar zelf voor kiezen.
Bijvoorbeeld omdat we de jongste generatie ook een leefbare planeet willen laten ervaren.
Op die manier zit je de vrijheid van die generatie niet in de weg, wat je wel zou doen als we ons zelf in niks beperken.
En dat kan niet volgens de basis vh liberale gedachtegoed. Jouw vrijheid houdt nl op waar je die van een ander beperkt.
Dan kun je gaan twisten over wat meer vrijheidsbeperkend is: jezelf regels opleggen ten bate van leefbaarheid vd planeet, of niks doen en de leefbaarheid vd planeet schaden wat beperkend is voor heel veel mensen.
Die redenatie volg ik niet helemaal. Als voorbeeld. De partij voor de dieren wil vliegverkeer beperken. Dan beperk je de mobiliteit van het individu.
Ik zie niet in hun Schiphol verkleinen moet zorgen voor meer vrijheid van de burger. Even als voorbeeld.
Hier dezelfde redenatie.
Met daar nog bij, dat het idee van een gezonde balans tussen de driehoek overheid/bedrijfsleven/burgers, meer vrijheid geeft, dan in een driehoek waar het bedrijfsleven meer macht heeft.
Dus het inperken van bedrijfsleven, kan voor meer macht bij burgers zorgen, die daardoor meer vrijheden kunnen hebben.
Zelfde soort redenatie laten we ook los op overheid vs burgers. Waar ligt de macht, en welke balans daarin zorgt voor een zo goed, eerlijk en vrij mogelijk functionerende samenleving?
Die redenatie kun je dus ook maken tussen burgers en bedrijfsleven.
Bijvoorbeeld: de macht van techbedrijven inperken, zodat ze niet jouw privacy kunnen schenden door datamining.
Of: Shell beperken door te zeggen dat ze niet naar gas mogen boren omdat dat effect heeft op omwonenden.
Etc.