Amerika

Beide kampen zijn het er over eens dat als je een andere mening hebt je een slecht mens moet zijn. Je kunt het immers anders nooit met mij oneens zijn en tot andere conclusies komen. Dus moet je wel een racist, sexist, fascist, communist, Amerika hater, etc. zijn. Argumenten heb je niet nodig om de ander met dergelijke woorden zwart te maken. Maar ze zijn wel lekker om de discussie mee te stoppen en de eigen achterban blij te maken. Hele enge ontwikkeling.

Ik schreef recentelijk al dat ik deze ontwikkeling in het algemeen heel jammer vind. Maar dat is juist omdat mensen face-to-face het gesprek niet meer aan gaan. Zet ze aan één tafel en laat ze eens een uurtje met elkaar praten zonder anderen erbij.
 
Eens, maar er is een levensgrote kans dat Trump gewoon herkozen gaat worden. Bizar, maar de realiteit.

Dan geef ik het op met Amerika, en ga ik wars van alle sociale media imker spelen in Zuid-Frankrijk. In een afgelegen dorpje in de Provence vind ik rust, en gaat de wereldsores volledig langs me heen.
 
Eigenlijk een beetje zoals Mikasa het beschrijft. Ze proberen er wat fatsoenlijks uit te halen. En voor ons is het gesneden koek dat er niks fatsoenlijks in zit, maar de waarheid is nou eenmaal voor iedereen anders.

Stond ook een reactie tussen van een man dat Trump heeft bedoeld te zeggen 'als je het hier niet eens bent met onze beslissingen, ga je maar terug naar het land waar je voorouders vandaan komen. Je hoeft hier niet te blijven'. Zoals gezegd, ik ben het met die interpretatie oneens, maar ik vond wel fijn om te lezen hoe ze (anti en pro Trump) op redelijk normale wijze met elkaar de dialoog aan gingen. Niet bij iedereen, hoor. Sommige posters waren duidelijk van mening dat de blanke medemens superieur is aan de rest, bijvoorbeeld. Dat soort volk nodigt Trump met z'n uitspraken ook uit.

Ik denk niet dat Trump het anders bedoeld heeft. Trump is gewoon een lul en schrijf als een lul. Net zoals ik soms ook erg slordig schrijf en veel hyperbolen verwerk in mijn stukjes. Het belangrijkste is dat je je dan niet laat beïnvloeden door de overdreven toon, maar juist probeert te reageren op de inhoudelijke punten die worden gemaakt. En bij zo een schrijfstijl à la Trump is het nou eenmaal heel lastig om de inhoudelijke punten eruit te vissen zonder dat je je laat beïnvloeden door alle idiote side-context.

Althans, zo ervaar ik de clickbaity-media in het tijdperk van botte bijlen & tere zieltjes anno 2019.
 
Ik denk niet dat Trump het anders bedoeld heeft. Trump is gewoon een lul en schrijf als een lul. Net zoals ik soms ook erg slordig schrijf en veel hyperbolen verwerk in mijn stukjes. Het belangrijkste is dat je je dan niet laat beïnvloeden door de overdreven toon, maar juist probeert te reageren op de inhoudelijke punten die worden gemaakt. En bij zo een schrijfstijl à la Trump is het nou eenmaal heel lastig om de inhoudelijke punten eruit te vissen zonder dat je je laat beïnvloeden door alle idiote side-context.

Althans, zo ervaar ik de clickbaity-media in het tijdperk van botte bijlen & tere zieltjes anno 2019.
Zo ervaar ik het ook, wat niet wegneemt dat wat hij zegt soms racistisch is. Ik geloof echter niet dat hij ook een racist is. Het maakt niet uit wie je bent, hoe je er uit ziet of wat je sekse is: hij behandeld je hetzelfde: als je het niet eens met hem bent of hem aanvalt dan slaat hij terug en gebruikt hij de botte bijl en gaat regelmatig over de scheef.

Hoe je het ook bekijkt, het is een president onwaardig.
 
Het gaat erom dat hij dit nooit zou hebben gezegd als de betreffende volksvertegenwoordigers wit waren. Het is het aloude "Als het je hier niet bevalt, dan rot je maar op naar je eigen land" dat we hier ook regelmatig moeten horen. Misschien hadden de Democraten dat ook moeten zeggen toen Trump tijdens zijn campagne maar bleef hameren op wat er allemaal mis was met het land...
Dat is waar. Dit had hij uiteraard ook over een aantal blanke volksvertegenwoordigers die pas een of enkele generaties in de VS wonen, kunnen zeggen.
Dan geef ik het op met Amerika, en ga ik wars van alle sociale media imker spelen in Zuid-Frankrijk. In een afgelegen dorpje in de Provence vind ik rust, en gaat de wereldsores volledig langs me heen.
Nou, spaar maar vast voor een bosatlas.
 
Wat is het toch treurig gesteld met de Amerikaanse politiek. Aan de ene kant een bombastische idioot met racistische opmerkingen en aan de andere kant racisten en ophitsers als Alexandria Ocasio-Cortez en Ilhan Omar. Zowel de Republikeinen als de Democraten zijn de weg kwijt en beide zijn niet in staat de excessen binnen de eigen partij te benoemen. Het centrum moet terug komen want dit soort excessen zijn verscheurend voor een land.

Beide kampen zijn het er over eens dat als je een andere mening hebt je een slecht mens moet zijn. Je kunt het immers anders nooit met mij oneens zijn en tot andere conclusies komen. Dus moet je wel een racist, sexist, fascist, communist, Amerika hater, etc. zijn. Argumenten heb je niet nodig om de ander met dergelijke woorden zwart te maken. Maar ze zijn wel lekker om de discussie mee te stoppen en de eigen achterban blij te maken. Hele enge ontwikkeling.
Vervelende is dat het midden in NL ook weg lijkt te raken, partijen schuiven op naar links of rechts om een duidelijk geluid te kunnen laten horen. Waarbij een deel van ons volk ondertussen ook het extreme denkbeeld heeft dat iemand van een andere partij per definitie fout is.

Dan geef ik het op met Amerika, en ga ik wars van alle sociale media imker spelen in Zuid-Frankrijk. In een afgelegen dorpje in de Provence vind ik rust, en gaat de wereldsores volledig langs me heen.
We zien je wel bij 'Ik vertrek'
 
Zo ervaar ik het ook, wat niet wegneemt dat wat hij zegt soms racistisch is. Ik geloof echter niet dat hij ook een racist is. Het maakt niet uit wie je bent, hoe je er uit ziet of wat je sekse is: hij behandeld je hetzelfde: als je het niet eens met hem bent of hem aanvalt dan slaat hij terug en gebruikt hij de botte bijl en gaat regelmatig over de scheef.

Hoe je het ook bekijkt, het is een president onwaardig.

Helemaal mee eens. In hoeverre Trump een racist is weet ik niet, maar dat hij soms racistische uitspraken heeft is natuurlijk wel zo.
 
Helemaal mee eens. In hoeverre Trump een racist is weet ik niet, maar dat hij soms racistische uitspraken heeft is natuurlijk wel zo.
En het uiten van racisme is strafbaar maar kennelijk alleen voor de gewone man maar niet voor de president van de VS. Beschamend voor deze wereld waar hij de “leider” van is. Het ergste van alles is dat we dit soort uitingen steeds normaler zijn gaan vinden, ook hier in NL.
 
En het uiten van racisme is strafbaar maar kennelijk alleen voor de gewone man maar niet voor de president van de VS. Beschamend voor deze wereld waar hij de “leider” van is. Het ergste van alles is dat we dit soort uitingen steeds normaler zijn gaan vinden, ook hier in NL.
Ik sta er niet meer van te kijken bij Trump, maar ik vind t niet normaal


Ter vermaak nog n plaatje:

D_hiRoCWwAEnGJF.jpg:large
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Helemaal mee eens. In hoeverre Trump een racist is weet ik niet, maar dat hij soms racistische uitspraken heeft is natuurlijk wel zo.

Ik heb bij Trump het idee dat er vaak sprake is van een verschil tussen wat hij zegt/schrijft en wat hij werkelijk denkt. Dat hij zich zo racistisch uitlaat niet omdat het in lijn ligt met zijn opvattingen, maar puur omdat hij zo kan scoren bij zijn achterban (niet dat dit het moreel minder verwerpelijk maakt). Hij speelt een rol en daar is hij verdomd goed in.
 
En het uiten van racisme is strafbaar maar kennelijk alleen voor de gewone man maar niet voor de president van de VS. Beschamend voor deze wereld waar hij de “leider” van is. Het ergste van alles is dat we dit soort uitingen steeds normaler zijn gaan vinden, ook hier in NL.

Het uiten van racisme is niet strafbaar in Amerika. De First Amendment zorgt daarvoor. Hoe ziekelijk uitspraken van wie dan ook zijn, in Amerika heb je de vrijheid om te zeggen wat je wilt, met uitzondering van het creëren van situaties die direct de veiligheid van mensen in gevaar brengt, b.v. het opeens gaan schreeuwen dat er een brand is in een volle bioscoop als er geen brand is. Ook mag je geen bedreigingen aan het adres van de president maken (ongeacht wie dat is). Verder heb je het grondwettelijke recht je mening te verkondigen zonder je zorgen te maken over strafrechtelijke vervolging.
 
Laatst bewerkt:
I'll just leave this here...

"Each step was so small, so inconsequential, so well explained or, on occasion, 'regretted,' that unless one understood what the whole thing was in principle, what all these 'little measures'... must some day lead to, one no more saw it developing from day to day than a farmer in his field sees the corn growing - each act is worse than the last, but only a little worse. You wait for the next and the next. You wait for one great shocking occasion, thinking that others, when such a shock comes, will join you in resisting somehow.

You don't want to act, or even talk, alone; you don't want to 'go out of your way to make trouble.' But the one great shocking occasion, when tens or hundreds or thousands will join with you, never comes. That's the difficulty. The forms are all there, all untouched, all reassuring, the houses, the shops, the jobs, the mealtimes, the visits, the concerts, the cinema, the holidays. But the spirit, which you never noticed because you made the lifelong mistake of identifying it with the forms, is changed. Now you live in a world of hate and fear, and the people who hate and fear do not even know it themselves, when everyone is transformed, no one is transformed. You have accepted things you would not have accepted five years ago, a year ago, things your father could never have imagined."

From Milton Mayer, They Thought They Were Free, The Germans, 1938-45 (Chicago: University of Chicago Press, 1955)
 
De kikker in het kokende water syndroom zogezegd.
Ja, maar het klopt wel. In het begin van Trumps presidentschap verbaasde ik me nog over dingen waarover ik nu niet eens meer mijn wenkbrauwen zou optrekken. En nu worden zelfs dit soort tweets nog goedgepraat. Een angstaanjagende constatering.
 
En het uiten van racisme is strafbaar maar kennelijk alleen voor de gewone man maar niet voor de president van de VS. Beschamend voor deze wereld waar hij de “leider” van is. Het ergste van alles is dat we dit soort uitingen steeds normaler zijn gaan vinden, ook hier in NL.

Jep, maar dat heeft imo ook te maken met het virus van toenemende rebellie wanneer het gaat om het begrip "vrijheid van meningsuiting" en "politieke correctheid".

Ik vraag me wel eens af waar en hoe dit is begonnen. Dat we in Derksen&Co vandaag de dag geweldige ambassadeurs hebben en dat Wilders de personificatie is op het politieke toneel moge duidelijk zijn, maar wanneer begon het? Was het onder Fortuyn? De jaren erna? Heeft het ook met social media te maken, aangezien we ons van achter onze laptopjes steeds comfortabeler voelen met het anoniem verspreiden van onze hersenspinsels, wat vervolgens steeds meer over gaat in van alles roepen in het openbaar?

Tegenwoordig lijken de begrippen "fatsoen" en "vrijheid van meningsuiting" haaks op elkaar te staan. Alsof het niet meer samen gaat. Elke vorm van fatsoen wordt gebombardeerd tot politiek correct. En politieke correctheid schijnt vandaag de dag enorm vies te zijn. De verhuftering van de maatschappij is niet de verhuftering, maar zou wanneer we de supporters moeten geloven een resultaat van een groot goed: we zijn allemaal zo lekker open. We durven allemaal te zeggen wat we vinden en het liefst zeggen we heel vaak tegen elkaar hoe goed dat gegeven is en stimuleren we het des te meer. En wat al helemaal als een rode lap op een stier werkt, is wanneer er mensen zijn die beweren dat het af en toe toch echt in een ieders belang is om simpelweg jouw muil te houden of de fluwelen handschoen aan te trekken in het geval van gevoelige kwesties. Hoe durven ze? Empathie, heh wat? In onze individualistische maatschappij heeft iedereen toch zo veel mogelijk recht op van alles en nog wat? Ik wil vreten, dus ga ik vreten. Ik vind jou kut, dus zeg ik dat je kut bent. Ik moet nu ruften, dus laat ik een ruft.

We evolueren steeds meer tot een stel varkens en elke keer wanneer ik de TV aan zet en die kop van Trump zie krijg ik het vermoeden dat hij vooraan in de evolutie-rij stond toen we dit schitterende varkenstijdperk in gingen. Trump is volgens mij voor veel Amerikanen het boegbeeld. Hij spreekt alle problematiek die voorheen bestempeld werd als "onderbuikgevoelens" zonder blikken of blozen uit. Veel mensen kunnen zich daarin vinden, omdat er nu eenmaal veel achterlijke mensen op de wereld zijn. Wellicht zijn er meer achterlijke dan intelligente mensen op de wereld, who knows - zou me oprecht niets verbazen. De USA blijkt steeds meer een bevestiging van die stelling, maar laten we hoop houden in de mensheid.
 
Ja, maar het klopt wel. In het begin van Trumps presidentschap verbaasde ik me nog over dingen waarover ik nu niet eens meer mijn wenkbrauwen zou optrekken. En nu worden zelfs dit soort tweets nog goedgepraat. Een angstaanjagende constatering.
1.5 jaar geleden werd zijn 'fine people on both sides' uitspraak ook al gepikt, zoveel is er niet veranderd.
 
Wie bepaalt wat fatsoen is? Want waar is dan de grens? Zolang de mensen die het voor het zeggen hebben dezelfde gedachtegang hebben als jij zal je er minder problemen mee hebben dan zodra dat anders is. Zodra je limieten aan de vrijheid van meningsuiting stelt ben je in mijn ogen gevaarlijk bezig, omdat een overheid dan macht krijgt om mensen te vervolgen vanwege hun denkwijze. Dat is leuk en aardig als ze "foute" meningen van anderen strafbaar gaan maken, maar dan moet je niet verrast zijn als jij opeens een paar foute meningen blijkt te hebben. Ik heb liever dat meningen, ongeacht hoe verwerpelijk ze ook mogen zijn, publiekelijk kunnen worden verkondigd, omdat je dan ook publiekelijk antwoord kan geven. Als je meningen ondergronds gaat stoppen geeft je ze mijn inziens veel meer kans om te groeien.
 
Er zijn overigens voldoende voorbeelden van Obama, Hillary, en andere Democraten die je ook als "fout" zou kunnen bestempelen. Maar om de een of andere reden hoor je daar veel minder over...
 
Terug
Bovenaan Onderaan