Beleggen & Investeren

Ik beleg, net als Bacchus, ook alleen mijn brood. Ooit actief "gespeeld" met aandelen, en 2K verloren toen Baan failliet ging. Dat trok ook nog een techfonds naar beneden, wat ook nog eens een leuk bedrag was. Toen was ik er wel klaar mee.
Heb zonnepanelen laten installeren, wat op de lange termijn een leuk rendement geeft. Incl. garantie.
 
Zelf op dit moment belegd in 4 bedrijven: Tesla, Nio, Solo (alle 3 bedrijven die zich focussen op elektrische auto’s) en beyond meat (vleesvervangers). Alle 4 groene/duurzame bedrijven omdat ik toch verwacht dat de “groene/duurzame” bedrijven het meest gaan groeien de komende 20 jaar. Zijn wel aandelen die ik voor de lange termijn vast wil houden.
 
Ik heb een plukje aandelen en fondsen maar het merendeel is goud en zilver. Wat ik aan fysiek goud bezit is voor te houden en niet voor de verkoop. Het goud en zilver dat ik in verschillende vormen online bezat heb ik ondertussen grotendeels verkocht. Nog een klein stukje laten staan.
De reden dat ik het grootste deel van vermogen in goud en iets mindere mate zilver heb is dat ik niet verwacht dat onze schuldeneconomieen en -maatschappijen het nog lang gaan volhouden. In een notendop :)
 
groene/duurzame

Ik zie tesla niet direct als een groen bedrijf, ze hebben het alleen over een groen product niet over de productiemethodes. Nio heeft helemaal niets over groen op zijn website staan, ze willen gewoon de markt domineren. Solo lijkt me redelijk groen, maar ook niets in detail te vinden. Beyond meat gaan we het maar niet over hebben, noten dusdanig bewerken dat het op vlees lijkt en het als groen verkopen, gaat mij veel te ver.
 
Zelf op dit moment belegd in 4 bedrijven: Tesla, Nio, Solo (alle 3 bedrijven die zich focussen op elektrische auto’s) en beyond meat (vleesvervangers). Alle 4 groene/duurzame bedrijven omdat ik toch verwacht dat de “groene/duurzame” bedrijven het meest gaan groeien de komende 20 jaar. Zijn wel aandelen die ik voor de lange termijn vast wil houden.
Is het niet juist de truc van aandelen om ze op het juiste moment te verkopen en te cashen, in plaats van ze tot in de eeuwigheid te bewaren?
 
Is het niet juist de truc van aandelen om ze op het juiste moment te verkopen en te cashen, in plaats van ze tot in de eeuwigheid te bewaren?

Dat kan, maar bijvoorbeeld Amazon en Apple was je heel verstandig geweest om het langere tijd vast te houden. De waarde van het aandeel is nogal (understatement) gestegen. Je pakt dividend en kan eventueel later flink cashen op de verkoop. Dus als jij potentie ziet in een bedrijf, nu goedkoper kan kopen en het bedrijf gedurende de jaren explosief groeit bijvoorbeeld omdat ze inspelen op een nieuwe trend, kun je er na bijvoorbeeld 10 jaar een mooie winst oppakken. Sommige aandelen moet je lang op gaan zitten. En dan nog weet je niet zeker of je op het juiste moment verkoopt. Je was misschien een jaar te laat om het op het toppunt te verkopen. Maar misschien was het een jaar later nog eens 20% waard. Zekerheden zijn er niet. En dan gaat het om handelen, andere aandelen heb je wellicht een gevoel bij en wil je niet zomaar verkopen.
 
Ik zie tesla niet direct als een groen bedrijf, ze hebben het alleen over een groen product niet over de productiemethodes. Nio heeft helemaal niets over groen op zijn website staan, ze willen gewoon de markt domineren. Solo lijkt me redelijk groen, maar ook niets in detail te vinden. Beyond meat gaan we het maar niet over hebben, noten dusdanig bewerken dat het op vlees lijkt en het als groen verkopen, gaat mij veel te ver.

Haha, wij triggeren elkaar deze week nogal eens :lol: Want ook nu kan ik het niet laten toch een reactie te geven.

Tesla ,helemaal met je eens. Als Elon Musk iets niet is, dan is het wel iemand die voor een betere/duurzamere/groenere wereld staat. Het is dan ook Elon 'narcissist' Mu$k. Onder welke omstandigheden wordt de voor hen bestemde lithium uit de grond gehaald, bijvoorbeeld.
De andere 2 bedrijven ken ik niet.
Maar Beyond Meat lijkt me van deze 4 toch de beste investering, als je insteek is om aandelen van bedrijven te kopen die een duurzamere wereld mogelijk maken. De impact van een stukje Beyond Meat is fors minder dan een regulier stukje meat. Zelfs als hun productiemethode niet helemaal duurzaam zou zijn. Het principe van namaakvlees kan je tegen staan, maar het valt toch niet te ontkennen dat het wel duurzamer is dan vlees?
 
Ik zie niet zo goed waarom je in deze bijzonder onzekere tijden stock picking zou doen en slechts in enkele aandelen zou beleggen? Dan moet je wel erg overtuigd zijn van de bedrijven waar je in belegt. Als je gelooft dat je op termijn nog rendement uit aandelen kunt halen, zou ik voor nu - tenzij je specifieke kennis hebt / cijfermatig kunt aantonen dat een aandeel momenteel ondergewaardeerd is - simpelweg in een mandje aandelen investeren. Ik zou niet meegaan in de oppervlakkige analyses van de "kenners" die beweren dat de tweede/derde COVID-golf roet in het eten gaan gooien. Die kenners willen blijkbaar nog steeds niet geloven dat de markten tegenwoordig voornamelijk worden beinvloed door FED- en ECB-beleid, i.e. het manipuleren van marktrentes. En als er een ding is wat zeker is dan is het dat marktrentes voorlopig laag blijven. Gevolg: financiele assets (en dus o.a. huizenprijzen en aandelen) blijven voorlopig nog mee drijven op de bubbel.

Dan nog even over Beyond Meat: ik heb die puur gekocht toen ze net de beurs op gingen, omdat de hype zo ver van tevoren was gecreëerd dat je er donder op kon zeggen dat die lekker zouden gaan. Ook weer redelijk snel verkocht. Tegen de lieden die beweren dat Beyond Meat wel staat voor duurzaamheid etc: heeft iemand zich wel eens verdiept in de schaamteloze hoeveelheid shit die in zo'n burger gaat? Ik ben helemaal voor duurzaamheid, minder (vlees)consumptie en klimaat targets, maar vlees vervangen door een shitload aan zout, methylcellulose, maltodextrine, kleurstoffen en andere troep lijkt me niet per se gezonder voor ons. Nee, Beyond Meat is echt niets meer dan een ordinaire vleesvervangmachine die handig inspeelt op een trend, maar ons eetpatroon niet verder gaat helpen.

Zoals psverinamsterdam ook aangaf hoe dan ook slim om een portie goud/zilver in de portefeuille te hebben, aangezien we wat betreft ons "geld" al een tijdje bezig zijn aan een oneindige geldontwaarding/devaluatie. Hoe dit centrale bankenspel daadwerkelijk af zal lopen weet niemand, maar "better be safe than sorry" zou ik zeggen.
 
Ik zie niet zo goed waarom je in deze bijzonder onzekere tijden stock picking zou doen en slechts in enkele aandelen zou beleggen? Dan moet je wel erg overtuigd zijn van de bedrijven waar je in belegt. Als je gelooft dat je op termijn nog rendement uit aandelen kunt halen, zou ik voor nu - tenzij je specifieke kennis hebt / cijfermatig kunt aantonen dat een aandeel momenteel ondergewaardeerd is - simpelweg in een mandje aandelen investeren. Ik zou niet meegaan in de oppervlakkige analyses van de "kenners" die beweren dat de tweede/derde COVID-golf roet in het eten gaan gooien. Die kenners willen blijkbaar nog steeds niet geloven dat de markten tegenwoordig voornamelijk worden beinvloed door FED- en ECB-beleid, i.e. het manipuleren van marktrentes. En als er een ding is wat zeker is dan is het dat marktrentes voorlopig laag blijven. Gevolg: financiele assets (en dus o.a. huizenprijzen en aandelen) blijven voorlopig nog mee drijven op de bubbel.

Dan nog even over Beyond Meat: ik heb die puur gekocht toen ze net de beurs op gingen, omdat de hype zo ver van tevoren was gecreëerd dat je er donder op kon zeggen dat die lekker zouden gaan. Ook weer redelijk snel verkocht. Tegen de lieden die beweren dat Beyond Meat wel staat voor duurzaamheid etc: heeft iemand zich wel eens verdiept in de schaamteloze hoeveelheid shit die in zo'n burger gaat? Ik ben helemaal voor duurzaamheid, minder (vlees)consumptie en klimaat targets, maar vlees vervangen door een shitload aan zout, methylcellulose, maltodextrine, kleurstoffen en andere troep lijkt me niet per se gezonder voor ons. Nee, Beyond Meat is echt niets meer dan een ordinaire vleesvervangmachine die handig inspeelt op een trend, maar ons eetpatroon niet verder gaat helpen.

Zoals psverinamsterdam ook aangaf hoe dan ook slim om een portie goud/zilver in de portefeuille te hebben, aangezien we wat betreft ons "geld" al een tijdje bezig zijn aan een oneindige geldontwaarding/devaluatie. Hoe dit centrale bankenspel daadwerkelijk af zal lopen weet niemand, maar "better be safe than sorry" zou ik zeggen.

Ik zeg ook niet dat ze gezond zijn. Ik eet zelf ook niet van dergelijke vleesvervangers door alles wat er in zit. (Whole food plant based FTW!)
Het ging over duurzamer in de zin van 'groener', wat ik opvat als ecologische impact, of voetafdruk, of hoe men dat wil noemen.

Verder geloof ik meteen wat je verder zegt over aandelen en beleggen.
 
De impact van een stukje Beyond Meat is fors minder dan een regulier stukje meat. Zelfs als hun productiemethode niet helemaal duurzaam zou zijn. Het principe van namaakvlees kan je tegen staan, maar het valt toch niet te ontkennen dat het wel duurzamer is dan vlees?

Precies datgene is wat me tegenstaat, het zijn namelijk bewerkte producten en door zelf te koken kan het allemaal nog veel groener, daar hoef ik geen geprepareerde notenburger van miss tofu van.
Maar dit is meer een onderwerp voor het eettopic.
 
Ik zou niet meegaan in de oppervlakkige analyses van de "kenners" die beweren dat de tweede/derde COVID-golf roet in het eten gaan gooien

Helemaal mee eens. Ik beleg elke maand in 2 fondsen (door mijn broer aangeraden, die grofweg 10 jaar als jurist/aandelenadviseur bij de ing gewerkt heeft) en ook dit jaar na een scherpe daling in het begin van de corona crisis (stond even op - 700 tov van het bedrag wat ik op 1 januari had). Nu staat het weer bijna 400 euro in de plus. De crisis van corona zit hem voor grootste deel in bedrijven waar we niet in investeren (kroegen, zzp, kleine winkels, boeren, transportbedrijven enz.) de grote bedrijven doen het allemaal prima.
 
Na het stijgen van de beurzen door het goede vaccinnieuws afgelopen maandag ben ik eens gaan nadenken. Conclusie: ik ga vol mee in de rotatie naar waardeaandelen. Heb aandelen in de olie-, luchtvaart- en banksector gekocht, voornamelijk Europese bedrijven. Shell, BP, Total SE, ABN AMRO, ING, Airbus, Southwest Airlines en twee bank en energie ETF's. Vooral de oliesector heb ik vertrouwen in, redelijke schuldposities en zodra het coronavirus minder gevaar vormt stijgt de vraag naar brandstof snel naar oude niveau's. Helaas afgelopen maandag de bus redelijk gemist, maar heb er vertrouwen in dat dit pas het begin is van een verdere stijging.

Veel van mijn andere posities, vooral de Big Tech-aandelen, maar de deur uitgedaan. Geen comfortabel gevoel bij omdat het sinds maart allemaal wel erg hard gestegen is en er nog een aantal zware maanden overbrugd moeten worden voor het economisch herstel kan beginnen. Vrees voor een fikse correctie ergens komend jaar.
 
Bij Etoro heb je ook Copyporfolios, voor minimaal 2k kan je dus een groep aandelen kopen. Digitalproducts, cryptogroepen, ChinaTech enz. Dus je koopt een groep met aandelen in een keer die allemaal in het zelfde straatje passen. Hier ben ik me nu aan het verdieppen en dan inzetten voor een paar maanden. Gevaren spreiden en je hoeft zelf niks te doen.

8f0fbbff3fdd83a92910b4e1e72b32e1.png
 
Bij Etoro heb je ook Copyporfolios, voor minimaal 2k kan je dus een groep aandelen kopen. Digitalproducts, cryptogroepen, ChinaTech enz. Dus je koopt een groep met aandelen in een keer die allemaal in het zelfde straatje passen. Hier ben ik me nu aan het verdieppen en dan inzetten voor een paar maanden. Gevaren spreiden en je hoeft zelf niks te doen.

8f0fbbff3fdd83a92910b4e1e72b32e1.png

Ja, dat doe ik dus altijd middels ETF's. Zo sluit je het risico op microniveau uit.

Overigens bizar hoe de Bitcoin weer aan het stijgen is. Ik zal er zelf nooit aan beginnen, maar kan mij goed voorstellen dat het snel de 20K aantikt en op de lange termijn nog veel verder doorgroeit.
 
Overigens bizar hoe de Bitcoin weer aan het stijgen is. Ik zal er zelf nooit aan beginnen, maar kan mij goed voorstellen dat het snel de 20K aantikt en op de lange termijn nog veel verder doorgroeit.

Ik heb spijt dat ik maar 2k heb ingezet toen het op 6200 was pff, heb nu meer dan dubbel winst maar had zoveel beter kunnen zijn pff.
 
Heb vannacht de eerste stapjes gezet richting Cryptocurrency. Niet dat ik ooit verwacht dat ik er een pro in word maar toch meer voor mezelf om het gevoel te hebben dat mijn inzetten te rechtvaardigen zijn. Ben zelf aan het kijken naar Ontology, Aragon en Etherium Classic. Zag dat Ontology in 2018 tot 9 dollar was gegroeid en nu zit die nog niet eens op een halve dollar. Lijkt een concept achter te zitten, dus ben wel serieus aan het overwegen om daar wat op in te zetten. Aragon zag er ontzettend technisch uit en met oog op een technisch gebaseerde toekomst lijkt me dat ook nog niet eens zo'n gek idee. Moet wel eerlijk toegeven dat ik geen flauw benul heb in welke zin je een crypto currency kan gebruiken. Zag dat je van bitcoin bv. pizza kon bestellen. Geen idee wat de applicatie van de crypto currencies waarin ik zou willen investeren zijn :lmao:
 
Veel plezier bij de piramidespelen. Ik gun je n leuke winst maar verwacht geen medelijden als t misloopt. Sterker, hoe eerder eerder t klapt hoe beter wmb omdat er al genoeg goedgelovige zielen zijn ingetrapt dat dit de toekomst heeft.


Of verdiep je eens in de afloop van de onecoin hoax.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan