Algemene Nieuwsberichten

De Bouterbaas

Lid van de Pro-Kaas Alliantie

Heel eng!

Penalty

Internationale Legende

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Och, mailtje van de CEO over Beirut. Zat een locatie van ons vlakbij. Flink beschadigd, maar geen slachtoffers onder onze medewerkers en klanten (tot dusver bekend).

Bacchus

Godfather
Administrator
Och, mailtje van de CEO over Beirut. Zat een locatie van ons vlakbij. Flink beschadigd, maar geen slachtoffers onder onze medewerkers en klanten (tot dusver bekend).
"Volgens de Libanese veiligheidsdienst lagen in een havenloods ‘hoog explosieve materialen’ opgeslagen. Die zouden al enkele jaren geleden in beslag zijn genomen. Wat de oorsprong van deze explosieven is, waarom ze vlakbij het dichtbevolkte stadscentrum in een depot lagen en hoe ze zijn ontploft bleef dinsdag nog onduidelijk."

Ongelofelijk...

Der Jaufe

Clubicoon
"Volgens de Libanese veiligheidsdienst lagen in een havenloods ‘hoog explosieve materialen’ opgeslagen. Die zouden al enkele jaren geleden in beslag zijn genomen. Wat de oorsprong van deze explosieven is, waarom ze vlakbij het dichtbevolkte stadscentrum in een depot lagen en hoe ze zijn ontploft bleef dinsdag nog onduidelijk."

Ongelofelijk...
Tja, tot nu toe ging het goed. Dat ze tijdelijk in een depot geplaatst werden is misschien nog ergens te verklaren, maar vernietig het spul dan zsm, kan d;r niks mee gebeuren en het kan niet terug geroofd worden.

Valt best mee, ter vergelijking, shell pernis, let op de schaal voor 1 km:
Bekijk bijlage 2164
En welke hoog explosieve materialen liggen daar? Veelal brandstoffen welke als ik het goed heb wel tot een (langdurige) brand kunnen leiden, maar niet tot een dergelijke schokgolf.

Teamspirit

Aanvoerder
En welke hoog explosieve materialen liggen daar

Van alles en nog wat ligt daar. Ook allerlei hoog explosieve materialen, ik heb er van alles naartoe vervoerd. Ook ladingen die inhibitors in zich hebben om de temperatuurverhoging en chemische reactie te voorkomen.

Quagmire

Aanvoerder
De nafta/brandstoffen zijn peanuts vergeleken met wat daar de lucht in ging. als dat geknalt was waren er hooguit wat auto's op de parkeerplek er naast beschadigd als bonus lijkt mij. En als er extreme dingen zijn dan zal dat nooit in gekke maten zijn

Het ergste is, de haven is een van hun belangrijkste plekken qua import van haast alles.. wat nu dus 0 is.

Der Jaufe

Clubicoon
Van alles en nog wat ligt daar. Ook allerlei hoog explosieve materialen, ik heb er van alles naartoe vervoerd. Ook ladingen die inhibitors in zich hebben om de temperatuurverhoging en chemische reactie te voorkomen.
En in welke hoeveelheden ligt het daar, die 2.700 die in Beiroet lag is belachelijk. Daarbij, hoog explosief zegt niets over de energiedichtheid in een materiaal.

De nafta/brandstoffen zijn peanuts vergeleken met wat daar de lucht in ging. als dat geknalt was waren er hooguit wat auto's op de parkeerplek er naast beschadigd als bonus lijkt mij. En als er extreme dingen zijn dan zal dat nooit in gekke maten zijn

Het ergste is, de haven is een van hun belangrijkste plekken qua import van haast alles.. wat nu dus 0 is.
Dit ja, een land wat t al niet echt super heeft is dit echt een enorme klap.

Alles maar dan ook werkelijk alles rondom het gebied is gewoon flink naar de klote. Daarbij kunnen gebouwen nu nog rechtopstaan maar kan de constructie wel dusdanig onstabiel zijn geworden dan slopen de beste optie is.

Laatst bewerkt:

Relix

Aanvoerder

Klopt, en naast dat deze belangrijke invoer nu niet mogelijk is waren er in het havengebied vele opslaglocaties van allerlei zaken, van medische voorraaden tot 85% van de graanvoorraad in het land. Terwijl het land er al allerminst rooskleurig voorstond. :cautious:

"Lebanon – one of the most indebted countries in the world, with a sovereign debt of more than 170% of GDP – went into default in March. Unemployment has soared to 35% nationwide.
" link

Teamspirit

Aanvoerder
En als er extreme dingen zijn dan zal dat nooit in gekke maten zijn

Herinner je moerdijk nog? Dat was slechts chemisch afval. Geen tank met gigantisch veel m3 chemisch materiaal. 1 afsluiter verkeerd doen en je kan de meest verschrikkelijke reacties krijgen. Er zijn voorbeelden bekend van 150.000m3 die weggelekt zijn omdat er een verkeerd, afsluiter open gezet werd op afstand.

Der Jaufe

Clubicoon
Herinner je moerdijk nog? Dat was slechts chemisch afval. Geen tank met gigantisch veel m3 chemisch materiaal. 1 afsluiter verkeerd doen en je kan de meest verschrikkelijke reacties krijgen. Er zijn voorbeelden bekend van 150.000m3 die weggelekt zijn omdat er een verkeerd, afsluiter open gezet werd op afstand.
0 doden. Gewoon om ff keihard te andersom te redeneren. We kunnen alle gevaren naar 0 terugbrengen. Gaan we met ze allen in een hutje op de hei wonen zonder elektriciteit auto's etc.

Der Jaufe

Clubicoon
Een tank is 100.000 tot 200.000m3. Er worden 400.000 barrels per dag verwerkt.
Dan zit je mi weer bij de brandbare vloeistoffen. Waarbij van ontbranding in 1x geen sprake is.

Als je kijkt naar hout heeft dit in theorie meer explosiekracht dan het spul dat in Beiroet lag. Echter, omdat hout niet in 1 klap verbrand maar de inwendige energie langzaam vrij komt is er geen probleem. Dit geldt ook voor de diverse brandbare vloeistoffen.

Teamspirit

Aanvoerder
Ik heb dan toch het idee dat daar voorzichtiger mee wordt om gegaan dan het nu is gebeurd met het spul dat ontploft is? Lag ergens waar het niet hoorde te liggen en veel over onduidelijk.

Zie mijn andere post. Ik weet ook dat er op een schip van Jo Tankers, 2 tanks permanent buiten gebruik zijn gesteld, omdat de lading is gaan reageren met waswater wat per ongeluk in de tank terecht kwam, ook de verkeerde afsluiter open gezet. Dat geeft maar aan hoe makkelijk een ongeluk kan ontstaan.

0 doden. Gewoon om ff keihard te andersom te redeneren. We kunnen alle gevaren naar 0 terugbrengen. Gaan we met ze allen in een hutje op de hei wonen zonder elektriciteit auto's etc.

Klopt omdat het maar een relatief onschuldig wat wat er verwerkt werd. Echter de oorzaak van de brand, het ontdooien met een gasbrander, geeft aan dat dit op veel meer plekken had kunnen gebeuren.

Dan zit je mi weer bij de brandbare vloeistoffen. Waarbij van ontbranding in 1x geen sprake is.

En brandstoffen die verdampen en er sprake kan zijn van drukopbouw in de tank. Ik weet dat het risico heel klein is, maar een tank die explodeerd, kan voor enorme gevolgen zorgen, afhankelijk van wat erin zit. En als je bij de shell niets verwacht, hebben we de botlek ernaast nog. In totaal is opslag capactiteit voor olie en chemicalien in de haven van rotterdam 30miljoen m3.

Klopt niet in 1 keer, maar een bleve kan desastreuze gevolgen hebben.

Het ging mij ook meer om het punt of het wel of niet dichtbij de stad opgeslagen ligt. Dan doen we het in Europa niet veel beter.

Der Jaufe

Clubicoon
Het ging mij ook meer om het punt of het wel of niet dichtbij de stad opgeslagen ligt. Dan doen we het in Europa niet veel beter.
Helder, daarbij, 20 jaar terug bleken wij het hier ook niet echt goed te doen met vuurwerk...

Wat we wel steeds beter doen is risico's indammen, maar t zal nooit nul zijn.

De kans dat het spul dat in Beiroet lag spontaan explodeert is overigens weer heel klein, artikel.

Ik neem aan dat eenieder wel weet dat e.e.a. redelijk inzichtelijk is in NL via deze kaart. Logischerwijs staan hier onze kernkoppen niet op ;)

Quagmire

Aanvoerder
Als je denkt dat het niet triester kan worden met de mensheid lees je dit..
Als ik een agent was en iemand komt bij mij aangifte doen waar die zegt dit is sexisme, ik zou die persoon per direct aanhouden :FP:

robpsv11

Grammatifaler
Als je denkt dat het niet triester kan worden met de mensheid lees je dit..
Als ik een agent was en iemand komt bij mij aangifte doen waar die zegt dit is sexisme, ik zou die persoon per direct aanhouden :FP:

Wauw. Echt wauw :FP:

Mediums als Twitter zorgen ervoor dat sneue figuren zich nu gehoord voelen en hun sneeuwvlokken mening kunnen delen met iedereen. En dan gaat zo'n bedrijf als Audi zich ook nog verontschuldigen. Ik zie een meisje stoer tegen een auto een banaan eten. Bananen zijn goed voor je, het meisje is gezond bezig en geniet van het uitzicht. Maar nee hoor, tegenwoordig is een banaan als een symbool van mannelijke lust. Dus vrouwen, eet geen bananen meer hoor!

Als je dan met dit soort meningen aan komt zetten:

,,Dit is een angstaanjagend beeld dat getuigt van het feit dat zulke enorme snelheidsmachines een gevaar vormen voor onze kinderen en niet thuishoren in de straten met onze kinderen in de buurt. Mijn maag draait om als ik hiernaar kijk”

Wat een ontzettend sneu leven heb je dan zeg

Der Jaufe

Clubicoon
Wauw. Echt wauw :FP:

Mediums als Twitter zorgen ervoor dat sneue figuren zich nu gehoord voelen en hun sneeuwvlokken mening kunnen delen met iedereen. En dan gaat zo'n bedrijf als Audi zich ook nog verontschuldigen. Ik zie een meisje stoer tegen een auto een banaan eten. Bananen zijn goed voor je, het meisje is gezond bezig en geniet van het uitzicht. Maar nee hoor, tegenwoordig is een banaan als een symbool van mannelijke lust. Dus vrouwen, eet geen bananen meer hoor!

Als je dan met dit soort meningen aan komt zetten:

Wat een ontzettend sneu leven heb je dan zeg
Iedereen die aan mannelijke lust denk als een klein meisje een banaan eet mag zichzelf toch grondig laten nakijken zeg.

Bovenaan Onderaan