Auto's

Goedemiddag allemaal,

Binnenkort wil ik mijn huidige bolide verkopen / inruilen (Mazda 3 GT-M uit 2012 in het rood).
Hiervoor in de plaats moet een BMW 1 serie 5 F20 (vijf deurs) komen. Bouwjaar 2015-2016, M pakketje en een benzine motor. De 1 serie is altijd al mijn favoriete auto in dit segment geweest.

Nu de vraag... Ga ik voor een 116i of een 118i. Voorheen zou ik geen twijfel hebben gehad, omdat de 118i net even vlotter is. Maar nu komt het. De 116i en 118i hebben precies hetzelfde blok. De 116i is alleen software matig begrensd. Dit betekent dat na een chiptune hetzelfde vermogen gegenereerd kan worden (170 pk en 300nm). Standaard heeft de 116i 109pk en de 118i 136pk.

Zijn er meer forumleden die hem/haar ervaring hierover kan delen?
 
Dit betekent dat na een chiptune hetzelfde vermogen gegenereerd kan worden (170 pk en 300nm). Standaard heeft de 116i 109pk en de 118i 136pk.

Dat je met 170 pk veel te veel vermogen uit een veel te klein blok trekt. Totaal niet goed om te doen voor je blok, cilinders, koeling, de smering enzovoorts want dat is er niet op uitgerust.

Maar dat is een puur mechanische benadering van het probleem.
 
Dat je met 170 pk veel te veel vermogen uit een veel te klein blok trekt. Totaal niet goed om te doen voor je blok, cilinders, koeling, de smering enzovoorts want dat is er niet op uitgerust.

Maar dat is een puur mechanische benadering van het probleem.
Maar het is aannemelijk dat al die zaken bij de 116i gelijk zijn aan de 118i. Wat ik eerder verwacht dat (wellicht) koppeling, bak etc niet zijn aangepast. Een gevalletje uitzoeken dus.
Overigens kun je niet meer met een 116i en M pakket aankomen zonder tuning. Dat is naar huidige maatstaven een slak: dat je dus met een Skoda Octavia 1.0 sneller bent. :eek:
 
Goedemiddag allemaal,

Binnenkort wil ik mijn huidige bolide verkopen / inruilen (Mazda 3 GT-M uit 2012 in het rood).
Hiervoor in de plaats moet een BMW 1 serie 5 F20 (vijf deurs) komen. Bouwjaar 2015-2016, M pakketje en een benzine motor. De 1 serie is altijd al mijn favoriete auto in dit segment geweest.

Nu de vraag... Ga ik voor een 116i of een 118i. Voorheen zou ik geen twijfel hebben gehad, omdat de 118i net even vlotter is. Maar nu komt het. De 116i en 118i hebben precies hetzelfde blok. De 116i is alleen software matig begrensd. Dit betekent dat na een chiptune hetzelfde vermogen gegenereerd kan worden (170 pk en 300nm). Standaard heeft de 116i 109pk en de 118i 136pk.

Zijn er meer forumleden die hem/haar ervaring hierover kan delen?

En je bent bij chiptuning niet langer verzekerd....
 
Ook bij de 118i, is het 40pk meer, wat 25 procent meer vermogen uit hetzelfde blok is. Dat is gewoon teveel.
Maar het is toch aannemelijker dat 40pk minder uit een blok te weinig is. ;) Ik neem toch aan dat BMW dan na een jaar of 5 al genoeg klachten zou moeten hebben als dat niet zou kunnen.
 
Maar het is toch aannemelijker dat 40pk minder uit een blok te weinig is. ;) Ik neem toch aan dat BMW dan na een jaar of 5 al genoeg klachten zou moeten hebben als dat niet zou kunnen.

Tunen en je garantie is weg. En met de huidige blokjes waar al het maximale uit gehaald wordt is 25 procent echt te veel. Je kan er misschien veilig 10 procent meer uithalen maar meer ook niet.
 
Maar het is aannemelijk dat al die zaken bij de 116i gelijk zijn aan de 118i. Wat ik eerder verwacht dat (wellicht) koppeling, bak etc niet zijn aangepast. Een gevalletje uitzoeken dus.
Overigens kun je niet meer met een 116i en M pakket aankomen zonder tuning. Dat is naar huidige maatstaven een slak: dat je dus met een Skoda Octavia 1.0 sneller bent. :eek:
Ik heb dus vernomen dat de 116i, 118i en 120i (standaard 170pk) hetzelfde blok heeft. Alleen software matig begrensd. Zou hem niet tunen naar 170 maar eerder naar 150pk. Volgens diverse fora moet dat kunnen zonder problemen, maar ken niemand met die ervaring.

En je bent bij chiptuning niet langer verzekerd....
Als je een chiptune doet en binnen 20% vermogen boost, dan is nieuwe apk niet nodig. Anders moet hij opnieuw gekeurd worden. Als dat doorgeven wordt aan verzekeraar mag dat. Heb die info opgevraagd. Een echte tune is niet legaal in Nederland daarentegen.


Voor wat meer zekerheid lijkt kiezen voor een 118i wel het verstandigste. Maar vraag mij dus af of dat ook echt zo is, of alleen een verkooptruc.
 
Tunen en je garantie is weg. En met de huidige blokjes waar al het maximale uit gehaald wordt is 25 procent echt te veel. Je kan er misschien veilig 10 procent meer uithalen maar meer ook niet.
Bruto lijkt het een toename van meer dan 25%. Maar schijnt technisch anders berekend te worden met koppel (nm) en aantal pk. Hoe die rekensom wordt uitgevoerd bij het RDW weet ik niet, maar het is ieder geval niet alleen de 136pk tov de 109pk.
Garantie is inderdaad wel een dingetje. Dan zou je het bij de betreffende dealer al moeten laten chippen, maar ook dan is de vraag... tegen de meerprijs kan je misschien beter kiezen voor de 118i.

Mosselman is een erkend bedrijf die er een blokje in plaatst. Toename naar 160pk en kosten 700 euro.
 
Ik heb dus vernomen dat de 116i, 118i en 120i (standaard 170pk) hetzelfde blok heeft. Alleen software matig begrensd. Zou hem niet tunen naar 170 maar eerder naar 150pk. Volgens diverse fora moet dat kunnen zonder problemen, maar ken niemand met die ervaring.


Als je een chiptune doet en binnen 20% vermogen boost, dan is nieuwe apk niet nodig. Anders moet hij opnieuw gekeurd worden. Als dat doorgeven wordt aan verzekeraar mag dat. Heb die info opgevraagd. Een echte tune is niet legaal in Nederland daarentegen.


Voor wat meer zekerheid lijkt kiezen voor een 118i wel het verstandigste. Maar vraag mij dus af of dat ook echt zo is, of alleen een verkooptruc.
Klopt. Al die motoren zijn min of meer hetzelfde en softwarematig begrensd. Ik heb geen ervaring met de 1 serie, maar heb een 535 gehad en die kon makkelijk getuned worden (via externe module dus geen problemen als software van je auto ge-update wordt) met 40-50 pk extra. Nooit problemen mee gehad en ook qua garantie geen probleem normaal, omdat je ook in uitzonderlijke gevallen de box los kunt koppelen. En de huidige motoren kunnen echt wel wat hebben hoor. Een 650i heeft 408 pk, in de M6 zit hetzelfde motorblok en levert 575pk (en ook daar zit nog genoeg rek in). Lekker laten tunen dus, maar wel door een fatsoenlijk bedrijf wat er is ook een hoop prut op de markt.
 
Klopt. Al die motoren zijn min of meer hetzelfde en softwarematig begrensd. Ik heb geen ervaring met de 1 serie, maar heb een 535 gehad en die kon makkelijk getuned worden (via externe module dus geen problemen als software van je auto ge-update wordt) met 40-50 pk extra. Nooit problemen mee gehad en ook qua garantie geen probleem normaal, omdat je ook in uitzonderlijke gevallen de box los kunt koppelen. En de huidige motoren kunnen echt wel wat hebben hoor. Een 650i heeft 408 pk, in de M6 zit hetzelfde motorblok en levert 575pk (en ook daar zit nog genoeg rek in). Lekker laten tunen dus, maar wel door een fatsoenlijk bedrijf wat er is ook een hoop prut op de markt.
Ja. Dat laatste ben ik achter inderdaad. Heb zelf goede dingen gehoord over Mosselman. Ga er eens in verdiepen. Bedankt voor je reactie!😀
 
1551367992266.webp


1557478382393.webp


Ik zit steeds meer te denken aan de Dacia Lodgy. Een prima auto zeker voor het aantal kilometers wat ik maak per jaar (nog geen 8000), 7 zitplaatsen en prima te betalen in vergelijking met zijn concurrenten van de Renault of citroen. Scheelt nieuw al snel 6K.
 
1551367992266.webp


1557478382393.webp


Ik zit steeds meer te denken aan de Dacia Lodgy. Een prima auto zeker voor het aantal kilometers wat ik maak per jaar (nog geen 8000), 7 zitplaatsen en prima te betalen in vergelijking met zijn concurrenten van de Renault of citroen. Scheelt nieuw al snel 6K.
ZO, dat is flink wat transportruimte, snap alleen ff niet waar jij dat voor nodig hebt?
 
1551367992266.webp


1557478382393.webp


Ik zit steeds meer te denken aan de Dacia Lodgy. Een prima auto zeker voor het aantal kilometers wat ik maak per jaar (nog geen 8000), 7 zitplaatsen en prima te betalen in vergelijking met zijn concurrenten van de Renault of citroen. Scheelt nieuw al snel 6K.
En is qua energiegebruik behoorlijk matig....
 
ZO, dat is flink wat transportruimte, snap alleen ff niet waar jij dat voor nodig hebt?

Onderhoud van 110 hectare bos (2 kettingzagen, 2 bijlen, 1 heggenschaar, 2 snoeisnaren, 1 zaag op een steel, gereedschapskist, kettingolie, benzine) en jagen. Verder maken we normaal veel toertochten met de roeivereniging en dan heb je ruimte nodig om 4 volwassenen prettig te vervoeren.

En is qua energiegebruik behoorlijk matig....

Nog altijd een stuk beter dan Citroen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan