Auto's

Had van de week een audi Q2 te leen van mijn werk. Kwam dr ook mee van A naar B net zoals met mijn 20 jaa oude toyota....
 
Omdat je Frankrijk woont zal ik je de keus voor een Renault vergeven... ;P

Er zit een 6 cilinder motor in, dus dat gaf wel de doorslag:). Verder is het een luxe auto, die qua comfort en uitrusting die niet onder doet voor de huidige auto’s, inclusief navigatie, stoelverwarming en allerlei andere ongein. En verder ben ik het met je eens dat het helaas een franse auto is.
 
Er zit een 6 cilinder motor in, dus dat gaf wel de doorslag:). Verder is het een luxe auto, die qua comfort en uitrusting die niet onder doet voor de huidige auto’s, inclusief navigatie, stoelverwarming en allerlei andere ongein. En verder ben ik het met je eens dat het helaas een franse auto is.

Je hebt geluk dat het geen Renault Laguna is.
 
Gisteren ook een auto gekocht voor mijn vriendin. Het is een Toyota Auris geworden met alle opties. Geen spannende of zelfs mooie auto, maar wel zuinig in het gebruik. Ik heb eerder (noodgedwongen) een Prius gereden. Ontzettende lelijke kut auto die wel heel lekker rijd. Zeker in de stad reed hij heel stil en vlot.

En ook wel mooi. Mijn vriendin had de testrit gedaan zonder mij erbij en de beste prijs gekregen waar niet echt ruimte in meer in zat.
Na een middagje bellen heb ik er uiteindelijk 1145,- vanaf gekregen + wat extras erbij (Bovag garantie, schoonmaken etc).
 
Bij het emigreren hier naartoe, heb ik mijn oude auto uit 2001 verkocht en hier een nieuwe auto gekocht.

Het verschil in prijs(In NL: is onze auto 40% duurder) is gewoonweg schokkend te noemen. Het zijn verschillende factoren die daarbij een rol spelen, maar het "apparaat" is hetzelfde product. En ik heb niet gepingeld. Deze auto had ik in Nederland nooit kunnen betalen.

Nu wil de overheid in Nederland de uitstoot van auto's terugbrengen, maar in Nederland had ik nog steeds in een "vuile" auto uit 2001 rondgereden. Door nieuwe auto's betaalbaar te maken krijg je minder uitstoot.
 
Bij het emigreren hier naartoe, heb ik mijn oude auto uit 2001 verkocht en hier een nieuwe auto gekocht.

Het verschil in prijs(In NL: is onze auto 40% duurder) is gewoonweg schokkend te noemen. Het zijn verschillende factoren die daarbij een rol spelen, maar het "apparaat" is hetzelfde product. En ik heb niet gepingeld. Deze auto had ik in Nederland nooit kunnen betalen.

Nu wil de overheid in Nederland de uitstoot van auto's terugbrengen, maar in Nederland had ik nog steeds in een "vuile" auto uit 2001 rondgereden. Door nieuwe auto's betaalbaar te maken krijg je minder uitstoot.
Eens. Een subsidie op het inleveren van extra vervuilende auto's?
 
Dat zou een idee zijn, maar of je daarmee een zo groot verschil zou kunnen overbruggen zonder dat het fraude in de hand werkt?

Dus een belasting op extra vervuilende auto's.

Het verschil in auto's, benzine en andere zaken vergeleken met het buitenland is inderdaad erg groot. Zo betalen wij meer voor brandstof dan onze buren terwijl de kosten voor belastingen lager (zouden moeten) zijn gezien de locatie. Daar staat tegenover dat de zwakkeren in onze samenleving (iets) beter beschermd worden dan in andere landen. Daarom zijn in Nederland de gele hesjes een stel idioten waarvan de helft demonstreert tegen de economische toestand, 30% tegen het millieubeleid, 18% tegen het immigratiebeleid, 1% voor de VAR en 5% tegen het huidige niveau van de scholen en dan vooral het hoofdrekenen. Dit vergeleken met Frankrijk waar de gele hesjes daadwerkelijk iets te zeiken hebben.
Kan het beter in Nederland? Zeker. Is het een slecht systeem? Volgens mij niet.
 
Dit vergeleken met Frankrijk waar de gele hesjes daadwerkelijk iets te zeiken hebben

Klopt in het begin wel, nu na 23 weken zeuren en niets willen accepteren (geen enkel voorstel, maar ook geen verantwoordelijkheid willen nemen) begint het een slechte grap te worden.
 
Dus vanmorgen inderdaad naar Arnhem met de Clio GT en met 205 pk in het vooronder van de Megane GT naar huis gereden. Nette auto uit 2017 met alle denkbare opties en met 20.000 km op de teller. Topsnelheid van 230 km/h nog niet gehaald wel akelig dichtbij de 7 seconden naar de 100.

Pimmet weer blij.

Die van mij haalt de 230 nog niet eens in vrije val!
 
Dus een belasting op extra vervuilende auto's.
Het verschil in auto's, benzine en andere zaken vergeleken met het buitenland is inderdaad erg groot.
Wel ja, maak het voor de gemiddelde burger nog moeilijker om een auto te rijden. Ik weet niet wat je bedoelt met "Daar staat tegenover dat de zwakkeren in onze samenleving (iets) beter beschermd worden dan in andere landen." Maar het invoeren van belasting op extra vervuilende auto's zorgt ervoor dat je geen geld hebt om te sparen voor een nieuwe auto. Dus hoe daarin de zwakkeren in onze samenleving beter beschermd worden zie ik nog even niet.
 
Laatst bewerkt:
Wel ja, maak het voor de gemiddelde burger nog moeilijker om een auto te rijden. Ik weet niet wat je bedoelt met "Daar staat tegenover dat de zwakkeren in onze samenleving (iets) beter beschermd worden dan in andere landen." Maar het invoeren van belasting op extra vervuilende auto's zorgt ervoor dat je geen geld hebt om te sparen voor een nieuwe auto. Dus hoe daarin de zwakkeren in onze samenleving beter beschermd worden zie ik nog even niet.

Het zijn twee verschillende opmerkingen. De eerste gaat over het milieu waar het doel is om vervuilende auto's minder aantrekkelijk te maken.

De tweede ging over de prijzen van de auto's en goederen in het algemeen. Mijn stelling is dat we hier meer betalen, maar daar weer zaken voor terug krijgen, zoals betere wegen en sociale voorzieningen.

Dat de twee niet perse met elkaar stroken klopt.
 
Weet dan we een tijdje geleden een korte discussie hadden over de waterstofauto, werd toen gezegd dat de grote fabrikanten afgehaakt waren en dat o.a. tanken (met name op druk houden) een probleem was.

https://www.ad.nl/auto/ook-dit-grote-duitse-automerk-zet-nu-maximaal-in-op-waterstof~a101b53e/

Ondertussen gaan toch steeds meer merken wel die kant op. Zeker met de wetenschap dat grondstoffen voor accu's relatief schaars beginnen te worden heb ik toch t vermoeden dat waterstof wel een rol van betekenis kan spelen.
 
Hmmm, mooi klote dat gedoe met E5 en E10. Kom er achter dat ik met mijn auto dus beter geen E10 kan tanken... En E5 schijn je niet aan de onbemande pomp te hebben..
 
De vrouw mag een nieuwe auto leasen. Tot nu toe had ze een VW Passat station, die erg beviel.

De nieuwe opties zijn:

1. Nieuwe Passat station, alleen dit is dan wel meteen de duurste optie. Kom je uit rond de 45K. Leuk voor de bijtelling.
2. Skoda Octavia station, dit is de meest verstandige keuze. Kan al voor 32-34K. Het 2020-model ziet er mijns inziens een stuk beter uit dan het huidige model:
skoda-octavia-2020.jpg

3. Skoda Kodiaq. Dit is bijna een camper, met 835 liter ruimte achterin. Je krijgt gewoon erg veel auto voor je geld (zo'n 42K). En ook niet lelijk vind ik:
dsc_1266.jpg

dsc_1242.jpg


Iemand ervaring met deze Skoda's?
 
De vrouw mag een nieuwe auto leasen. Tot nu toe had ze een VW Passat station, die erg beviel.

De nieuwe opties zijn:

1. Nieuwe Passat station, alleen dit is dan wel meteen de duurste optie. Kom je uit rond de 45K. Leuk voor de bijtelling.
2. Skoda Octavia station, dit is de meest verstandige keuze. Kan al voor 32-34K. Het 2020-model ziet er mijns inziens een stuk beter uit dan het huidige model:
skoda-octavia-2020.jpg

3. Skoda Kodiaq. Dit is bijna een camper, met 835 liter ruimte achterin. Je krijgt gewoon erg veel auto voor je geld (zo'n 42K). En ook niet lelijk vind ik:
dsc_1266.jpg

dsc_1242.jpg


Iemand ervaring met deze Skoda's?
Ha, ik moet ook wat kiezen. Ik heb nu een Outlander PHEV, maar die wordt me in januari veels te duur. Ik ga dan €350 per 4 weken meer betalen. Ik wilde graag de Kia E-Niro, maar daar is de levertijd een jaar van en mijn werkgever is eigenlijk niet van de elektrische auto's (vraag niet waarom), dus die optie viel af. Dus nu wordt het toch een benzine auto. Ik vind zelf circa €30.000 even voldoende qua bijtelling. Dus het zal een Golf Variant of Octavia Combi worden.

O ja, een vriend van mij heeft een Octavia Combi en is daar erg te spreken over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan