Amerika

Trump hervormt de gevangenissen in de VS. Alle Democraten steunen hem in de Senaat en een deel van de Republikeinen. Trump heeft zijn eigen republikeinen onder druk gezet om het er door te krijgen.

https://www.elsevierweekblad.nl/ame...rump-gevangenisstelsel-wordt-hervormd-663226/

Goed initiatief, maar de impact lijkt beperkt:
'Het overgrote deel van de Amerikaanse gevangenen zit in gevangenissen die door de staat of de lokale overheid worden beheerd. De nieuwe wet heeft daar geen betrekking op, die gaat alleen over door de federale overheid beheerde gevangenissen. Daarin zitten 180.000 mensen vast.'

In totaal zitten er meer dan 2 miljoen mensen vast.
 
Goed initiatief, maar de impact lijkt beperkt:
'Het overgrote deel van de Amerikaanse gevangenen zit in gevangenissen die door de staat of de lokale overheid worden beheerd. De nieuwe wet heeft daar geen betrekking op, die gaat alleen over door de federale overheid beheerde gevangenissen. Daarin zitten180.000 mensen vast.'

In totaal zitten er meer dan 2 miljoen mensen vast.
Hoorde gister op radio 1 dat van alle gevangenen op de wereld 25% in Amerika zit...
 
Goed initiatief, maar de impact lijkt beperkt:
'Het overgrote deel van de Amerikaanse gevangenen zit in gevangenissen die door de staat of de lokale overheid worden beheerd. De nieuwe wet heeft daar geen betrekking op, die gaat alleen over door de federale overheid beheerde gevangenissen. Daarin zitten180.000 mensen vast.'

In totaal zitten er meer dan 2 miljoen mensen vast.
Klopt, maar vergeet niet: Gebruiken worden in de loop van tijd omgezet in wetten (dat is waarom het absurd is om te doen alsof het Marakesh pact niet bindend zou worden). Het is een kleine stap voor America op dit moment, maar het heeft dus de potentie om flink uit te groeien. Dat is waarom het toch vrij bijzonder is dat hij hete r door gekregen heeft.

Hoorde gister op radio 1 dat van alle gevangenen op de wereld 25% in Amerika zit...

America heeft een absurd hoog aantal gevangenen/criminelen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate
 
Klopt, maar vergeet niet: Gebruiken worden in de loop van tijd omgezet in wetten (dat is waarom het absurd is om te doen alsof het Marakesh pact niet bindend zou worden). Het is een kleine stap voor America op dit moment, maar het heeft dus de potentie om flink uit te groeien. Dat is waarom het toch vrij bijzonder is dat hij hete r door gekregen heeft.



America heeft een absurd hoog aantal gevangenen/criminelen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

De amateur-socioloog in mij zegt dat veel gevangen een resultaat zijn van een gebrek aan welvaart(sverdeling), zolang er voldoende overheid aanwezig is.
 
De amateur-socioloog in mij zegt dat veel gevangen een resultaat zijn van een gebrek aan welvaart(sverdeling), zolang er voldoende overheid aanwezig is.
Ik zie dat anders, hoewel sommige zaken hier wel mee samenhangen. In mijn optiek zijn het eerder:
1. Gebrek aan sociale zekerheid. Het vangnet zoals je in Nederland bestaat niet. Als je geen inkomsten hebt heb je een groot probleem. Criminaliteit is dan een makkelijke/logische stap.
2. Gebrek aan onderwijs. Als je geen geld hebt is het moeilijk om goed onderwijs te krijgen. Er zijn wel veel "Scholarships" maar die zijn noodzakelijk omdat anders de kinderen van de armeren geen enkele kans maken op goed onderwijs. Zonder onderwijs geen goede banen en dus weinig geld.
3. Cultuur. Amerika heeft een veel geweldadigere cultuur dan Europa. Ook heb je veel meer sub-culturen die geweld verheerlijken en criminaliteit minder schuwen.

Zijn natuurlijk nog veel meer redenen, maar deze lijken mij toch de belangrijkste.
 
Ik zie dat anders, hoewel sommige zaken hier wel mee samenhangen. In mijn optiek zijn het eerder:
1. Gebrek aan sociale zekerheid. Het vangnet zoals je in Nederland bestaat niet. Als je geen inkomsten hebt heb je een groot probleem. Criminaliteit is dan een makkelijke/logische stap.
2. Gebrek aan onderwijs. Als je geen geld hebt is het moeilijk om goed onderwijs te krijgen. Er zijn wel veel "Scholarships" maar die zijn noodzakelijk omdat anders de kinderen van de armeren geen enkele kans maken op goed onderwijs. Zonder onderwijs geen goede banen en dus weinig geld.
3. Cultuur. Amerika heeft een veel geweldadigere cultuur dan Europa. Ook heb je veel meer sub-culturen die geweld verheerlijken en criminaliteit minder schuwen.

Zijn natuurlijk nog veel meer redenen, maar deze lijken mij toch de belangrijkste.
Wat betreft je eerste punt: heb je daar enig bewijs voor? Oprechte vraag. Wij gaan er altijd maar zo maar vanuit dat er in de VS geen sociale vangnetten zijn. Maar als ik Judge Judy kijk ???, verbaas ik me er altijd over hoeveel uitkeringen mensen hebben. Wellicht is er iemand op het forum die daar meer over weet (volgens mij woont JPdeJager in de VS?
 
In de VS worden ook veel gevangenisstraffen uitgedeeld waar wij in Nl gewoon gedogen, zoals het niet betalen van kinder alimentatie, rijden onder invloed, rijden zonder verzekering. Ik ben er nog niet uit of ik dat nou goed vindt, die harde straffen halen uiteindelijk niets uit
 
De president van het machtigste land ter wereld roept in een zin 3 keer dat ze “een sukkels zijn”. Ik begrijp best wel dat sommige roepen dat de wereld verloedert.....
 
De president van het machtigste land ter wereld roept in een zin 3 keer dat ze “een sukkels zijn”. Ik begrijp best wel dat sommige roepen dat de wereld verloedert.....
Das idd niet netjes van Jinkieping als ie dat idd heeft geroepen. Zou ik meer iets voor Trumpeltje vinden.. ;)
 
In de VS worden ook veel gevangenisstraffen uitgedeeld waar wij in Nl gewoon gedogen, zoals het niet betalen van kinder alimentatie, rijden onder invloed, rijden zonder verzekering. Ik ben er nog niet uit of ik dat nou goed vindt, die harde straffen halen uiteindelijk niets uit

Naar mijn gevoel heeft straffen in veel gevallen geen zin. Mensen maken fouten en moeten hiervan leren. Het is beter om men duidelijk te maken wat de consequenties van hun fout (hadden kunnen) zijn, dan hen een stel sancties op te leggen die geen enkele relatie hebben met hun misdaad of misdrijf.

Ik ben zelf al drie maal aangehouden door de politie, 2x licht, 1x rood, waarbij ik in alle gevallen weg ben gekomen met een waarschuwing - bij de een wat makkelijker dan de ander. De twee keer dat ik werd aangehouden voor geen verlichting werd tegen mij gezegd: betalen of lopen - om het verhaal beknopt te houden. Dat leed bij mij alleen tot frustratie en uiteindelijk lost dat niets op. Die keer dat ik door rood reed zonder identiteit, werd ik daarop aangesproken, waarbij de politie duidelijk maakte wat het belang van je identiteit is. Mocht me iets overkomen, dan kunnen zij mijn familie bereiken. Sindsdien draag ik altijd mijn paspoort bij me. Daarvoor vond ik het namelijk een te groot risico mijn paspoort kwijt te raken in de kroeg bv.. Ze hadden me natuurlijk ook mee kunnen nemen naar het bureau en me een boete van €300 euro kunnen geven, en dan? Dan had ik ze nu nog steeds uitgescholden en zou ik nog steeds zonder paspoort door rood fietsen. Kleine kanttekening: dat laatste vond plaats om 1 uur op een straat waar geen mens meer te vinden was. Ik zou zelf nooit door rood rijden als ik mezelf of anderen hiermee in gevaar zou brengen.
 
In de VS worden ook veel gevangenisstraffen uitgedeeld waar wij in Nl gewoon gedogen, zoals het niet betalen van kinder alimentatie, rijden onder invloed, rijden zonder verzekering. Ik ben er nog niet uit of ik dat nou goed vindt, die harde straffen halen uiteindelijk niets uit
Ben dat maar gedeeltelijk met je eens. want:
1. Voor kleine vergrijpen moet je niet te zwaar straffen (bij de eerste keren) omdat alle onderzoeken uitwijzen dat veel kruimeldieven met hele fouten persoenen in aanraking komen in de gevangenis (duh!). Door die contacten blijven velen op het fouten pad als ze er uit komen.
2. Met name in Noord-West Europa waar straffen voor kleine (en minder kleine) zaken erg laag zijn is er grote onvrede onder de slachtoffers. Men ziet sommige tientallen keren in de fout gaan zonder dat dat straffen oplevert.
3. In Noord-West Europa is met name de harde criminaliteit in handen van een kleine groep draaideur criminelen. Bij deze groep zijn lange straffen juist het beste voor de maatschappij. Deze personen zijn in de gevangenis en kunnen zo geen misdaad plegen. Dit zag je ook terug in Nederland na 2000 toen de roep om zwaardere straffen "iets" werd ingewilligd, de misdaadcijfers daalde direct.
 
Heerlijk land, als n agent n Afro-American neerschiet dan is er een kleine kans dat hij zich voor de rechter moet verantwoorden.
Maar als een agent zo'n klote-keffter neerschiet is hij zijn baan kwijt. Ben overigens van mening dat het de schuld van de hond zelf is, had ie maar een wapen moeten hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan