BeNeliga

Muisstille uitvakken, supporters die hun eigen spelers uitfluiten en etalagepoppen op Oost. Kijk naar de ambiance in Nederland en vergelijk dat met een dagje voetbal in Duitsland. Voetbal en de club zit daar in je bloed.

Het voetbal leeft (misschien) in een algemenere en meer maatschappelijke manier wel in Nederland, maar dat was niet echt waar ik op doelde... :speechless:
Aha, daar heb je wel een punt. Ik zie die sfeer bijvoorbeeld wel bij De Graafschap. Maar verder niet bij veel clubs denk ik.
 
Aha, daar heb je wel een punt. Ik zie die sfeer bijvoorbeeld wel bij De Graafschap. Maar verder niet bij veel clubs denk ik.

Exact. Tegen Ajax hing er een geweldige ambiance. De dag begon toen al 's morgens rond 10 uur. Een Eindhoven dat helemaal Rood-Wit gekleurd was met een fantastische March of Madness. Kom je het stadion binnen en de meeste zingen vrolijk mee met de liedjes die er worden gedraaid. Anders heb je meestal een leeg Stratumseind met mensen die voor de wedstrijd alleen op hun mobieltje zitten. Die Eindhoofse gekkigheid zou er eigenlijk iedere thuiswedstrijd moeten zijn. Eigenlijk in heel Nederland imo.
 
BeNeLiga is geen oplossing voor het probleem waar het Nederlandse voetbal tegen oploopt. Hierbij wordt vaak verwezen naar landen als Engeland, Duitsland, Spanje, Turkije, Rusland en dan m.n. dat er in die landen meer geld is en dat ze daar het echte topvoetbal spelen. Dat is natuurlijk ook zo, maar die landen hebben meer dan 5x het inwonertal van Nederland. Alles is daar bijna 5x zo hoog; het reclamebudget, de shirtsponsering, de tv gelden, het aantal getalenteerde spelers etc, Dus er is pas een gelijk speelveld tussen alle clubs als het grondgebied van Nederland i.c. PSV zou bestaan uit min. 80 mln inwoners. Een BeNeliga zal het probleem nooit oplossen. En geloof me als PSV de mogelijkheid zou hebben om deel te nemen aan de Duitse competitie zouden ze daar morgen voor tekenen. Maar dat kan nu eenmaal niet. In de toekomst kan het best zo zijn dat er 1 Europese competie zal ontstaan, maar we hoeven ons geen illusies te maken want dat maken we geen van allen nog mee.
 
Muisstille uitvakken, supporters die hun eigen spelers uitfluiten en etalagepoppen op Oost. Kijk naar de ambiance in Nederland en vergelijk dat met een dagje voetbal in Duitsland. Voetbal en de club zit daar in je bloed.

Het voetbal leeft (misschien) in een algemenere en meer maatschappelijke manier wel in Nederland, maar dat was niet echt waar ik op doelde... :speechless:
Misschien beleven Nederlanders het wat ingetogener? Of zuiniger?
 
BeNeLiga is geen oplossing voor het probleem waar het Nederlandse voetbal tegen oploopt. Hierbij wordt vaak verwezen naar landen als Engeland, Duitsland, Spanje, Turkije, Rusland en dan m.n. dat er in die landen meer geld is en dat ze daar het echte topvoetbal spelen. Dat is natuurlijk ook zo, maar die landen hebben meer dan 5x het inwonertal van Nederland. Alles is daar bijna 5x zo hoog; het reclamebudget, de shirtsponsering, de tv gelden, het aantal getalenteerde spelers etc, Dus er is pas een gelijk speelveld tussen alle clubs als het grondgebied van Nederland i.c. PSV zou bestaan uit min. 80 mln inwoners. Een BeNeliga zal het probleem nooit oplossen. En geloof me als PSV de mogelijkheid zou hebben om deel te nemen aan de Duitse competitie zouden ze daar morgen voor tekenen. Maar dat kan nu eenmaal niet. In de toekomst kan het best zo zijn dat er 1 Europese competie zal ontstaan, maar we hoeven ons geen illusies te maken want dat maken we geen van allen nog mee.

Altijd lastig hoor: omgaan met veranderingen.
Beter is het om met argumenten te komen om niets te veranderen. Wijzen naar andere competities bijvoorbeeld zodat je grote appels met kleine appels kunt vergelijken terwijl het eigenlijk appels met peren zijn.

FC Emmen-uit.(nou ja FC?).
Stilstand is inmiddels achteruit hollen; zowel financieel als sportief.

Geef mij Brugge, Anderlecht en Luik maar. En doe Celtic, Sporting, Porto en Benfica er meteen ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Jawel, maar ik zet mijn vraagtekens bij het volgende: Welk vervoersmiddel gebruiken ze voornamelijk? Wat is de gemiddelde reistijd in België? Zit het noorden te wachten op meer zuiderlijke clubs?.
Als dat je argumentatie is, dan kun je je ook afvragen of de Zuiderlijk Nederlandse clubs zitten te wachten of Noord Nederlandse clubs. ;)

Emmen en Groningen zijn verder weg dan Antwerpen voor de meeste Nederlandse clubs. Gent is dichterbij Eindhoven dan Groningen. De extra reistijd zal redelijk meevallen. Er zullen altijd een paar extremere voorbeelden zijn waar het 2 uur extra kost.

Stop, hier ben ik het totaal niet mee eens. Voetbal leeft niet in Nederland? Dat is naar mijn mening echt niet waar.
Elke stad, elke dorp, elk gehucht in Nederland heeft een voetbalclub in Nederland. Met 1,2 miljoen actieve leden is voetbal met afstand de meest populairste sport van het land. Kranten, tv, radio, social media gaan vooral over voetbal. De disccusie's op school en werk gaan vaak over voetbal. Als Nederland zich wel plaatst voor een EK of WK staat heel Nederland op z'n kop voor een paar voetbalwedstrijden.

Ja er zijn landen waar het nog maar leeft (zoals Brazilië). Maar in Nederland leeft voetbal zeker.

Voetbal leeft enorm. Maar niet iedereen beleeft het op dezelfde manier. Ik stoor me dan ook aan mensen die beweren dat alleen diegene die de hele wedstrijd schreeuwen de enige echte fans zouden zijn. Wat is er mis met ouders die met kinderen enthousiast naar een wedstrijd kijken maar niet meezingen? Wat is er mis met iemand die vol belangstelling kijkt maar niet meedoet? Iemand die niet in Eindhoven woont en niet regelmatig naar het stadion kan? Gewoon een andere beleving.

Idd. Kijk wie de bazen zijn op dit moment bij de KNVB. Daar waar de Duitsers jongens als Bierhoff als het gezicht van hun bond hebben gekozen , zitten wij hier met Jan Smit, Han Berge en Erik Gudde....
Dat de KNVB geen visie heeft en vooral uit baantjesjagers bestaat zijn we het over eens.

Maar de grote vraag is, wat moeten we doen om de kwaliteit beter te maken/minder achter te gaan lopen op andere landen.

NL moet weten dat:
Het zoals vroeger moet scouten en opleiden op techniek, creativiteit en spelinzicht;

En dat de clubs af moeten van hun rigide methodieken en oog houden voor de ontwikkeling van dat ene grote talent dat wel eens niet overspeelt, de bal niet afgeeft en creatief is en lef heeft. Kappen met dat collectieve en het winnen van de kampioenschappen in de jeugd tot een doel maken.
Als dit waar zou zijn dan zou een enkele club die het anders doet er met nek en schouders boven uit kunnen steken. En toch zien we dat niet, dus ik geloof niet dat dit het grootste probleem is voor Nederland.

BeNeLiga is geen oplossing voor het probleemwaar het Nederlandse voetbal tegen oploopt. Hierbij wordt vaak verwezen naar landen als Engeland, Duitsland, Spanje, Turkije, Rusland en dan m.n. dat er indie landen meer geld is en dat ze daar het echte topvoetbal spelen. Dat is natuurlijk ook zo, maar die landen hebben meer dan 5x het inwonertal van Nederland. Alles is daar bijna 5x zo hoog; het reclamebudget, de shirtsponsering, de tv gelden, het aantal getalenteerde spelers etc, Dus er is pas een gelijk speelveld tussen alle clubs als het grondgebied van Nederland i.c. PSV zou bestaan uit min. 80 mln inwoners. Een BeNeliga zal het probleem nooit oplossen.

Hier heb je zeker gelijk in. Inwoneraantal is zeker een goede indicatie (in combinatie met een volwassen en groot voetbal interesse) voor hoeveel geld iets kan opleveren. Daarom stel ik dan ook niet dat de BeNeliga zal bereiken dat we met Engeland of Spanje kunnen concurreren. En ik denk ook niet dat iemand dat pretendeert. Je maakt dus een karikatuur van het idee. Maar nu concurreren we zelfs niet met de landen van 5-10 in Europa. We staan 14e! Heel groot verschil.

En geloof me als PSV de mogelijkheid zou hebben om deel te nemen aan de Duitse competitie zouden ze daar morgen voor tekenen.

De BeNeliga is een idee/initiatief om de top Nederlandse clubs meer te laten voorstellen. Een samenvoeging met Duitsland zou nog veel meer bereiken dan een samenvoeging met Belgie, het nadeel daarvan is dat de kans op een titel vrijwel uitgesloten is en er maar weinig clubs mee zouden spelen in de nieuwe Ned-Bundesliga. Maar dat zou inderdaad voor Ajax, Feyenoord en PSV goed uitpakken. Meedoen aan de Bundesliga zou ik dan ook niet verkeert vinden.

In de toekomst kan het best zo zijn dat er 1 Europese competie zal ontstaan, maar we hoeven ons geen illusies te maken want dat maken we geen van allen nog mee.
Dat geloof ik dus niet. Ik verwacht dat de grote rijke Europese topclubs nog rijker zullen worden en nog meer privileges gaan eisen. De CL gaat nog meer een gedrocht worden en nog belangrijker worden met nog meer geld. Een kwestie van tijd totdat de Champions league een eigen competitie gaat worden bovenop de nationale competities. Je hoort daar nu al verhalen over.

Dit is natuurlijk mijn mening, geen feit maar wel gebaseerd op de steeds grotere eisen van bepaalde clubs en nieuws dat af en toe uitlekt. Van Raaij heeft ook meermaals iets dergelijks gezegd.

Altijd lastig hoor: omgaan met veranderingen.

FC Emmen-uit.(nou ja FC?).
Stilstand is inmiddels achteruit hollen; zowel financieel als sportief.
We staan al heel lang stil terwijl anderen competities beter worden. Mensen realiseren niet dat we 14e staan in de rangschikking van Europese competities. We zijn gewoonweg niet zo goed (en anderen zijn niet zo slecht) als we graag denken. Als je het niet erg vind dat de Nederlandse clubs niets meer voorstellen en steeds minder gaan voorstellen, dan moeten we zo door gaan. Als je wel hoopt dat PSV, Ajax of Feyenoord beter worden en Europees af en toe iets laten zien moet er iets gebeuren.

Van degene die tegen zijn, wat is dan de oplossing? Niet om met Engeland of Spanje te concurreren, maar met de nummers 5-10 van Europese competities…
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat we hier vooral kijken naar de grote competities, de nummers 1 t/m 5 in Europa. Wij staan - zo lees ik hier - 14e. Dat betekent dat er nog 8 landen beter presteren dan Nederland. En die hebben heus niet allemaal meer geld (Portugal, België, Oostenrijk en Tsjechië). Waar ligt dat dan aan?
 
Ik zie dat we hier vooral kijken naar de grote competities, de nummers 1 t/m 5 in Europa. Wij staan - zo lees ik hier - 14e. Dat betekent dat er nog 8 landen beter presteren dan Nederland. En die hebben heus niet allemaal meer geld (Portugal, België, Oostenrijk en Tsjechië). Waar ligt dat dan aan?
Mentaliteit en het volharden in dat voetbal vooral mooi moet zijn i.p.v. efficient. Janken na een verloren wedstrijd dat je echt wel beter was omdat je 65% balbezit had enzo.
 
Mentaliteit en het volharden in dat voetbal vooral mooi moet zijn i.p.v. efficient. Janken na een verloren wedstrijd dat je echt wel beter was omdat je 65% balbezit had enzo.
Maar dat gaat de Beneliga niet oplossen. Toch?
 
Zo'n BeNeLiga is precies hetgeen wat wij verafschuwen, de grotere clubs nog groter maken met puur als pure doel commercie.

Vraag je eens af waarom een Porto, Benfica en Sporting wel meedoen in de top terwijl ze in een bagger competitie spelen of wat denk je van Basel? Ik geloof namelijk niet dat Moreirense - CD Fereinse een wedstrijd is waar de gemiddelde voetbalkijker even lekker voor gaat zitten. We zijn veel te veel bezig met competitie opzet geneuzel terwijl daar heel het probleem naar mijn idee niet ligt, dat ligt meer aan bij het feit dat de gehele KNVB niet in de spiegel durft te kijken en vaak maar aan paar doden paarden blijft trekken. Want zodra Koeman weg is zetten ze nog liever Dickie voor de groep dan dat ze eens echt lef tonen en misschien zelfs wel met een Duitser aan komen zetten. We zijn veel te veel bezig met randzaken. Al is er een randzaak die wel afgeschaft mag worden, dat plastic. Al las ik dat ook dat plan weer in de ijskast is gezet, zal meneertje Smit van Plastic Vereniging Almelo wel weer een aandeel in hebben gehad.

Amen
 
Ik weet niet hoe het in de jeugd tegenwoordig is, maar ik, kan me goed voorstellen dat kunstgrasvelden de voetballer "lui" maakt en gemakzuchtig. De bal rolt altijd perfect, en er zijn nooit verrassingen. Op een hotseknotse veld leer je snel te reageren, als de bal even wegspringt die toch onder controle te krijgen. Je moet tijdens een dribbel veel meer corrigeren, waardoor je veel meer techniek nodig hebt. En dus uiteindelijk ook gaat krijgen, indien je voldoende speelt. Waardoor je een bal sneller onder controle hebt, en sneller kunt spelen.
En dat is iets wat in het huidige Nederlandse voetbal lijkt te zijn geslopen, dat men zoveel tijd nodig heeft om de bal te controleren, om een voortzetting te vinden etc. Het zou mij niets verbazen als dat door al die perfecte velden komt. Waar je vroeger in de stad voetbalde op een schots en scheef betegelde plek met stoepranden e.d. zijn er nu perfecte Cruijffveldjes. Je hoeft niet eens meer bang te zijn dat je bal onder een auto terecht komt vanwege de hekken. Nog even een sprintje trekken om te voorkomen dat de bal in de sloot komt, dat is er niet meer bij. Kortom; terug naar omstandigheden die juist niet ideaal zijn. Anders worden er zaalvoetbalduel opgeleid die toevallig zonder dak spelen (en zelfs dat niet in sommige gevallen)
 
Dat we 14e staan zegt heel weinig. Op dit moment staan we 6 punten achter Turkije. Als PSV en Ajax gewoon serieus Europa in waren gegaan hadden we hendig die 6 punten kunnen pakken.

Vitesse en Utrecht (eindelijk twee goede ploegen uit de beker en play offs!) hebben punten gepakt. Vitesse had weliswaar meer kunnen behalen. Hadden ze twee keer gewonnen van de Belgen, had je nu 11e gestaan.

Feyenoord is gewoon een schande voor het Nederlands voetbal. Die trappen alleen fontijnen kapot i.p.v. dat ze gaan voetballen.

Als iedere club volgend jaar erop klapt zoals Utrecht het vorig jaar deed, Ajax daarvoor en wij in de Champions League, dan kunnen wij makkelijk 10 punten pakken. Kwestie van consistentie en mentaliteit om uiteindelijk op 50 punten uit te komen, genoeg voor plek 7 op dit moment.
 
Ik zie dat we hier vooral kijken naar de grote competities, de nummers 1 t/m 5 in Europa. Wij staan - zo lees ik hier - 14e. Dat betekent dat er nog 8 landen beter presteren dan Nederland. En die hebben heus niet allemaal meer geld (Portugal, België, Oostenrijk en Tsjechië). Waar ligt dat dan aan?
Portugal en België? Veel betere opleiding. België is 20 jaar geleden al gestart met een totaal nieuw systeem. Daar plukken ze nu (sinds 6-7 jaar) de vruchten van. De ironie is dat zij toen hebben afgekeken bij NL (en ook bij ajax), zo ook de Duitsers..... Wij gingen juist over van het opleiden van individu naar presteren van de jeugdelftallen in de competities. Dus iets wat de Belgen en Duitsers vroeger deden. Ik ben van mening dat NL zichzelf heeft verloochend en het daarom achterop is geraakt. Al die verhalen over verwende jochies of fysiek sterker enz. geloof ik niet. De Engelse en Spaanse jeugd is ook hartstikke verwend daar ze gewoon op hun 15e al een profcontract tekenen.
En voor de rest hebben de Portugezen veel minder last van het wegkapen van hun jeugdtalenten. Ook bij Benfica, Sporting en Porto wordt veel betaald aan een jeugdspeler en daarom blijven ze. Bij met name Sporting en Benfica ziet de jeugd dat hun leeftijdsgenoten veel kansen krijgen en zich mogen ontwikkelen en uiteindelijk toch bij een grote club terecht komen.
Oostenrijk en Tsjechië is een incidenteel verhaal. Presteert NL een paar keer goed, dan zullen zij boven dit soort landen eindigen.
 
Portugal en België? Veel betere opleiding. België is 20 jaar geleden al gestart met een totaal nieuw systeem. Daar plukken ze nu (sinds 6-7 jaar) de vruchten van. De ironie is dat zij toen hebben afgekeken bij NL (en ook bij ajax), zo ook de Duitsers..... Wij gingen juist over van het opleiden van individu naar presteren van de jeugdelftallen in de competities. Dus iets wat de Belgen en Duitsers vroeger deden. Ik ben van mening dat NL zichzelf heeft verloochend en het daarom achterop is geraakt. Al die verhalen over verwende jochies of fysiek sterker enz. geloof ik niet. De Engelse en Spaanse jeugd is ook hartstikke verwend daar ze gewoon op hun 15e al een profcontract tekenen.
En voor de rest hebben de Portugezen veel minder last van het wegkapen van hun jeugdtalenten. Ook bij Benfica, Sporting en Porto wordt veel betaald aan een jeugdspeler en daarom blijven ze. Bij met name Sporting en Benfica ziet de jeugd dat hun leeftijdsgenoten veel kansen krijgen en zich mogen ontwikkelen en uiteindelijk toch bij een grote club terecht komen.

Oostenrijk en Tsjechië is een incidenteel verhaal. Presteert NL een paar keer goed, dan zullen zij boven dit soort landen eindigen.

Ik denk dat we 1 heel belangrijk punt onderschatten: het belang van oudere spelers met kwaliteit in het (mentaal) opleiden van de jeugdspelers die als talent te boek staan. Gebrek aan hierachie is denk ik binnen een elftal van groot belang. Als iemand op zijn 17e al aanvoerder is, tsjah.. Een jeugdig en getalenteerd team is leuk als het loopt (zie Ajax vorig seizoen in de EL thuiswedstrijden) maar kan in een oogwenk instorten (uitwedstrijden zelfde groepje). Om wat minder wisselvallig te zijn, geduld op te kunnen brengen, en in europese competities succesvol te zijn is het veel belangrijker om georganiseerd, geconcentreerd en slim te spelen, en een kern te hebben van spelers die op elkaar ingespeeld zijn bij de strart van het europese jaar. En daarvoor zijn oudere spelers vaak een belangrijke factor in je team. Zelfs hier op ons forum doen we gemakkelijk lacherig en soms laagdunkend over spelers van het kaliber Vormer, Schaars, Schwaab, Luuk de Jong, Bouma indertijd, dat ze over hun top zijn, te traag, geen ontwikkeling of restwaarde enzo..ik snap dat nooit goed. Guardado en Moreno waren absoluut top, maar tevens belangrijk door die ervaring, rust, inzet en doorzettingsvermogen en coaching naar medespelers. Als je beste 5 spelers allen in een <23 team uit mogen komen doe je het in mijn ogen fout. Balans is zoek. Dit is het probleem in mijn ogen bij de nederlandse clubs in europa. En dat gaat een BeneLiga niet veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we 1 heel belangrijk punt onderschatten: het belang van oudere spelers met kwaliteit in het (mentaal) opleiden van de jeugdspelers die als talent te boek staan. Gebrek aan hierachie is denk ik binnen een elftal van groot belang. Als iemand op zijn 17e al aanvoerder is, tsjah.. Een jeugdig en getalenteerd team is leuk als het loopt (zie Ajax vorig seizoen in de EL thuiswedstrijden) maar kan in een oogwenk instorten (uitwedstrijden zelfde groepje). Om wat minder wisselvallig te zijn, geduld op te kunnen brengen, en in europese competities succesvol te zijn is het veel belangrijker om georganiseerd, geconcentreerd en slim te spelen, en een kern te hebben van spelers die op elkaar ingespeeld zijn bij de strart van het europese jaar. En daarvoor zijn oudere spelers vaak een belangrijke factor in je team. Zelfs hier op ons forum doen we gemakkelijk lacherig en soms laagdunkend over spelers van het kaliber Vormer, Schaars, Schwaab, Luuk de Jong, Bouma indertijd, dat ze over hun top zijn, te traag, geen ontwikkeling of restwaarde enzo..ik snap dat nooit goed. Guardado en Moreno waren absoluut top, maar tevens belangrijk door die ervaring, rust, inzet en doorzettingsvermogen. Als je beste 5 spelers allen in een <23 team uit mogen komen doe je het in mijn ogen fout. Balans is zoek. Dit is het probleem in mijn ogen bij de nederlandse clubs in europa. En dat gaat een BeneLiga niet veranderen.
Dat is idd een belangrijke aanvulling.
 
Mentaliteit en het volharden in dat voetbal vooral mooi moet zijn i.p.v. efficient. Janken na een verloren wedstrijd dat je echt wel beter was omdat je 65% balbezit had enzo.
Dat is inderdaad een heel belangrijk punt. Je zag bij verschillende ploegen de afgelopen jaren dat het loslaten van "Mooi voetbal" veel opleverde.
Je zag het bij PSV onder Cocu, je zag het bij Ajax onder de Boer en je zag het bij Twente onder McLaren.

Maar ik denk dat het gezeur om "mooi voetbal" vooral komt vanuit Ajax en de media. De wens om "mooi voetbal" te spelen zal voor degradatieclubs een worst wezen,, resultaat en handhaven is daar het belangrijkste. Ook bij Feyenoord was de titel een stuk belangrijker dan het zogenaamde "mooie voetbal" een jaar geleden toen ze kampioen werden.

Ik denk dan ook dat het gezeur dat er "mooi voetbal" moet zijn eigenlijk alleen opgaat bij Ajax en Oranje (en onder Koeman gaat dat al niet meer op) en de media die PSV beschrijft als ze boven Ajax staan. Binnen PSV leeft die filosofie helemaal niet.

Met andere woorden, de discussie "het mooie voetbal met nietszeggend balbezit" vs "realisme en effectiviteit" is er een die in realiteit eigenlijk al gewonnen is door de tweede. Alleen de media en Ajax hebben dat nog niet begrepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan