Beleggen & Investeren

Ik heb geen verstand van beleggen en investeren maar als ik je andere post zag en hoeveel geld mensen verliezen dan klinkt het als gokken ?

Je verliest pas als je verkoopt, beleg je in fatsoenlijke bedrijven die dipjes kunnen handelen en altijd weer herstellen zit je dus altijd goed. Stil zitten en niet in paniek raken en gewoon wachten dus.

Je verliest pas als je verkoopt, beleg je in fatsoenlijke bedrijven die dipjes kunnen handelen en altijd weer herstellen zit je dus altijd goed. Stil zitten en niet in paniek raken en gewoon wachten dus.
En alleen beleggen als je geld een geruime tijd kan wegzetten.
Als je uit paniek moet gaan verkopen dan gaat het mis.

Alleen doen met geld wat je niet nodig hebt op je spaarrekening. Ik spaar evenveel per maand als ik in mijn beleggingen stop.
Alles spreiden. Beetje sparen, beetje beleggen. En wat je belegt, ook spreiden.

Niks te geks doen, zo min mogelijk kijken / acteren op alles wat je denkt dat veel invloed heeft. Verstand heb ik er toch niet van, dus moet ik ook niet gaan doen alsof.

Alles spreiden. Beetje sparen, beetje beleggen. En wat je belegt, ook spreiden.

Niks te geks doen, zo min mogelijk kijken / acteren op alles wat je denkt dat veel invloed heeft. Verstand heb ik er toch niet van, dus moet ik ook niet gaan doen alsof.
Het is en blijft gokken met een betere kans dan een loterij. Ik ben verschillende keren mannen tegengekomen die dachten dat ze het spelletje snapten en stiekem steeds meer risico gingen nemen. Als ze dan hun spaargeld er doorheen gedraaid hadden moesten ze het hun vrouw vertellen. Geen fijne gesprekken, zeg maar 😄

Het is en blijft gokken met een betere kans dan een loterij. Ik ben verschillende keren mannen tegengekomen die dachten dat ze het spelletje snapten en stiekem steeds meer risico gingen nemen. Als ze dan hun spaargeld er doorheen gedraaid hadden moesten ze het hun vrouw vertellen. Geen fijne gesprekken, zeg maar 😄
Dan heb je het over specifiek beleggen in bepaalde bedrijven. Ik laat mijn bank gewoon beleggen in fondsen, daar is weinig gokken aan. Zelfs in het slechte scenario dat ze schetsen maak ik alsnog winst over 20 jaar.

En wie bang is voor beleggen of geen wil/tijd in wil steken, beheerd beleggen :fb:
Beetje goede bank of private bank doet het voor jou dan, pakt +- 1 of 1.5% van je winst en rest is voor jou, je kiest zelf het profiel, van zeer defensief tot extreem agressief. Bij van lanschot had ik vorig jaar met defensief gewoon 14% winst en ik deed er niks voor

Het is maar wat je gokken noemt. In principe is dan je geld op de bank zetten ook gokken. Of je geld pinnen en in een kluis leggen, want dan gok je met de inflatie.

Beleggen kan zeker wel een rabbithole zijn, dat klopt. En je kunt zeker je hele hebben en houden erin verliezen. Maar het hoeft niet gokken te zijn, imo. Bij gokken is het immers zo dat je wiskundig gezien verliest - gemiddeld. Dat is bij beleggingen niet zo, integendeel.

Dan heb je het over specifiek beleggen in bepaalde bedrijven. Ik laat mijn bank gewoon beleggen in fondsen, daar is weinig gokken aan. Zelfs in het slechte scenario dat ze schetsen maak ik alsnog winst over 20 jaar.
Dat zeg ik ook. Beleggers die, als ze verliezen, steeds meer risico gaan nemen of gek laten maken door markt beloftes.

Vorig bedrijf van mijn vrouw, wat aandelen gekregen toen ze 25 dollar waren, daarna goed verkocht. Op het hoogtepunt in 2018 waren ze 168 dollar, nu zijn ze 44 dollar...

Het is maar wat je gokken noemt. In principe is dan je geld op de bank zetten ook gokken. Of je geld pinnen en in een kluis leggen, want dan gok je met de inflatie.

Beleggen kan zeker wel een rabbithole zijn, dat klopt. En je kunt zeker je hele hebben en houden erin verliezen. Maar het hoeft niet gokken te zijn, imo. Bij gokken is het immers zo dat je wiskundig gezien verliest - gemiddeld. Dat is bij beleggingen niet zo, integendeel.
Behalve als je een beleggingshypotheek had, dan was het zeker verlies. :mad:

Vorig bedrijf van mijn vrouw, wat aandelen gekregen toen ze 25 dollar waren, daarna goed verkocht. Op het hoogtepunt in 2018 waren ze 168 dollar, nu zijn ze 44 dollar...
Dan heb je nog steeds winst. Niet alle beleggingen gaan op lange termijn altijd omhoog.

Dat hebben we een iets andere definitie van gokken. Ik vind gokken als je je geld inzet om te verdienen, met als kans dat je (een deel) van je geld verliest). Jij verbindt er aan dat de kans om te verliezen >50% is.
Precies, het is maar wat je gokken noemt.

Ik zie daarin bijvoorbeeld ETF's of goud (als investeringsobject) niet heel erg als gokken. Die zijn redelijk stabiel, al heel lang. Dat is uiteindelijk wat een bank ook doet met je spaarrekening, want volgens jouw definitie is dat ook gokken: Je zet geld ergens neer, je krijgt er rente op (wil verdienen), maar je hebt een kans dat de waarde van het geld vermindert (door inflatie of omvallende banken).

Maar goed, semantiek daargelaten. Ik snap je punt zeker, en ik heb dezelfde houding naar crypto handelen of day-trading. Zoals ik al zei, als ik wat over heb, stop ik wat in een stabiele ETF om er lange termijn wat aan over te houden, en wat te spreiden. Het gaat ook niet om hoge bedragen, of geld waar ik van afhankelijk ben.

Dan heb je nog steeds winst. Niet alle beleggingen gaan op lange termijn altijd omhoog.
Maar ik doel juist op diegenen die zeg in 2017 aandelen kochten voor 150 dollar en ze behielden onder het motto, ze stijgen wel weer. Dan ben je 7 jaar verder en heb je nog steeds zo'n 70% verlies.

Precies, het is maar wat je gokken noemt.

Ik zie daarin bijvoorbeeld ETF's of goud (als investeringsobject) niet heel erg als gokken. Die zijn redelijk stabiel, al heel lang. Dat is uiteindelijk wat een bank ook doet met je spaarrekening, want volgens jouw definitie is dat ook gokken: Je zet geld ergens neer, je krijgt er rente op (wil verdienen), maar je hebt een kans dat de waarde van het geld vermindert (door inflatie of omvallende banken).

Maar goed, semantiek daargelaten. Ik snap je punt zeker, en ik heb dezelfde houding naar crypto handelen of day-trading. Zoals ik al zei, als ik wat over heb, stop ik wat in een stabiele ETF om er lange termijn wat aan over te houden, en wat te spreiden. Het gaat ook niet om hoge bedragen, of geld waar ik van afhankelijk ben.
De simpele redenering is als volgt: mogelijk grote winst is meestal groot risico, een klein risico leidt meestal ook tot kleine winst.

De simpele redenering is als volgt: mogelijk grote winst is meestal groot risico, een klein risico leidt meestal ook tot kleine winst.
Wat je wel vaak ziet als er verliezen zijn, dan er een groter risico gemonen wordt om de verliezen weg te poetsen.

Je hebt gelijk dat het niet gokken is. Daarvoor is de risico te klein en hebben mensen invloed op de uitkomst.

Tegelijkertijd is het slechste scenario van je bank ook niet helemaal waar. Jij kunt namelijk je geld in theorie wel verliezen. Denk aan een wereldwijde crisis en recessie. Dat kan in theorie alle winst doen verdampen. Zelfs in de meest gespreide en doordachte fondsen. Hierop is de kans wel zo minimaal en geef je ook groot gelijk dat je dit doet (doe ik zelf ook).

Beleggen is geen gokken. Maar! Er zitten wel altijd risico's aan. Gratis geld zonder risico bestaat niet. Hoe meer risico je neemt des te groter je opbrengsten kunnen zijn. Maar ook hoe harder je kan vallen.

Hoe veiliger je belegt. Dan pak je ook relatief minder winst. Maar om te verliezen moet er ook wel iets uitzonderlijks gebeuren. Maar niks is zeker (denk aan de housing crisis, hypotheken leken gratis geld te betekenen).

Wat je wel vaak ziet als er verliezen zijn, dan er een groter risico gemonen wordt om de verliezen weg te poetsen.

Zoals gokkers, dat is mens eigen iets lijkt het omdat het vaak zo logisch of simpel lijkt. Eerder gemaakt foutje in ronde 2 dubbel en dwars corrigeren/overtreffen.. Het kan een werkende rebound zijn of het verdubbelt je schuld, dus of dat goed of slecht is blijft lastig te zeggen.

Terug
Bovenaan Onderaan