BeNeliga

Is ook maar een aanname van mijn zijde, maar zal mijn gedachtegang toelichten.
In bezoekersaantallen zie je een groot verschil tussen de eredivisie en eerstedivisie. Promoveert een club dan zie je vaak ook een significante toename in bezoekersaantallen (en omgekeerd na degradatie). Dit heeft vermoedelijk te maken met:
  1. het niveauverschil tussen de 2 niveau's;
  2. het verschil in speelmomenten (vrijdag/maandag versus t weekend);
  3. het ontbreken van de grote drie als tegenstander in de eerste-divisie.
Middenmoters zoals bijvoorbeeld H'veen Vitesse en Groningen hebben hun accommodatie hier ook op aangepast. FC Emmen (nog) niet, omdat die geen 'zekerheid' hebben van het in de eredivisie blijven (mogelijk is dit over 5jr anders, maar denk het niet).
Als we de competitie gaan splitsen zullen de grote middenmoters het heel moeilijk krijgen om het stadion dat zij hebben rendabel te houden, kortom de doodsteek voor dit soort clubs. Komt bij dat een deel van deze clubs ook nog eens als kweekvijver voor de top geldt, raak je dan ook kwijt en zal op lange termijn mogelijk een verschraling voor t nationale voetbal betekenen.

Nogmaals, allemaal aanname en mogelijk gewoon veel te negatief bekeken.

Gewoon Beneliga doen met 24 clubs. Meer wedstrijden, meer inkomsten en meer blessures bij Ajax, ik zie alleen maar voordelen. ;)
 

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb weinig vertrouwen in de BeNe-Liga. Voelt als n fusie waarbij de belgen parasiteren op onze clubs.
 
Ik geef hem geen ongelijk.

Het zal eens niet :xp:

Maar ik dus wel. Zijn argument over de Nationale teams is sowieso kul, want de meeste succesvolle spelers in beide landen spelen in het buitenland. Dus dat is geen factor in een Beneliga.
En op clubniveau zal ik een argument gebruiken dat je zal aanspreken: hoe heeft België haar punten verzameld? Dat is toch veelal puntjes sprokkelen in de EL? Welke club heeft gepresteerd zoals bijvoorbeeld ajax de afgelopen jaren heeft gepresteerd?

Zie ook bijvoorbeeld https://sporza.be/nl/2019/12/13/heb...lvergroting-is-enige-oplossing~1576262331431/
 
Het zal eens niet :xp:

Maar ik dus wel. Zijn argument over de Nationale teams is sowieso kul, want de meeste succesvolle spelers in beide landen spelen in het buitenland. Dus dat is geen factor in een Beneliga.
En op clubniveau zal ik een argument gebruiken dat je zal aanspreken: hoe heeft België haar punten verzameld? Dat is toch veelal puntjes sprokkelen in de EL? Welke club heeft gepresteerd zoals bijvoorbeeld ajax de afgelopen jaren heeft gepresteerd?

Zie ook bijvoorbeeld https://sporza.be/nl/2019/12/13/heb...lvergroting-is-enige-oplossing~1576262331431/

Maar als ze meer puntjes bij elkaar sprokkelen doen ze het in het grote plaatje toch beter dan Nederland? We gaan toch zeker niet op die vieze, vuile, stomme club uit Amsterdam baseren?! Boe, Ajaks! De vernieling in, voor de eeuwigheid!!

(ben even aan het compenseren voor eerdere uitspraken over Ajax).
 
Het zal eens niet :xp:

Maar ik dus wel. Zijn argument over de Nationale teams is sowieso kul, want de meeste succesvolle spelers in beide landen spelen in het buitenland. Dus dat is geen factor in een Beneliga.
En op clubniveau zal ik een argument gebruiken dat je zal aanspreken: hoe heeft België haar punten verzameld? Dat is toch veelal puntjes sprokkelen in de EL? Welke club heeft gepresteerd zoals bijvoorbeeld ajax de afgelopen jaren heeft gepresteerd?

Zie ook bijvoorbeeld https://sporza.be/nl/2019/12/13/heb...lvergroting-is-enige-oplossing~1576262331431/
De top van Nederland (Ajax en PSV) is beter dan de top van België, dat is duidelijk. Maar waar hier Nederlandse clubs regelmatig sneuvelen tegen nietszeggende clubs uit Hongarije, Roemenië of weet ik veel waar ze vandaan komen, presteren de Belgische clubs wel structureel in de Europa League.
Nederland was voorheen op clubniveau beter en zal waarschijnlijk ook wel weer beter worden, maar nu staat België gewoon al een aantal jaar boven ons. Dat is niet zomaar.
 
Overigens ben ik het niet eens met zijn opmerking dat het niet eerlijk is dat Nederland 10 clubs levert en België 8. Het is gewoon de helft van beide competities en dan krijgt Nederland er eentje extra om het in evenwicht te houden, anders heb je in beide landen een oneven aantal clubs over. Buiten dat is Nederland gewoon groter en heeft meer profclubs.
 
Ik voel niets voor een "BeNeLiga".

Die Belgische clubs interesseren me weinig tot niets en ik geloof niet dat de rest van de wereld er anders over denkt. Het grootste probleem zijn de gapende gaten in TV-gelden. Dan is de vraag: gaat een fusie tussen twee - vanuit globaal oogpunt - relatief irrelevante competities ervoor zorgen dat ze gefuseerd relevanter worden, i.e. meer kijkcijfers, sponsoring en TV-gelden aantrekken? Ik geloof het niet. Dus wat bereiken we er nu eigenlijk mee? In het beste geval dat je twee tot drie "top"wedstrijden extra speelt (Anderlecht, Luik..?)

Het zal vooral betekenen dat fans langer moeten reizen voor wedstrijden. Hiep, hoi. Doe mij maar Mickey Mouse.
 
Ik voel niets voor een "BeNeLiga".

Die Belgische clubs interesseren me weinig tot niets en ik geloof niet dat de rest van de wereld er anders over denkt. Het grootste probleem zijn de gapende gaten in TV-gelden. Dan is de vraag: gaat een fusie tussen twee - vanuit globaal oogpunt - relatief irrelevante competities ervoor zorgen dat ze gefuseerd relevanter worden, i.e. meer kijkcijfers, sponsoring en TV-gelden aantrekken? Ik geloof het niet. Dus wat bereiken we er nu eigenlijk mee? In het beste geval dat je twee tot drie "top"wedstrijden extra speelt (Anderlecht, Luik..?)

Het zal vooral betekenen dat sommige fans langer moeten reizen voor wedstrijden. Hiep, hoi. Doe mij maar Mickey Mouse.
Vooral voor die van boven de riolen. :grin:

Voor de rest heb je denk ik wel gelijk. Alleen de Atlantic League van van Raaij zou iets uit kunnen maken. Maar daar is het waarschijnlijk al 20 jaar te laat voor. Ik denk dat we ons er bij neer moeten leggen dat dankzij de CL en de UEFA de verschillen zo groot zijn dat er sprake is van een Europese profliga en "amateur-profs". En soms komt zo'n amateur team, zoals in een bekertournooi, nog best ver. Maar net als bij de KNVB-beker zal dat incidenteel zijn.
 
De top van Nederland (Ajax en PSV) is beter dan de top van België, dat is duidelijk. Maar waar hier Nederlandse clubs regelmatig sneuvelen tegen nietszeggende clubs uit Hongarije, Roemenië of weet ik veel waar ze vandaan komen, presteren de Belgische clubs wel structureel in de Europa League.
Nederland was voorheen op clubniveau beter en zal waarschijnlijk ook wel weer beter worden, maar nu staat België gewoon al een aantal jaar boven ons. Dat is niet zomaar.

Buiten Ajax heeft geen enkele NL club structureel wat gepresteerd in Europa de laatste jaren. PSV overwinterde in 15/16 in de CL, maar daarna is er werkelijk schandalig slecht gepresteerd, waardoor de glans van dat CL jaar wat verloren ging. Toppunt was toch wel 17/18, waar PSV en Ajax beiden gecombineerd drie kwalificatie rondes achter elkaar verloren en we het in Europa moesten doen met Feyenoord en Vitesse. AZ heeft dan twee keer in de EL overwinterd, maar in beide gevallen volgde dan meteen een roemloze exit.

Die Belgische clubs halen louter meer punten, omdat ze zowat altijd kwalificatie rondes overleven en het in de EL goed doen, vaak overwinteren ze ook. Een Belgische vriend van mij zij laatst eens dat dat best kan komen door hoe ze spelen. Veel Belgische clubs spelen met sterke spelers, veelal Afrikanen en spelen pragmatisch. Dan sleep je er soms ook tegen topploegen resultaten uit en zie je dat die clubs regelmatig boven hun stand presteren in Europa. Nederlandse clubs zijn toch veel naïever in Europa, met toch vaak spelers die wel wat meer spieren mogen kweken en te veel een focus op aanvallend en technisch voetbal. Neem nou LASK, die Oostenrijkse drollenclub. Club Brugge (momenteel wel de beste Belgische club, voeren gezond beleid) won er twee keer van in CL voorrondes. En ja hoor, zowel PSV als AZ konden er weinig tegen uitrichten. Is LASK dan zo goed? Nee, de helft van dat team kan echt niet voetballen, maar het is een vechtmachine die goed op elkaar is afgestemd. Daar hebben onze lichtvoetige, technische spelers grootse moeite mee. Eenmaal ontregeld en die techniek doet er niet meer toe. Zo'n Belgische club geeft ze gewoon een koekje van eigen deeg en dan stelt LASK ineens een stuk minder voor. Zie ook Antwerp tegen AZ in EL voorrondes. AZ ging met geluk door, maar wat hadden ze een moeite met dat "vuile", fysieke spel en al die sterke Afrikanen.
 
Ik voel niets voor een "BeNeLiga".

Die Belgische clubs interesseren me weinig tot niets en ik geloof niet dat de rest van de wereld er anders over denkt. Het grootste probleem zijn de gapende gaten in TV-gelden. Dan is de vraag: gaat een fusie tussen twee - vanuit globaal oogpunt - relatief irrelevante competities ervoor zorgen dat ze gefuseerd relevanter worden, i.e. meer kijkcijfers, sponsoring en TV-gelden aantrekken? Ik geloof het niet. Dus wat bereiken we er nu eigenlijk mee? In het beste geval dat je twee tot drie "top"wedstrijden extra speelt (Anderlecht, Luik..?)

Het zal vooral betekenen dat fans langer moeten reizen voor wedstrijden. Hiep, hoi. Doe mij maar Mickey Mouse.
Ik denk dat het wel gaat zorgen voor meer kijkcijfers (en dus betere sponsoring en TV-gelden). Het scheelt nogal of je wedstrijden speelt tegen clubs als RKC, Emmen, VVV, Fortuna, Heracles en Sparta of tegen Anderlecht, Standard Luik, Club Brugge en Genk. De topclubs in België hebben vanzelfsprekend meer supporters dan de clubs aan de onderkant van de Eredivisie, dus zullen er meer mensen kijken naar PSV-Anderlecht of Ajax-Club Brugge dan Ajax-Emmen of PSV-VVV.
Bovendien denk ik dat er ook meer interesse vanuit het buitenland zal komen. Als ik zie dat hier op Eurosport al de Noorse competitie wordt uitgezonden (bij gebrek aan betere sport waarschijnlijk, maar toch)...

Ik ben de wedstrijden tegen het rechterrijtje stiekem ook wel een beetje zat, zeker de thuiswedstrijden zijn 9 van de 10 keer helemaal niet spannend. Dat hebben spelers ook en die gaan daardoor sneller naar een andere competitie met meer weerstand. Ik denk dat ze in een Beneliga gemiddeld een seizoen extra zouden blijven en dat kan denk ik een enorm verschil maken voor de prestaties in Europa. Je hebt iets meer continuïteit waardoor je niet steeds weer opnieuw moet beginnen.

En de reistijd vind ik geen argument. Nederland en België zijn zo klein, dat valt in het niet bij andere landen.
 
Buiten Ajax heeft geen enkele NL club structureel wat gepresteerd in Europa de laatste jaren. PSV overwinterde in 15/16 in de CL, maar daarna is er werkelijk schandalig slecht gepresteerd, waardoor de glans van dat CL jaar wat verloren ging. Toppunt was toch wel 17/18, waar PSV en Ajax beiden gecombineerd drie kwalificatie rondes achter elkaar verloren en we het in Europa moesten doen met Feyenoord en Vitesse. AZ heeft dan twee keer in de EL overwinterd, maar in beide gevallen volgde dan meteen een roemloze exit.

Die Belgische clubs halen louter meer punten, omdat ze zowat altijd kwalificatie rondes overleven en het in de EL goed doen, vaak overwinteren ze ook. Een Belgische vriend van mij zij laatst eens dat dat best kan komen door hoe ze spelen. Veel Belgische clubs spelen met sterke spelers, veelal Afrikanen en spelen pragmatisch. Dan sleep je er soms ook tegen topploegen resultaten uit en zie je dat die clubs regelmatig boven hun stand presteren in Europa. Nederlandse clubs zijn toch veel naïever in Europa, met toch vaak spelers die wel wat meer spieren mogen kweken en te veel een focus op aanvallend en technisch voetbal. Neem nou LASK, die Oostenrijkse drollenclub. Club Brugge (momenteel wel de beste Belgische club, voeren gezond beleid) won er twee keer van in CL voorrondes. En ja hoor, zowel PSV als AZ konden er weinig tegen uitrichten. Is LASK dan zo goed? Nee, de helft van dat team kan echt niet voetballen, maar het is een vechtmachine die goed op elkaar is afgestemd. Daar hebben onze lichtvoetige, technische spelers grootse moeite mee. Eenmaal ontregeld en die techniek doet er niet meer toe. Zo'n Belgische club geeft ze gewoon een koekje van eigen deeg en dan stelt LASK ineens een stuk minder voor. Zie ook Antwerp tegen AZ in EL voorrondes. AZ ging met geluk door, maar wat hadden ze een moeite met dat "vuile", fysieke spel en al die sterke Afrikanen.
Nog wel een mooi voorbeeld waarom de Beneliga echt zal helpen om tot een hoger niveau te komen; de clash tussen verschillende speelstijlen. In de Eredivisie wil bijna iedereen mooi voetballen en als je dan in Europa ineens tegen een fysieke ploeg speelt, schrik je je kapot. Door het hele jaar door ook tegen de Belgische clubs te voetballen, raak je hier meer aan gewend en kun je je beter bewapenen tegen andere Europese clubs.
 
De gemiddelde burgemeester schijt zijn broek al vol wanneer de supporters van RKC komen. Laat staan wanneer dat tuig uit Luik of Antwerpen langskomt. Ajax - Standard. Feyenoord - Antwerp. Man, dat worden ware voetbalgevechten :maniac:
 
Terug
Bovenaan Onderaan