Amerika

Amerika is ziek. Van wapenbezit tot abortusverbod. Ik ben hier in Nederland links, volgens mij zou ik in Amerika een extreemlinks gekkie zijn. Maar toch geloof ik er heilig in dat ik ‘normaal’ ben, en dat daar voornamelijk christelijk, conservatieve, witte, oude incels de regels bepalen.
Even buiten het feit dat ze abortus niet in de grondwet houden. (het is geen verbod, Staten mogen nu onafhankelijk beslissen of ze het toestaan) Dat is al erg.

Wat misschien zorgelijker is te noemen is dat het hoogste gerechtshof nu een politieke beslissing heeft genomen. De scheiding van de machten was al discutabel maar nu is er een grens over gegaan wat een gevaarlijk precedent schept.
 
Vandaag heeft de januari 6 commissie een extra openbare zitting ingelast (om 19:00 uur Nederlandse tijd). Dat is nogal onverwacht omdat na de 1e 5 zittingen men eigen pas weer in juli verder zou gaan. Tot nu toe heb ik nog geen goede verklaring gezien, waarom de extra urgentie er is.


De 5 zittingen tot nu toe lieten zien dat de bestorming van het Capitool onderdeel is van een aantal strategieën van Trump en zijn medestanders om na het verlies van de verkiezingen de macht niet vreedzaam over te dragen. Slim van de commissie was om vooral voormalig Trump-aanhangers aan het woord te laten.

Toch vraag ik het mij af of de verhoren echt zin hebben. Zullen er veel Amerikanen anders zijn gaan denken door deze commissie? Aangezien Amerika tot op het bod verdeeld is, geloof ik dat niet. Ook is het nog helemaal niet zeker of er een strafrechtelijk onderzoek naar Trump en en staf gaat komen. Er zijn wel wat aanwijzingen dat Garland (Minister van Justitie) een aantal zaken onderzoekt, maar een echte aanklacht is nog ver weg. Als er serieus werk van gemaakt wordt, moet dat wel snel gebeuren, omdat in 2,5 er weer presidentsverkiezingen zijn. Als Trump dan weer verkozen zou worden, zal heel de rechtzaak dan afgeblazen worden.
 
Even buiten het feit dat ze abortus niet in de grondwet houden. (het is geen verbod, Staten mogen nu onafhankelijk beslissen of ze het toestaan) Dat is al erg.

Wat misschien zorgelijker is te noemen is dat het hoogste gerechtshof nu een politieke beslissing heeft genomen. De scheiding van de machten was al discutabel maar nu is er een grens over gegaan wat een gevaarlijk precedent schept.
Lastig. In principe is het geen politieke beslissing maar maken ze het een politieke beslissing van de staten. Jammer dat staten dit direct aangrijpen.

Maar de rechters zijn er juist om politieke wetten (grondwet) te toetsen. Dat hebben ze ook gedaan, als het andersom was geweest dan had ik het toegejuicht. Wel jammer dat het een politiek spel is om zoveel mogelijk conservatieve of democratische rechters in het Hooggerechtshofs te krijgen. Dat is wel zorgelijk en voelt ook fout.

Overgins is het belachelijk dat er een verbod op abortus is in staten in Amerika. Belachelijk, je zou juist het toonbeeld moeten zijn vrijheid. Ben dan ook het toonbeeld voor vrijheid van de vrouw.
 
Vandaag heeft de januari 6 commissie een extra openbare zitting ingelast (om 19:00 uur Nederlandse tijd). Dat is nogal onverwacht omdat na de 1e 5 zittingen men eigen pas weer in juli verder zou gaan. Tot nu toe heb ik nog geen goede verklaring gezien, waarom de extra urgentie er is.


De 5 zittingen tot nu toe lieten zien dat de bestorming van het Capitool onderdeel is van een aantal strategieën van Trump en zijn medestanders om na het verlies van de verkiezingen de macht niet vreedzaam over te dragen. Slim van de commissie was om vooral voormalig Trump-aanhangers aan het woord te laten.

Toch vraag ik het mij af of de verhoren echt zin hebben. Zullen er veel Amerikanen anders zijn gaan denken door deze commissie? Aangezien Amerika tot op het bod verdeeld is, geloof ik dat niet. Ook is het nog helemaal niet zeker of er een strafrechtelijk onderzoek naar Trump en en staf gaat komen. Er zijn wel wat aanwijzingen dat Garland (Minister van Justitie) een aantal zaken onderzoekt, maar een echte aanklacht is nog ver weg. Als er serieus werk van gemaakt wordt, moet dat wel snel gebeuren, omdat in 2,5 er weer presidentsverkiezingen zijn. Als Trump dan weer verkozen zou worden, zal heel de rechtzaak dan afgeblazen worden.
Ik vraag me een beetje af wat ze nu eigenlijk willen bereiken.
Die commissie zou bewijs gaan leveren van wat jij zegt; dat Trump en zo willens en wetens de boel zo gestuurd hebben.
Maar wat dan?
Dat is me dus niet duidelijk.

Want wat ze nu doen is;

1. Preken voor eigen parochie. Fox news bijvoorbeeld zend het gewoon niet uit. Sterker nog, ze doen op die uren geen reclameblokken zodat mensen niet wegzappen en toevallig op die zittingen terecht komen. Dus de publieke opinie zullen ze er slechts minimaal mee veranderen.

2. Zinloos als het niet doorloopt in een strafzaak. Want "insurrection" is strafbaar, punt. En daar heeft de publieke opinie weinig mee te maken.

Ik denk dat dit allemaal weer dood bloedt zoals die eerdere impeachment zaken die ze tegen Trump hadden. Trump roept alweer "Witch Hunt" en als dit weer niks wordt krijgt die lamlul nog een beetje gelijk ook.
 
Ik vraag me een beetje af wat ze nu eigenlijk willen bereiken.
Die commissie zou bewijs gaan leveren van wat jij zegt; dat Trump en zo willens en wetens de boel zo gestuurd hebben.
Maar wat dan?
Dat is me dus niet duidelijk.

Want wat ze nu doen is;

1. Preken voor eigen parochie. Fox news bijvoorbeeld zend het gewoon niet uit. Sterker nog, ze doen op die uren geen reclameblokken zodat mensen niet wegzappen en toevallig op die zittingen terecht komen. Dus de publieke opinie zullen ze er slechts minimaal mee veranderen.

2. Zinloos als het niet doorloopt in een strafzaak. Want "insurrection" is strafbaar, punt. En daar heeft de publieke opinie weinig mee te maken.

Ik denk dat dit allemaal weer dood bloedt zoals die eerdere impeachment zaken die ze tegen Trump hadden. Trump roept alweer "Witch Hunt" en als dit weer niks wordt krijgt die lamlul nog een beetje gelijk ook.
Ik ben het helemaal met je eens. Feitelijk zijn deze uitzendingen maar bedoeld voor 1 persoon: Merrick Garland, de minister van Justitie. Hij zal actie moeten ondernemen (of niet, dan is hij medeverantwoordelijk als het nogmaals gebeurt). In de publieke opinie zal inderdaad weinig gebeuren, hoogstens wat onafhankelijke kiezers die hiermee over de streep getrokken worden. Iedereen zit mijlenver verscholen in de loopgraven.

De Amerikanen moeten zich als volk afvragen hoe belangrijk zij democratie vinden. Gaat dit boven religie bijvoorbeeld? Zo nee dan moeten ze er eerlijk in zijn en een theocratie gaan opzetten. Huichelachtig zeggen dat je democratie heel belangrijk vind en vervolgens je religie als uitgangspunt nemen is naar mijn idee hypocriet.
 
Maar dat is dus goed nieuws, dan gaan ze of abortus legaliseren, of de wapenwet heel erg aanscherpen?
De NRA steunt een wetsvoorstel waarbij een ongeboren kind recht heeft op een wapen zodat hij/zij zich kan verdedigen tegen een abortusarts. Een aanstaande moeder krijgt na 8 weken een klein revolvertje naar binnen geduwd.
Sarcasme mensen.
Alhoewel alt right dit zomaar zou kunnen steunen, dus ik durf deze grap niet op een Amerikaanse site te plaatsen.
 
De NRA steunt een wetsvoorstel waarbij een ongeboren kind recht heeft op een wapen zodat hij/zij zich kan verdedigen tegen een abortusarts. Een aanstaande moeder krijgt na 8 weken een klein revolvertje naar binnen geduwd.
Sarcasme mensen.
Alhoewel alt right dit zomaar zou kunnen steunen, dus ik durf deze grap niet op een Amerikaanse site te plaatsen.

Dit scenario komt dicht bij je sarcasme trouwens:

Als zo'n baby nu gewoon en AR-15 had gehad, had 'ie die 8-jarige neer kunnen schieten en was die peuter niet gewond geraakt...

Jongen (8) schiet baby dood en verwondt peuter in motel in Florida

Is natuurlijk prachtig dat zoiets gebeurt. Het is goed voor de wapenhandel, post-natale geboortebeperking en, ook niet onbelangrijk, er worden heel veel thoughts en prayers verzonden, waar de FedEx-en van deze wereld van profiteren. Win-win-win. :sad:
 
Laatst bewerkt:
Dit scenario komt dicht bij je sarcasme trouwens:

Als zo'n baby nu gewoon en AR-15 had gehad, had 'ie die 8-jarige neer kunnen schieten en was die peuter niet gewond geraakt...

Jongen (8) schiet baby dood en verwondt peuter in motel in Florida

Is natuurlijk prachtig dat zoiets gebeurt. Het is goed voor de wapenhandel, post-natale geboortebeperking en, ook niet onbelangrijk, er worden heel veel thoughts en prayers verzonden, waar de FedEx-en van deze wereld van profiteren. Win-win-win. :sad:
“pakte het wapen en zijn drugs”

En de politie verklaard: “Ouders moeten echt beter hun best gaan doen.”

Dat kun je wel zeggen, ja.
 
Oef Cassidy Hutchinson heeft ff wat te melden bij de J6 commissie zeg. Trump die fysiek wordt bij de chauffeur van zijn auto omdat ze hem niet naar het Capitool willen brengen tijdens de bestorming…
 
Laatst bewerkt:
Bij de bestorming waren vele wapens aanwezig en Trump en zijn staf wisten daarvan. Trump heeft de opdracht gegeven om de metaaldetectoren bij zijn speech uit te schakelen omdat de agressie niet tegen hem gericht was.
 
Hutchinson was overigens stafmedewerker van Marc Meadows. Chief of Staff van Donald Trump.
 
Laatst bewerkt:

America, fuck yeah!! :HB:
Dat is ook wel een doodzonde, natuurlijk :maniac:

Hoe Amerikaans wil je het hebben ook he.
 

America, fuck yeah!! :HB:
Wat n kneus die medewerker. Waarom had die geen wapen op zak. (Sarcastisch bedoeld)
 
Terug
Bovenaan Onderaan