Beleggen & Investeren

Jim Cramer, de man die bij een daling van 0,3% roept dat de wereld vergaat en dat dit DE dip is om te kopen. Bij een stijging van 0,3% is het ook hoogste tijd om te kopen en weet je wat, eigenlijk moet je altijd kopen.
Jim Cramer, de man die ik serieus eigenlijk alleen ken van de video's rondom de financiële crisis op YT.

 
De daling van pak 'm beet alles zet lekker door. S&P ruim -2%, Nasdaq ruim -3%, Bitcoin terug in de 49K, goud -1.5%.
De 10 year treasury tikt de 1.5% rente aan, Commodities zijn het enige dat sterk stijgt (industriele metalen, vee, granen enzovoorts). Een duidelijk teken van oplopende inflatie.
 
Na de zoveelste belachelijke intraday swings van vandaag definitief uit het GME/AMC-circus gestapt. Inleg dmv kunst- en vliegwerk netto ruimschoots verdubbeld, maar ik zal er meteen bij vermelden dat het uiteindelijk 100% Lucky Ajax was en 0% skill. (Ja, ja, precies zoals Ajax dus, etc.)

Het was een leuke rit en reflecterend roept het een interessante mix aan emoties en kwalificaties bij me op; schaamte, plezier, revolutionair, educatief, perplexiteit, naïviteit, verontwaardiging, opwinding, inspiratie, afschuw, onbegrip, verbondenheid en vijandigheid.

De mix die ik ook wel eens voel nadat het besef is gekomen dat ik me gedurende een bepaalde periode iets te prominent als Ajacied op het PSV-forum heb begeven. Vandaar dat ik het even hier kwam melden; de cirkel is rond. Lobi <3
 
Na de zoveelste belachelijke intraday swings van vandaag definitief uit het GME/AMC-circus gestapt. Inleg dmv kunst- en vliegwerk netto ruimschoots verdubbeld, maar ik zal er meteen bij vermelden dat het uiteindelijk 100% Lucky Ajax was en 0% skill. (Ja, ja, precies zoals Ajax dus, etc.)

Het was een leuke rit en reflecterend roept het een interessante mix aan emoties en kwalificaties bij me op; schaamte, plezier, revolutionair, educatief, perplexiteit, naïviteit, verontwaardiging, opwinding, inspiratie, afschuw, onbegrip, verbondenheid en vijandigheid.

De mix die ik ook wel eens voel nadat het besef is gekomen dat ik me gedurende een bepaalde periode iets te prominent als Ajacied op het PSV-forum heb begeven. Vandaar dat ik het even hier kwam melden; de cirkel is rond. Lobi <3

Paper handed bitch.
 
Na het stijgen van de beurzen door het goede vaccinnieuws afgelopen maandag ben ik eens gaan nadenken. Conclusie: ik ga vol mee in de rotatie naar waardeaandelen. Heb aandelen in de olie-, luchtvaart- en banksector gekocht, voornamelijk Europese bedrijven. Shell, BP, Total SE, ABN AMRO, ING, Airbus, Southwest Airlines en twee bank en energie ETF's. Vooral de oliesector heb ik vertrouwen in, redelijke schuldposities en zodra het coronavirus minder gevaar vormt stijgt de vraag naar brandstof snel naar oude niveau's. Helaas afgelopen maandag de bus redelijk gemist, maar heb er vertrouwen in dat dit pas het begin is van een verdere stijging.

Veel van mijn andere posities, vooral de Big Tech-aandelen, maar de deur uitgedaan. Geen comfortabel gevoel bij omdat het sinds maart allemaal wel erg hard gestegen is en er nog een aantal zware maanden overbrugd moeten worden voor het economisch herstel kan beginnen. Vrees voor een fikse correctie ergens komend jaar.
Zal ook maar een move van mij melden. Vandaag flink aan het verkopen geweest. Airbus, Southwest Airlines en de ETF's verkocht. Van een deel van de opbrengst extra Prosus en vooral redelijk veel extra Alibaba ingekocht. De rest van het geld hou ik achter de hand.

Waar zit ik nu in:
Shell, BP, Total SE, ABN AMRO, ING, Prosus en Alibaba.
 
Zal ook maar een move van mij melden. Vandaag flink aan het verkopen geweest. Airbus, Southwest Airlines en de ETF's verkocht. Van een deel van de opbrengst extra Prosus en vooral redelijk veel extra Alibaba ingekocht. De rest van het geld hou ik achter de hand.

Waar zit ik nu in:
Shell, BP, Total SE, ABN AMRO, ING, Prosus en Alibaba.
Slecht nieuws voor Prosus: https://www.zerohedge.com/markets/t...ced-out-beijings-big-tech-crackdown-continues

Hopelijk mijn kans om weer terug te kopen op een lager niveau (ik had verkocht op 98 met een 10% profit).
 
Ik zat bij Binck in Besi. Niet opnieuw gekocht bij de De Giro. Spijt joh. Dom. :drool:
Ik heb qua Nederlandse aandelen Besi en Unilever nog op mijn wishlist staan. Ik wacht op een koersdrop.
Nog een paar andere zaken op de wishlist maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.
 
Slecht nieuws voor Prosus: https://www.zerohedge.com/markets/t...ced-out-beijings-big-tech-crackdown-continues

Hopelijk mijn kans om weer terug te kopen op een lager niveau (ik had verkocht op 98 met een 10% profit).
Niet meer dan logisch dat Tencent aan dezelfde regels moet voldoen als Ant en Alibaba. Wat tot nu toe aan mogelijke maatregelen naar buiten is gekomen valt mij reuze mee en is inmiddels ruimschoots in de koersen verwerkt. Waar ik op wacht is meer duidelijkheid vanuit de bedrijven en de overheid zelf. Dat er een streep onder gezet kan worden. Daarna kan de weg naar boven weer worden ingezet.
 
Ik heb qua Nederlandse aandelen Besi en Unilever nog op mijn wishlist staan. Ik wacht op een koersdrop.
Nog een paar andere zaken op de wishlist maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

Mag hoor. Zolang we het niet als financial advice zien.

Mijn beleggingen zitten in de "kern" op dit moment in 80% aandelen (Vanguard ETF) en 20% obligaties (Xtrackers II global gov bond, weet niet of ik hierin wil blijven). 80/20, foei, tegen de regels van de intelligente belegger. Mijn speelgeld zit nog in AMC (long, tenzij de meme stock manie oplevert), 1x GME (sentiment na de eerste winst, nu weer op 270 dollar), OXY (olie bedrijf, goedkoop gekocht en verwacht korte termijn stijging in post corona tijd).

Twijfels/wishlist: CM.com, Besi, VanEck Bitcoin ETF.

Verder weer aan het onderzoeken. Zilver blijft interessant vanwege energietransitie, misschien toch meer op groen in het algemeen.
 
Laatst bewerkt:
Mag hoor. Zolang we het niet als financial advice zien.

Mijn beleggingen zitten in de "kern" op dit moment in 80% aandelen (Vanguard ETF) en 20% obligaties (Xtrackers II global gov bond, weet niet of ik hierin wil blijven). 80/20, foei, tegen de regels van de intelligente belegger. Mijn speelgeld zit nog in AMC (long, tenzij de meme stock manie oplevert), 1x GME (sentiment na de eerste winst, nu weer op 270 dollar), OXY (olie bedrijf, goedkoop gekocht en verwacht korte termijn stijging in post corona tijd).

Twijfels/wishlist: CM.com, Besi, VanEck Bitcoin ETF.

Verder weer aan he;
t onderzoeken. Zilver blijft interessant vanwege energietransitie, misschien toch meer op groen in het algemeen.
Full disclosure dan:

Aandelen
Ahold Delhaize
Banco Santander
Bayer AG
Engie
ESG Core Investments BV
Just Eat Takeaway
Nestle SA
Orla Mining Ltd

ETF's
WisdomTree Industrial Metals

Beleggingsfondsen
Fidelity Global Dividend Fund -Y- Acc
NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds
PIMCO Glb Investors Income Fund Dis

Commodities physical
Gold
Silver
Platinum

Watchlist aandelen
Basic-Fit NV
BE Semiconductor Industries
Euronav
Flow Traders
Johnson & Johnson Inc
Jushi Holdings Inc B -OTCQX
Prosus NV
Realty Income
Unilever PLC

watchlist ETF's
Global X Lithium & Battery Tech ETF
Invesco Bloomberg Commodity UCITS ETF
L&G Ecommerce Logistics UCITS ETF
iShares MSCI EM Asia
SPDR Stoxx Europe 600 ESG Screented ETF
VanEck Vectors Bitcoin ETN
 
Full disclosure dan:

Aandelen
Ahold Delhaize
Banco Santander
Bayer AG
Engie
ESG Core Investments BV
Just Eat Takeaway
Nestle SA
Orla Mining Ltd

ETF's
WisdomTree Industrial Metals

Beleggingsfondsen
Fidelity Global Dividend Fund -Y- Acc
NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds
PIMCO Glb Investors Income Fund Dis

Commodities physical
Gold
Silver
Platinum

Watchlist aandelen
Basic-Fit NV
BE Semiconductor Industries
Euronav
Flow Traders
Johnson & Johnson Inc
Jushi Holdings Inc B -OTCQX
Prosus NV
Realty Income
Unilever PLC

watchlist ETF's
Global X Lithium & Battery Tech ETF
Invesco Bloomberg Commodity UCITS ETF
L&G Ecommerce Logistics UCITS ETF
iShares MSCI EM Asia
SPDR Stoxx Europe 600 ESG Screented ETF
VanEck Vectors Bitcoin ETN

Top man. Niet te geheimzinnig over doen wat mij betreft. Wat vind jij de tips in je samenstelling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan