AZ - PSV | Zaterdag 7 april 2018 | Eindstand 2-3

Status
Je kunt niet meer reageren.

Rednas

Administrator
Administrator
55J6vkF.png

Onderlinge ontmoetingen
AZ verloor zijn laatste 8 thuis- en uitduels met PSV in de Eredivisie.
Bij een nieuwe nederlaag evenaart AZ zijn langste serie nederlagen tegen een specifieke club in de Eredivisie: 9 op rij tegen Ajax (1984-1996).
De laatste overwinning van AZ op PSV was een 2-1 zege op eigen veld op 28 september 2013. Nick Viergever, Aron Jóhannsson (beiden AZ) en Memphis Depay (PSV) maakten de doelpunten.
Ondanks dat AZ telkens 2 maal scoorde in zijn laatste 3 thuisduels met PSV, verloren de Alkmaarders al die wedstrijden met dezelfde uitslag: 2-4.
Ook eerder dit seizoen op de openingsspeeldag in Eindhoven scoorde AZ 2 keer, maar verloor de club alsnog: 3-2.
AZ kreeg in zijn laatste 18 ontmoetingen met PSV in ieder geval 1 tegentreffer. De laatste keer dat de Alkmaarders de nul hielden tegen PSV was tijdens de 1-0 thuiszege op 20 september 2008 (goal Maarten Martens).
Dat was toen de 1e zege voor AZ dat seizoen (na een start met 2 nederlagen), waarin de club uiteindelijk kampioen werd.

AZ
AZ heeft 62 punten dit Eredivisie-seizoen. In de 8 Eredivisie-seizoenen sinds 2008/2009, toen de club kampioen werd, haalde AZ maar 1 keer meer punten in een volledig seizoen: 65 in 2011/2012.
Het totaal van 62 is 20 meer dan de formatie van John van den Brom vorig seizoen na 29 speeldagen had verzameld.
AZ scoorde in totaal 57 keer dit Eredivisie-seizoen en heeft daarmee het seizoenstotaal van 2016/2017 (56) reeds overtroffen.
AZ hield dit seizoen in de Eredivisie al 11 keer de nul. Alleen tegenstander PSV deed dat vaker (12 keer).
AZ verloor 16 van zijn laatste 18 Eredivisie-duels met de traditionele top-3, inclusief de laatste 8. De uitzonderingen zijn een 4-2 zege op Feyenoord en een 2-2 gelijkspel tegen Ajax, beiden in eigen huis in 2016.
Veertien ploegen speelden in elk van de laatste 4 Eredivisie-seizoenen (inclusief 2017/2018). Van die teams pakte alleen Excelsior (0,22) minder punten in duels met de top-3 dan AZ (0,36).
Alireza Jahanbakhsh is topscorer van AZ dit Eredivisie-seizoen met 14 goals. Vorig seizoen werd Wout Weghorst met een totaal van 13 doelpunten clubtopscorer in de competitie.
Dit Eredivisie-seizoen maakte alleen Fran Sol (15, Willem II) meer doelpunten dan Jahanbakhsh. De Iraniër was al bij 24 doelpunten van zijn team betrokken (14 goals/10 assists).
Ook nu staat de teller bij Weghorst op 13. Hij kan zijn persoonlijke record in 1 seizoen verbreken: 13 doelpunten van vorig seizoen.
Weghorst is de enige speler in de huidige selectie van AZ die al eens in de competitie scoorde tegen PSV. Hij deed dat 1 keer in 6 competitieduels, eerder dit seizoen in de 3-2 nederlaag.
Sinds zijn komst naar de club in 2016 maakte alleen Reza Ghoochannejhad (8) meer doelpunten tegen de top-3 dan Weghorst (6).
Stijn Wuytens startte zijn profloopbaan bij PSV en speelde 27 Eredivisie-duels voor de club tussen 2008 en 2012.
Jahanbakhsh (4) en Jonas Svensson (4) staan op scherp.

PSV
PSV kan in deze speelronde nog geen kampioen worden, maar als het zijn huidige voorsprong van 7 punten op achtervolger Ajax behoudt kan de club volgend weekend de landstitel pakken. Dan ontvangt PSV Ajax in eigen huis.
Dat zou voor de Eindhovenaren het 24e landskampioenschap in de clubhistorie zijn, en het 21e sinds de invoering van de Eredivisie in 1956/1957. Alleen Ajax werd vaker kampioen van Nederland (33 keer, waarvan 25 sinds de oprichting van de Eredivisie).
PSV heeft 74 punten uit 29 wedstrijden in dit Eredivisie-seizoen. Met een overwinning kan de formatie van Phillip Cocu zijn eindtotaal van vorig seizoen (76) overtreffen.
Van begin november tot en met medio februari boekte PSV 11 overwinningen in de Eredivisie, waarvan er 8 met 1 doelpunt verschil behaald werden. In zijn laatste 4 overwinningen won PSV telkens met minimaal 2 doelpunten verschil.
PSV verloor zijn laatste uitwedstrijd in de Eredivisie, de 5-0 nederlaag bij Willem II op 10 maart. In de competitie verloren de Eindhovenaren niet in opeenvolgende uitwedstrijden sinds september 2014.
Spelers van PSV maakten al 13 kopdoelpunten dit seizoen, ten minste 3 meer dan elke andere ploeg.
Hirving Lozano staat met 14 Eredivisie-goals dit seizoen gedeeld tweede op de topscorerslijst achter Fran Sol van Willem II (15 goals). Alle 14 doelpunten die Lozano tot dusverre maakte waren velddoelpunten.
Ondanks dat scoorde PSV als team al 24 keer uit een standaardsituatie, het vaakst van alle clubs in de Eredivisie dit seizoen.
Lozano scoorde precies 3 keer in de Eredivisie in elk van zijn eerste 3 maanden voor PSV (augustus-september-oktober), maar scoorde maar 1 keer in elk van de 5 maanden erna (november tot en met maart). Dit wordt zijn 1e Eredivisie-duel in april.
PSV is nog ongeslagen in Eredivisie-wedstrijden waarin Marco van Ginkel scoorde (W21-G1-V0). Alleen uit bij FC Groningen (13 december 2017, 3-3) scoorde van Ginkel zonder dat PSV won.
Van Ginkel benutte dit Eredivisie-seizoen 8 penalty's, geen speler van PSV deed dat ooit vaker (Ronald Koeman maakte er 7 in 1987/1988). Geen andere speler dit seizoen in de Eredivisie scoorde vaker dan 4 keer uit een strafschop dit seizoen.
Sinds 2000 scoorden slechts 2 spelers vaker uit penalty's in 1 Eredivisie-seizoen: Danny Landzaat voor Willem II in 2001/2002 (10) en Alfred Finnbogason namens sc Heerenveen in 2013/2014 (10).
PSV is het team met de meeste penalty's voor (9, 9 gescoord) als de meeste penalty's tegen (9, 8 gescoord) dit Eredivisie-seizoen.
AZ kan de 1e Eredivisie-tegenstander worden waartegen Luuk de Jong 10 keer heeft gescoord in de Eredivisie. Hij scoorde ook 9 keer tegen ADO Den Haag, PEC Zwolle en sc Heerenveen.
Vijf spelers haalden dubbele cijfers in Eredivisie-doelpunten tegen AZ: Willy van der Kuijlen (16), Ruud Geels (14), Johan Cruijff (12), Peter Houtman (10) en Dick Schoenaker (10).
Gastón Pereiro scoorde in 3 van zijn laatste 4 duels met AZ in de Eredivisie.
Derrick Luckassen startte zijn loopbaan bij AZ en speelde 65 Eredivisie-duels voor de club tot afgelopen zomer, toen hij overstapte naar PSV.
Phillip Cocu speelde in de jeugd van AZ en maakte voor de club ook ooit zijn profdebuut als speler. Hij deed dat op 22 januari 1989 in de Eerste Divisie in een 3-1 uitnederlaag bij NEC.
Steven Bergwijn is geschorst. Nicolas Isimat-Mirin (4), Santiago Arias (4) en Marco van Ginkel (4) staan op scherp. Bij een gele kaart zijn ze geschorst voor de topper tegen Ajax.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Een cruciale wedstrijd.
Win je AZ en Ajax ben je kampioen, verlies je AZ en Ajax sta je nog maar 1 punt voor op Ajax. Cruciale wedstrijden dus.

Ik ben trouwens in het stadion zaterdag. :D
 
Leuk PSVkanalles!

Jullie weten inmiddels wel hoe ik over Cocu denk, met daarnaast mijn legitieme, maar ook af en toe geforceerde argumenten. Komt er weer een.
AZ eindigt al jaren (dik) achter PSV bij de A1 én bij jong. Nu ook weer. Toch stromen AZ-talenten tegenwoordig makkelijk in het eerste door, dusdanig dat ze zelfs vertegenwoordigende elftallen halen.
Rarara, hoe kan dat?
Mijn conclusie: de zwakte van Cocu om spelers beter te maken. Bij hem stopt de ontwikkeling en doorstroming.
 
Leuk PSVkanalles!

Jullie weten inmiddels wel hoe ik over Cocu denk, met daarnaast mijn legitieme, maar ook af en toe geforceerde argumenten. Komt er weer een.
AZ eindigt al jaren (dik) achter PSV bij de A1 én bij jong. Nu ook weer. Toch stromen AZ-talenten tegenwoordig makkelijk in het eerste door, dusdanig dat ze zelfs vertegenwoordigende elftallen halen.
Rarara, hoe kan dat?
Mijn conclusie: de zwakte van Cocu om spelers beter te maken. Bij hem stopt de ontwikkeling en doorstroming.

Weghorst in oranje is sowieso te debiel voor woorden; je hoopt dat er eens een bondscoach komt die niet meer iedereen een haasje geeft die een paar keer een leuke wedstrijd heeft gespeeld (vroeger betekende dat nog iets, geselecteerd worden voor oranje), maar ook Koeman blijkt niet die man te zijn. Toont ook meer het gebrek aan kwaliteit bij oranje aan dan de kwaliteit van de AZ-spelers in kwestie.
En dat AZ bij de A1 en Jong dik achter PSV eindigt en die talenten desondanks makkelijk naar het eerste doorstromen zegt simpelweg dat AZ nu eenmaal een subtopper is, waar alles mag en winst mooi meegenomen is, terwijl er bij PSV elk seizoen een kampioenschap geëist wordt. De lat ligt daar lager dan hier, en dat is normaal.

Over de wedstrijd:

PSV moet deze wedstrijd aanpakken zoals ze de uitwedstrijd tegen Feyenoord aanpakten (Zelf zou ik altijd die aanpak hanteren, maar dat terzijde).

PSV moet eerst, de volgende dag Ajax pas. Ajax heeft al zijn hoop gevestigd op AZ, dus als je daar wint deel je een absolute mokerslag uit aan Ajax. Ik denk dat de crux van dit kampioen 'm misschien nog wel meer in deze wedstrijd zit dan in de thuiswedstrijd tegen Ajax. Je kunt a.s. zaterdag het geloof uit de hoofden van de Ajacieden meppen, en die kans moet je aangrijpen. En het kan ook gewoon. Laat ze AZ maar eens lekker met beide benen terug op aarde zetten.

Lozano op links, Pereiro in eenzelfde rol als tegen Feyenoord, Mauro a.u.b. weer eens inbrengen (waarom speelt die in hemelsnaam ineens nooit meer?), en hopen dat Brenet een goede wedstrijd speelt. Vooral dat laatste zal erg belangrijk zijn. Ik verwacht een doelpuntrijk duel, hopelijk heeft PSV het vizier op scherp staan.
 
Een cruciale wedstrijd.
Win je AZ en Ajax ben je kampioen, verlies je AZ en Ajax sta je nog maar 1 punt voor op Ajax. Cruciale wedstrijden dus.

Ik ben trouwens in het stadion zaterdag. :D

Ik weet niet hoe ver jij vooruit leeft, maar dan zijn het er 4 hoor ?
 
Al jaren heb ik geen vertrouwen in deze pot maar vaak winnen we un toch. Dus dan maar een standaard 2-4
 
Ik weet niet hoe ver jij vooruit leeft, maar dan zijn het er 4 hoor ?
Als je nu 7 punten voorstaat en je verliest er 2 (en Ajax wint er 2), dan is er toch nog maar 1 punt over?

Normaliter heeft PSV niet veel te duchten van AZ, zo dacht ik. Gewoon lekker spelen. Brenet in topvorm laten zijn en Lozano vanaf links laten spelen. Bij voorkeur inderdaad Ramselaar verwisselen met Mauro. Dan moet PSV gewoon kunnen winnen daar.
 
Weghorst in oranje is sowieso te debiel voor woorden; je hoopt dat er eens een bondscoach komt die niet meer iedereen een haasje geeft die een paar keer een leuke wedstrijd heeft gespeeld (vroeger betekende dat nog iets, geselecteerd worden voor oranje), maar ook Koeman blijkt niet die man te zijn. Toont ook meer het gebrek aan kwaliteit bij oranje aan dan de kwaliteit van de AZ-spelers in kwestie.

En dus aan een gebrek aan kwaliteit bij PSV. Terwijl bij AZ, waar de lat lekker laag ligt, ondertussen meer internationals rondlopen dan bij PSV.

Ik weet niet of je jong Oranje hebt gezien met die PSV-ers: lachertje.
Dan liever Weghorst.

En nogmaals: in de jeugd worden de weghorsten van AZ weggeblazen door de jeugd van PSV. Ergens in het proces van jong naar volwassen stroopt het op.
 
Laatst bewerkt:
Nou, het zal mij benieuwen. Er zijn naar mijn mening 2 scenario's denkbaar waarbij het nog mis kan gaan:

1. 2x verliezen, of
2. gelijk tegen AZ en verliezen van Ajax.

In die gevallen reduceert de voorsprong tot 1 of 2 punten en zie ik PSV die laatste punten ook nog wel weggeven in de laatste 3 wedstrijden.

Winnen we van AZ, dan zie ik het niet meer fout gaan. Nou maar hopen dat het een klassieke AZ-uit wordt, waarbij AZ wil voetballen en PSV gebruik maakt van alle ruimte en simpel wint.
 
Nou, het zal mij benieuwen. Er zijn naar mijn mening 2 scenario's denkbaar waarbij het nog mis kan gaan:

1. 2x verliezen, of
2. gelijk tegen AZ en verliezen van Ajax.

In die gevallen reduceert de voorsprong tot 1 of 2 punten en zie ik PSV die laatste punten ook nog wel weggeven in de laatste 3 wedstrijden.

Winnen we van AZ, dan zie ik het niet meer fout gaan. Nou maar hopen dat het een klassieke AZ-uit wordt, waarbij AZ wil voetballen en PSV gebruik maakt van alle ruimte en simpel wint.

Een ajaks wat zelfs volgens verslaggevers een fout van een scheidsrechter, een gemiste penalty en een laat doelpunt nodig heeft om volledig onterecht een wedstrijd te winnen, dat ajaks moet dan opeens nog al zijn wedstrijden gaan winnen. De laatste wedstrijd...uit tegen excelsior. ;)

Ik zal niet zeggen dat AZ de kampioenswedstrijd is :)maniac:), maar het scheelt niet veel.
 
Nou, het zal mij benieuwen. Er zijn naar mijn mening 2 scenario's denkbaar waarbij het nog mis kan gaan:

1. 2x verliezen, of
2. gelijk tegen AZ en verliezen van Ajax.

In die gevallen reduceert de voorsprong tot 1 of 2 punten en zie ik PSV die laatste punten ook nog wel weggeven in de laatste 3 wedstrijden.

Winnen we van AZ, dan zie ik het niet meer fout gaan. Nou maar hopen dat het een klassieke AZ-uit wordt, waarbij AZ wil voetballen en PSV gebruik maakt van alle ruimte en simpel wint.

Nu gaat de strijd echt beginnen. 2 wedstrijden winnen, en je bent kampioen. Klinkt makkelijk, maar dat is het absoluut niet. Reken er maar op dat de spelers met spanning naar Alkmaar afreizen. AZ uit is nooit makkelijk. Maar op de een of ander manier, ligt AZ uit de laatste jaren ons wel. Komt ook omdat Sjonnie lekker wilt aanvallen, en dus ruimte's weggeeft, waar PSV wel raad mee weet.

Waar ik wel bang voor ben, is dat er bepaalde spelers met het idee het veld op gaan van, laat ik maar geen gele kaart pakken, want anders mis ik Ajax thuis. En we weten dat Arias, Van Ginkel, en Isimat op scherp staan. En bij een directe rood, ben je natuurlijk helemaal de pineut.

Ik geloof ook niet dat AZ nu al bezig is met de bekerfinale, dat is nog te ver weg voor ze.

En de vraag is ook. Doet Lozano mee? Reken er maar op dat je vandaag of morgen, een berichtje gaat krijgen dat de aanklager een onderzoek gaat doen naar deze oerdomme kerel, en dan kan je erop wachten dat die weer geschorst gaat worden. In alle praatprogramma's hadden ze het er al over. Nou, stel dat Lozano er ook niet bij is. Dan ben je wel zeer kwetsbaar voorin, dan wordt het verkopen van Locadia, nog een duur grapje op deze manier.

Mocht je de komende 2 duels verliezen, dan zie ik het PSV helemaal weggeven. Verlies je de komende 2 duels niet, waarvan je er 1 wint, zie ik het niet fout gaan. Maar eerst AZ uit, dat wordt al moeilijk zat.
 
AZ ligt PSV wel kwa voetbal. Laten altijd ruimtes en (hopelijk) kunnen we met Lozano daar gebruik van maken. Achterin vind ik AZ ook niet zo sterk. Bovendien laten ze het in de topwedstrijden gewoon afweten.

Goed gevoel over, 2-4 (zo`n soort uitslag). Past ook wel bij dit PSV en dit AZ die beiden toch makkelijk goals tegenkrijgen
 
Als je nu 7 punten voorstaat en je verliest er 2 (en Ajax wint er 2), dan is er toch nog maar 1 punt over?

Normaliter heeft PSV niet veel te duchten van AZ, zo dacht ik. Gewoon lekker spelen. Brenet in topvorm laten zijn en Lozano vanaf links laten spelen. Bij voorkeur inderdaad Ramselaar verwisselen met Mauro. Dan moet PSV gewoon kunnen winnen daar.

Excuses, je hebt gelijk. Verkeerd gelezen
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan