BeNeliga

Ik weet niet of een BeNeliga de oplossing is, maar ik weet wel dat als er niets gedaan wordt, de NL competitie nog insignificanter wordt dan ze nu al is. Als je echt vorderingen wilt maken, dan zou het interessanter zijn om te zien of de top 3-5 van NL in de Duitse competitie mee kan draaien. Dat zal overigens wel de nekslag betekenen voor de rest van de eredivisie, maar ook in de BeNeliga opzet wordt de eredivisie tot niets gereduceerd.
 
Dat voorbeeld van een mogelijke eindstand in deze liga, incl de gevolgen, maakt mij toch een stuk minder enthousiast.
Nr 13 zou nacompetitie moeten spelen, en nr14 zou de Europa League in gaan. Hrm... voelt niet echt goed.

Het wordt een gedrocht. :cautious: Nu is de KNVB wel bedreven in het creëren van gedrochten. :maniac:
 
I am no one, blijkbaar :cautious:
Hehe, dacht eerlijk gezegd dat je er net zo cynisch over was als ik. Blijkbaar niet. Dat mag (-:

Voel er niets voor, om meerdere redenen.

Ten eerste gaat het zoals ik heb begrepen ten koste van onze CL-plekken (het is niet zo dat de huidige CL-spots bij elkaar worden opgeteld oid) - lekker is dat, nadat we eindelijk een keer voldoende cf-punten bij elkaar hebben gesprokkeld die wat perspectief bieden voor de toekomst. Net nu we weer voorzichtig aan mogen dromen van twee NLse clubs in de CL, moeten we ze gaan delen met onze Belgische vrinden? Zou ik wrang vinden.

Ten tweede geloof ik niet in de beoogde commerciele en sportieve voordelen die vaak worden benoemd. Er is echt geen haan die kraait naar een BeNeliga anders dan de Belgen en Nederlanders zelf, en dan is de hypothese nog positief ingestoken. Zou het ons iets boeien als alle Scandinavische leagues samen zouden gaan? Ik geloof niet dat er een Nederlander zou zijn die daardoor meer Scandi-voetbal zou gaan kijken. Idem voor NL+BE. Het commerciele gaat dus niet op.

Dan het sportieve; gaan de spelers van PSV en Ajax echt beter worden alleen maar omdat ze wat potjes per jaar tegen Brugge/Anderlecht etc. spelen? Valt wellicht nog het meest over te twisten, maar alleen de mogelijkheid om 5-6 relevantere potjes per jaar te spelen lijkt mij de hassle van het omgooien van de hele competitie én het benadelen van een flink aantal Nederlandse en Belgische clubs aan de andere kant van de medaille niet waard. En dan heb ik het nog niet eens over de langere reistijden in een toch al overvol programma wanneer je doorgaans op meerdere fronten actief bent (CL/EL, Beker, Interlandverplichtingen).

Aangezien het hedendaagse voetbal een ordinaire geldmachine is zouden alleen significante commerciele opbrengsten (die dus ook een verlies aan Europese plekken zouden compenseren) het besluit rechtvaardigen en daar geloof ik niets van.
 
Hehe, dacht eerlijk gezegd dat je er net zo cynisch over was als ik. Blijkbaar niet. Dat mag (-:

Voel er niets voor, om meerdere redenen.

Ten eerste gaat het zoals ik heb begrepen ten koste van onze CL-plekken (het is niet zo dat de huidige CL-spots bij elkaar worden opgeteld oid) - lekker is dat, nadat we eindelijk een keer voldoende cf-punten bij elkaar hebben gesprokkeld die wat perspectief bieden voor de toekomst. Net nu we weer voorzichtig aan mogen dromen van twee NLse clubs in de CL, moeten we ze gaan delen met onze Belgische vrinden? Zou ik wrang vinden.

Ten tweede geloof ik niet in de beoogde commerciele en sportieve voordelen die vaak worden benoemd. Er is echt geen haan die kraait naar een BeNeliga anders dan de Belgen en Nederlanders zelf, en dan is de hypothese nog positief ingestoken. Zou het ons iets boeien als alle Scandinavische leagues samen zouden gaan? Ik geloof niet dat er een Nederlander zou zijn die daardoor meer Scandi-voetbal zou gaan kijken. Idem voor NL+BE. Het commerciele gaat dus niet op.

Dan het sportieve; gaan de spelers van PSV en Ajax echt beter worden alleen maar omdat ze wat potjes per jaar tegen Brugge/Anderlecht etc. spelen? Valt wellicht nog het meest over te twisten, maar alleen de mogelijkheid om 5-6 relevantere potjes per jaar te spelen lijkt mij de hassle van het omgooien van de hele competitie én het benadelen van een flink aantal Nederlandse en Belgische clubs aan de andere kant van de medaille niet waard. En dan heb ik het nog niet eens over de langere reistijden in een toch al overvol programma wanneer je doorgaans op meerdere fronten actief bent (CL/EL, Beker, Interlandverplichtingen).

Aangezien het hedendaagse voetbal een ordinaire geldmachine is zouden alleen significante commerciele opbrengsten (die dus ook een verlies aan Europese plekken zouden compenseren) het besluit rechtvaardigen en daar geloof ik niets van.
Heeft de nummer 1 van België geen automatisch CL-ticket dan? Dat zou dat dan wel verklaren. Normaal gezien zou je 2 directe CL tickets moeten krijgen dan.

Ik geloof op zich wel in de commerciële en sportieve voordelen. Dat hoeft ook helemaal niet uit het buitenland te komen. Je interne markt verbetert erdoor. Sponsors bereiken nu ook België en andersom Nederland. Ik denk dat de stadions voller zullen gaan zitten dan wanneer je tegen de onderste clubs uit de ED moet spelen. De stadioncapaciteit van de Belgische clubs valt op zich wel tegen, maar toch vier clubs met een stadioncapaciteit van boven de 20k, en een Gent dat bijna de 20k aantikt. Die zou ik er dan sowieso bij betrekken. Een affiche PSV-Club Brugge of PSV-KRC Genk klinkt voor mij persoonlijk nog altijd interessanter dan een affiche PSV-FC Emmen of PSV-RKC, met hun KKD stadions en ditto uitstraling. Liefste dan ook nog Heracles uit de competitie vanwege hun volharding in kunstgras. Voor kunstgras mag er geen plek zijn in de Beneliga.

Ik denk dat de hogere weerstand wel beter gaat zijn voor de clubs. Wat je nu ziet is dat Ajax (ik wou dat ik hier PSV neer kon zetten, maar helaas) als ze slecht spelen doorgaans kinderlijk eenvoudig zijn wedstrijden wint tegen de onderste 9. Winst is niet de vraag, slechts hoeveel het gaat worden voor Ajax. Dat gaat sportief gezien natuurlijk nergens over. Reistijden is ook geen argument, Nederland is een piepklein land, en België ook; zelfs als je ze samenvoegt kom je nog niet eens in de buurt van de reisafstanden van bijvoorbeeld de Duitse, Franse of engelse competities. Die hoor je daar ook nooit over. Dat uurtje extra zal het verschil ook niet maken.
 
Heeft de nummer 1 van België geen automatisch CL-ticket dan? Dat zou dat dan wel verklaren. Normaal gezien zou je 2 directe CL tickets moeten krijgen dan.

Ik geloof op zich wel in de commerciële en sportieve voordelen. Dat hoeft ook helemaal niet uit het buitenland te komen. Je interne markt verbetert erdoor. Sponsors bereiken nu ook België en andersom Nederland. Ik denk dat de stadions voller zullen gaan zitten dan wanneer je tegen de onderste clubs uit de ED moet spelen. De stadioncapaciteit van de Belgische clubs valt op zich wel tegen, maar toch vier clubs met een stadioncapaciteit van boven de 20k, en een Gent dat bijna de 20k aantikt. Die zou ik er dan sowieso bij betrekken. Een affiche PSV-Club Brugge of PSV-KRC Genk klinkt voor mij persoonlijk nog altijd interessanter dan een affiche PSV-FC Emmen of PSV-RKC, met hun KKD stadions en ditto uitstraling. Liefste dan ook nog Heracles uit de competitie vanwege hun volharding in kunstgras. Voor kunstgras mag er geen plek zijn in de Beneliga.

Ik denk dat de hogere weerstand wel beter gaat zijn voor de clubs. Wat je nu ziet is dat Ajax (ik wou dat ik hier PSV neer kon zetten, maar helaas) als ze slecht spelen doorgaans kinderlijk eenvoudig zijn wedstrijden wint tegen de onderste 9. Winst is niet de vraag, slechts hoeveel het gaat worden voor Ajax. Dat gaat sportief gezien natuurlijk nergens over. Reistijden is ook geen argument, Nederland is een piepklein land, en België ook; zelfs als je ze samenvoegt kom je nog niet eens in de buurt van de reisafstanden van bijvoorbeeld de Duitse, Franse of engelse competities. Die hoor je daar ook nooit over. Dat uurtje extra zal het verschil ook niet maken.

ik denk dezelfde kant op. Ik vind wel dat de voorwaarde voor Europees voetbal goed moet zijn en dat er geen plaatsen weg mogen vallen. Samenvoegen hoeft van mij niet, maar bv de coëfficiënten optellen en daar de nieuwe ranking van maken lijkt me best eerlijk! Je kunt als uefa ook denken Zozo die twee hebben ballen we doen het zo. Als de clubs niet goed genoeg blijken te zijn glijden ze in 5 jaar toch wel af op die ranking.
Commercieel zal het geen hele grote windeieren leggen maar wel structureel meer dan nu, idd door fans en wat semi grote sponsoren die naam willen maken in het buurland.
Dan vind ik het zelf leuk; dan zeg ik nee! Ik vind onze competitie toch wel een aardigheid en zou het jammer vinden om geen landskampioen meer te kunnen worden!
 
ik denk dezelfde kant op. Ik vind wel dat de voorwaarde voor Europees voetbal goed moet zijn en dat er geen plaatsen weg mogen vallen. Samenvoegen hoeft van mij niet, maar bv de coëfficiënten optellen en daar de nieuwe ranking van maken lijkt me best eerlijk! Je kunt als uefa ook denken Zozo die twee hebben ballen we doen het zo. Als de clubs niet goed genoeg blijken te zijn glijden ze in 5 jaar toch wel af op die ranking.
Commercieel zal het geen hele grote windeieren leggen maar wel structureel meer dan nu, idd door fans en wat semi grote sponsoren die naam willen maken in het buurland.
Dan vind ik het zelf leuk; dan zeg ik nee! Ik vind onze competitie toch wel een aardigheid en zou het jammer vinden om geen landskampioen meer te kunnen worden!
Het levert imo commercieel alleen iets op als de nationale competities even veel kijkers blijft trekken. Dan kan een extra competitie veel mbt uitzendrechten opleveren.

De overige commercie zal denk ik marginaal zijn. De bedrijven waarvoor sponsoring zowel in Nederland als in België interessant is zal nu wellicht in beide landen een team sponseren en zal dan één team sponseren. Dat levert per saldo minder op.

Ik blijf voorstander van een ander systeem. Eerst de eigen (iets kleinere) competitie om vervolgens met de top 5 een play-offs in te gaan. Het liefst in een toernooi vorm zodat dit ook richting het WK/ EK geoefend wordt.
Veel makkelijker, directer en dus ook beter te testen voor een jaar. Je kunt dan in eerste instantie de competities normaal houden. Je kunt de rechten apart verkopen zodat er geen clubs benadeeld worden. De CL/EL tickets kunnen gewoon op basis van die eigen competitie. Je speelt voor de eer, beker en een geldprijs (te halen uit de uitzendrechten, de winnaar krijgt het meest)
 
Ik zeg het nog maar eens: een BeNeBeker/NeBeCup!
Rustig beginnen, fruitschaal eruit en het begin van het seizoen een mini-toernooi met de nrs 1 & 2 van beide landen, ene jaar finale in België, 2e jaar in NL. Enige nadeel is dat het dan wel een toernooi om des keizers baard is. Of je spreekt samen met de zuiderburen af dat de winner enkele ronden later mag instromen in de beker.
 
Het levert imo commercieel alleen iets op als de nationale competities even veel kijkers blijft trekken. Dan kan een extra competitie veel mbt uitzendrechten opleveren.

De overige commercie zal denk ik marginaal zijn. De bedrijven waarvoor sponsoring zowel in Nederland als in België interessant is zal nu wellicht in beide landen een team sponseren en zal dan één team sponseren. Dat levert per saldo minder op.

Ik blijf voorstander van een ander systeem. Eerst de eigen (iets kleinere) competitie om vervolgens met de top 5 een play-offs in te gaan. Het liefst in een toernooi vorm zodat dit ook richting het WK/ EK geoefend wordt.
Veel makkelijker, directer en dus ook beter te testen voor een jaar. Je kunt dan in eerste instantie de competities normaal houden. Je kunt de rechten apart verkopen zodat er geen clubs benadeeld worden. De CL/EL tickets kunnen gewoon op basis van die eigen competitie. Je speelt voor de eer, beker en een geldprijs (te halen uit de uitzendrechten, de winnaar krijgt het meest)
Ik vind dit eigenlijk een prima idee. Ter vervanging van de play-offs. Inderdaad de competitie naar 16 clubs of zo om ruimte te creëren op de kalender.
 
Heeft de nummer 1 van België geen automatisch CL-ticket dan? Dat zou dat dan wel verklaren. Normaal gezien zou je 2 directe CL tickets moeten krijgen dan.

Ik geloof op zich wel in de commerciële en sportieve voordelen. Dat hoeft ook helemaal niet uit het buitenland te komen. Je interne markt verbetert erdoor. Sponsors bereiken nu ook België en andersom Nederland. Ik denk dat de stadions voller zullen gaan zitten dan wanneer je tegen de onderste clubs uit de ED moet spelen. De stadioncapaciteit van de Belgische clubs valt op zich wel tegen, maar toch vier clubs met een stadioncapaciteit van boven de 20k, en een Gent dat bijna de 20k aantikt. Die zou ik er dan sowieso bij betrekken. Een affiche PSV-Club Brugge of PSV-KRC Genk klinkt voor mij persoonlijk nog altijd interessanter dan een affiche PSV-FC Emmen of PSV-RKC, met hun KKD stadions en ditto uitstraling. Liefste dan ook nog Heracles uit de competitie vanwege hun volharding in kunstgras. Voor kunstgras mag er geen plek zijn in de Beneliga.

Ik denk dat de hogere weerstand wel beter gaat zijn voor de clubs. Wat je nu ziet is dat Ajax (ik wou dat ik hier PSV neer kon zetten, maar helaas) als ze slecht spelen doorgaans kinderlijk eenvoudig zijn wedstrijden wint tegen de onderste 9. Winst is niet de vraag, slechts hoeveel het gaat worden voor Ajax. Dat gaat sportief gezien natuurlijk nergens over. Reistijden is ook geen argument, Nederland is een piepklein land, en België ook; zelfs als je ze samenvoegt kom je nog niet eens in de buurt van de reisafstanden van bijvoorbeeld de Duitse, Franse of engelse competities. Die hoor je daar ook nooit over. Dat uurtje extra zal het verschil ook niet maken.
Prima verhaal, hoewel dat punt mbt Ajax pas sinds enkele weken opgaat imo. Ik krijg soms het idee dat Ajax al tien jaar het "Bayern van NL" is, wanneer ik de commentaren en journalisten lees, maar in werkelijkheid is dit pas het eerste seizoen ooit waarin ik bewust mee maak dat we redelijk vroeg in het seizoen een riante voorsprong hebben. De laatste wedstrijd voor de winterstop had Ajax al de grootst mogelijke moeite om niet te verliezen van W2. Dat is drie maanden geleden. Enfin, er is al vaak genoeg - ook door anderen - beredeneerd waarom Ajax nooit het Bayern van NL zal worden dus dat zal ik niet weer doen.

Dan even wat betreft die markt; laten we dat proberen te concretiseren. De impliciete aanname hier is namelijk dat de grote clubs uit beide landen hier beter van worden. Twee vragen hierbij; (1) is er daadwerkelijk een algehele synergie-potentie (totale markt) op commercieel gebied en gaat een individuele club (PSV of Ajax) er dan daadwerkelijk op vooruit? (2) idem voor de sportieve/voetbal-gerelateerde gronden.

Ad (1)
- Mediarechten; zullen in euro's in z'n totaliteit omhoog gaan (som van de twee). Dan blijft de vraag nog steeds welk % een individuele club als Ajax/PSV daarvan zou krijgen. Het % zal lager zijn dan wat de clubs nu afdwingen en meer gelijk verdeeld worden, aangezien er meer grotere clubs zijn en dus meer partijen met eisen aan tafel. Dan is de vraag wat het verschil in daadwerkelijke euro's wordt voor een individuele club als Ajax/PSV tov de huidige situatie.
- Sponsoring; zou Adidas/Puma/Ziggo/Brainport/whatever Ajax/PSV meer gaan sponsoren omdat er nu ook Belgen mee kijken? Zou kunnen, maar ik acht het niet waarschijnlijk. Sterker nog; er is een kans dat sponsoren dit als een kans zien om hun budgetten te consolideren, aangezien ze nu via één club de Nederlandse en Belgische markt kunnen bereiken ipv twee.
- Tickets/seizoenskaarten; van Ajax weet ik dat de wachtrijen voor seizoenskaarten nu al niet te doen zijn. De % bezettingsgraden bij thuiswedstrijden is de laatste jaren al gigantisch gegroeid en daar lijkt weinig rek in te zitten. Volgens mij zit PSV ook aardig vol. Hoeveel potentie zit hier daadwerkelijk?
- Overige inkomsten zoals merchandising en online kanalen; zouden we meer Ajax- of PSV-shirtjes verkopen aan Belgen? Lijkt me niet; het NL vs Belgie gevoel zal eerder versterkt worden. Potentie zit er wel in online kanalen; meer volgers via social media vanuit Belgie. Lastig te kwantificeren wat het zal betekenen in euro's en wat de (in)directe gevolgen zullen zijn.

Ad (2)
- Ontwikkeling en marktwaarde spelers; wellicht nog beter door de betere tegenstanders uit Belgie. Een plausibele aanname. Marktwaarde spelers zou omhoog kunnen: (i) direct, via perceptie; ze laten het nu zien in een sterkere competitie dus waardevoller; en/of (ii) indirect, via de hogere weerstand in de competitie laten ze zich meer zien op Europese podia. Het tweede lijkt me (vele malen) waarschijnlijker dan het eerste, maar ook dat is verre van zeker.
- Grote Belgische talenten komen wellicht eerder op de radar van Ajax/PSV, hoewel dat kwalijk zou zijn. Mag hopen dat er al actieve scoutingsapparaten zijn die zich richten op die markt, zonder dat we per se zelf tegen ze hoeven te spelen.

Tegenover (1) en (2) hebben we zoals benoemd dus kosten. Ik zie twee grote posten, namelijk
(i) uit het verliezen van CL-plaatsen (zeg dat we 50% minder kans maken door halvering van het aantal plekken, dan heb je het over een gewogen verlies van 20m per jaar); en
(ii) daarnaast kan ik me niet voorstellen dat de gehele Belgische league akkoord is gegaan zonder een belofte/voorwaarde dat de "gedropte" clubs worden gecompenseerd in de vorm van solidariteitsfondsen oid. Hetzelfde kun je verwachten voor de Nederlandse clubs die buiten de boot vallen. De vraag is hoe hoog deze compensatieregeling dan gaat zijn.

Verder zie ik de extra intensiteit in de vorm van reistijden e.d. wel als een risico, omdat Nederlandse en Belgische clubs over het algemeen veel minder brede selecties hebben dan de clubs uit de landen die jij noemt. Ajax heeft voor het eerst in tig jaar een selectie die enigszins breed genoemd kan worden, maar ook dat is pas sinds de winterstop (terugkeer Neres, Kudus, komst Haller, opmars talenten sneller dan verwacht). De afgelopen drie maanden lijken me niet representatief voor de afgelopen tien jaar. Nu al zijn competitiewedstrijden en Europese wedstrijden vaak een trade-off gedurende die weken. Mijn verwachting is dat dat alleen maar toe zou nemen in een BeNeliga.

Wmb komt het dus neer op de vraag of de eventuele extra inkomsten uit media (kwantificeerbaar) en de sportieve gronden (slechter kwantificeerbaar) opwegen tegen de kosten (kwantificeerbaar) en risico's (slechter kwantificeerbaar). Dan voel ik veel meer voor de suggestie van Mohr.
 
Van wat betreft mediarechten denk ik oprecht dat er in beide landen meer mensen (klanten voor n voetbal betaal kanaal) afhaken dan bijkomen als nog maar de helft van de huidige clubs van de eredivisie aan een gecombineerde beneliga deelnemen. Vertrouw dat financiele sommetje voor geen meter.
 
Van wat betreft mediarechten denk ik oprecht dat er in beide landen meer mensen (klanten voor n voetbal betaal kanaal) afhaken dan bijkomen als nog maar de helft van de huidige clubs van de eredivisie aan een gecombineerde beneliga deelnemen. Vertrouw dat financiele sommetje voor geen meter.
Het gaat vanuit het perspectief van de grote clubs ook niet om de som van de twee vs de som van een gecombineerde liga. Het gaat om de (huidige som * huidig %) vs de (toekomstige som * toekomstig %). Die zal hoogstwaarschijnlijk groter uitvallen. Netto haal je daar wellicht meer waarde uit als club, hoewel het verschil in die %'s dan van belang is.

Vanuit mediakanalen biedt het juist kansen om te consolideren; je behoudt een groot deel van de fanbases (top 8 NL is groot % totaal NL en top 8 BE is groot % totaal BE), terwijl je flink kunt consolideren op kosten. Netto haalt ook de mediapartij daar meer "waarde" uit.

Hoe de KNVB en de Belgische bond ervan afkomen zal afhangen van hoe efficiënt ze het zelf in willen richten of juist niet (extra Bobo-baantjes). Aangezien zij een belangrijke stem in dit geheel hebben zullen ze vast zorgen voor het laatste en allerlei prima betaalde extra onzin-baantjes creëren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan