Amerika

Het komt vooralsnog toch niet terug bij Trump zelf? Die verrijkt zich en zijn familie alleen maar en zelf is hij door het Hooggerechtshof immuun verklaard. Ik geloof er niets van dat de familie Trump (en al helemaal Donald sr. niet) ooit ter verantwoording geroepen zullen worden.

Die boomerang zal de Amerikanen treffen, niet Trump of zijn familie.
De populariteit van Trump in de USA is behoorlijk tanende. Over een half jaar zijn de midterms. Als de republikeinen deze verliezen wordt de macht van trump flink ingeperkt.
Dit knaagt bij Donald Trump dat hij de laatste 2 jaar van zijn termijn zijn grote macht dreigt te verliezen.

De populariteit van Trump in de USA is behoorlijk tanende. Over een half jaar zijn de midterms. Als de republikeinen deze verliezen wordt de macht van trump flink ingeperkt.
Dit knaagt bij Donald Trump dat hij de laatste 2 jaar van zijn termijn zijn grote macht dreigt te verliezen.

Er komt nog wel t e.e.a. om de midterms moeilijk te maken, op grote schaal te beïnvloeden en/of te frauderen

Hij zal er nog wel een paar decreten uitgooien.

Daarom denk ik ook niet dat de midterms door zullen gaan of eerlijk gespeeld zullen worden. Ik verwacht zoiets als martial law (oorlogsrecht) voor komende november. Hij heeft 5 jaar geleden een poging tot een staatsgreep gedaan en daar is hij niet verantwoordelijk voor gehouden. Ik zie geen aanwijzingen waarom hij zijn presidentiële macht niet opnieuw in zou zetten en deze keer met de lessen van de vorige keer geleerd.

Daarom denk ik ook niet dat de midterms door zullen gaan of eerlijk gespeeld zullen worden. Ik verwacht zoiets als martial law (oorlogsrecht) voor komende november. Hij heeft 5 jaar geleden een poging tot een staatsgreep gedaan en daar is hij niet verantwoordelijk voor gehouden. Ik zie geen aanwijzingen waarom hij zijn presidentiële macht niet opnieuw in zou zetten en deze keer met de lessen van de vorige keer geleerd.
Dat kan dus niet. De presdient heeft in de VS, i.i.t. tot sommige andere landen geen enkele bevoegdheid om de verkiezingen uit te stellen. De staten en het congres gaan daar over, niet hij of zijn kabinent.

Dat kan dus niet. De presdient heeft in de VS, i.i.t. tot sommige andere landen geen enkele bevoegdheid om de verkiezingen uit te stellen. De staten en het congres gaan daar over, niet hij of zijn kabinent.
Trump heeft al diverse zaken gedaan waarvoor hij niet bevoegd is.

Tja die gaan ook over oorlogen.
Maar die wet is totaal niet te vergelijken met de verkiezingswet.

Hier een artikel daarover:

Meerdere presidenten hebben de oorlogswet in hun voordeel gebruikt, door te goochelen met de definities die niet duidelijk zijn. Bij verkiezingen is dit niet aan de orde, want een verkiezing is een een verkiezing.

Maar die wet is totaal niet te vergelijken met de verkiezingswet.

Hier een artikel daarover:

Meerdere presidenten hebben de oorlogswet in hun voordeel gebruikt, door te goochelen met de definities die niet duidelijk zijn. Bij verkiezingen is dit niet aan de orde, want een verkiezing is een een verkiezing.
Ik hoop echt dat dit werkt, maar ik ben bang dat Trump (en zijn mede Republikeinen) zich hierdoor niet tegen laten houden. Tot de verkiezingen heeft hij de meerderheid in het parlement/senaat he? En die vrezen allemaal wat er gaat gebeuren als de Democraten weer aan de macht komen.

Het is overigens wel leuk (vind ik) om vast te kijken naar de verkiezingen. Het huis lijken de democraten te gaan winnen. Voor de senaat is het veel spannender.
Er zijn 100 senaat zetels. Er zijn 35 staten waar verkiezingen zijn. Niet verkiesbaar zijn 35 democratische en 31 Republikeinse senaat zetels. Als we de staten inkleuren die diep rood of diep blauw zijn dan is de verhouding 47-44 in het voordeel van de Republikeinen. Democraten moeten North Carolina, Michigan, Maine en Georgia sowieso winnen, dit zijn staten die nu republikeins zijn in de senaat, en 3 van de 4 zijn gewonnen door Trump bij de presidents verkiezingen. Mocht dat lukken (en de odds zeggen dat die kans groot is) wordt het 49-47 voor de democraten. Let op, democraten hebben 51 zetels nodig want bij gelijke stand beslist de vice president JD Vance. Dan zijn er nog 4 staten die normaal gesproken nog meer republikeins zijn: Alaska, Ohio, Iowa en Texas. Deze waren voor de oorlog in Iran vrijwel kansloos voor de democraten om te winnen. Maar de oorlog heeft de kansen gekeerd en leiden de democraten in Alaska en Ohio in de odds.
In Iowa blijft het lastig maar niet onmogelijk voor de democraten. En in Texas is al een primary geweest en weten we al de kandidaat voor de Democraten: James Talarico, die het vooral goed doet onder de latino bevolking, en een belangrijke groep om een van de beide partijen aan een meerderheid te helpen in Texas. De republikeinse kandidaat is nog niet bekend, dat moet in een run off bepaald worden. Deze strijd tussen John Cornyn en Ken Paxton kan ook een voordeel zijn voor James Talarico. Desondanks blijft het voorlopig een lastig verhaal om Texas te winnen voor de Democraten.

Hier kun je trouwens zelf spelen met de uitslagen van de staten en wat dat betekent:

Disclaimer: het zijn odds, maar die wijken vaak niet veel af van de verschillende peilingen. Derhalve vind ik dat best een betrouwbaar instrument om een voorspelling mee te doen.

Boeffjjee toch :cool:

75417e83568539d5a93ebbc3ae4585ee.png

Ook het idee dat hij eerst zorgt voor een olietekort door die domme oorlog en dan vervolgens naar anderen kijken om zijn zooi op te ruimen.

Terug
Bovenaan Onderaan