Beleggen & Investeren

Vandaag en morgen verkoop ik met pijn in mijn hart al mijn aandelen en opties (behalve die van Abn Amro en Alibaba). Sta ondanks de stijgende markten year-to-date op een verlies, maar het is tijd om mijn geld te gebruiken voor de aankoop van een huis (nog wel een hypotheek nodig, uiteraard).

Zodra de kosten omtrent het verbouwen en inrichten dalen ga ik -voor de rest van mijn leven- maandelijks een vast bedrag opzij zetten om te beleggen. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de wereld, het psychologische aspect, het managen van je portefeuille, dat je in hetzelfde schuitje zit als medeaandeelhouders, het is gewoon zo leuk en interessant. En hoe geweldig zou het zijn om na een jaar of dertig te kunnen leven door in te teren op je vermogen, of nog beter, rond te kunnen komen met dividend of de aangroei van je portefeuille.

Meer mensen hier die zoiets voor zichzelf in gedachten hebben?

Ik zet iedere maand een bedrag opzij. Stukje sparen, stukje beleggen. Horizon is 20 tot 30 jaar. Hopelijk helpt het ook mee met wat eerder kunnen stoppen met werken en overbruggen tot AOW/pensioen. Ik verwacht niet op m'n 50e te kunnen rentenieren, maar ergens begin 60 vind ik een mooi streven. Als het leven mag blijven gaan zoals het nu gaat is dat ook wel haalbaar. Helaas hebben we niet alles in de hand. Beetje geluk is ook noodzakelijk.
 
Ik zet iedere maand een bedrag opzij. Stukje sparen, stukje beleggen. Horizon is 20 tot 30 jaar. Hopelijk helpt het ook mee met wat eerder kunnen stoppen met werken en overbruggen tot AOW/pensioen. Ik verwacht niet op m'n 50e te kunnen rentenieren, maar ergens begin 60 vind ik een mooi streven. Als het leven mag blijven gaan zoals het nu gaat is dat ook wel haalbaar. Helaas hebben we niet alles in de hand. Beetje geluk is ook noodzakelijk.
Met een pensioen- en AOW-leeftijd die tegen die tijd rond de 70-73 jaar liggen zou dat toch tien jaar eerder pensioneren betekenen. Ook niet slecht (en misschien wat realistischer 😜).
 
Met een pensioen- en AOW-leeftijd die tegen die tijd rond de 70-73 jaar liggen zou dat toch tien jaar eerder pensioneren betekenen. Ook niet slecht (en misschien wat realistischer 😜).

Eerst maar eens afwachten hoe de wereld er over 20 jaar uit ziet. :maniac:
 
Ik hoop voor jullie dat ik er naast zet maar is beleggen niet meer n stukje investeren in t pensioen van de generaties voor je, dan in dat van jezelf? Is die prognose van groei tov inflatie wel houdbaar op de lange baan (30-40 jaar?). In hoeverre is t n gok, in hoeverre een zekere vorm van rendament voor later in jullie ogen?
 
Ik hoop voor jullie dat ik er naast zet maar is beleggen niet meer n stukje investeren in t pensioen van de generaties voor je, dan in dat van jezelf? Is die prognose van groei tov inflatie wel houdbaar op de lange baan (30-40 jaar?). In hoeverre is t n gok, in hoeverre een zekere vorm van rendament voor later in jullie ogen?
Het zal altijd een gok zijn. Maar als dat geld nergens anders in gestoken word dan geeft 30 jaar beleggen in principe een hoger rendement dan het op de bank laten staan. Waar de inflatie ook toeslaat en je er (momenteel) geen rente over krijgt.

Bij beleggen zou je bijv een rendement van 6% kunnen behalen (ruim boven inflatie stijgingen) tov een rendement bij de bank van 0 - 1% (soms lager dan de inflatie).

Uiteraard is het wel met risico en kan de markt dusdanig veranderen dat bovenstaand voorbeeld niet klopt. Maar beleggen kan een manier zijn om je pension veilig te stellen/vergroten.
 
dow-inflation-adjusted.pngAls je naar de afgelopen 100 jaar kijkt dan is de trend duidelijk. Als je consistent blijft inleggen en je horizon lang genoeg is, dan eindig je uiteindelijk met winst, tenzij de eeuwenoude trend doorbroken wordt.
 
Ik hoop voor jullie dat ik er naast zet maar is beleggen niet meer n stukje investeren in t pensioen van de generaties voor je, dan in dat van jezelf? Is die prognose van groei tov inflatie wel houdbaar op de lange baan (30-40 jaar?). In hoeverre is t n gok, in hoeverre een zekere vorm van rendament voor later in jullie ogen?
Interessante gedachte, maar wat moet je dan doen om te investeren in je eigen pensioen? Het enige alternatief op dit moment is een huis kopen en verhuren, maar dan moet je toch al snel zo'n 2 ton of zo gespaard hebben voordat dat een optie wordt.
 
Ik hoop voor jullie dat ik er naast zet maar is beleggen niet meer n stukje investeren in t pensioen van de generaties voor je, dan in dat van jezelf? Is die prognose van groei tov inflatie wel houdbaar op de lange baan (30-40 jaar?). In hoeverre is t n gok, in hoeverre een zekere vorm van rendament voor later in jullie ogen?
En alle theorien over inflaltie lijken de prullenbak in te kunnen. OP dit moment heeft 10 jaar of zo van ongekende QE, niet voor de verwachte infaltie gezorgd. MMT begint met een nieuwe verklaring hiervoor, ik vond het interessant om te lezen, en er zit zeker wat in, maar wacht nog steeds op de longread van Brainz :sneaky:
 
En alle theorien over inflaltie lijken de prullenbak in te kunnen. OP dit moment heeft 10 jaar of zo van ongekende QE, niet voor de verwachte infaltie gezorgd. MMT begint met een nieuwe verklaring hiervoor, ik vond het interessant om te lezen, en er zit zeker wat in, maar wacht nog steeds op de longread van Brainz :sneaky:
In de hele westerse wereld is de inflatie aan het oplopen ondertussen boven de door centrale banken gewenste 2-2.5%. En dat is met een berekening die de inflatie kunstmatig aan de lage kant houdt.
 
Bekijk bijlage 3789Als je naar de afgelopen 100 jaar kijkt dan is de trend duidelijk. Als je consistent blijft inleggen en je horizon lang genoeg is, dan eindig je uiteindelijk met winst, tenzij de eeuwenoude trend doorbroken wordt.
Maar je horizon is als je 65 bent natuurlijk niet meer lang genoeg. Als je in 1975 je geld in aandelen had en 65 werd, dan moest je toch wachten tot je 80ste voordat het weer iets werd.
Behalve als je aandelen DAF had gekocht...
 
Maar je horizon is als je 65 bent natuurlijk niet meer lang genoeg. Als je in 1975 je geld in aandelen had en 65 werd, dan moest je toch wachten tot je 80ste voordat het weer iets werd.
Behalve als je aandelen DAF had gekocht...

Richting het einde van je horizon moet je keuzes gaan maken over de samenstelling van je portefeuille en defensiever gaan zitten zodat je niet meteen de gebakken peren zit bij beursproblemen. En ja, dat is een hele simpele benadering. Maar hoop toch dat je op je 65e niet meer 100% in aandelen zit. :maniac:

Geluk is uiteraard ook gewoon een factor. Er blijft risico aan zitten.
 
Richting het einde van je horizon moet je keuzes gaan maken over de samenstelling van je portefeuille en defensiever gaan zitten zodat je niet meteen de gebakken peren zit bij beursproblemen. En ja, dat is een hele simpele benadering. Maar hoop toch dat je op je 65e niet meer 100% in aandelen zit. :maniac:

Geluk is uiteraard ook gewoon een factor. Er blijft risico aan zitten.
Hoe wil je je portefeuille defensiever maken, en toch van de opbrengst ervan leven (oprechte vraag)?
 
Hoe wil je je portefeuille defensiever maken, en toch van de opbrengst ervan leven (oprechte vraag)?
Waarde-aandelen fluctueren minder. Ze leveren wel dividend op. In een defensieve portefeuille hou je deze aan. Je groei-aandelen, waarvan de prijs van het aandeel wel sterk fluctueert en meestal weinig dividend genereert, stoot je af. Dan kan je verder nog beleggen in staatsobligaties en een aandeel als Flow Traders doet het in slechte tijden ookl meestal goed.
Let wel, ook je waarde-aandelen zullen in prijs dalen maarr veel minder dan de groei-aandelen.
 
Pensioenfonds APG begint nu met passief beleggen (het volgen van indices) omdat het te veel kosten met zich meebrengt om de indices te (proberen te) verslaan. Geeft wel weer aan dat het kopen van specifieke aandelen voor de gemiddelde belegger eigenlijk helemaal geen goed idee is.
 
Pensioenfonds APG begint nu met passief beleggen (het volgen van indices) omdat het te veel kosten met zich meebrengt om de indices te (proberen te) verslaan. Geeft wel weer aan dat het kopen van specifieke aandelen voor de gemiddelde belegger eigenlijk helemaal geen goed idee is.
Dat ligt natuurlijk ook aan de insteek van de particuliere belegger. Ik beleg deels ook omdat ik het leuk vindt daar uitgebreid mee bezig te zijn. Dus ik koop uit dat oogpunt graag zelf individuele aandelen ipv alleen trackers of etf's.

#itsonlymoney
 
Dat ligt natuurlijk ook aan de insteek van de particuliere belegger. Ik beleg deels ook omdat ik het leuk vindt daar uitgebreid mee bezig te zijn. Dus ik koop uit dat oogpunt graag zelf individuele aandelen ipv alleen trackers of etf's.

#itsonlymoney

Sta er ook zo in. Ik vind het leuk. 60% is wel passief via ETFs, ook voor diversificatie. 30% zelf bij elkaar gezocht en zo'n 10% fuckitgokjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan