JDJ is het probleem als we in de laatste 10 dgn van de transfer window nog 4 a 5 basis spelers moeten worden gehaald vind ik het te laat. Inkomsten CL moet je niet op rekenen en een deel van de inkomsten van uitgaande transfers kunnen ze prima aaanwenden. en spelers die voorwaarde CL hebben lekker laten zitten waar ze zitten. de verkoop van overbodige spelers loopt ook niet vlot zie Bruma weer minuten krijgen

Dat is wel lekker gemakkelijk.
Als je CL haalt, is je budget ook een stuk ruimer. Dan kun je ook spelers halen van een betere kwaliteit. Bovendien vist JdJ in een specifiek vijvertje. Eigenlijk moet je spelers halen die boven het niveau van de Nederlandse competitie zitten, maar wel bereid zijn om in die competitie te spelen, tegen een lager salaris dan bij menige buitenlandse club. CL-voetbal spelen is zo'n factor die dan meespeelt, en een speler over de streep kan trekken. En met 30 miljoen gegarandeerde inkomsten kun je een beter talent, of een gearriveerde speler halen. Je kunt nu eenmaal niet zeggen "koop voor een mlijoen een talent die over 3 jaar gegarandeerd 30 miljoen waard is". Dat is hetzelfde als dat ik jou 20 euro geef om het staatslot te kopen waarbij je minimaal 1000 wint. Onmogelijk.
Dus nee, JdJ is niet het probleem. Omstandigheden zijn het probleem. PSV kan niet spelers voor een CL-selectie halen om vervolgens EL te halen, want dan kun je over 2 jaar uitverkoop houden en terugzakken naar FC-Twente niveau.
Dat de verkoop van overbodige spelers niet vlot loopt, dat snap ik ook wel. Tenzij je ze voor een appel en een ei aanbiedt, zullen er niet zo snel clubs die die de portefeuille trekken voor een bij PSV mislukte speler. En in het geval van Bruma....als Schmidt hem aan de gang krijgt, dan is dat toch prima?