Algemene Nieuwsberichten

williwaw

Aanvoerder
Als 6500 doden al geen oordelen van sporters oproept dan weet ik het niet mee. Het is schandalig dat ze überhaupt overwegen te gaan, laat staan echt gaan.

Als er geen WK in Qatar zou zijn (op welke manier dan ook verkregen), zou de discussie over de slechte arbeids-en leefomstandigheden van arbeidsmigranten nooit zo breed uitgemeten worden als dat nu het geval is. Het zijn niet alleen bouwvakkers die onderdrukt en uitgebuit worden, ook bijvoorbeeld schoonmakers, kindermeisjes etc. De politieke en publieke druk op de bewindsvoerders is hierdoor enorm toegenomen. Juist gaan, ter plekke openlijk een statement maken en de situatie bespreekbaar houden. Dat is in mijn ogen beter dan een boycot.

Bacchus

Ninja
Administrator
Als er geen WK in Qatar zou zijn (op welke manier dan ook verkregen), zou de discussie over de slechte arbeids-en leefomstandigheden van arbeidsmigranten nooit zo breed uitgemeten worden als dat nu het geval is. Het zijn niet alleen bouwvakkers die onderdrukt en uitgebuit worden, ook bijvoorbeeld schoonmakers, kindermeisjes etc. De politieke en publieke druk op de bewindsvoerders is hierdoor enorm toegenomen. Juist gaan, ter plekke openlijk een statement maken en de situatie bespreekbaar houden. Dat is in mijn ogen beter dan een boycot.
Dus dan is het nog beter om te gaan, een statement te maken en vervolgens weer op te donderen voor er een wedstridj gespeeld is. Dan is de boodschap super duidelijk en lopen ze vervolgens nog steeds allerlei reclameinkomsten en exposure mis.

Der Jaufe

Internationale Legende
Dus dan is het nog beter om te gaan, een statement te maken en vervolgens weer op te donderen voor er een wedstridj gespeeld is. Dan is de boodschap super duidelijk en lopen ze vervolgens nog steeds allerlei reclameinkomsten en exposure mis.
Dat doet iig iets, maar misschien kan de KNVB (samen met andere bonden van bv Duitsland en Engeland) gaan lobbyen bij de FIFA dat dit soort toekenningen niet meer kunnen.

Bacchus

Ninja
Administrator
Dat doet iig iets, maar misschien kan de KNVB (samen met andere bonden van bv Duitsland en Engeland) gaan lobbyen bij de FIFA dat dit soort toekenningen niet meer kunnen.
Zolang de bobo's hun smeergeld toegeschoven krijgen verandert er niets. De FIFA is minstens(!!!) net zo fout en corrupt als al die rare landen waar de grote toernooien aan toegekend zijn.

Der Jaufe

Internationale Legende
Zolang de bobo's hun smeergeld toegeschoven krijgen verandert er niets. De FIFA is minstens(!!!) net zo fout en corrupt als al die rare landen waar de grote toernooien aan toegekend zijn.
Eens, alleen kunnen ook op het eerste oog integere personen veranderen bij een hogere functie, macht corrumpeert. Ongeacht wat voor bestuur of organisatie het betreft.

Maar daarom ook die lobby, met een hele kleine kans dat er daadwerkelijk is veranderd, maar de tijd van langs de zijlijn boe roepen mag wel eens voorbij zijn. Vermoedt alleen dat je het met een aantal landen moet doen en niet via de UEFA, want ook daar zit wel wat typisch).

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2020
Ik vind dit best wel een vreemde discussie. Niet dat we hem niet mogen voeren, want dit zijn shockerende feiten. En ja, het WK toekennen aan Qatar is volstrekt gestoorde keuze, maar mijn inziens vooral op sportief gebied. Wat heeft Qatar met voetbal? En de weersomstandigheden maken het helemaal duidelijk dat er niets wordt gegeven om de fans en de voetballers. It's all about the money. Corrupte bedoeling.

Dat gezegd hebbende, het WK boycotten om de hierboven genoemde redenen zou ik onzin vinden. Ik zou willen dat het helpt, want wat er gebeurt is onmenselijk. Het enige probleem is dat er dan weinig landen overblijven om wat evenementen in bij te wonen. Kijk alleen al naar de afgelopen WK's: Rusland, Brazilië en Zuid Afrika. Nu gaat het om de omstandigheden van de bouwvakkers van het stadion, dus direct gelinkt aan het evenement, maar in Zuid Afrika en Brazilië vielen ze ook bij bosjes om, om nog maar te zwijgen over de volledig gestoorde ecologische schade in laatstgenoemd land (o.a. omdat er zo nodig een stadion in het midden van de Amazone gebouwd moest worden). Kijken we naar de mensenrechten in die landen, staan ze er ook al niet al te goed op. In Brazilië zit een extreemrechts regime en worden de favela's schoon geveegd met grof geweld en vele doden tot gevolg. En waarom zouden we dan wel naar China gaan met de Olympische Spelen? En gaan we dan het WK van 2026 dan ook boycotten in Amerika? Zij stoppen kinderen van migranten in kooien, voeren de doodstraf nog uit en vallen het ene na het andere land binnen. En om het nog breder te trekken: wil je nog wel een uitwedstrijd in Turkije voetballen, wetende dat zij journalisten vastzetten, een genocide met man en macht ontkennen, conflict na conflict uitlokken en IS-strijders inzetten in buurlanden voor eigen geopolitiek gewin?

Begrijp me niet verkeerd, het is verschrikkelijk wat er gebeurt in Qatar. Maar de heisa rondom het boycotten van dit WK vind ik nergens op slaan als we met droge ogen alle bovengenoemde evenementen wel gewoon bijwonen.

Edit: ik zie dat een aantal forummers (gelukkig) al met soortgelijke argumenten over China zijn gekomen.

Ik snap je sentimenten, maar nog nooit (althans in mijn herinnering) is het zo evident geweest dat er zoveel doden zijn gevallen omdat de mensen brood en spelen willen. Totale waanzin. Laat ik het anders stellen, als er gedurende 10 jaar 6500 doden vallen in mijn bedrijf was het bedrijf gesloten, failliet en zaten de beleidsmakers levenslang achter slot en grendel.

Het feit dat er bij andere evenementen niet is ingegrepen doet niet ter zake. dat was toen, nu is nu. De maatschappij is behoorlijk veranderd en een bedrijf (want dat is de FIFA) dat accepteert dat er zoveel doden mogen vallen (want ja, het zijn natuurlijk geen witte mensen en er zijn er genoeg van) heeft geen bestaansrecht. En dan zijn er de bouwbedrijven die aan het WK project werken en direct verantwoordelijk zijn voor middeleeuwse arbeidsomstandigheden (lees moord). Da's een intern strafrechtelijk verhaal.

Ik word ook allergisch van de argumenten dat als we 1 zaak aanpakken we meteen alles moeten aanpakken. Zo werkt het dus niet. Rome is niet in 1 dag gebouwd.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Ik snap je sentimenten, maar nog nooit (althans in mijn herinnering) is het zo evident geweest dat er zoveel doden zijn gevallen omdat de mensen brood en spelen willen. Totale waanzin. Laat ik het anders stellen, als er gedurende 10 jaar 6500 doden vallen in mijn bedrijf was het bedrijf gesloten, failliet en zaten de beleidsmakers levenslang achter slot en grendel.

Het feit dat er bij andere evenementen niet is ingegrepen doet niet ter zake. dat was toen, nu is nu. De maatschappij is behoorlijk veranderd en een bedrijf (want dat is de FIFA) dat accepteert dat er zoveel doden mogen vallen (want ja, het zijn natuurlijk geen witte mensen en er zijn er genoeg van) heeft geen bestaansrecht. En dan zijn er de bouwbedrijven die aan het WK project werken en direct verantwoordelijk zijn voor middeleeuwse arbeidsomstandigheden (lees moord). Da's een intern strafrechtelijk verhaal.

Ik word ook allergisch van de argumenten dat als we 1 zaak aanpakken we meteen alles moeten aanpakken. Zo werkt het dus niet. Rome is niet in 1 dag gebouwd.

Ik vind alles of niets ook altijd een vreemde benadering. Niks is "alles of niets" en je kunt altijd "ergens" beginnen.

rico

Trainer Coach
De FIFA heeft een paar honderd leden, waarvan er maar een stuk of 25 komen uit landen waar dit een issue is. DE FIFA zegt, en terecht, dat de aanwijzing democratisch gebeurt. Ieder land heeft 1 stem en meeste stemmen gelden. Het probleem is dat de meerderheid van de leden geen boodschap heeft aan mensenrechten, en dat de meerderheid corrupt is. En dan sluit ik nog niet eens uit dat de Europese landen of zelfs Nederland niet corrupt zijn.

Der Jaufe

Internationale Legende
De FIFA heeft een paar honderd leden, waarvan er maar een stuk of 25 komen uit landen waar dit een issue is. DE FIFA zegt, en terecht, dat de aanwijzing democratisch gebeurt. Ieder land heeft 1 stem en meeste stemmen gelden. Het probleem is dat de meerderheid van de leden geen boodschap heeft aan mensenrechten, en dat de meerderheid corrupt is. En dan sluit ik nog niet eens uit dat de Europese landen of zelfs Nederland niet corrupt zijn.
Heb je een punt, maar het voelt gewoon niet goed zo.

Teamspirit

International

Blatter bij de Fifa en Platini de Uefa, beide minstens zo corrupt als Holleeder.

Kruspe

Administrator
Administrator

Ik snap je punt, en ja, we moeten ergens beginnen. Beter vandaag dan morgen. Ik zou het toejuichen.

Maar dan verwacht ik wel dat we consequent zijn en de aankomende toernooitjes in China ook laten schieten, net zoals wedstrijdjes in Turkije. Daar is tenslotte nog "wel iets aan te doen". Prima om het verleden achter ons te laten, maar als we dit soort zaken gaan aanpakken doen we het goed, anders is je hele statement ook geen drol waard.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Ik snap je punt, en ja, we moeten ergens beginnen. Beter vandaag dan morgen. Ik zou het toejuichen.

Maar dan verwacht ik wel dat we consequent zijn en de aankomende toernooitjes in China ook laten schieten, net zoals wedstrijdjes in Turkije. Daar is tenslotte nog "wel iets aan te doen". Prima om het verleden achter ons te laten, maar als we dit soort zaken gaan aanpakken doen we het goed, anders is je hele statement ook geen drol waard.

Begrijpelijk sentiment. Goed punt. Ik snap je zeker.

Quagmire

Aanvoerder
Kom ook even met gefundeerde bewijzen of lees je in. Zo zijn er steeds meer landen in het MO waar je gewoon als moslim alcohol mag kopen en drinken, waar ook gewoon winkels zijn waar je varkensvlees kan kopen enzovoorts. En vrouwen hoeven ze niet te pakken, want ze zijn vaak getrouwd meer meer vrouwen dan waar jij ooit mee in bed zal liggen...

Ik ga niet met sjeiks of andere mensen met jurken om, dus heb geen persoonlijk bewijs voor je. Maar zoveel mensen uit die kringen beweren het dat het haast niet anders kan. Dat sommige islamitische landen versoepelen kan, maar er zijn er ook genoeg die strengen willen zijn of worden. Het blijft een poppenkast en tis maar wat je wilt geloven of goed vindt. Ik geloof in weinig goeds uit zulke landen. Ook shit uit Turkije, Rusland etc waar je ook zogenaamd democratie en dictatuur hebt niet.

Zie Qatar, Bikini's bij beachvolleyball is foeiiiiii, 2 dagen later is het weer toegestaan, poppenkast dus waar met regels en geloof gespeeld word, je kan er van profiteren of benadeeld door worden, ik kan er alleen om lachen.

Teamspirit

International
Ik ga niet met sjeiks of andere mensen met jurken om, dus heb geen persoonlijk bewijs voor je. Maar zoveel mensen uit die kringen beweren het dat het haast niet anders kan.

Mister drogreden is ook weer wakker. Kom of met feiten of zeg gewoon niets. Dit is net zo idioot als mensen die zeggen dat de leven van ons Koningshuis satanisten zijn die kinderen verkrachten.

Nep Scout

Routinier

En vergeet niet het WK in de VS (en Canada en Mexico)! Of is wat zij daar doen minder erg? Tsja, een statement willen maken is goed, maar dan is er bijna altijd een arbitraire grens bij getrokken.

Kruspe

Administrator
Administrator
En vergeet niet het WK in de VS (en Canada en Mexico)! Of is wat zij daar doen minder erg? Tsja, een statement willen maken is goed, maar dan is er bijna altijd een arbitraire grens bij getrokken.
Precies mijn punt. Die grens moet ergens getrokken worden, maar ik vind het hypocriet om de grens bij Qatar te trekken, wetende wat er gebeurt in andere landen waar we straks wel gewoon staan te hossen.

-040-

Assistent Bondscoach
Precies mijn punt. Die grens moet ergens getrokken worden, maar ik vind het hypocriet om de grens bij Qatar te trekken, wetende wat er gebeurt in andere landen waar we straks wel gewoon staan te hossen.

Als we de component “economie” even buiten beschouwing laten, en we drie paarse vakjes willen, dan zijn er welgeteld 11 landen op de wereld die overblijven.
Dan heb je het over Scandinavië, Duitsland, Nederland, Zwitserland, Ierland, Nieuw-Zeeland en Costa Rica. Ik denk als je de infrastructuur en de economische draagkracht meeneemt dat je dan alle toernooien, WK en OS voortaan in Duitsland plaats zullen vinden. :ROFL: Het enige probleem is dat de bevolking daar die evenementen ook al wegstemd.

Der Jaufe

Internationale Legende
Ik denk niet dat de grens zozeer om Qatar gaat maar om meer doden dan speelminuten op het toernooi.

Laat de FIFA gewoon strakkere eisen op zetten rondom het toernooi en het regelen van de bijbehorende infra, ben ik ook al blij.

Mikasa

Internationale Legende

Als we de component “economie” even buiten beschouwing laten, en we drie paarse vakjes willen, dan zijn er welgeteld 11 landen op de wereld die overblijven.
Dan heb je het over Scandinavië, Duitsland, Nederland, Zwitserland, Ierland, Nieuw-Zeeland en Costa Rica. Ik denk als je de infrastructuur en de economische draagkracht meeneemt dat je dan alle toernooien, WK en OS voortaan in Duitsland plaats zullen vinden. :ROFL: Het enige probleem is dat de bevolking daar die evenementen ook al wegstemd.
Als je alleen de eerste kolom meeneemt, zijn er wel meer opties. Of ook groene vakken meeneemt.
Ik denk niet dat de grens zozeer om Qatar gaat maar om meer doden dan speelminuten op het toernooi.

Laat de FIFA gewoon strakkere eisen op zetten rondom het toernooi en het regelen van de bijbehorende infra, ben ik ook al blij.
Laten we eerst gewoon een aantal kwalificatie-eisen opstellen, voordat je een bod mag indienen. Democratie, vrijheid van meningsuiting/godsdienst/sexuele voorkeur, gelijkheid voor alle inwoners, arbo wetgeving, ik noem maar wat.

Bovenaan Onderaan