Amerika

Dat heeft ook alles te maken met het feit dat de VS 'n federatie is.
Voor de verkiezingen van de algehele leider van een federatie is dat helemaal niet van belang. Dan stemmen de mensen als inwoners van hun land en niet als inwoners van hun staat.

Amerika is een bijzonder land met een bijzondere ontstaansgeschiedenis en in dat kader begrijp ik wel waarom het kiescollege ooit in het leven is geroepen. Inmiddels is het echter een volstrekt achterhaald systeem dat niet past bij een moderne democratie. Het is onbestaanbaar dat de ene stem drie keer zo zwaar meeweegt als de andere en dat er theoretisch maar 23% van de stemmen nodig is om de verkiezingen te winnen (https://www.npr.org/2016/11/02/5001...residency-with-27-percent-of-the-popular-vote). Dat kun je toch met goed fatsoen geen democratie meer noemen?
 
Laatst bewerkt:
Voor de verkiezingen van de algehele leider van een federatie is dat helemaal niet van belang. Dat stemmen de mensen als inwoners van hun land en niet als inwoners van hun staat.

Amerika is een bijzonder land met een bijzondere ontstaansgeschiedenis en in dat kader begrijp ik wel waarom het kiescollege ooit in het leven is geroepen. Inmiddels is het echter een volstrekt achterhaald systeem dat niet past bij een moderne democratie. Het is onbestaanbaar dat de ene stem drie keer zo zwaar meeweegt als de andere en dat er theoretisch maar 23% van de stemmen nodig is om de verkiezingen te winnen (https://www.npr.org/2016/11/02/5001...residency-with-27-percent-of-the-popular-vote). Dat kun je toch met goed fatsoen geen democratie meer noemen?
Dat was sowieso al lang geen democratie meer doordat alleen multimiljonairs zich verkiesbaar kunnen stellen.
 
Dat was sowieso al lang geen democratie meer doordat alleen multimiljonairs zich verkiesbaar kunnen stellen.
Dat is zeker een ander groot probleem in de VS. Dit is een aardig artikel van Maarten van Rossem over de Amerikaanse verkiezingen. Het is wat gekleurd (zo heeft hij het - onterecht - alleen over Republikeinse multimiljonairs), maar in grote lijnen klopt het wel.
 
Trump eist drugstest van Biden

link

Donald Trump eist dat zijn Democratische tegenstrever Joe Biden komende week een drugstest ondergaat. De Amerikaanse president zegt dat zelf ‘natuurlijk’ ook te doen.

Trump wil dat ‘Sleepy Joe’, zoals hij zijn 77-jarige uitdager steevast noemt, voor of na dat debat een test ondergaat, omdat zijn optredens in debatten zacht gezegd ‘ongelijkmatig’ zijn geweest. Alleen drugs kunnen dat verschil hebben veroorzaakt, suggereert de president op Twitter zonder met bewijzen te komen.

Het wordt nog gekker de komende maanden. :maniac:

Er staan drie debatten gepland tussen de twee presidentskandidaten. Het eerste is dinsdag in Cleveland, Ohio en de tweede confrontatie is op 15 oktober in Miami in Florida. Een week later volgt het laatste debat in Nashville, Tennessee.

Ze moeten oppassen dat ze de debatten overleven. :cautious: Letterlijk dan. :rolleyes:
 
Trump eist drugstest van Biden

link

Donald Trump eist dat zijn Democratische tegenstrever Joe Biden komende week een drugstest ondergaat. De Amerikaanse president zegt dat zelf ‘natuurlijk’ ook te doen.

Trump wil dat ‘Sleepy Joe’, zoals hij zijn 77-jarige uitdager steevast noemt, voor of na dat debat een test ondergaat, omdat zijn optredens in debatten zacht gezegd ‘ongelijkmatig’ zijn geweest. Alleen drugs kunnen dat verschil hebben veroorzaakt, suggereert de president op Twitter zonder met bewijzen te komen.

Het wordt nog gekker de komende maanden. :maniac:

Er staan drie debatten gepland tussen de twee presidentskandidaten. Het eerste is dinsdag in Cleveland, Ohio en de tweede confrontatie is op 15 oktober in Miami in Florida. Een week later volgt het laatste debat in Nashville, Tennessee.

Ze moeten oppassen dat ze de debatten overleven. :cautious: Letterlijk dan. :rolleyes:
Ik hoop dat Biden een open potje plas op Trump zijn spreekgestoelte zet: hier is mijn test.
 
'Trump betaalde tien jaar lang geen inkomstenbelasting'

link

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de afgelopen vijftien jaar zeker tien jaar geen inkomstenbelasting betaald, dat blijkt uit zijn belastingaangifte die The New York Times in handen heeft gekregen.

Tja ... Amerika first ... :rolleyes: Let's keep americans stupid :sneaky:
 
'Trump betaalde tien jaar lang geen inkomstenbelasting'

link

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de afgelopen vijftien jaar zeker tien jaar geen inkomstenbelasting betaald, dat blijkt uit zijn belastingaangifte die The New York Times in handen heeft gekregen.

Tja ... Amerika first ... :rolleyes: Let's keep americans stupid :sneaky:
Hebben ze in de USA geen belastingdienst die controleert of je je belasting netjes betaalt.
 
Hebben ze in de USA geen belastingdienst die controleert of je je belasting netjes betaalt.
Kennelijk niet, of steeksproefgewijs zoals in NL. Afhankelijk van de steekproefgrootte is het wel/niet vreemd dat hij niet eruit gepikt is. Als hij überhaupt al gefraudeerd heeft. Stel dat hij heel veel verlies lijdt dan zou t zomaar kunnen kloppen. En gezien t gegeven dat wel meer zaken van hem failliet zijn gegaan zou dat kunnen.

Kortom, we weten nu slechts dat hij weinig belasting betaalde. Of dat terecht is zal komende weken wel bekend worden.

Zal wat moddergooien opleveren en weinig invloed hebben op t stemgedrag.
 
'Trump betaalde tien jaar lang geen inkomstenbelasting'

link

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de afgelopen vijftien jaar zeker tien jaar geen inkomstenbelasting betaald, dat blijkt uit zijn belastingaangifte die The New York Times in handen heeft gekregen.

Tja ... Amerika first ... :rolleyes: Let's keep americans stupid :sneaky:

Ik neem aan dat niemand verbaasd is? Ik in ieder geval niet. De despoot komt overal mee weg, hoewel dit 'm electoraal wellicht n de weg gaat staan, aangezien Jan Modaal daar wel braaf z'n belastingen aftikt.
 
Kennelijk niet, of steeksproefgewijs zoals in NL. Afhankelijk van de steekproefgrootte is het wel/niet vreemd dat hij niet eruit gepikt is. Als hij überhaupt al gefraudeerd heeft. Stel dat hij heel veel verlies lijdt dan zou t zomaar kunnen kloppen. En gezien t gegeven dat wel meer zaken van hem failliet zijn gegaan zou dat kunnen.

Kortom, we weten nu slechts dat hij weinig belasting betaalde. Of dat terecht is zal komende weken wel bekend worden.

Zal wat moddergooien opleveren en weinig invloed hebben op t stemgedrag.
Ik heb vernomen dat het best zou kunnen kloppen en dat het opzienbarende voornamelijk zit in zijn reputatie als zakenman. Die kwaliteiten zijn gewoon slecht blijkbaar.
 
Ik heb ergens gelezen dat het niet zo gek is dat hij geen inkomstenbelasting betaalde (over loon) omdat hij vanuit zijn bedrijven ofzo betaalt. Zal straks eens zoeken of ik dat kan terugvinden. En of dat dat een logische conclusie is.
 
Ik heb ergens gelezen dat het niet zo gek is dat hij geen inkomstenbelasting betaalde (over loon) omdat hij vanuit zijn bedrijven ofzo betaalt. Zal straks eens zoeken of ik dat kan terugvinden. En of dat dat een logische conclusie is.
Het bekende argument, dat de multinationals in Nederland ook altijd gebruiken: we betalen een berg aan BTW en loonbelasting, daarom hoeven we geen vennootschapsbelasting te betalen. Onzin argument.
 
Het bekende argument, dat de multinationals in Nederland ook altijd gebruiken: we betalen een berg aan BTW en loonbelasting, daarom hoeven we geen vennootschapsbelasting te betalen. Onzin argument.
En dan te bedenken die bedrijven betalen helemaal geen BTW, dat doen de burgers. Die bedrijven schuiven alleen maar door.
Ander terugkerend onzinargument: wij zorgen voor werkgelegenheid.
 
Ik heb ergens gelezen dat het niet zo gek is dat hij geen inkomstenbelasting betaalde (over loon) omdat hij vanuit zijn bedrijven ofzo betaalt. Zal straks eens zoeken of ik dat kan terugvinden. En of dat dat een logische conclusie is.
Verliezen op zijn bedrijven worden ingezet als belastingaftrek. Een praktijk die legaal is maar de schaal waarop Trump dat doet is ongeevenaard.
Overigens blijken de bedrijven waar Trump alleen deelnemer in is winstgevend te zijn maar die bedrijven die hij zelf managed zwaar verliesgevend.
 
Wat ik ook begrijp dat Trump voor 400.000.000 dollar aan uitstaande leningen heeft. Daar heeft hij persoonlijk garant voor gestaan en die moet hij vanaf 2022 gaan terugbetalen. Dat geld heeft hij niet, dus ben benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn.
 
Wat ik ook begrijp dat Trump voor 400.000 dollar aan uitstaande leningen heeft. Daar heeft hij persoonlijk garant voor gestaan en die moet hij vanaf 2022 gaan terugbetalen. Dat geld heeft hij niet, dus ben benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn.
Dat is 400 miljoen.
 
Dat is 400 miljoen.
Bedoelde ik ook, aangepast. ;)

Ook interessant in dit verband is dit verhaal. :down: Trump kreeg een gigantische lening van Deutsche Bank toen hij van elke andere bank nul op rekest kreeg. Het hoofd van de betreffende afdeling was de zoon van de gematigde Supreme Court-rechter Anthony Kennedy, die in 2018 aftrad waarna Trump een conservatievere rechter kon benoemen.

 
Ik neem aan dat niemand verbaasd is? Ik in ieder geval niet. De despoot komt overal mee weg, hoewel dit 'm electoraal wellicht n de weg gaat staan, aangezien Jan Modaal daar wel braaf z'n belastingen aftikt.

Laten we het hopen dat electoraal effect heeft. Onderschat het aantal Amerikanen echter niet dat blind op Trump stemt. Het maakt niet uit wat hij zegt of doet. Ze stemmen toch op hem.
 
Waarom neemt niemand het idee serieus om dat hele land plat te gooien en het Canada's parkeerplaats te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan