Beleggen & Investeren

Je hebt gelijk dat het niet gokken is. Daarvoor is de risico te klein en hebben mensen invloed op de uitkomst.

Tegelijkertijd is het slechste scenario van je bank ook niet helemaal waar. Jij kunt namelijk je geld in theorie wel verliezen. Denk aan een wereldwijde crisis en recessie. Dat kan in theorie alle winst doen verdampen. Zelfs in de meest gespreide en doordachte fondsen. Hierop is de kans wel zo minimaal en geef je ook groot gelijk dat je dit doet (doe ik zelf ook).

Beleggen is geen gokken. Maar! Er zitten wel altijd risico's aan. Gratis geld zonder risico bestaat niet. Hoe meer risico je neemt des te groter je opbrengsten kunnen zijn. Maar ook hoe harder je kan vallen.

Hoe veiliger je belegt. Dan pak je ook relatief minder winst. Maar om te verliezen moet er ook wel iets uitzonderlijks gebeuren. Maar niks is zeker (denk aan de housing crisis, hypotheken leken gratis geld te betekenen).
Het is zelfs zo dat onroerend goed veilig lijkt, maar denk aan Oekraïne en ook dat is niet gegarandeerd.

Je hebt gelijk dat het niet gokken is. Daarvoor is de risico te klein en hebben mensen invloed op de uitkomst.

Tegelijkertijd is het slechste scenario van je bank ook niet helemaal waar. Jij kunt namelijk je geld in theorie wel verliezen. Denk aan een wereldwijde crisis en recessie. Dat kan in theorie alle winst doen verdampen. Zelfs in de meest gespreide en doordachte fondsen. Hierop is de kans wel zo minimaal en geef je ook groot gelijk dat je dit doet (doe ik zelf ook).

Beleggen is geen gokken. Maar! Er zitten wel altijd risico's aan. Gratis geld zonder risico bestaat niet. Hoe meer risico je neemt des te groter je opbrengsten kunnen zijn. Maar ook hoe harder je kan vallen.

Hoe veiliger je belegt. Dan pak je ook relatief minder winst. Maar om te verliezen moet er ook wel iets uitzonderlijks gebeuren. Maar niks is zeker (denk aan de housing crisis, hypotheken leken gratis geld te betekenen).
Natuurlijk is er een risico, dat snap ik helemaal. Overigens zei ik 'slechte scenario' en niet 'slechtste scenario' ;)
Mijn bank schetst 3 realistische scenario's: slecht, gemiddeld en goed, puur om een beetje inzicht te geven. Het feit dat ze in het slechte scenario alsnog 15% winst weergeven wil gewoon zeggen dat het risico heel klein is. Het risico is er zeker, maar heel klein.

Dan heb je nog steeds winst. Niet alle beleggingen gaan op lange termijn altijd omhoog.
Ligt eraan hoe je winst ziet. 25 euro vroeger had een andere waarde dan 25 euro nu. Als dat ergens anders in geïnvesteerd was. Dan had deze persoon meer kunnen verdienen. Als we naar het vermogen van 2018 kijken. Dan sta je juist weer op verlies.

Dus 25 euro wat naar x jaar 44 euro is geworden. Kun je in theorie in de koopkracht verlies hebben. Best complex zo. (Ik weet niet het jaartal wanneer de 25 euro is geïnvesteerd)

Natuurlijk is er een risico, dat snap ik helemaal. Overigens zei ik 'slechte scenario' en niet 'slechtste scenario' ;)
Mijn bank schetst 3 realistische scenario's: slecht, gemiddeld en goed, puur om een beetje inzicht te geven. Het feit dat ze in het slechte scenario alsnog 15% winst weergeven wil gewoon zeggen dat het risico heel klein is. Het risico is er zeker, maar heel klein.
Ik las hem als slechste idd!

Maar wel goed om te schetsen dat er altijd risico is. Ik ga er vanuit dat de bank dit ook doet. En eens, op die manier is beleggen een goede zaak (mits er ook gespaard word)

Ligt eraan hoe je winst ziet. 25 euro vroeger had een andere waarde dan 25 euro nu. Als dat ergens anders in geïnvesteerd was. Dan had deze persoon meer kunnen verdienen. Als we naar het vermogen van 2018 kijken. Dan sta je juist weer op verlies.

Dus 25 euro wat naar x jaar 44 euro is geworden. Kun je in theorie in de koopkracht verlies hebben. Best complex zo. (Ik weet niet het jaartal wanneer de 25 euro is geïnvesteerd)
Die 25 dollar was in 2004 meen ik. Overigens hebben wij die rond 2007 verkocht voor 75 dolar. :grin:

Toch ongelooflijk. Allerlei gekke capriolen van Trump, China en de VS die vooralsnog keihard de strijd met elkaar blijven aangaan, verder nog steeds 10% tarieven en alsnog staan de beurzen bijna net zo hoog als voor de beroemde persconferentie van Trump. Ik blijf rustig zitten, maar vind de markt vanavond wel heel optimistisch.
De Democraten roepen al dat hij onderzocht moet worden. Gaat toch niet gebeuren. Die gast kan a la Hitler alles maken. Niemand die hem in de weg staat tot het te laat is.

Net op 402 dollar wat aandelen van UnitedHealth Group aangekocht. De koers is de afgelopen weken hard afgestraft en dat slaat vind ik wat door. Handelt nu tegen zo'n 15,5 keer de winst van 2025. Bovendien is het bedrijf niet heel gevoelig voor gedoe met tarieven of recessie.

Ik weet niet wat er vandaag gebeurt qua goed nieuws show, maar ik ben 10k rijker... of ja 10k goedgemaakt van me verlies..

Zijn er mensen hier die aan dividenten doen ? Het begint op mijn radar te komen ook en verleidelijk te worden hmm

Zijn er mensen hier die aan dividenten doen ? Het begint op mijn radar te komen ook en verleidelijk te worden hmm
Weet niet precies hoe je dit bedoeld, maar ik investeer al bijna 10 jaar in een dividend-groei strategie. Dus in bedrijven die structureel hun dividend (sterk) laten groeien om zo zelf cashflow op te bouwen.
Dit doe ik maandelijks met een vast bedrag en herinvesteer het dividend. Nu is het leuke dat het jaarlijkse dividend inmiddels al 7x mijn vaste maandelijkse inleg is en over een paar jaar dit dividend meer gaat bijdragen aan de inleg qua cash dan mijn eigen stortingen. En dan gaat het steeds sneller.. het is wel iets voor de geduldige mensch natuurlijk.

Ik ben met Shell aandelen begonnen vanwege de dividend. Nu nog maar een klein bedrag, want net begonnen. Maar ondertussen al wel weer 3 aandelen met de dividend kunnen kopen (gemiddelde aanschafwaarde van 30 euro zag ik net).

En mijn oma had er een aanvullend pensioen van op de dividend van de aandelen die ze had.

Gelukkig hebben mijn Amerikaanse aandelen totale schijt aan Israel, gaza, Iran, Rusland en alle overige bullshit in de wereld, alles dik in het groen :clap:

Nog ff en ik ga een Nvidia tattoo zetten... Flink bijgekocht in de dip en nu kan ik gewoon een leuk nieuw elektrisch autotje kopen dankzij hun :lmao: Alleen tesla verneukt ff alles met 7k verlies en dat blijft een hoofdpijndossier pff, Nvidia, Amazon, MSFT, alles is gewoon dik en dik herstelt en dik in het groen verder :love:

Nog ff en ik ga een Nvidia tattoo zetten... Flink bijgekocht in de dip en nu kan ik gewoon een leuk nieuw elektrisch autotje kopen dankzij hun :lmao: Alleen tesla verneukt ff alles met 7k verlies en dat blijft een hoofdpijndossier pff, Nvidia, Amazon, MSFT, alles is gewoon dik en dik herstelt en dik in het groen verder :love:
Wanneer was die dip?

Ja, toen bleek dat de Chinezen een chip hadden ontwikkeld die vele malen goedkoper was. Niet gedacht dat Nvidia zich zo snel zou herstellen.

Vertrouwen in chinees spul en info, fout #1 :lmao:
Met alles van hun, is het altijd kwestie van tijd tot men er achter komt dat het fake, troep of een bubbel die op knappen staat staat. Zie nu ook BYD wat sjoemelt van alle kanten en ook flink kan exploderen. Nvidia is gewoon veilig voor nu, en aankomende jaren nog ff :party:

Terug
Bovenaan Onderaan