Beleggen & Investeren

Ik ben afgelopen jaar pas begonnen met investeren. Kleine bedragen, want zoveel houd ik niet over elke maand. Vanaf november ben ik begonnen met Crypto.
Mijn 50 Euro in Cardano van november waren een maand later opeens 80 Euro waard.
Toen heb ik enthousiast een paar honderd Euro erin gesmeten in december, en natuurlijk ging het vanaf dat moment weer omlaag.
Geen paniek, want ik hoefde niet te verkopen.
In januari weer wat meer geld erin.
En vandaag ging alles weer erg goed!
Ik sta overal in het groen.

Wat mij betreft zijn er een paar categorieen:

1. De Big Boys. BitCoin en Ethereum.
Deze gaan dit jaar meer waard worden, 99% zeker. Redelijke kans dat ze verdubbelen ze in waarde (100K bitcoin, 6K Ethereum zijn zeker mogelijk). Misschien zelfs een heel stuk meer. Volgens mij is de kans dat je hier dit jaar geld op verliest echt nihil.
Ik doe persoonlijk geen Bitcoin vanwege de idiote energie die nodig is om nieuwe bitcoin te maken. Dat lijkt me unsustainable en gaat tegen mijn (licht-)groene hart in.
Als Bitcoin door de hele wereld gebruikt wordt wordt de energieconsumptie echt onhoudbaar, dat moet opgelost worden.

2. De grote Altcoins met utility.
Er zijn een hoop crypto coins die echt iets (proberen te) bereiken. Bijvoorbeeld projecten die internationale banktransfers makkelijker willen maken (XRP), maar ook bedrijven die hetzelfde willen doen als Ethereum, maar dan sneller en goedkoper (Solana).
Deze altcoins hebben vaak een "market cap" van miljarden.
Deze coins hebben meer groei-potentie dan Ethereum en Bitcoin, maar er is ook meer kans dat je er geld op verliest.
Hier heb ik mijn meeste geld(~honderden euros) in zitten, verspreid over zo'n 8 verschillende coins. Van Solana verwacht ik het meest.

3. De kleine Altcoins met utility.
Dit is meer gokwerk, hiervoor moet je wat meer research doen of kennis hebben . Als je erin gelooft en het lukt, prima.
Ik heb kleine bedragen (~tientje) in een handvol van deze coins.

4. De shitcoins/meme coins.
Er worden dagelijks talloze nieuwe coins gemaakt. Mensen springen erin, hopend dat het 10, 100 of 1000 keer meer waard wordt, zoals Shiba Inu toen Elon Musk het een keer tweette.
Ik heb hier in januari ook geld in gestopt, zo'n 50 Euro totaal.

Steeds maar kleine bedragen. Mijn strategie was deze:
a) Ik stop 2 Euro in "durpcoin" of wat dan ook, iets dat gehypt wordt (Twitter, Reddit, etc).
b) Ik hoop dat het in waarde verdubbelt. Dit is echt hit en mis voor een noob zoals ik.
c) Als mijn potje 4 Euro waard is, trek ik er twee Euro uit. Nu sta ik quitte.
d) Ik laat die andere twee Euro zitten en zie wel wat er nog uit komt.

Ik heb dit met zo'n 100 verschillende coins gedaan, en heb nu zo'n 25 Euro winst.
Mijn strategie werkte bij zo'n 30% van de coins, maar vaak heb ik mijn inleg er al ver voor de verdubbeling van de waarde uitgehaald.
Zo'n 20% van de coins kabbelen voort, ik wacht nog op het goede moment om mijn inleg eruit te halen.
De andere 50% is alleen maar naar beneden gegaan. Dat ging vaak hard, en als je twee Euro nog maar 30 cent waard is, heeft het geen zin om die 30 cent uit te cashen.
Dus ik hou de coins, en hoop dat er ooit nog leven in komt (kans is heeeel erg klein, maar het gebeurt.).

Er waren zo'n drie coins waar ik 30, 10 en 10 Euro uit heb kunnen halen. Dat heeft me gered.
De rest of heel kleine winst, klein verlies of de hele twee euro kwijt ;)

De hoop op zo'n x1000 (twee Euro erin, 2000 Euro eruit) heb ik grotendeels laten varen, maar ik heb nu wel zo'n 50 coins waar nog leven in zit, en wie weet wat er de komende maanden gebeurt.

Ik moet er wel het volgende bij zeggen:

1. Ik heb er veel te veel tijd ingestoken. Het was meer een spelletje dan een investering. Een beetje een gokkast, maar wel met betere kansen dan een gokkast omdat er ook wat skill/inzicht bij komt kijken. Ik zie het ook een beetje als een leerzame ervaring. En vergeet het verslavings-element niet. Pas op. Maar die 25 Euro naar een uurloon omzetten? Haha, nee laat maar, daar denk ik liever niet aan.

2. Stel dat ik in plaats van 2 Euro per coin, 20 Euro gedaan had. Zou ik dan nu 250 Euro winst gehad hebben in plaats van 25?
Ik denk het niet. Absoluut niet.
Er zijn bots die transfers kapen, en hogere bedragen hebben een grotere impact op de kleine shitcoins wat vooral negatief werkt. Plus je brein gaat dan anders werken he. Twee Euro kwijt, prima.
Twintig? Rotdag.
Tweehonderd? Op een houtje bijten...


En reminder; Noob here. Not financial advice :p
Nooit meer investeren dan je bereid bent kwijt te raken.
En ik ben er wel van overtuigd dat 2024 een goed jaar is/wordt. Tegen October/September haal ik mijn inleg eruit, en dan zie ik wel wat er verder gebeurt.
 
Ik merk dat ik echt een beetje moeite heb met wat ik moet doen met die bitcoins. Ik heb een aantal jaar geleden gekocht, inmiddels weer winst maar wat nu. Heb ook veel te veel van die kleine coins waarvan ik me afvraag of ze überhaupt nog iets gaan doen. En ik weet ook niet zo goed waar en hoe ik nou moet kijken om te bepalen welke coins ik beter kan "uitcashen" om dat geld gewoon in de stabiele coins te steken.
Een paar bitcoins a €60k. Dat is toch een mooi bedragje.
 
En reminder; Noob here. Not financial advice :p
Nooit meer investeren dan je bereid bent kwijt te raken.
En ik ben er wel van overtuigd dat 2024 een goed jaar is/wordt. Tegen October/September haal ik mijn inleg eruit, en dan zie ik wel wat er verder gebeurt.

Aandelenwereldje is de mooiste wereldje die er is, ik geniet en huil er van elk dag, je gaat fouten maken, je gaat geld verliezen, je gaat lucky meevallers hebben, hele rollercoaster aan shit en emoties wat het zo leuk maakt. Je kan alles weten, researchen of voorbereiden maar 1 random dingetje kan alles verneuken ( bij mij, plastic flessen recyclen wat ze doen, met heet water, beschadigt de flesjes + komt giftig shit vrij, nieuwsbericht er over kwam kwam random naar buiten en mijn Pepsi & Coca-cola aandelen gingen weer rap naar beneden )

Maaaaar wat ik wel weet, is dat ik never nooit bitcoins en overige cryptoshit zal aanraken, dat blijft een bubbel met 0 waarde wat alle kanten op kan vliegen, doe je het met 50 euro prima, zet je er groot geld in dan heb je echt ballen en lef. Mijn Amazon, Microsoft, Google etc aandelen kunnen ook schommelen, paar % op en neer, maar er is waarde en men kan aan de bel trekken en de stock redden/verbeteren, cryptoshit is gewoon iets wat van niemand is en dus ook 10 x meer waarde kan krijgen en netzo makkelijk 10x minder. Mensen die van dat houden moeten zich beter verdieppen in forex handelen, waar je echte koersen vs koersen doet. Up's en downs horen er bij, hebzucht ook. Maar als je aan het eind van de maand in groene cijfers zit dan doe je het goed, zo leef ik nu ook al 10 jaar met aandelen en grijze haren ondertussen.
 
1. De Big Boys. BitCoin en Ethereum.
Deze gaan dit jaar meer waard worden, 99% zeker. Redelijke kans dat ze verdubbelen ze in waarde (100K bitcoin, 6K Ethereum zijn zeker mogelijk). Misschien zelfs een heel stuk meer. Volgens mij is de kans dat je hier dit jaar geld op verliest echt nihil.

Pfoeh, dat is wel heel erg veel vertrouwen. Ik denk ook dat de kans groot is dat Bitcoin voorlopig blijft stijgen aangezien het momentum er is en op de fomo-boot gesprongen wordt. Alleen blijft het lastig op zo'n korte termijn de koers te voorspellen. Verder eens met Derksen, vind het maar niks aangezien het geen onderliggende waarde heeft. Is het 1 euro waard, 100K of 10 miljoen? Niemand die het weet, het is maar net hoeveel vertrouwen er is. Zolang iedereen elkaar blijft doen geloven dat de koers te laag is, dat er in de toekomst iemand komt die meer zal betalen, kan het oneindig lang blijven stijgen. Puur vertrouwen dus.
 
Maaaaar wat ik wel weet, is dat ik never nooit bitcoins en overige cryptoshit zal aanraken, dat blijft een bubbel met 0 waarde wat alle kanten op kan vliegen, doe je het met 50 euro prima, zet je er groot geld in dan heb je echt ballen en lef. Mijn Amazon, Microsoft, Google etc aandelen kunnen ook schommelen, paar % op en neer, maar er is waarde en men kan aan de bel trekken en de stock redden/verbeteren, cryptoshit is gewoon iets wat van niemand is en dus ook 10 x meer waarde kan krijgen en netzo makkelijk 10x minder. Mensen die van dat houden moeten zich beter verdieppen in forex handelen, waar je echte koersen vs koersen doet. Up's en downs horen er bij, hebzucht ook. Maar als je aan het eind van de maand in groene cijfers zit dan doe je het goed, zo leef ik nu ook al 10 jaar met aandelen en grijze haren ondertussen.
Snap je opvattingen. Ook ik twijfel nog of de CRYPTO’s nou écht een meerwaarde hebben voor de samenleving. Het oogt als een zeepbel.

Maar afgelopen twee weken zag ik mijn investering in CRYPTO wel verdubbelen. En aangezien de halving van Bitcoin er aan komt, is het geen rocket science om te voorspellen dat het weer gaat stijgen. Juist het komende half jaar. En dat er dan toch weer mensen gaan mee doen met de hype.

De truc is dan om er op tijd uit te gaan. Want een afname van 80% in waarde is gebruikelijk bij veel coins. Alleen de verwachting Is dat die afname van 80% voorlopig niet komt.

Dus ik pak wat winst het komende halfjaar. Daarna vlucht ik weer weg.
 
Snap je opvattingen. Ook ik twijfel nog of de CRYPTO’s nou écht een meerwaarde hebben voor de samenleving. Het oogt als een zeepbel.

Maar afgelopen twee weken zag ik mijn investering in CRYPTO wel verdubbelen. En aangezien de halving van Bitcoin er aan komt, is het geen rocket science om te voorspellen dat het weer gaat stijgen. Juist het komende half jaar. En dat er dan toch weer mensen gaan mee doen met de hype.

De truc is dan om er op tijd uit te gaan. Want een afname van 80% in waarde is gebruikelijk bij veel coins. Alleen de verwachting Is dat die afname van 80% voorlopig niet komt.

Dus ik pak wat winst het komende halfjaar. Daarna vlucht ik weer weg.

Zou er niet al zijn ingespeeld op de halving (buy the rumour, sell the news)? De crypto-reclames beginnen weer op te poppen. Arme mensen die straks instappen nadat er een grote rally achter de rug is en mogelijk veel geld gaan verliezen.
 
Zou er niet al zijn ingespeeld op de halving (buy the rumour, sell the news)? De crypto-reclames beginnen weer op te poppen. Arme mensen die straks instappen nadat er een grote rally achter de rug is en mogelijk veel geld gaan verliezen.
De waarde van Bitcoin is nog niet boven all time High. Ik heb het vermoeden dat die eerst beslecht moet zijn met enkele tientallen procenten daar boven.

Maar goed. Dit is geen financieel advies. Ik doe ook maar wat.

Want bij de lancering van de ETF zag je wel dat het wegzakte. Dus daar was sell the News wel van toepassing idd.
 
Snap je opvattingen. Ook ik twijfel nog of de CRYPTO’s nou écht een meerwaarde hebben voor de samenleving. Het oogt als een zeepbel.

Maar afgelopen twee weken zag ik mijn investering in CRYPTO wel verdubbelen. En aangezien de halving van Bitcoin er aan komt, is het geen rocket science om te voorspellen dat het weer gaat stijgen. Juist het komende half jaar. En dat er dan toch weer mensen gaan mee doen met de hype.

De truc is dan om er op tijd uit te gaan. Want een afname van 80% in waarde is gebruikelijk bij veel coins. Alleen de verwachting Is dat die afname van 80% voorlopig niet komt.

Dus ik pak wat winst het komende halfjaar. Daarna vlucht ik weer weg.
Halving? Wat is dat?
 
Het dalletje na het ETF nieuws was inderdaad niet wat ik verwacht had, maar het was ook van korte duur.
Hierdoor komen er wel meer mensen in de crypto-wereld. En grote bedrijven begonnen ook grootschalig te kopen.
En er is een soort schaarste gekomen al voor de "halving", ook door die ETF volgens mij.
Daardoor (of mede daardoor) is Bitcoin weer flink gestegen.

Misschien komt er nog een dipje voor de halving, maar daarna zal de prijs vast wel weer flink stijgen, omdat er daardoor weer schaarste gecreeerd wordt...

Ongezouten Nieuwe Bitcoin wordt gemaakt door "miners", computers/processoren die calculaties doen waarmee groepen transacties opgeslagen worden (op het internet).
Als ze bepaalde sommen oplossen krijgen ze bitcoin als beloning.
Het aantal bitcoin die naar die computer-eigenaars gaat wordt in april gehalveerd. Nieuwe Bitcoin mijnen wordt dan minder aantrekkelijk.
Dat mijnen wordt gedaan door onder andere normale mensen, met hun desktop of met wat "mining machines" in hun garage. Maar toch vooral door bedrijven die hallen vol processoren hebben staan die hier de hele dag voor draaien.
Daardoor gebruikt Bitcoin nu al meer electriciteit dan Pakistan (200+ miljoen mensen), wat best idioot is.

En wat betreft die halving; enerzijds komen er hierdoor (dit gebeurt ca. elke 4 jaar) minder nieuwe bitcoin beschikbaar, maar tegelijk creert het een schaarste, waardoor de prijs omhoog gaat.
Het effect wordt elke 4 jaar minder, dat wel.
Er is een verhaal dat iemand in 2010 een paar pizza's kocht voor 10.000 Bitcoin.
Nu is 1 bitcoin bijna 60.000 Euro waard. In 10 jaar tijd... en die halvings hebben daar een grote rol in gespeeld.

De consensus is dat het vanaf nu tot ergens in 2025 gaat stijgen. Ik denk zeker tot September/October van dit jaar, dan wil ik wat geld pakken. Daarna rustig achterover leunen en kijken waar dit naartoe gaat.

Ik snap dat mensen het raar vinden en er niet in geloven. Ik ben ook sceptisch, ik zit er nu puur in voor het geld dat ik dit jaar denk (hoop) te verdienen.
Het voelt inderdaad als een soort Ponzi Scheme.
Toch begin ik wel langzaam te geloven dat het "too big to fail" is, en dat het echt een toekomst kan hebben.
 
Het dalletje na het ETF nieuws was inderdaad niet wat ik verwacht had, maar het was ook van korte duur.
Hierdoor komen er wel meer mensen in de crypto-wereld. En grote bedrijven begonnen ook grootschalig te kopen.
En er is een soort schaarste gekomen al voor de "halving", ook door die ETF volgens mij.
Daardoor (of mede daardoor) is Bitcoin weer flink gestegen.

Misschien komt er nog een dipje voor de halving, maar daarna zal de prijs vast wel weer flink stijgen, omdat er daardoor weer schaarste gecreeerd wordt...

Ongezouten Nieuwe Bitcoin wordt gemaakt door "miners", computers/processoren die calculaties doen waarmee groepen transacties opgeslagen worden (op het internet).
Als ze bepaalde sommen oplossen krijgen ze bitcoin als beloning.
Het aantal bitcoin die naar die computer-eigenaars gaat wordt in april gehalveerd. Nieuwe Bitcoin mijnen wordt dan minder aantrekkelijk.
Dat mijnen wordt gedaan door onder andere normale mensen, met hun desktop of met wat "mining machines" in hun garage. Maar toch vooral door bedrijven die hallen vol processoren hebben staan die hier de hele dag voor draaien.
Daardoor gebruikt Bitcoin nu al meer electriciteit dan Pakistan (200+ miljoen mensen), wat best idioot is.

En wat betreft die halving; enerzijds komen er hierdoor (dit gebeurt ca. elke 4 jaar) minder nieuwe bitcoin beschikbaar, maar tegelijk creert het een schaarste, waardoor de prijs omhoog gaat.
Het effect wordt elke 4 jaar minder, dat wel.
Er is een verhaal dat iemand in 2010 een paar pizza's kocht voor 10.000 Bitcoin.
Nu is 1 bitcoin bijna 60.000 Euro waard. In 10 jaar tijd... en die halvings hebben daar een grote rol in gespeeld.

De consensus is dat het vanaf nu tot ergens in 2025 gaat stijgen. Ik denk zeker tot September/October van dit jaar, dan wil ik wat geld pakken. Daarna rustig achterover leunen en kijken waar dit naartoe gaat.

Ik snap dat mensen het raar vinden en er niet in geloven. Ik ben ook sceptisch, ik zit er nu puur in voor het geld dat ik dit jaar denk (hoop) te verdienen.
Het voelt inderdaad als een soort Ponzi Scheme.
Toch begin ik wel langzaam te geloven dat het "too big to fail" is, en dat het echt een toekomst kan hebben.
Niets aan toe te voegen. Goede uitleg.

Er zijn steeds meer bedrijven die ook wel aangeven er iets in te zien. Dus het wordt ook langzamerhand te groot om nog helemaal weg te vallen. Of het nou maatschappelijk wel of niet iets toevoegt: er komt komende halfjaar zeer vermoedelijk weer een hype op gang.
Met FOMO all over the place.


Kijk anders even wat de CRYPTO munt “Pepe” heeft gedaan de afgelopen maand.
Pure waanzin. Maar wel leuk als je hier iets van mee krijgt.

Helemaal omdat het een munt betreft die als grap is opgericht….
 
P2p platforms zijn ook zeer interessant aan het worden, met dikke rentes + met de Buyback Guarantee begint het zeer interessant te klinken..in sommige gevallen zelfs beter dan aandelen


Uitleg van de garantie,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan