BeNeliga

Klopt, maar je ontkomt er niet aan om iets te doen. Niets doen is het faillissement van het Nederlandse en ook het Belgische voetbal.

Klopt. Denk dat het voor de topclubs beter is. Daar onder vind ik het lastig in te schatten.

PSV - Cambuur of PSV - Genk, doe mij dan maar het 2e. Maar of voor 'n ADO supporter ADO - Lokeren of ADO - (Nederlandse subtopper/middenmoot) even leuk is als ADO - Ajax...
 
de subtoppers worden de middenmoters en de hoge middenmoters gaan naar degradatiekandidaat de rest word 2e divisie
Yep.

Denk dat dat laatste wel een forse stap terug is voor die clubs. Ik ben niet tegen, maar denk wel dat het goed is om te kijken naar wat daar precies de effecten van zijn. Niet alleen voor die clubs, maar ook voor de rest.
 
Competitie met de eerste 9 van beide competities.
2de divisie gemaakt van de onderste 9 van beide competities daarna landelijke competities waarvan je kunt blijven promoveren degraderen.
Zo kun je vanaf de KKD je eigen voetbalpiramide houden wat denk ik wel noodzaak is. Een gesloten BeNeliga van 2 competities lijkt me niks.
 
dus zeker de lagere clubs zullen hier niet blij mee zijn
Klopt. Denk dat het voor de topclubs beter is. Daar onder vind ik het lastig in te schatten.

PSV - Cambuur of PSV - Genk, doe mij dan maar het 2e. Maar of voor 'n ADO supporter ADO - Lokeren of ADO - (Nederlandse subtopper/middenmoot) even leuk is als ADO - Ajax...
Die kleine clubs willen inderdaad niet anders was het al lang zover geweest.

De bond zal hier iets mee moeten, gaan we richting amateurs of proberen wij aan te haken in Europa.
 
Yep.

Denk dat dat laatste wel een forse stap terug is voor die clubs. Ik ben niet tegen, maar denk wel dat het goed is om te kijken naar wat daar precies de effecten van zijn. Niet alleen voor die clubs, maar ook voor de rest.
Bekijk dan ook vooral de effecten van het niet doen van de Bene Liga.

inkomsten tv gelden.png
Dit is nu het verschil in tv gelden alleen al. Daarnaast wordt de aantrekkingskracht van de BeNe Liga groter.
 
Laatst bewerkt:
Zal een oudere post van mij er bij halen en aanpassen:

Het Nederlandse voetbal bloed dood. De competitie is geen schim meer van wat het was 20 jaar geleden. Kwalitatief is het flink afgegleden en andere competities halen de eredivisie links en rechts in. Nederland staat gewoon 14e in Europa qua sterkte van de competitie. We roepen allemaal dat dat onterecht is en dat we eigenlijk heel veel beter zijn, maar dat roepen we al jaren. En in al die tijd zijn we verder afgezakt, niet gestegen. En er is helemaal geen indicatie dat we het in de toekomst beter zullen doen (daar doet een jaartje CL success van Ajax weinig aan af). Er bestaat nog een misplaatste arrogantie over de kwaliteit van Nederlandse ploegen die zeer achterhaald is. PSV of Ajax winnen niet zomaar even van topploegen uit Turkije of Oost-Europa. Vaak hebben deze clubs al veel meer te besteden dan de top van de Eredivisie en ze hebben gewoonweg een stuk betere spelers dan de top van de eredivisie. De kans is groter dat een Nederlandse speler (sub)topper naar Turkije of Rusland gaat dan andersom!

Het gaat allemaal om geld en dat hebben we niet voldoende en we kunnen niet voldoende creëren in een klein land als Nederland om op geld te concurreren met topclubs uit andere landen. Die tijd is voorbij. Als clubs kun je ook proberen te verkopen aan rijke buitenlanders die er geld in pompen, maar dat is niet wenselijk. Je wil geen rare vogels die zeggenschap krijgen die helemaal niets geven om de club.

We kunnen nooit meer concurreren met landen als Engeland en Spanje en we lopen flink achter op Frankrijk, Italie en Duitsland. Dat moeten we ook niet proberen want daar hebben we gewoonweg het geld niet voor. Maar we moeten wel gaan zorgen dat we niet nog verder gaan afglijden. Op het moment zitten we zelfs achter Frankrijk, Rusland, Portugal, Ukraine, België, Turkije, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië! Daarom praat men al zo lang over hervorming van de eredivisie. Wat je vaak hoort zijn meer of minder ploegen in de competitie of play-off, maar dat is natuurlijk gerommel in de marge. Puur symboolpolitiek. Dat zal ploegen en de competitie niet structureel sterker maken.

Dan is er nog het probleem dat de macht van de Europese topclubs steeds groter aan het worden is. Incidenteel komen de geruchten weer op om een Europese competitie te beginnen (een soort Champions league plus). Als dat gebeurt moet er een tegen reactie komen. En we zien al dat als gevolg het idee van een Atlantic league weer uit het stof is gehaald. Gelukkig zijn beide ideeën nog niet gerealiseerd daar ik dat (nu nog) een stap te ver vind gaan qua hervorming.

De enige optie die ik zie om Nederlandse clubs sterker te maken is een BeNeliga. Begrijp me goed, de BeNeliga is geen wondermiddel maar een lapmiddel! Een BeNeliga zal ons niet laten concurreren met de top 5 landen in Europa, maar het zal ons wel helpen het verder afzakken te stoppen en weer in de top 10 te komen. En er zitten ook grote nadelen aan vast, maar ik ben van mening dat dat voornamelijk sentimentele redenen zijn en sentiment kan veranderen.

Cultureel zijn er veel overeenkomsten (minder met de Walen maar daar zijn minder goede clubs) en de extra reistijd valt erg mee. Dit zal minder op gaan voor “Hollandse” clubs, maar wel voor de andere clubs. Met als bonus dat met meer goede clubs en verslaggevers uit twee landen, zal de verslaggeving ook minder Ajax centraal stellen ?


Nadelen
- De Belgische en Nederlandse ploegen die buiten de boot vallen kunnen het lastig krijgen. En zullen daarom tegen zijn. Dit is een van de belangrijkste redenen om tegen te zijn.
- Minder Europese wedstrijden in totaal voor Belgische en Nederlandse ploegen. Samen zullen de Belgische ploegen en Nederlandse ploegen meer ploegen afgeven aan Europees voetbal dan de Belgische en Nederlandse ploegen individueel (BeNeliga ploegen> Eredivisie ploegen) maar het zal minder zijn in totaal. Maar de ploegen die wel Europa in gaan zijn sterker.
- Het verlies van traditionele wedstrijden. Men speelt sinds jaar en dag tegen ploegen die men kent en bepaalde ideeën opwekken. Echter, wat een traditionele wedstrijd is verandert ook per decennia. RKC of MVV waren clubs waar je altijd tegen speelde, maar die je nu ook niet meer ziet. En alleen jong PSV speelt nog tegen FC Twente. Grote clubs komen en gaan, FC Eindhoven, HVV, Go Ahead Eagles, RAP, Union, Racing Club Brussel, Daring Club de Bruxelles, Royal Football Club de Liège en KSK Beveren waren allen ooit de beste van het land en spelen nu niet langer in de hoogste divisie.
- Spelen tegen ploegen waar je “niets” mee hebt. Veel Belgische ploegen kent men niet, dus onbemind. Echter dit is een kwestie van tijd en gewenning. Speel een paar keer tegen een Belgische club en het zal normaal aanvoelen.
- Lastig in te schatten wat de schaalvoordelen zijn wat betreft geld (niet de sterkte van de competitie). Het is mogelijk dat het samenvoegen helemaal niet zal leiden tot heel veel meer sponsor- en kijk gelden. De onderzoeken die zijn gedaan rond 2012 wezen uit dat het niet heel veel zou opleveren qua geld. Maar er zaten genoeg haken en ogen aan die onderzoeken (methodologie die ze hanteerde). Ook was er een artikel dat refereerde naar een onderzoek uit 2018 die juist beweerde dat een BeNeliga wel goed zou zijn.
- Reistijd is langer voor sommige ploegen die verder van de Belgische-Nederlandse grens af zitten. Echter, als dat de argumentatie is, dan kun je je ook afvragen of de Zuiderlijk Nederlandse clubs zitten te wachten of Noord Nederlandse clubs ( ;) ). Emmen en Groningen zijn verder weg dan Antwerpen voor de meeste Nederlandse clubs. Gent is dichterbij Eindhoven dan Groningen. De extra reistijd zal redelijk meevallen. Er zullen altijd een paar extremere voorbeelden zijn waar het 2 uur extra kost.


Voordelen
- Meer sterke ploegen die strijden om de titel dus meer spanning. Nu gaat de titel eigenlijk altijd naar Ajax en PSV met incidenteel een subtopper die een kans maakt (Feyenoord, AZ en Twente in het recente verleden). In Belgie is het Anderlecht dat veruit de beste is (met 4 andere ploegen die de afgelopen 20 jaar 1 of meermaals kampioen zijn geworden). Bij een BeNeliga zijn er dus veel meer ploegen die een kans maken en de gemiddelde sterkte van de ploegen is veel hoger. Nu zijn Utrecht en Heerenveen lastige wedstrijden tegen subtoppers. In de nieuwe opzet zijn dit de makkelijkere potjes!
- Minder “walk-over” ploegen. Er zijn gewoonweg een aantal ploegen waar de topploegen op halve kracht nog van winnen. Deze wedstrijden zijn vaak erg saai om te zien en spelers worden niet beter van dit soort wedstrijden. Meer tegenstand dus spelers worden beter.
- Groter publiek dus meer tv gelden.
- Groter gebied dus meer kans op sponsor geld! De sponsoren in het Nederlandse voetbal worden steeds kleiner, met een grotere afzetmarkt wordt het interessanter voor ondernemingen om sponsor geld in ploegen te steken
- Meer kans op Champions league deelname
- Meer kans op internationale interesse (dus meer geld)


Uitvoering
Hoe je de BeNeliga wil invoeren kun je over discussiëren. Maar dat zijn vooral details die makkelijk opgelost kunnen worden.
- Belangrijk is op te merken dat ik de beker WEL gescheiden moet blijven. Op deze manier blijven er traditionele wedstrijden mogelijk en behouden we een extra ticket voor Europees voetbal.
- Ploegen moeten weten wanneer de BeNeliga ingevoerd gaat worden en moeten dat 2 of meer jaren van tevoren weten. Ook moet het regelement voor deelname aan de BeNeliga klaar zijn (Ploegen moeten weten hoe ze zich kwalificeren voor de BeNeliga)
- Ik ga er vanuit dat de BeNeliga bovenop het huidige structuur komt. Met andere woorden, de resterende clubs die geen deel uitmaken aan de BeNeliga (bijvoorbeeld Emmen en Maasland Beveren) alleen in een eigen nationale competitie spelen. De eredivisie blijft dus bestaan en zal uit Nederlandse (B) clubs gaan bestaan. Net als de Belgische hoofdklasse uit Belgische (B) ploegen zal gaan bestaan.
- Degradatie en promotie uit de BeNeliga zal mogelijk zijn en worden bepaald op basis van een play-off wedstrijden tussen die ploegen die zich voor de play-offs kwalificeren vanuit de Nederlandse Eredivisie en de Belgische hoogste klasse en de degradanten uit de BeNeliga. Hoe dat er uit gaat zien kun je ook over discussieren, en moet vastgesteld worden (bv. nacompetitie van ploegen uit de BeNe-liga, Eredivisie en Pro League of 1 promotie uit de Eredivisie en 1 uit de Pro league, of anders)
- De Nederlandse competitie is iets sterker (niet op basis van de Uefa coëfficiënt maar vooral in de breedte) dus de beste 10 of 11 Nederlandse ploegen vormen de Beneliga samen met de beste 8 of 9 Belgische ploegen (afhankelijk van een competitie met 18 of 20 ploegen).


Teams
Met de beste 10 Nederlandse en de beste 8 Belgische ploegen kun je dan zoiets krijgen (de werkelijke ploegen kunnen natuurlijk afwijken):

PSV Eindhoven
Ajax
RSC Anderlecht
Club Brugge
Feyenoord
Standard Luik
AZ
KAA Gent
KRC Genk
Utrecht
Vitesse
Heerenveen
Sporting Charleroi
Groningen
ADO Den Haag
KV Kortrijk
Royal Antwerp FC

Dit is zoveel sterker dan wat we nu hebben en er zitten zoveel mooie potjes bij dat de amusements waarde veel groter zal zijn. In plaats van Roda krijg je Anderlecht, in plaats van VVV krijg je Club Brugge. In plaats van FC Emmen krijg je Standard Luik. Natuurlijk zullen er nog steeds iets kleinere ploegen bij zitten (heb je in iedere competitie), maar deze zijn een heel stuk sterker dan de huidige kleintjes. En er zijn heel veel ploegen die het topploegen moeilijk kunnen maken. Jongens, dit zou een geweldige competitie opleveren.

Met andere woorden, alles schuift wat op:
Bijna 1/2 clubs Eredivisie --> Beneliga
Bijna 1/2 clubs Eerste divisie --> Eredivisie
Bijna 1/2 clubs Tweede divisie --> Eerste divisie

Er zullen vast meer voordelen en nadelen zijn. Dit is slechts MIJN mening. En misschien is het al te laat voor een BeNeliga. Misschien hadden we het 10 jaar geleden moeten doen om de val van de eredivisie te stoppen of minder snel te laten verlopen. Daarom stel ik dan ook niet dat de BeNeliga zal bereiken dat we met Engeland of Spanje kunnen concurreren. Misschien is het al te laat en zal een Atlantic League de enige oplossing zijn. Want ik vrees dat met de toenemende macht van de topclubs deze nog meer zeggenschap en invloed zullen eisen en de Nederlandse ploegen nog minder kunnen presteren in de toekomst. De Champions League is een gedrocht geworden waar kleinere ploegen steeds minder te zeggen hebben.

Nederland en Belgie en ook de Atlantic League zijn niet de enige initiatieven voor een nieuwe grensoverschrijdende competitie. Er zijn veel meer landen waar zulke initiatieven steeds regelmatiger besproken worden. En het geeft ook aan dat de kans dat zulke competities gevormd zullen worden steeds groter worden. Zwitserland en Oostenrijk hebben een dergelijke samenvoeging van competities ook overwogen. En ook daar hebben ze initieel "Nee" gezegd en komt de discussie regelmatig weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk dan ook vooral de effecten van het niet doen van de Bene Liga.

Bekijk bijlage 1105
Dit is nu het verschil in tv gelden alleen al. Daarnaast wordt de aantrekkingskracht van de BeNe Liga groter.


De nadelen moet je uiteraard ook meenemen. Het hele plaatje.

Ik ben voor, maar denk niet dat middels de BeneLiga het financiële gat met de Ligue 1 gedicht gaat worden. Laat staan de rest. Belangrijk voordeel is wel wat meer weerstand. In plaats van tegen Emmen (ook niet altijd makkelijk) en VVV speel je tegen Standard en Brugge.

Een Atlantic League lijkt me niks trouwens. Bij een Beneliga heb je nog de rivaliteit NL - B als extra element, dat mist volkomen bij Zweedse en Deense clubs.
 
De jaarlijkse discussie, ik zou er nog altijd niet weg van zijn. Vooral omdat in de meeste onderzoeken niet word gekeken naar de schadelijke effecten van het (niet onwaarschijnlijke) verdwijnen of afglijden van de kleinere clubs die buiten de boot vallen.

Wat ik wel zie zitten is een gecombineerde beker (vanaf laatste 16 word het n laatste 32, 1 extra wedstrijd maar meer tegenstand.) De prijs zou dan wellicht een CL ticket kunnen worden?

Daarbij de playoffs; de nummers 2-5 uit beide landen (in twee poules van 4 ploegen: NL2+4 met BEL 3+5 bijv). Vervolgens de nummers 1-2 naar halve finales met EL voor de verliezers en voorronde CL/poule CL voor de finalisten?

De plaatsten voor europees komen zo op n gedeelde ranking waarbij zowel wij als de belgen n betere uitgangspositie hebben op t grotere geld? Deze inkomsten vergroten de mogelijkheden en het lijkt mij n aantrekkelijke fase voor tv-gelden aangezien de grotere competities dan beslist zijn?
 
Klopt, maar je ontkomt er niet aan om iets te doen. Niets doen is het faillissement van het Nederlandse en ook het Belgische voetbal.


Natuurlijk, sterkere teams, meer tv gelden. Kom ik weer met met schermafdrukken:
Bekijk bijlage 1101
Bekijk bijlage 1102
Als je toch een top 5 van elk land pakt heb je allemaal mooie teams?
Als ik die lijstjes zie dan zie ik vooral voordelen voor de zuiderburen en niet voor ons.
 
Als ik die lijstjes zie dan zie ik vooral voordelen voor de zuiderburen en niet voor ons.
Het gaat in dat lijstje overigens over marktwaarde. Het eredivisie lijstje van 17-18 ziet er anders uit en het geheel is puur ten indicatie:
nl1718.png
BE1718.png
Het gaat erom dat er een sterkere competitie komt. Dat is voor beide partijen een win-win. Natuurlijk is Nederland in dit geheel de grotere partij, maar Nederland plukt hier ook de vruchten van.
 
Ik, als Ajax supporter zit niet te wachten op uitwedstrijden bij Genk en Anderlecht. Nog meer verre kut uitwedstrijden. Gaat nog meer tijd in zitten. Dus wat mij betreft een duidelijke NEE.
Echt een slap argument, voor ons zijn de wedstrijden in België dichterbij en wij hebben dit seizoen een 100% bezettingsgraad dus ook in Heerenveen en Groningen. Daarbij is de Benelux nog veel kleiner dan Duitsland of Spanje..
 
Echt een slap argument, voor ons zijn de wedstrijden in België dichterbij en wij hebben dit seizoen een 100% bezettingsgraad dus ook in Heerenveen en Groningen. Daarbij is de Benelux nog veel kleiner dan Duitsland of Spanje..

Ik vind deze tegenargumenten even slap. In de MLS of Russische competitie kan t ook. Maar dat is zonder verlichte buscombi's en met nauwelijks uitsupporters. Ik kan me best voorstellen dat gemiddeld 1u extra reistijd de supporters van andere clubs weinig aanspreekt. Zo hebben vrienden van mij een SC Heerenveen kaart, Moeten voor uitwedstrijden vaak eerst n uur naar Heerenveen omhoog om dan met t combivervoer nog eens een veelvoud van die tijd onderweg naar n uitwedstrijd te gaan.
 
Echt een slap argument, voor ons zijn de wedstrijden in België dichterbij en wij hebben dit seizoen een 100% bezettingsgraad dus ook in Heerenveen en Groningen. Daarbij is de Benelux nog veel kleiner dan Duitsland of Spanje..
Waarom zou je het willen? Zodat we misschien 5 miljoen per jaar extra overhouden en we nog meer bagger kunnen kopen zoals Luckassen?
 
Ik, als Ajax supporter zit niet te wachten op uitwedstrijden bij Genk en Anderlecht. Nog meer verre kut uitwedstrijden. Gaat nog meer tijd in zitten. Dus wat mij betreft een duidelijke NEE.
Volgens mij heb jij nog nooit daadwerkelijk een wedstrijd van ajaks bezocht. Dus wat zou het uitmaken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan